Als de Fiesta ST een tandje te hardcore is voor je, dan kom je met een 125 pk sterke Sport weinig tekort. Ford dicht het gat tussen deze modellen nu nog verder, en komt met een 140 pk sterke Fiesta Sport.
Dit is een nieuwe piek in het opvoeren van Fords driecilinder-motor, 140 pk in een productiemodel zagen we nog niet eerder. Dat het nog gekker kan bewees het concern met zijn Formule Ford, maar dat is geen huis-tuin-en-keukenwagen als de Fiesta natuurlijk.
De nieuwe opvoerfase stelt de PR-afdeling meteen in de gelegenheid om trots te verkondigen dat het blokje meer pk’s per liter heeft dan een 458 Speciale of een Bugatti Veyron. Daar is geen speld tussen te krijgen inderdaad.
Deze Fiesta verbruikt op papier 4,5 l/100 km, heeft een CO2-uitstoot van 104 g/km, en topt net boven de 200 km/u. De acceleratie naar de 100 valt wat tegen, hiervoor zijn 9 volle seconden nodig. De vorige generatie Polo BueGT, met een viercilinder en eveneens 140 pk, deed hier 7,9 seconden over.
Qua kleurtjes zien we rood, zwart, of een mix van beide. De auto komt later dit jaar op de markt.
sjeppie156 zegt
zo’n blok haalt toch gewoon de 2 ton niet ?
mashell zegt
@sjeppie156: waarom niet? 140pk per liter is niet echt exotisch. De motor heeft maar 3 cilinders en dus relatief weinig onderdelen die kunnen verslijten, is compact en past goed in de motorruimte en kan dus de restwarmte goed kwijt. Heeft een turbo en dus maar weinig toeren nodig om normale prestaties te leveren. Ik zie eigenlijk geen reden waarom het niet duurzaam zou hoeven zijn.
gtwillem zegt
@mashell: maserati heeft heel lang 2.0 V6 Biturbo’s gebouwd (speciaal voor de italiaanse markt) en die had precies het dubbele vermogen. En die gingen ook nooit kapot ;-)
schellekens006 zegt
@sjeppie156: amg45 haalt ook 180pk uit 1 liter als je het zo berekent. Das nog 40 pk meer per liter inhoud. Dus dat blijft echt wel heel.
jrk68 zegt
@sjeppie156:
Even een voorbeeldje?
M’n Roadster zat op 144pk per liter en na zijn laatste upgrade zit hij op 157pk per liter, hij staat nu op 170K en loopt nog als nieuw. Vorige week alleen de krukassensor stuk maar dat was zo gefikst.
Gewoon rustig warmdraaien voor je gaat trappen en zelfs die blokjes halen gewoon 2 ton.
Ik zie het wel zitten om dit Ford torretje erin te plempen mocht er een conversiemogelijkheid komen.
Rob zegt
Oei, dat kan wel eens een heel leuke wagentje worden!
140pk, 900kg, handbak, strak sturend, ziet er kek uit; laat maar komen! Vergeef ik Ford dat ze een aarslelijk interieur ontworpen hebben…
Onehp zegt
@Rob: 1090kg, DIN ongeveer 1000kg. Anders met je eens :)
Rob zegt
@Onehp:
Zou best kunnen. Ik keek op de autovergelijker van een website waarvan ik de naam hier niet mag noemen (censuur!! ;-)) en daar trof ik 941kg aan (Fiesta, 3 deuren, 1.0 ,125 pk) en heb voor het gemak even afgerond naar 900 kg ;-)
Rob zegt
@Onehp:
Over de Fiesta 3-deurs 1.0 ecoboost 125pk gesproken; die is op papier slechts een fractie langzamer….
Dus ik zou de extra knaken die deze versie kost lekker in de zak houden en de 125pk versie halen.
Onehp zegt
@Rob: Inderdaad beter waarschijnlijk. Ik ben eigenlijk benieuwd of er iets aan de hardware verandert is. Ik had mijn Focus 1.0 getuned naar 145pk maar ben terug naar 125pk gegaan, dan loopte hij toch mooier en viel de turbo niet zo hard op.
Als er geen hardware veranderingen zijn kan je mss beter je geld sparen en de 125pk met het tuningpaket van pumaspeed kopen, andere inlaat, IC en uitlaat en remap krijg je 155pk die waarschijnlijk erg goed afgewogen zijn…
Onehp zegt
@Onehp: Of als je al het vermogen eruit wilt, 170pk… http://www.pumaspeed.co.uk/product-Ford-Fiesta-10T-Ecoboost-167-bhp-Power-Upgrade_16253.jsp
Kvgorp zegt
Let op. Deze komt strax zo in de mondeo.
