De Focus is op zijn zachts gezegd niet bepaald de mooiste auto die Ford ooit ontwierp, maar dat maakt zo’n knaloranje Focus ST zeker geen straf om in te rijden. En hoewel ik nooit geloof dat zakenautorijdend Nederland massaal in een Oranje Focus ST rijdt, is de Focus toch uitgeroepen tot zakenauto van het jaar 2007.
De verkiezing werd georganiseerd door vakblad Automobiel Management. De jury bestaat uit “vakmensen uit de leasewereld, fleetowners en enkele journalisten”. De jury licht haar keuze voor de Focus verder als volgt toe:
“De auto rijdt als het welbekende scheermes. Perfecte rijeigenschappen, een gedegen restwaarde, een gedreven importeur en een merk dat hard werkt aan zijn imago, zijn de ingrediënten voor succes.”
Nou nou, dat zijn nog eens lovende woorden. Zonder dat ik voor azijnpisser wil worden uitgemaakt, vind ik het persoonlijk nogal overdreven. Maar goed, de mensen met verstand hebben gesproken, dus ik laat het hierbij en rest mij Ford oprecht te feliciteren met het behaalde resultaat.
m!l@n zegt
nouw ik zou persoonlijk toch voor de nieuwe ford mondeo kiezen !! maargoed hij is nog pas net op de markt.
jamesBROWN zegt
Wat een suf autootje is dat toch
DeAutogids.nl zegt
Maar Dennis, die auto rijdt best goed, strak zelfs. En goed de restwaarde zal vast redelijk zijn. De importeur geen mening over…
lincoln zegt
met zo,n focus is gewoon echt helemaal niets maar dan ook niets mis ..
tja dat maakt het leven er niet echt vrolijker op.
realcar zegt
Ik zal wel oud worden maar vind de Focus er goed uitzien. Beter dan bijvoorbeeld een Golf.
Bram zegt
Ik vind de nieuwe focus niet mooier geworden, geef mij nog steeds maar het oudere model.
jaap zegt
best rijdende auto in zijn klasse met bovendien het meest karakter. (hoewel ik bij beide eigenschappen ook wat voor een astra te zeggen vind). VW golf kan qua rijplezier iig in geen verte tippen aan deze leuke auto. Volgende keer mag de motorkap iets imposanter en is het af.
Julian zegt
als we het nu eens vergelijken met een BMW:
rijd zo scherp als een scheermes: met voorwielaandrijving is dat onmogelijk om het feit dat je draaicirkel dan groter is
heeft ”perfecte” rijeigenschappen: hoe ga je rijeigenschappen testen? rondje rond de ring met dezelfde power-to-weight-ratio? ik wed om 5 dubbeltjes dat een bmw het zou winnen.
gedegen restwaarde: ik ga nu claimen dat een bmw meer restwaarde heeft als een ford van dezelfde prijs na 5 jaar.
merk werkt hard aan zijn imago: bmw heeft al een imago
gedreven importeur: heeft hij iets goed te maken??
naja ik probeer enkel uit te leggen dat het stukje ontzettend subjectief en nietszeggend is.
mashell zegt
Als de Focus niet de mooiste Ford is wat is dan wel de de mooiste europese Ford? De eerste generatie Escort, de eerste Sierra, die eerste Focus?
Ach, de zakenauto van het jaar, dat is toch zo’n prijs op toerbeurt?
DeAutogids.nl zegt
@Julian: Restwaarde ga je de fout in. Rondje rond de ring: Zou je nog eens kunnen verbazen. BMW heeft een imago: Dat er aso’s in rondrijden? (Ik zeg niet dat ik er zo over denk, maar er zijn er zat die het vinden!)… subjectief? ja! Je argumenten? nee!
DeAutogids.nl zegt
Mooiste Europese Ford zal voor iedereen een andere auto zijn. Ik zeg Cortina (Lotus uitvoering anyone?)
mashell zegt
Haha Julian, dan zet ik 2 kwartjes in op de Ford. Draaicirkel is wel erg onbelangrijk tegenwoordig, en achterwiel aandrijving blijft nog altijd link (dat ESP bij BMW standaard is, is niet voor niks). Afschrijving dan moet je niet dezelfde aanschafprijs nemen (hoewel een S-max van 35000 euro wel eens minder zou kunnen afschrijven als een 1 serie van hetzelfde bedrag), maar procenten van de nieuwwaarde. En dan denk ik dat Ford gemakkelijk wint. En tja, het enthousiasme van de inporteur, dat is toch vooral leuk voor de dealer.
ackeee zegt
naar mijn mening zit men hier goed mis, een zakenauto is eerder een a4, 307, c klasse, en de 3 serie kan ook wel
Bertjan zegt
@ Julian
Lekker subjectief vergelijk: Ik denk dat de jongens van Ford blij zijn als je ze vergelijkt met BMW… Je kan toch niet serieus menen dat die twee merken in dezelfde vijver zitten? Het enige waar ik ze op zou durven vergelijken is prijs/kwaliteit verhouding. Een Ford presteert op een aantal punten wellicht wat minder, maar hij is dan ook niet een slok op een borrel maar een hele fles Scotch goedkoper, zodat die verhouding vergelijkbaar is.
