Op alle markten is te merken dat SUV’s en pickups uit de gratie raken. Ook in de VS is de ommekeer is nu toch echt in gang gezet. Sinds oktober 1991 was de Ford F-150 continu het best verkochte voertuig in de VS, maar afgelopen maand moesten de Amerikanen die titel uit handen geven.
De grote pickup werd naar de kroon gestoken door vier Japanners: achtereenvolgens de Honda Accord, Toyota Camry, Toyota Corolla, en de nieuwe bestseller van Amerika is de Honda Civic. Daarvan vonden in mei 53.299 stuks een eigenaar, tegenover 42.973 F-150’s.
Nu de benzineprijs in de VS de $4 per gallon aantikt zoekt iedereen zijn toevlucht in kleinere auto’s, wat zich vertaalt in recordbrekende verkopen voor Toyota, Honda en Nissan. De grootste stijger is echter Mini, met 47,2% meer verkochte auto’s. Chrysler en vooral GM krijgen harde klappen te verduren; elk merk van de General verkocht afgelopen maand 20% minder, waarbij Hummer de grootste duikvlucht maakte met slechts 1.843 verkochte auto’s tegenover 4.636 in mei vorig jaar. (via autoblog.com)
Ford, wiens omzet voor de helft leunt op de F-150, zag al eerder in dat dit ging gebeuren, maar blijft nu wel met een voorraadje pickups zitten. Vanaf vandaag tot eind juni geven ze dan ook personeelskorting aan iedereen die een F-series pickup koopt. Dus mocht je, ondanks onze eigen dieselprijs van zo’n $8 per gallon, nog om een F-650 zitten te springen dan is dit je moment.
Ook in Nederland hebben de SUV’s hun beste tijd gehad. In de eerste vier maanden Afgelopen maand verkocht Range Rover bijvoorbeeld drie auto’s, tegenover 38 in dezelfde periode in 2007. Ook Porsche verkocht slechts vier Cayennes, terwijl dat er vorig jaar nog 35 waren. Audi zette 16 Q7’s weg; vorig jaar 95.
(Met dank aan Michiel voor de tip.)
Het begint er toch sterk op te lijken dat het over en uit is met dit segment… Eigenlijk best zielig.
Matthias zegt
Ik vind dit maar goed ook. Voor de 1 of andere reden kan ik gewoonweg niet tegen SUV’s. Dikke nekken auto’s? Misschien het soms veel te agressief rijgedrag van de bestuurders? Het zijn totaal nutteloze auto’s.
DJD zegt
Pick-ups zijn best handig, als je in een bos woont met je oude schoonmoeder in een blokhut en de hele dag in een houthakkershemdje rondloopt en iedereen aanspreekt met ‘Howdie Mate’
Racer X zegt
Gelukkig, ik heb de pest aan auto’s die vooral show and no go zijn. Alleen serieuze offroaders zie ik graag rijden, niet van protserige asobakken.
Wat ik wel weer jammer vind is de manier waarop. De veelverbruikende auto wordt gewoonweg de nek omgedraaid door idiote overheidsmaatregelen, beurs-analisten en oorlogen in olierijke gebieden. Dit treft niet alleen SUVs, maar zo’n beetje alle interessante auto’s (die met een verbruik van 1:10 en slechter). Bah.
AS6 zegt
idd, ik vind dit ook positief. Koop gewoon een break als je die plaats nodig hebt..
Fout zegt
Toch niet in België hoor, wat betreft SUV’s.
Persoonlijk zou ik nu liever tekenen voor een Mi.To JTD cabrio dan zo’n bakbeest, met de huidige olieprijzen…
six trey zegt
Spijtig ik heb het wel voor Pick Ups vooral dikke amerikaanse pickups dan met een grollend V8 geluid en 24 inch velgen *kwijl* SUVs kunnen mij niet veel geven
floryn zegt
het is altijd goed om je energie efficient te gebruiken…SUV’s zijn daar best slecht in. Eindelijk al dat kia volk van de wegen af.
peter zegt
eindelijk !
hopelijk betekend het niet het einde van leuke autos die ook meer verbruiken. Maar volgens mij niet, omdat ze niet zo nutteloos zijn
York zegt
SUV = onsportief…
En spreek me niet tegen want welke suv gaat er even snel als de gewone auto met dezelfde motor? oei ja.. geen een..
