
Deze is voor de pickup-liefhebbers onder jullie.
Ford en Chrysler tonen momenteel in Detroit waartoe ze in staat zijn op het gebied van extra ruige pickups. Met de 15 cm verbrede Ford F-150 Raptor mochten we al even kennis maken.
Als Charlie Sheen tijgerbloed heeft, dan heeft deze Raptor Baja-bloed. Wel ging de V8 overboord, ten faveure van een 3,5 liter Ecoboost V6, die is gekoppeld aan een versnellingsbak met liefst 10 verzetten.
Chrysler zet hier een extra ruige Ram 1500 met offroadpapieren tegenover: de Rebel. Deze 4×4 – die qua naam in de zuidelijke staten van de VS in de smaak zal vallen – is voor wie er niet voor terugdeinst zijn handen vuil te maken.
Hij staat op 33 inch banden (om 17 inch wielen), en heeft robuustere bumpers, andere schokbrekers, een sleephaak en een zachter afgestelde anti-roll bar. De carrosserie leent bovendien enkele onderdelen van grote broer Ram 2500. Onder de kap ligt een 3,6 liter V6 Pentastar, of een 5,7 liter Hemi V8, voor wie aan zes pitten niet genoeg heeft.
In welke van deze twee uber-pickups zou jij het liefste via de allerkorstste weg naar de volgende Nascar-race of het volgende Kenny Chesney-concert rijden, danwel je liefje met je vuist kussen? Kies maar!
raptor, ik vind ze beide niet mooi maar ja. als ik de keuze dan toch had zou ik de silverado nemen
RAM probeert hier overduidelijk mee te genieten van het succes van de Raptor. Alleen daarom zou ik voor de Raptor gaan. Buiten dat die Raptor er veeeeel dikker uit ziet!
de Ram is in NL net een soort Toyota Tundra ..
een lease-bak voor bijgochem aannemertjes en shoarmatent witwassertjes en andere beunhazen en katvangertjes ..
heeft net zo,n slecht karma als ///M of AMG ..
de Ford dus ..
@lincoln: haha amen !
@lincoln: je bent zorgvuldog genoeg om ///M te schrijven, maar hoodfletters en interpunctie zijn je verder vreemd…
Daarnaast is het gelukkig totaal niet generaliserend wat je suggereert, want inderdaad zijn ALLE Dodge Ram eigenaren precies zoals jij omschrijft. (Alhoewel de meeste RAM eigenaren die ik ken meestal zelfstandig ondernemers die veel zware karren moeten trekken (marktkooplui, haveneigenaren, strandtenthouders) en de 4wd goed kunnen gebruiken, en met dubbel cabine toch nog op grijs kenteken en LPG kunnen rijden.
@gtwillem:
die zullen toch wel slim genoeg zijn om een ouwe Terrano diesel op de kop te tikken ipv zo,n handtasje die totaal ongeschikt is voor de NL Madurodam infra-structuur ..
@lincoln: waarom zou je dat doen???
Ik heb van het weekend in een Dodge RAM 1500 gezeten. Aardig interieur, lekker luxe, ruimte voor en achter. Met LPG, dubbele cabine, grijs kenteken rij je er knap bij voor nog geen 50 mille (ex. BTW ex. BPM). Dat is best een goede aanbieding: je kan alles trekken, overal doorheen, zelfa de familie kan mee, je hebt een nieuwe auto en kan 1500km zonder tanken rijden. Daarnaast zijn de exploitatiekosten vrij laag (op afschrijving na, dus je moet wel 10 jaar doorrijden, 5K per jaar) en zijn het behoorlijk betrouwbare auto’s met onverworstbare motoren.
@gtwillem:
beste Willem ..
mijn comment is natuurlijk zwaar overdreven ..
en totaal uit mijn duim gezogen .. heeft ook nix met de “waarheid” te maken ..
wou gewoon effe kijken hoelang het zou duren om met volstrekte prietpraat meer dan 10 plusjes te krijgen ..
meer als sociologisch experiment zeg maar ..
@lincoln: jammer . .
@gtwillem: Laat maar gaan, die @lincoln zit hier overduidelijk om mensen te jennen. Een beetje zijn frustraties de vrije loop geven.
@lincoln: Hou toch op man, Terrano is niet geschikt om een echt zware aanhanger te trekken. Dan heb ik het niet over af en toe een caravan. Ding komt amper meer op snelheid met een zware aanhanger van 3500kg, vrachtwagen inhalen lukt niet eens meer en bak raakt oververhit. Heb er 10 jaar geleden 1 gehad, daarna 2 Patrol’s en nu een Range Rover
@gtwillem: hap zei ‘ie…
@gtwillem: haha facepalm…
@lincoln: Ik zie de Ford F150 / Raptor regelmatig rijden in Amsterdam. En daar zitten ook niet bepaald de meest frisse figuren in. Desondanks vind ik het toch een zeer brute bak.
