De plaatjes kenden jullie al, de begeleidende informatie nog niet. Daarom nogmaals de gefacelifte Ford Focus, met als belangrijkste informatie: nieuwe 1,5 liter krachtbronnen, zowel diesel als benzine.
Later vandaag, (alweer) in Barcelona, zal Ford zoals aangekondigd officieel het doek van de Focus facelift trekken, op het World Mobile Congress. Het kenmerkt de recente strategie van Ford om zijn grote nieuws niet te laten verdrinken op de grote autoshows (uiteraard staat de Focus wel gewoon in Genève), maar er eigenwijs een ‘eigen’ event aan te koppelen. Want waarom zou je de spotlights delen?
Met de nieuwe Focus levert Ford niet alleen een nieuw scherp snoetje, het belooft een stijvere voorkant, een herziene vering, schokbrekers, stuurbekrachtiging, en een getweakt ESP. Allemaal om de rijdynamiek (verder) aan te scherpen natuurlijk.
Het grootste nieuws schuilt echter onder de kap, in de vorm van een 1.5 viercilinder benzinemotor met een whopping 180 pk of een 1.5 TDCi met 95 of 120 pk (105 pk in Econectic-trim).
1.0 Ecoboost verder uitgewrongen – 150 pk*
De 1.0 driecilinder was er al in behoorlijk potente vorm, met 100 danwel 125 pk, nu komt daar een 150 pk-variant bij, serieus vermogen. Aan de andere kant van het spectrum zal Ford een zuinige Ecoboost-versie maken die slechts 99 g/km uitstoot (20% bijtelling), naar eigen zeggen de eerste non-hybride benzinewagen in zijn segment die onder de 3 cijfers duikt.
Introductie SYNC 2
Met de facelift komt tevens SYNC 2, Ford’s connectiviteitssysteem met hi-res aanraakscherm en geavanceerde spraakbesturing. Ook komt op dit wereldmodel de hands-free Perpendicular Parking-assistent beschikbaar, en Active City Stop (automatisch remsysteem in noodsituaties) dat tot 50 km/u werkt.
Belangrijke bestseller
Ford heeft twee grote steunpilaren: de F-serie (Noord-Amerika) en de Focus (wereldwijd). Sinds 1998 werden er meer dan 12 miljoen Focii afgezet, waarvan 6,9 miljoen in Europa. In 2013 vonden naar schatting 1,1 mln modellen hun weg naar een nieuwe eigenaar, waarvan 300.000 in China. Cijfers met betrekking tot Fords totale autoverkopen vind je HIER.
Motorenaanbod en introductie
Wereldwijd is er flink wat te kiezen, want de nieuwe blokken betekenen niet dat de oude allemaal met pensioen gaan. Voor de Nederlandse markt zal het accent waarschijnlijk wel op de downsizemodellen komen te liggen, omdat bijtelling. Hieronder een overzicht van alle motoropties in de nieuwe Focus.
Op de introductie moeten we even wachten, ook dat begint een dingetje van Ford te worden, een auto lang voor zijn beschikbaarheid introduceren. Pas in de tweede helft van 2014, na de zomer, zal de auto bij de dealer staan. Video’s van de facelift vind je op autojunk!
UPDATE – helaas is er een foutje geslopen in het onderstaande lijstje van Ford. De 150 pk benzineversie betreft NIET de 1.0 Ecoboost, maar de nieuwe 1.5 liter-motor. De sterkste 1.0 blijft dus de 125 pk-versie:
griffendahl zegt
Eindelijk van die postzegelnavigatie af… Dat kon echt niet meer in een moderne auto.
nickjdeg zegt
@griffendahl: ja inderdaad het interieur is erg verbeterd tenopzichte van de oude
bsxc2 zegt
M135i velgen op je focus, zeer Premium.
flutterby zegt
Mooie auto (weer), maar het interieur is een tikkeltje back to the future.
c-ad zegt
1.0 driecilinder met 150 pk?
Goeie genade…
jack_abarth zegt
@c-ad:
Boeiend.
De meeste auto’s gaan toch bij 200.000+ naar het buitenland, en de echte “pareltjes” zoals hier altijd wordt omschreven dat zijn meestal de wagens met de grote motoren en daarmee ook degene die de gevraagde levensduur (misschien) kunnen hebben.
sir_smokalot zegt
@c-ad: Helaas is er een foutje geslopen in Fords overzichtslijstje, zo lieten ze ons zojuist weten. Deze variant betreft een 1.5 litermotor. We hebben het artikel ge-updatet.
dutchneon zegt
Ziet er best strak uit! maar die 180pk versie zal de 14% denk ik niet halen??
En kan me voorstellen dat ie ook mel dik 27k moet gaan kosten?
Rob zegt
Interieur is er op vooruit gegaan, hoewel het een beetje saai is.
Nieuwe neusje is ook wel aardig. Al met al een prima wagen.
Alleen die 1.6 benzinemotor; waarom leveren ze die nog? Wat voegt die nog toe naast de nieuwe 1.5 en de 1.0?
IssamR zegt
Voor mijn gevoel zit dat scherm nu veel te ver weg om even snel te bedienen. Bij de huidige focus moet ik al een beetje voorover buigen om de fysieke knoppen te bereiken, laat staan het scherm wat dieper en hoger zit.
Ik ben dan ook niet de kleinste.
mashell zegt
Het lijkt alsof er een soort van iDrive controller is. Maar dan is het wel gek dat daar dan 12V opgeschreven staat. Het motoren aanbod bij de diesels is ook erg merkwaardig. Ford, wat ben je toch aan het doen?
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
Ecoboost FTW!
EJS zegt
Worden doe 1.6jes ook gewoon in Nederland leverbaar? Rare strategie….
LaLancia zegt
Vond het al veel, 150 pk. Vreemd motorengamma trouwens. Wie verzint zoiets? Is lekker duur produceren zo.
toyotafortuner zegt
Mooie feestlift.
dodge-hemi zegt
St staat er niet meer tussen :(