PCCB zegt
Dit is een interessante ontwikkeling. Nu zullen de Amerikaanse fabrikanten echt wel op zoek moeten naar zuinigere motoren. Ik ben benieuwd.
En ik heb niks tegen SUVs
victor zegt
Vreeeeeeeselijk, helas pinda, ford niet het meest verkochte, snel die verve concept introduceren en ford heerst over heel de wereld
six trey zegt
@PCCB
amerikaanse fabrikanten zullen niet rap zuinigere motoren gebruiken hoor mischien hybide motoren naast hun V8 leggen maar V8 motoren zullen ze wel altijd blijven gebruiken :D gelukkig
k0walsk zegt
Ik vind het best als mensen een SUV rijden, maar ik stoor me wel aan het asociale rijgedrag dat er vaak mee gepaard gaat.
Tom# zegt
Een F-150 zie ik graag rijden :P Vooral ook horen :P ..
Maar verder zijn het inderdaad nutteloze lompe bakken, die alleen maar voor overlast zorgen.
Luc zegt
toch wil ik graag een cayenne turbo s
KL_KH zegt
Nou is het wel zo dat iedereen die al van plan was een SUV te kopen, er eentje heeft gekocht voordat de extra belastingen bij aanschaf werden ingevoerd.
Je had in de herfst nog berichten waarin stond dat de verkoop van SUV ver 4 a 5-voudigden. Dus mij lijkt gewoon dat in Nederland de markt een beetje verzadigd is op dit moment.
Maar Amerika is een ander verhaal. Ik vind het wel jammer. Ik vind het een prachtig geluid als er een dikke v8 voorbij komt rijden. Zul je zien, als ik eindelijk een keertje naar het land van big blocks ga, rijden er alleen kleine 3 a 4 cilindertjes rond……….. Zo zie je maar, als je aan iets komt waar de amerikanen trots op zijn, hamburgers, hun trots en dikke auto’s, dan raken ze compleet in paniek! Beginnen ze gelijk hele lelijke auto’s te kopen, zoals toyota Prius…..
Peter zegt
Ik VS ben je goed bezig voor het milieu als je een GOLF GTI of A3 V63.2 rijdt.
Mini’s zijn alleen maar Cooper S. BMW’s alleen maar 6 cilinders en hoger.
En het kost allemaal max de helft van hier.
Heerlijk land! Ze zijn nog niet zo gek daar en met een shift naar deze compactere auto’s besparen ze nog wat energie ook.
Jonas zegt
Fantastisch :D
Tinos zegt
Het komt volgens mij niet alleen door die hoge benzineprijzen volgens mij.
De Amerikaanse consument laat Amerikaanse auto’s ook vallen als een baksteen vanwege de bedroevende kwaliteit. Afwerking, techniek, betrouwbaarheid, veiligheid. Het enige waar de Amerikaanse autofabrikanten de laatste tientallen jaren in hebben geïnnoveerd is in onzinnige veiligheidsmededelingen, piepjes en alarmpjes voor alles wat los en vastzit of uit en aan kan, en het zo veel mogelijk verchromen van auto onderdelen. Dat kan ook haast niet anders gezien de haast bespottelijk lage prijzen voor auto’s daar.
Nu de benzineprijzen zo hoog zijn, lopen de Amerikanen nog harder weg van hun eigen merken. Niet voor niets zijn het Japanse merken die nu op nummer 1 staan. De enige oplossing lijkt me: nu innoveren en doorbijten. Maak de autoprijzen duurder en kijk nog meer naar Europa en Japan.
Mr. V8 zegt
Jammer, in SUV’s e.d. ben je gewoon king of the road!