Sowieso de Raptor. Veel completer pakket. Dodge heeft al eerder een Raptor concurrent geprobeerd met de RamRunner. Maar die kon volgens diverse tests niet in de schaduw staan van de Raptor. Ben benieuwd of deze er beter mee kan concurreren.
Ford F-150 Raptor. V6 Twinturbo met een tienversnellingsbak zal wel prettig rijden. En hij ziet er bruut uit, zeker in de kleur.
De Dodge is net wat gaver, maar die grille verpest het compleet. Wat was er mis met het oude chromen front? En technisch is de Dodge wel een oud beestje aan het worden. Het is in principe exact dezelfde RAM als in 2004: dus zou ik die kopen, scheelt ook nog wat centjes voor heel veel peut.
@gtwillem: in 2009 is er een compleet nieuwe versie van de Ram gekomen?
100% de raptor voor mij, veel mooier en dikker uitgevoerd, en met die V6 twinturbo kan ik ook wel goed leven.
FORD
Ram 1500
De raptor, de dodge is het gewoon net niet vind ik.
De Raptor! Zo in het blauw is ‘ie ook helemaal goed. En die V6 vind ik geen probleem en de meeste figuren zullen toch verwachten dat er een v8 in ligt. Win Win.
Die Dodge Ram is ondertussen hopeloos verouderd. Daar kan een geheel niet bijpassende nieuwe neus niks meer aan veranderen… De lijnvoering is gewoon een beetje 1990…
@motiondrive: Lijnvoering?
Het is een pick-up.
@jaapiyo: Ja en? Gebruiksvoorwerpen mogen ook mooi uitzien… Ik heb het bij de aanschaf van een espresso-machine, TV, camera, snelkookpan ook nog over de lijnvoering… dus waarom niet bij een pick-up? ;)
bij die Dodge is alleen het kleine stukje plastic onder de koplamp geleend .. fijn dat men weet waar er over gepraat wordt
Een lastige wat mij betreft, net als bij de Challenger vs Mustang zal de laatste ongetwijfeld de betere/europesere auto zijn maar de Challenger is overladen met die america, fuck yeah vibe die je wilt hebben als je voor zo’n auto gaat en spreekt me iets meer aan.
Ondanks het beeld wat Lincoln schetst zou ik bij de keuze normale F150/normale RAM waarschijnlijk voor de RAM gaan, maar de Raptor compenseert dat verschil met de daadwerkelijke meerwaarde van het onderstel waarmee je sprintjes kan trekken in hobbelige blubber (en dat wil je elke dag uiteraard) terwijl de Rebel meer show dan go is op dat vlak volgens mij dus…
Raptor.
Pickup-liefhebbers hebben allemaal last van de ogen? Wat een bizar grote badges.. Oh ja, doe maar de Ford, gewoon omdat Raptor beter klinkt dan Rebel.
Nee dank u vriendelijk, ik rij nog liever in een Skoda Felicia pick-up…
@motoragent:
of een oud VW Golf pick-uppie .. word je spontaan vrolijk van ..
@motoragent: of liever NIET in een pick-up. Ik begrijp pick-ups wel, voor boeren… Maar in Amerika rijdt ook elke klusjesman en loodgieter hier in rond… Waarom? Om je gereedschap lekker nat te laten regenen?
@motiondrive: Omdat het makkelijk is, da’s de enige reden, en daar is niks mis mee, ze zijn verder ook nog oersterk en kennen maar heel weinig nadelen in de states.
@mclarenf1lm: mij lijkt een gewoon busje makkelijker… dan worden je spullen niet nat…
@mclarenf1lm: en daar moet ik nog even aan toevoegen dat de ruime meerderheid van die flapdrollen daar vastrijden met NIET goed vastgezette ladingen… of beter gezegd: gooi het maar achterin, als het eruit waait dan ziet die persoon achter me wel hoe hij het oplost…
@motoragent: Haha, ja, die zouden ze moeten terugbrengen. Een Fabia pick-up…
Er is expliciet vermeld dat de Rebel geen Raptor concurrent is. Die heeft maar ‘betere’ banden en ‘iets’ aangepast luchtvering, een hoop plastic meuk.
Lastig normaal gesproken beiden, maar nu met de nieuwe zeg ik de Ford F-150 Raptor. Sowieso doet Ford het goed, met de beeldschone GT, de Raptor en de Shelby op Detroit.