Wanneer komt de fiesta RS?
maseratizzzzzzzz zegt
De speciale heeft geen turbo dus die vergelijking slaat al nergens op. Zelfde als; Koenigsegg one 270 pk per liter meer als een 458 speciale woooow!
knipperlichtje zegt
Dit soort autootjes zijn ronduit geweldig, zo veel lol voor relatief weinig geld en nog best zuinig ook. Alleen die acceleratie 0-100 van 9 seconden vind ik wat raar gezien de pk’s en het geringe gewicht.
griffendahl zegt
@knipperlichtje: Niet zo heel raar, zal wel weer zo’n eco versnellingsbak achter hangen…
jrk68 zegt
@griffendahl:
Hij zal ook wel minder koppel hebben dan die 1.4 TSi uit de Polo GT. 40% meer motor inhoud levert nu eenmaal meer koppel op.
griffendahl zegt
@jrk68: Misschien wel minder, maar toch zeker genoeg om sneller dan 9 sec naar de 100 te sprinten. Mijn oude 205 1.9 GTi had al ruim minder koppel als de 125pk Ecoboost en redde met +/- 900 kg een 0-100 sprintje in 7,8 sec… (161Nm voor de 205 vs 200 voor de 125pk Ecoboost)
tupperware zegt
@griffendahl:
Ik heb ze even opgezocht, de Polo heeft 220NM bij 1400 toeren en een 7 traps DSG, de Fiesta heeft ((125pk) 170nm bij 1400 toeren en moet het met een 5 bakje doen. Dan kijk ik niet op van het verschil.
De Fiesta schreeuwt dus om een 6bak.
De vergelijking met een 205 1.9GTi gaat mank op de bak, ja die heeft ook slechts 5 trappen maar hoeveel toeren draait zo’n ding bij 100km/u?
Zomaar 1500 meer dan de huidige generatie auto’s. Helaas maken ze auto’s als die GTi niet meer.
griffendahl zegt
@tupperware: Volgens mij gaat de vergelijking dus helemaal niet mank, want ik probeer aan te duiden dat het verschil niet zozeer in koppel zit, maar in de versnellingsbak (en evt eindreductie) dat klopt dus precies… Eigenlijk zeg jij dat ook volgens mij ;)
E34M5Touring zegt
@tupperware: Zoveel toeren maakt de 8V uit de 205 ook niet. Denk dat het vooral het gemis in koppel is. En als je dan lange bakverhoudingen hebt, wat waarschijnlijk wel het geval is (5bak) trekt ie daar niet doorheen. Jammer want het onderstel is puik.
Alex_79 zegt
@knipperlichtje: de huidige versie van de Fiesta Sport (125pk 1,0 Ecoboost) heeft een 5 vijfbak met imho veel te lange versnellingsbak verhoudingen. Je moet hem echt hoog in de toeren houden om er “leuk” mee te kunnen rijden. Ik vrees dat de nieuwe versie weliswaar mag pronken met 140pk, maar dat er idd weer zo’n rottige vijfbak in ligt, of anders een zesbak met iets langere verhoudingen. Plus dat zoals renkema zegt de 140pk alleen per overboost beschikbaar is.
metal zegt
Mijn Fiesta Metal, een 1.6 met 134 pk (soort gelijke versie van deze alleen van van voor de facelift) trekt de 0-100 in bijna een seconde sneller. Wel jammer dit.
zakar36 zegt
9 seconden naar de 100??? Kan haas niet anders of het ligt aan de versnellingsbakverhoudingen.
Wel jammer want het recept beloofd veel goeds…
renkema zegt
@zakar36: Wellicht is de 140pk alleen aanwezig tussen de 5580 en 5600 toeren… Ik zou de vermogens- en koppelkromme wel eens willen zien van dat blokje
norge zegt
Net zoveel peeka als mijn 2,3….Maar die loopt na 31 jaar nog als nieuw..
marc94 zegt
Sorry hoor ford. Voor een leek en als marketingpropaganda zal het fantastisch werken maar je hoeft geen kenner te zijn om te snappen dat het verschil met de 458 speciale is dat die pk’s atmosferisch zijn en daar zit de grote kunst vind ik en dan geeft ook een deel karakter.