Met de nieuwe motoren wordt de Ford Focus hybride zuiniger en schoner.
Het is het mooiste wat je je klanten maar kunt beloven. Een auto dis schoner en krachtiger is dan voorheen. Dit kan middels verschillende technieken. Een manier is de hybride en plug-in hybride. Het is dan mogelijk om enorm veel extra vermogen te genereren en de auto in de praktijk zuiniger te laten rijden.
Prijzig en zwaar
Superhandig, natuurlijk. Het nadeel is dat deze technieken erg prijzig en zwaar zijn. Dus bij een grotere auto is het een prima oplossing, maar in het competitieve C-segment (of lager) is het net even te veel moeite, kilogrammen en vooral: keiharde euro’s.
Milde hybride
Een goede oplossing is de zogenaamde mild-hybride. Vroeger noemde Smart een start-stop functie mild-hybrid, maar in dit geval gaat het om een kleine 48V generator. Deze neemt weinig plaats in en weegt niet heel erg veel. Ford heeft onlangs de Fiesta (B segment hatchback) en de Puma (kleine crossover) voorzien van motoren met 48V-technologie. Althans, je kunt deze kiezen. Een belangrijke auto die nog niet voorzien was van deze techniek, is de Ford Focus. Daar komt nu verandering in.
Twee varianten
Er komen twee varianten voor de Ford Focus hybride. Beide zijn gebaseerd op de 1.0 EcoBoost driecilinder turbomotor. De ene levert 125 pk en de tweede maar liefst 155 pk. Volgens Ford is de nieuwe motor 17% zuiniger geworden ten opzichte van de 150 pk sterke 1.5 driecilinder met zesbak.
48V-hybrides
Net zoals bij veel andere 48V-hybrides helpt de 48V motor mee om de auto vanuit stilstand op gang te brengen. Het is meer een assistent, dan dat je daadwerkelijk een afstand kunt afleggen op de elektromotor. Het voordeel is dat je een prettiger rijdende auto hebt, voor een klein bedrag extra.
Prijzen
Over bedragen gesproken: die zijn nog niet bekend van de Ford Focus hybride. Het voordeel is dat auto’s in Nederland belast worden, mede op basis van de uitstoot. Als deze iets naar beneden gebracht kan worden, scheelt dat alsnog in de prijs.
Dutchdriftking zegt
Mild hybride in combinatie met een handbak is natuurlijk best zeldzaam. Benieuwd of het in de praktijk ook daadwerkelijk zuiniger is.
flutterby zegt
@dutchdriftking: je kan hiermee energie terugwinnen die je anders verliest met remmen, dus het zal zeker helpen. De vraag is hoeveel.
Alex_79 zegt
Mazda heeft het al een paar jaar in de 2 en 3 als i E-loop. Wordt vooral gebruikt om tijdens uitrollen en remmen in de versnelling energie terug te winnen en daarmee het stroomverbruik van de auto terug te dringen. Die van MY 2020 gaat nog iets verder, want daar is cilinderuitschakeling mogelijk en wordt energie bij acceleratie gebruikt. Rijdt best zuinig bij constante snelheid: 1 op 22 en een beetje als je goed je best doet. Kan je vier keer op en neer van Weert naar Utrecht (heb ik uitgeprobeerd)
Henk_he zegt
Ik mis de tag ‘advertorial’ in dit overgetypte persbericht (ja, haal deze reactie maar weg hoor. Lekker censureren is de nieuwe norm op Autoblog).
willeme zegt
@Henk_he: als het een advertorial is, wordt dat er bij vermeld. Daar is in dit geval geen sprake van. Maar als je wil dat ik je reactie verwijder, wil ik die service best voor je leveren ;-)
Robert zegt
Ik ben benieuwd wat die WLTP verbruikcijfers van deze auto gaan beloven. De uitspraak “17% zuiniger” zegt mij niet zo veel. De vorige generatie werd verkocht met een voorgespiegeld verbruik van 1:20 (NEDC), waar in de praktijk maar een schamel verbruik van tussen de 1:10 en 1:12 overbleef.