Normaal gesproken bij de “normale” truck (lichte segment) zou ik voor de RAM 1500 Laramie Hemi gaan, maar in de offroad klasse neem ik de Raptor. Zo zonde van de neus van de Rebel, dat kruis hoort er gewoon echt in. Daarnaast heb je ook de Lingenfelter Silverado Reaper, maar die zou ik niet nemen. De nieuwe Tundra met het TRD-Pro offroad pakket is ook wel dik by the way, net als de nieuwe Nissan Titan V8 XD.
Qua dieseltrucks zou ik trouwens een RAM 2500 6.7 willen. Beestachtig spul!
Misschien komt RAM volgend jaar wel met een volledig nieuwe serie, wat @E34M5Touring al zei, het is al een oud pakket. En aangezien er bij Ford flink vernieuwd is, ook volgend jaar de nieuwe Super Duty’s (F-250 enz.) komen, is het wel zaak voor iets anders. En dan graag een RAM Runner en RAM Hellcat svp!
Raptor!
De RAM Runner moet je laten bouwen bij Mopar…
Een tientraps automaat? Serieus?
Hang er dan een CVT in, bijna hetzelfde effect…
De Ford graag. De RAM heb ik nooit mooi gevonden, ziet er een beetje uitgezakt uit.
Raptor al the way baby!!
Die Kenney Chesney grap heeft me geholpen aan de dagelijkse aanbevolen lach hoeveelheid. Ford overigens
In dit geval pak ik wel de fiets.
Ik ga ook voor de Raptor. Wat overigens grappig is, is dat de Ram daadwerkelijk ook iets weg heeft van een ram.
Leuk voor de eenmans schilder/beunhaas, die rijden altijd met dit soort hokken op LPG. en jij maar betalen als klant, nee dus andere schilder nemen.
Beide onverantwoord dik. Like!
Raptor all day.
Onder al dat lelijke chroom zat dus toch best nog een mooie auto @de Dodge.
De Ford vind ik overduidelijk mooier.
Mara ik denk toch dat ik voor de Dodge zou gaan, met V8.
Voor de bruutheid zal ik de Raptor willen. Maar de Ram is voor nederland veel geschikter:
fatsoenlijke radio en navigatie, km-teller, geschikt om op LPG te rijden, en een beetje normaal verbruik. Het zijn allemaal dingen die met de huidige Raptor niet heeft (Radio op amerikaanse frequenties. waardeloos navigatiesysteem wat achteraf over het scherm wordt geplugged en 1 op3.5 ipv 1 op 6). Ik weet niet hoe het met de nieuwe gaat worden, maar er zal wel weinig verandering in komen. De RAM is gewoon een betrouwbare auto en het minst ongeschikt voor NL
Raptor maar dan met een dikke Crate V8 engine erin. Iets met 8 cilinders en een motorinhoud van meer dan 6 liter. Gewoon omdat het kan in de VS.
De F-150. En anders de nieuwe Toyota Tacoma, ook al is die ietwat kleiner – hij heeft in elk geval niet een vierkante meter glim bling op z’n neus zoals de Tundra. Maar die Ram, nee die ziet er echt niet uit.
Sowieso de Ford! Wat een heerlijk agressief beest is dat.
Ford omdat V8
@johanhummer9: ik bedoel dus ford :p
Wat grappig dat mensen de F-150 en RAM hier in Nederland zien als cententrekkende auto’s. Ze weten vaak niet dat een beetje aangeklede Vito of Transporter nog veel duurder is. En geef maar toe: iedereen rijd graag in opperste luxe en een 400pk Hemi (uitgaand van de RAM 1500) onder de kap, dan een suf Transportertje met een heuse 2.0 Bi-TDi.
@rd1991: Het is niet alleen de aanschafprijs die een auto duur maakt. Zo’n pickup heeft een veel hoger brandstofverbruik en bij reparaties moeten nieuwe onderdelen ingevlogen worden vanuit Amerika, terwijl zo’n Vito of Transporter veel minder verbuikt en een stuk goedkoper in onderhoud is.
@johanhummer9,
Ford omdat V6 twin turbo.
Raptor. Duidelijk. Ram is ook mooi maar de raptor Is awesome ;)
De Ram 1500 staat bij mij echt helemaal onderaan het lijstje van brute pickups. En de Raptor met afstand bovenaan. Daartussen is dan nog wat plek voor de Toyota TRD trucks en de Lingenfelter Chevrolet Reaper.
Ford
Wtf hebben ze met de voorkant van die ram gedaan? Vond ze vroeger wel dik maar de raptor gaat overduidelijk winnen voor mij. Een pick up die ik verrassend veel zie in nl ook trouwens.
Nu Ford Performance toch lekker bezig is met de GT, Mustang en Raptor, mogen ze wat mij betreft ook wel weer met een Single Cab F-150 SVT Lightning komen. Met een aangepaste GT V6-tt motor, in de geest van de GMC Syclone.