De 1.0 EcoBoost mist wel vijf hele paardjes om het milieu te kunnen redden.
De jaarwisseling. Ieder jaar staat dat garant voor het eten van iets te veel oliebollen, het drinken van iets te veel champagne en het ontstaan van iets te veel autobranden. En natuurlijk ook de invoering van nieuwe regels, waaronder op het gebied van emissie. Waarschijnlijk kondigt Ford daarom aan dat de Fiesta nu een vernieuwde motor krijgt. De cilinderkop is omgedraaid zodat onderdelen als het partikelfilter en de katalysator sneller opwarmen, de driecilinder kan cilinders uitschakelen bij lagere belasting en de injectiedruk is hoger.
De voordelen van deze nieuwe motor zijn een lagere uitstoot en een lager verbruik, maar tegelijk ook een minder potente motor. De vorige 1.0 EcoBoost-motor kon namelijk nog honderd pk leveren, deze vernieuwde slechts 95. Of de motor ook minder koppel levert is niet duidelijk. De vorige versie leverde nog 170 Nm aan koppel. Wie graag vijf pk meer heeft in zijn/haar 1.0 Fiesta moet snel zijn en genoegen nemen met de automaat: medio 2020 is de vernieuwde motorisering er pas met automaat. Tot die tijd worden Fiesta automaatjes nog geleverd met die 100 pk EcoBoost.
Over de motor gesproken; vanaf dit jaar levert Ford de Fiesta niet langer met de 1.1 motor. Deze ongeblazen motor leverde slechts 70 tot 85 pk en 108 Nm aan koppel en had daarnaast een net iets hogere brandstofverbruik ten opzichte van de 1.0 EcoBoost.
Om de pijn van de mindere pk’s te verzachten, geeft Ford ook goed nieuws mee. Aan de uitrusting van de Fiesta is namelijk het een en ander aangepast. De adaptive cruise control wordt nu voorzien van verkeersbordherkenning en automaten met ACC krijgen Stop&Go, waarmee de auto in files volledig kan stoppen en weer verder kan rijden. Het SYNC 3-infotainmentsysteem heeft een redesign gekregen en is volgens Ford intuïtiever in gebruik. Zo moet zoeken in het telefoonboek en de mediabibliotheek bij de nieuwe versie makkelijker gaan. Met SYNC 3 kunnen kaartupdates thuis via wifi worden geïnstalleerd.
Qua uitvoeringen past Ford bij de Fiesta ook het een en ander aan: zo zit er tussen de Titanium en Trend de Connected-uitvoering. Deze krijgt SYNC 3 met een 8 inch touchscreen, Apple Carplay, Android Auto en DAB+. De Connected krijgt daarnaast elektrisch bedienbare ramen rondom, airconditioning en cruise control. Deze Fiesta kost 18.545 euro.
Over de Titanium gesproken: deze (en de ST-Line) krijgt parkeersensoren achter, elektrisch bedienbare achterdeurramen, een 8 inch touchscreen, DAB+, 4-weg verstelbare voorstoelen en LED-dimlichten. Deze twee uitvoeringen worden nu ook als X-series geleverd, waarbij de auto een B&O geluidssysteem krijgt, Driver Alert, navigatie, verkeersbordherkenning, een startknop en een grootlichtassistent.
De “stoere” (niet de mening van de auteur maar een quote van Ford) Active X krijgt automatische aircon, parkeersensoren, keyless entry, navigatie en het eerdergenoemde geluidssysteem. De bekleding van de Vignale is vanaf dit jaar volledig leder, deze uitvoering krijgt daarnaast ook DAB+, privacyglas, Active Park Assist, een achteruitrijcamera en elektrisch inklapbare buitenspiegels. De voorruit, voorstoelen en stuurwiel zijn tot slot verwarmbaar. Deze verwarmbare onderdelen heeft de ST-3 nu ook, evenals DAB+, parkeersensoren en de inklapbare buitenspiegels. De vernieuwde Ford Fiesta is nu te bestellen voor een basisprijs van 17.250 euro.
