De Ford Focus facelift was niet direct nodig, maar hij is er wel. Keurig toch?
Je zou het niet zeggen, maar de huidige Ford Focus loopt alweer een paar jaartjes mee. De auto kwam in 2018 op de markt. Aangezien het nu 2021 is, is het tijd voor de facelift van de bestseller, vindt Ford.
Het meest in het oog springende detail van de Ford Focus facelift is dat de neus nu compleet anders lijkt te zijn. Dat klopt ook. Niet dat de huidige pre-facelift Focus verouderd overkwam, maar de nieuwe neus loopt keurig in de pas met andere Fords van dit moment. De grille, koplampen en bumper zijn helemaal nieuw.
Ford Focus facelift
Uiteraard zijn het niet alleen maar een paar kleine visuele aanpassingen. Ford heeft ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om even de techniek aan te passen. Zo is er nu een 48V-motor ter ondersteuning mogelijk bij sommige uitvoeringen. Deze assisteert de verbrandingsmotor bij het wegrijden om zo de laatste paar tienden aan brandstof te besparen.
Qua uitvoeringen is er nu ietsje meer onderscheid tussen de modellen. Niet dat we daarover te klagen hadden, want bij Ford kun je veel kanten op met de Focus. Dat is met de Ford Focus facelift niet anders. Er is een Titanium, ST-Line en Active.
Deze kun je dan uitbreiden met een X-Pakket (extra veel uitrusting) of een Vignale-pakket (luxere aankleding). Ja, je kan een ST-Line nu uitrusten met een Vignale-pakket, bijvoorbeeld. De Active is de stoerdere crossover-achtige versie die ietsje hoger op de poten staat. In totaal zijn er 5 nieuwe velgdesigns beschikbaar.
Goed nieuws voor mensen die zoeken naar iets meer ruimte. Met de facelift voor de Ford Focus is de bagageruimte van de stationwagon-versie gegroeid! Dat zie je niet vaak, meestal liggen dit soort dingen van te voren vast. Er is nu 1.653 liter beschikbaar als je de banken neerklapt. Daarnaast is er een ‘natte zone’ (handig voor laarzen en honden) en is er een verticale wand om de ruimte op te delen. Kijk, dat is nog eens handig!
Motoren
Qua motoren is dus bekend dat 48V-technologie toegepast wordt. Daarnaast zijn de volgende motoren leverbaar:
- 1.0 EcoBoost (100 pk)
- 1.0 EcoBoost (125 pk)
- 1.0 EcoBoost 48V (125 pk)
- 1.0 EcoBoost 48V (155 pk)
- 1.5 EcoBlue (120 pk)
- 2.0 EcoBlue (150 pk)
- 2.3 EcoBoost (280 pk!)
Focus ST mag blijven
Jazeker, 2,3 Ecoboost! We bewaren het lekkerste even voor het laatst. De Ford Focus ST blijft namelijk gewoon. Tegenwoordig gebeurt het net even te vaak dat de leuke uitvoeringen van een model het veld moeten ruimen (kijk maar naar Renault en Opel bijvoorbeeld). Maar met de Ford Focus facelift blijft de ST behouden.
Deze heeft nog altijd de potige 2.3 EcoBoost motor met 280 pk onder de kap. Je kunt kiezen uit een hatchback of zelfs een handige stationwagon. Ook leuk, voor de facelift is er een nieuwe opvallende kleur: Mean Grean! Tevens krijgt de Focus ST nieuwe sportstoelen.
De nieuwe Ford Focus facelift staat in het begin van 2022 bij de Nederlandse Ford Dealer.
bernoulli zegt
Ze hebben goed naar Audi gekeken.
danmar zegt
Toch knap hoe de Focus met elke volgende generatie saaier, generieker en anoniemer wordt. Had net zo goed een Seat Leon kunnen zijn, of een Hyundai, Kia, Opel, Peugeot of wat dan ook. Jammer.