Als je de Focus dan vergelijkt met werkelijke concurrenten als Astra, Golf, 306, dan zijn de aangedragen argumenten m.i. zeker wel steekhoudend.
@ Dennis
Vind dat je wel erg cynisch over de Focus bent hoor. Op zich is dit toch niet echt een verrassing te noemen als je de gemiddelde autotesten leest in Autoweek/Autovisie? Die sluiten volgens mij prima aan bij het jury oordeel, met name op gebied van rij-eigenschappen en restwaarde.
david usa zegt
” De Focus is op zijn zachts gezegd niet bepaald de mooiste auto die Ford ooit ontwierp ” Nee inderdaad, het is een spuuglelijke auto!!
DeAutogids.nl zegt
Ja veel lelijker als Buick Rainier bijvoorbeeld…
Rinaldo zegt
Over smaak valt te twisten, maar deze auto kan mijns inziens net niet tippen aan de Opel Agila, die nog lelijker is…
slk zegt
gefeliciteerd met de prijs voor saaie leasebak.
R.R. Deinum zegt
Hoe is dit nu weer mogelijk?
De Focus is een flop; ziet er beroerd uit en heeft een slecht imago. Slechte diesels, gigantische roest en kwaliteitsproblemen etc. Dit soort blunders zie je ook in het verleden wel vaker bij journalisten bij de Auto van het Jaar verkiezingen. Herinnert u zich nog de div. Fiat’s die rampauto’s bleken te zijn? Maar ook de Simca’s Horizon, 1310 serie etc. Of de Scorpio?
Ik moest dit even kwijt.
De Nieuwe Opel Astra is op alle fronten veel beter dan de Focus!! Super diesels, verzinkte carrosserie; GEEN Roest en fraaie modellen, beste kwaliteitsmerk van Europa en 5 sterren in de NCAP botsproeftests; GTC, 5 Drs., SW en de mooiste CC van dit moment: de Astra Twintop. Journalisten en wagenparkbeheerders: wakker worden!!
autoblogger zegt
HOAX!
marruk zegt
Sorry, Ford met slechte diesels?
Ford maakt zo ongeveer de beste diesels
die er op de markt zijn voor mensen
die tot 2,5 keer modaal verdienen..
En waarom is een 307 nou wel,
en een Focus géén zakenauto!?
Exact hetzelfde segment als je het mij vraagt..
Maar ik vind het een beetje een rare uitkomst,
aangezien hij al sinds februari 2005 op de markt is…
Benieuwd dan ook wie de andere genomineerden waren,
ik kies zelf denk ik liever voor een Alfa 159 of een nieuwe Mondeo.
olson zegt
Inderdaad, die rode op de foto ziet er nog al duf uit.
Maar een iets leukere versie 5-d titanium kan ja toch niet duf noemen.
MrWolf zegt
Ik heb zelf zowel met BMW, Golf V als nu Ford Focus Sport gereden.
BMW is uiteraard klasse (en prijsklasse) apart.
Golf V vind ik een bijzonder goede gemiddelde mix.
Echter: Focus Sport is wat mij betreft de voorwielaandrijver met de beste rij-eigenschappen die er momenteel op de markt te vinden is. Tip voor ford: voeg de optie van een zelfsperrende differentieel toe…bij de 2.0 TDCi gaat het binnenste voorwiel vrij makkelijk aan het doorspinnen.
Supereah zegt
Wat een gezeur van de meesten hier. De Ford Focus komt in menig test als winnaar uit de bus en heeft een goede kwaliteit. Daarnaast is de auto al jaren op de markt, dus hoe zit dat met “Dit soort blunders zie je ook in het verleden wel vaker bij journalisten bij de Auto van het Jaar verkiezingen.”? Kunnen de meesten niet gewoon objectief blijven? Als hun merk niet gekozen wordt als winnaar dan zal het allemaal wel doorgestoken kaart zijn en moet de winnaar afgezeken worden. Grow up.