baklava zegt
Zo’n auto vraagt om een 1.6 of 1.8 met minimaal 150 pk.
mashell zegt
@baklava: het is potjandorie een B segmenter, wie in deze auto minimaal 150pk nodig meent te hebben moet zich eens gaan afvragen waar die stengel midden in het interieur met daarop de getallen 1,2,3,4,5 en 6 nou eigenlijk voor is.
baklava zegt
@mashell: Een auto rijden moet leuk zijn.
mashell zegt
@baklava: en voor leuk autorijden heb je juist niet al teveel vermogen nodig. Veel vermogen maakt dat het gemakkelijk gaat, maar gemakkelijk is helemaal niet zo leuk, immers stuur goed vast houden en gas intrappen kan iedereen, dat stelt niks voor. Veel moeilijker maar ook veel leuker is optimaal gebruik maken van wat je hebt, door op precies het juiste moment te schakelen, door de juiste positie op de weg te kiezen zodat je niet door anderen gehinderd wordt, etc.
wildewesten zegt
@baklava: als je de auto chipt voor €300-€400 dan heb je volgens mij ook 150pk
Dutchdriftking zegt
@baklava: Hij is heel fijn met 150pk, en dan komt het Ford onderstel goed tot z’n recht. Maar de gemiddelde Nederlander heeft liever 70pk en een bijbehorend brandstof verbruik. Het zal je verbazen maar is echt waar.
dawwg zegt
Die 1.0L Ecoboost was er toch met 100, 125 en 140pk … Zal die geupdate 1.0L niet ook in meerdere smaken komen ?
moveyourmind zegt
Meerdere cilinders die uitgeschakeld kunnen worden. Dus dat ding loopt gewoon op één cilinder bij lage belasting.
Kom je wel helemaal getruttenschud aan op je bestemming, maar alles voor het milieu…
Gulli zegt
@moveyourmind: de niet aangedreven cilinders draaien nog steeds rond toch? Er wordt alleen geen brandstof ingespoten en niet gevonkt. Dus qua balans zal dat wel meevallen
rick0309 zegt
Ik heb zojuist een St line besteld met 125 pk. Enig idee of daar ook wat aan gaat veranderen?
ds3thp zegt
@rick0309: als je hem zojuist hebt besteld verandert daar niets aan. De 95pk ecoboost is de instapper en daarna komt dus de 125pk versie.
Ook de uitrusting zal niet anders zijn tenzij Ford besluit om dit nog eens te wijzigen voordat jouw Fiesta wordt gebouwd.
Gulli zegt
@rick0309: als ik niet om de een of andere onzinnige reden had besloten een grotere auto nodig te hebben (ik heb niet eens kinderen! ?) had ik denk ik zeker een dergelijke Fiesta besteld. Goeie keuze denk ik, veel rijplezier toegewenst ?
rick0309 zegt
@gulli: Dankje wel. Dat gaat vast goed komen.
Silverarrow zegt
Mooi wagentje toch? 95 pk is meer dan genoeg voor zo’n auto. Niet zo heel lang geleden was dat nog de standaard voor een D-segmenter.
knapzuur zegt
@silverarrow: eh 30 jaar geleden had een instappertje 316i er al 3 meer. Welke D-segment auto’s heb jij voor je?
Silverarrow zegt
@knapzuur: Je maakt je naam waar.
Gulli zegt
@silverarrow: en mijn C-segmenter zit beduidend krapper in zijn spullen voor het dubbele bedrag. Geen slechte aanbieding dit
911targa zegt
Ik reageer op dit artikel, omdat het straks alleen maar over Tesla’s gaat.
Volvo_440_turbo zegt
Overlaatst een week een Focus gereden met dat blok, ik dacht zelfs dat het een 125pk was , met alle respect, een autoliefhebber rijdt niet met zo een snotblok… Rijplezier onbestaande!