9000cse zegt
@RRRobert Ik ben het met je eens dat het gaat om theoretische cijfers. Maar wanneer de testmethode van die 2 motoren onder dezelfde omstandigheden plaatsvinden, kun je echt wel tot de slotsom komen dat de nieuwe versie 17% zuiniger is. Meten is altijd moeilijk, maar waarom zou het niet kunnen kloppen? Voor mij klopt het wel. Daarom begrijp ik niet goed, dat jij er slechts 1:10 tot 1:12 mee haalde. Mijn Mondeo heeft een theoretisch verbruik van 1:16,7 terwijl ik gemiddeld op 1:16,8 ben uitgekomen. En ik heb het wel over een gemiddelde dat berekend is over 360 tankbeurten en >200.000 km! Toch ben ik beslist geen sukkelaar! Zou het niet ook aan je rijstijl kunnen liggen?
christian85 zegt
@RRRobert: 1:20 is misschien overdreven maar 1:12 ook. Ligt denk ik meer aan je rijstijl. 1:17 haal ik wel
knapzuur zegt
Dan rijd je écht zuinig, realistischer is ~ 1:14-15 lager dan dat en je bent echt onnodig aan het planken.
ds3thp zegt
@RRRobert: Ik ben sinds 3 maanden in het bezit van die vorige generatie, zeg maar de Focus MK4 fase I zonder hybride technologie.
Heb gekozen voor de 1.5 EcoBoost icm de 8 traps automaat. Erg fijne aandrijflijn, met voornamelijk credits voor de 1.5
Qua verbruik doet deze niet onder voor het WLTP verbruik. Volgens opgave zit hij op 6,6L/100km en ik zit op gemiddeld 6,76L/100km sinds nieuw.
christian85 zegt
@ds3thp: is dit op basis van je boordcomputergegevens of meting na het tanken. Ben erachter dat de computer ook niet 100% klopt
mashell zegt
WLTP cijfers beloven nog minder dan de weerman over het weer van morgen en een politicus op een verkiezingsbijeenkomst.
maotje zegt
@RRRobert: als jij 1:12 rijd terwijl het 1:20 zou moeten kunnen halen kan ik alleen maar concluderen dat je beter moet anticiperen op t overige verkeer. Als je dat een bewtje kan is 1:17 a1:18 prima haalbaar.
baserace zegt
Is dit alleen icm de handbak? En wordt de 1.5 versie tzt ook met dit systeem uitgerust? Vindt de 1.0 versie namelijk nogal trillerig lopen op 2 potjes als je rustig rijdt.
Stijnson zegt
@baserace: als je de eco modus uitzet, dan verdwijnt dat. Dan loopt de auto weer op 3 cylinders.
ds3thp zegt
@stijnson: in de Eco-modus blijft de cilinder uitschakeling ook actief, alleen in de sport stand niet. In sport stand werkt ook je start/stop systeem niet meer.
Bij de 1.5 EcoBoost voel je trouwens helemaal niets van de cilinder uitschakeling
frank2b zegt
Ik maak dan ook maar even een statement:
Toyota hybrides zijn zuiniger en sterker.
tenaci zegt
@frank2b: precies dat!
dedon zegt
@tenaci: Nou, ben ik beslist van onder de indruk. Op en neer naar midden Frankrijk gemiddeld 1:11 met een Auris hybrid.
mastemaker zegt
@dedon: typefoutje denk…
dedon zegt
@mastemaker: Ja, ik vergat het woordje “niet” tussen “beslist” en “van”. Verder klopt het wel.
tenaci zegt
@dedon: heb ik met m’n prius ook gehad, maar dan reed ik 140 op de cruise met een dakkoffer erop. Dat is dan nog best netjes.
berrychello zegt
De prijzen zijn al een tijdje bekend hoor, en zijn ook al gedeeld.