Bertjan zegt
@ Supereah
Second that! :-)
(EKO G)(TR)(FORD ST) zegt
Goed beslist
eddy zegt
Hahaha zakenauto!?
Used2B_CDD zegt
@ Dennis : zonder dat ik voor azijnpisser versleten wil worden, maareh, 1e persoon enkelvoud van het werkwoord ‘vinden’ eindigt op ‘d’…. ;)
–edit: helemaal gelijk, het is gefixt, thanks!–
Fransel zegt
Eeuhhm, zakenauto?? Dat zijn toch meestal van die auto’s vol met gereedschap, sigarettenpeuken, lege blikjes en McDonalds-rommel? Sommige mensen hebben een Polo-tje of Corsa-tje als zakenauto. Het is maar waarin je gezien wil worden!
Sprekend uit ervaring: De oude Focus stuurt goed en de nieuwe nog beter. De nieuwe oogt goed, maar mist een beetje het oude “new edge design”. De nieuwe Focus zit degelijker in elkaar.
Antwoord op reactie R.R. Deinum.
Hoezo Focus een flop en gigantische roest? Goed te horen dat de nieuwe Astra jou goed bevalt en goed dat deze tegenwoordig super diesels hebben en ook verzinkte carrosserie!
Wordt eens wakker! Een verzinkte carrosserie bestaat al ruim 20 jaar en daarnaast krijgt elke moderne auto tegenwoordig ook nog eens 10 verschillende lagen coating als roestbescherming.
Marcel zegt
Dat Ford een probleem heeft gehad met roest, dat klopt, dat lag aan een kit die in chemisch opzicht niet samen kon met de lak, dat had dus niets met verzinkte carosserieen te maken. Mercedes heeft gigantische problemen met roest en BMW heeft ook modellen waar de achterklep roest.
Een Focus is wel de best sturende auto in zijn prijsklasse en misschien nog wel beter dan de 3 serie van BMW, je moet er maar eens in gaan rijden om er een oordeel over te vellen, ik ben in het bezit van beiden, Focus en 325i, dus ik weet waarover ik praat.
En wat die opelrijder met zijn NCAP sterren betreft, die sterren heeft Ford uiteraard ook, zoals de meeste Europese auto’s.
Randy zegt
uhmm.. we kunnen allemaal wel gaan lopen zeuren over het uiterlijk van de focus.. hijs gwn een slecht gedesignde auto.. en met de Astra moet ik owk seggen dat ie in bijna alles beter is.. maar niet in rijeigenschappen. En de 3 serie.. nej.. daar ben ik al zo snel op uitgekeken.. de A4 had van mij deze prijs moeten winnen.. een auto die gwn goed is.. alleen die is ook weer zo duur.. en een zakenauto hoeft niet mooi te zijn van buiten.. als je veel rijd. zie je um vaker van binnen.. en dat is gewoon kwalitatief goed en strak. mooi navi er in.. en gaan. (geen tomtom das weer verpesten van een auto).. en de rijeiegenschappen zijn ook de beste uit zijn klasse.. die van de a4 natuurlijk ook.. maar die heeft ook een iets andere prijs. en de prijs dat je mag leasen NL is ook niet zo hoog dat iedereen in een audi rijd… en tenslotte is het ook geen design prijs.. gefeliciteerd ford met deze prijs!!!!
Vincent zegt
Het is niet mijn type auto maar dat is geen reden om hem af te zeiken zoals anderen hier wel doen. Het is wel een “correcte” auto waardoor hij in mijn auto best een zakenauto is (voor de vergelijking van de gereedsschapsauto, dat is een andere klasse dan een zakenauto in mijn ogen). Daarnaast slechte diesels? Voor de 1 moet een diesel hard gaan, voor de ander millieuvriendelijk, en voor de andere is het verbruik/levensduuraspect belangrijker, dus voorkeuren zijn verschillend. In azijn segment is de focus best een goede auto, respecteer het ook al is het niet jouw keuze.
peter zegt
Nah…..in zo’n antiek model houd je het toch nooit 4 jaar uit…….
Ga nog liever met de fiets……
Willem zegt
Wat betreft kwaliteit. Ik heb mijn focus nu bijna 9 jaar en reed 150.000 km. Afgezien van wat peanuts zoals een kapotte kentekenplaatverlichting, nooit een echt probleem gehad. Geen spat roest. Na een poetsbeurt ziet hij er nog steeds als nieuw uit. Als ik meer geld had zou ik misschien kiezen voor een A4 maar het is beslist niet behelpen met de focus.
Je snapt wat mijn nieuwe auto wordt.