Michel-GR zegt
Klopt helaas wel. De laatste leuke focus was mijn ’17 RS.
20vtsport zegt
Vind jij.
Je brengt het als een feit.
Ben het er wel mee eens.
Dus vind ik ook.
Maar het is geen feit.
Meningen verschillen, gelukkig.
admiajfe zegt
met gratis tablet, man man wat een joekel van een display in het midden. Weer groter dan de vorige generatie.
De reden dat ik de Focus links heb laten liggen vorig jaar. als nieuwe leasebak, zo lelijk die grote staande tablets.
berlinetta zegt
Kun je dan tegenwoordig niet sowieso al driekwart van alle auto’s wegstrepen?
admiajfe zegt
klopt :) maakt de keuze makkelijker
karhengst zegt
Bij een dergelijk formaat zou augmented reality verplicht moeten zijn, bij wijze van extra dode hoek sensor.
Edge zegt
Ik vind het front er niet minder op geworden, maar die achterlichten zijn toch wel lelijk. Zoveel loze ruimte naar de zijkant van de auto toe omdat Ford een lichtsignatuur bedacht heeft dat niet past bij de vorm van de achterlichten.
adyton zegt
@Edge: als je er eens begint op te letten is dat eigenlijk bij heel veel auto’s het geval.
mashell zegt
Tja, facelift, dan moet de nieuwe indeling in de behuizing van de oude passen. Maar fraai is dit zeker niet.
bernoulli zegt
En bij Ford is het dan doorgaans ook nog slecht uitgevoerd. Dat de lichtintensiteit vam de unit op de achterklep weer net anders is dan van die in het achterspatbord.
Displays in net van elkaar afwijkende kleuren zijn ze ook goed in.
20vtsport zegt
Wat?
flippiez06 zegt
Kofferbak inhoud van de station?
snowgasm zegt
@flippiez06: niet gewijzigd…. 608 / 1653 l
marcomanta zegt
Ik moet eerlijk bekennen, ze rijden ook nog eens goed, onlangs met een ST gereden, strak in de bocht en een heerlijke auto beleveing van de hot hatch.
Michel-GR zegt
Iedere Ford rijd lekker zelfs een oudje van 10 jaar. Als ze iets als de beste voor elkaar hebben bij Ford dan is dat het wel.
BerlingoHdi zegt
@Michel-GR: Daarom is het zo jammer dat ze voor bedrijfswagens met VW gaan samenwerken.
snowgasm zegt
@marcomanta: eens ;-)
vpowert zegt
Een facelift had ie niet nodig – wel een aanzienlijk beter interieur. En dat is precies waar ze het hebben laten liggen. Een groter scherm en minder fysieke knoppen is geen verbetering. Niemand is blij met de user interface van de nieuwe Golf waar ook alles in het scherm zit. Ford had beter wat tijd besteed aan een beter interieur design, mooiere knoppen en hoogwaardiger materialen.
pel96 zegt
Helemaal mee eens. Ik vind het ook jammer dat Ford zo lang plat ging op ergonomie en nu toch de hele climate control naar die tablet heeft verhuisd. Ford heeft weer eens laten zien dat het interieur hun zwakke punt is
Dutchdriftking zegt
Hij is weer netjes. Nu nog een RS.
berlinetta zegt
Ik vond het als ST-line al een hele nette auto en deze is er zeker niet minder op geworden. Het scherm in het interieur is wel wat te groot, maar daar zou ik hem niet voor laten staan.
En als ik nu in de markt was voor een hot hatch, dan zou ik toch eens zeker gaan kijken bij die ST. Ziet er strak uit en Ford kennende zal het ook een leuke auto zijn om in te rijden. Paar aanpassingen hier en daar en je hebt volgens mij echt een heerlijk kanon.
Turbo S zegt
@berlinetta: die ST is ook de enige die te pruimen is. De bovenste moest ik gelijk aan Seat denken bij het zien van de voorkant en toen ik de eerste foto van de station zag (gewoon de kleine foto in de app, niet uitvergroot) dacht ik dat is de nieuwe Dacia.
Le-on wheels zegt
Die neus lijkt bizar veel op de even generieke Seat Leon!
hingenine zegt
Ik ben een Ford liefhebber in hart en nieren.
Ik rijd zelf momenteel een Focus ST-Line uit 2020, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet helemaal weet wat ik van deze facelift vind.
Hij was mijn inziens niet eens nodig.
(Net als de facelift van Fiesta MK8 die vorige maand is getoond.)
Als ik nu kijk naar de vorm van de LED verlichting in de koplampen en de vorm van de grille (zowel boven als onder) is het net of ik naar een Léon of i30N zit te kijken.
Jammer, want het herkenbare gaat er zo toch wel af.
randy zegt
Lekker kleurtje dat groen!
dree16v zegt
Priis/kwaliteit is goed, en het zijn fijne rijdersauto’s. Mocht ik een keer wat anders willen dan Seat dan is het best een optie. Wagon met 1.5 ecohoest 182pk lijkt me wel wat
hingenine zegt
Ik heb de 1.5 met 182 pk.
Zeker in de Sport stand, een hele snelle gasrespons en meer dan genoeg vermogen beschikbaar binnen een vrij breed toerenbereik.
En het onderstel is echt fantastisch! Strak afgeveerd en stuurt lekker direct.
maferick74 zegt
@hingenine: ga ik ook over 1,5 jaar halen… kijk er al naar uit.
Johanneke zegt
Soms zie ik een station rijden met heel groot VIGNALE achterop. Ziet er allemaal heel dik, breed, en snel uit. Blijkt er een 1.0 met 125pk in te liggen…….
Specht zegt
Toch blij dat ik binnenkort het huidige model geleverd krijg. Dat supergrote scherm op het dashboard hoef ik niet. En de facelift is ook geen supergrote verbetering.
pier zegt
Tja, dan krijg je zo’n schermpje met twee knoppen eronder die mij doen denken aan een ‘Etch a Sketch’ uit de jaren ’80/’90 haha. Verder is de Focus wel een goede aanbieding in de lease qua prijs en uitrusting.
pier zegt
Die render van het interieur van de Chinese focus vond ik wel aardig. Dit is het dan weer niet, te groot scherm. Daarnaast hebben ze de kans gemist om het onderste gedeelte van de middenconsole waar o.a. de startknop zit te upgraden. Maar dat doen ze dan weer niet, met goedkoop kunststof eromheen.
Ze rijden best leuk maar qua interieur heeft een Ford mij eigenlijk nooit kunnen aanspreken.
xytras zegt
Ik rijd nu met een Fiesta ST en mijn vriendin haar Micra loopt op zijn laatste benen, dus we zijn langzaamaan wat aan het kijken naar een auto uit de c-klasse.
Zelf zie ik een Focus wel zitten (het uiterlijk is wat generiek, zoals bij alle auto’s tegenwoordig, maar valt best mee, het interieur is wat kaal/saai, maar uiteindelijk gaat het mij grotendeels over hoe een auto rijdt), maar de ST is mss iets te bruut als familiewagen en daaronder is een enorm gat!
Ik hoor hier iemand bezig over de 182pk versie (zelfde als in mijn ST, maar daar dan met overboost), maar die zit gewoon niet meer in het gamma, dus de 155 1.0(!) is het hoogst haalbare, wel wat jammer…
snowgasm zegt
@xytras: ik rij een focus st met 365pk als familie wagen voor 3 kids. Kan prima hoor
BerlingoHdi zegt
@xytras: En de mazda 3?
mpgc zegt
Ik vind de face lift niet echt geslaagd. De neus is stomper geworden en dat past niet bij de rest van het design.
ArnoldH zegt
Sinds wanneer hebben ze bij ford bedacht het logo weer in de grille te doen? Vond het beter dat ze nog op het plaatwerk zaten. (Viel me bij de fiesta facelift ook al op)