Tinos zegt
edit @ mezelf: : maak de autoprijzen hoger
PCCB zegt
@Six Trey: Daar ben ik me van bewust. Een hybride + V8 is een mogelijk begin. Zoniet, dan worden ze verder gepakt door de Jappen. Terecht, hoor… Maar stiekem hou ik ook wel van die dikke, allesverwoestende V8-blokken van Uncle Sam. :p
Mijn grootvader had vroeger een geïmporteerde GMC-truck met een 5,7 V8-blok. Dat imponeerde als de beesten en niemand die er een kwaad woord over sprak. Nu zou men je daarvoor afschieten…
Rick zegt
Ik ken zat mensen die een SUV willen (niet kunnen betalen) en zat mensen die er een hebben!
RubenBaeten zegt
@DJD: Wat hebben Australiërs hiermee te maken?
mrp zegt
Volgens onderstaande gegevens zijn er 463 Range Rovers verkocht in de eerste drie maanden; dat is wel iets meer dan slechts 3…
http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?verkoopjaar=2008
mrp zegt
5 maanden bedoel ik…
Marvin zegt
Haha en dan komen die slimme management koppen van Alfa Romeo nu met een SUV en zeggen ze dat zo’n auto nodig is om de Amerikaanse markt te betreden. Hopelijk bedenken ze zich toch maar.
NuttelozeBPM zegt
Nou uhm…in Belgie zie je enorm veel Touaregs, Q7’s en zelfs Cayenne’s…
victor zegt
@ruben, en de rest, ik zit een beetje reactie’s te lezen en het valt me op, wij geven zo erg af op SUv’s enzo maar dat komt omdat wij weten dat ze in ned en belgie enzo ook gewoon voor stoerdoenerij worden gebruikt maar in amerika word zo’n F-150 of RAM niet gebruikt om van hot naar het te rijden, daar gaan ze echt het terein in, en ik heb geen problemen met afname van de verkopen van een Q7 of Cayenne een land rover is wel jammer.
Gijs zegt
Hoe komt het dat Amerikanen 4 $ per gal. al veel vinden? Dat was hier eventjes geleden de normale prijs voor jaren. En nu plots moeten de Amerikanen ?? Minder consumeren zeker. Recessie en over 4 jaar oorlog
oei oei
lincoln zegt
V8 .. V8 .. V8 .. amerikaans ??
zullen mercedes/bmw/nissan/toyota niet MEER V8en produceren dan de amerikanen ??
lenhard zegt
@ York
een chrysler 300c srt-8
en een jeep grand cherokee srt-8 gaan even snel;)
het is jammer vind het mooie stoere auto’s maar ja die benzine prijzen zijn ook nie meer normaal :S
lincoln zegt
en zwaardere auto,s ??
Roadronner zegt
DRIE range rovers ??!!
dat is wel extreem weinig zeg….
Papa zegt
4$ p. gallon is nog maar 0,60 € p/ liter ik heb daar nog getankt anderhalf jaar geleden voor nog geen 2 $ per gallon…
Rob USA zegt
Ik vind dat aantal van 42973 van F150´s toch niet zomaar weggeveegd mag worden!! Anders als hier word een SUV/pick up daar gekocht als 3e wagen dus zal er veel minder miles mee gereden worden dan hun 1e en 2e auto.
De pick up zullen ze mijn inziens toch niet massaal de rug toekeren zeker omdat ze wel met hun andere speledingetjes uit de voeten moeten kunnen!!
Zoals zeil/speedboten,yetski´s,mobile homes,motoren enz enz!!
Save the V8 monsters!! Stort nu uw geld op giro 666!!
bob zegt
pickups worden veel gekocht door bedrijven in de vs … vergelijkbaar in Nederland met het gebruik van Volkswagen Transporters en Transits.
SjoerdV zegt
jeeej iedereen aan de MINI :D
Allautomotive.nl zegt
Klopt niets van het verhaal, het lijkt erg op stemmingmakerij. Cijfers die genoemd worden zijn alleen over de maand april terwijl wordt gezegd dat het de eerste 4 maanden betreft.
Als je de cijfers goed bekijkt zie je dat Land Rover als geheel dik 30% meer verkoopt, ook de Cayenne doet het beter.
Er zijn in de eerste 4 maanden 950 BMW X5 verkocht tov 356 vorig jaar.
Ik denk wel dat er minder SUV’s verkocht zullen worden maar zo dramatisch zoals het hier voorgesteld wordt, is het allemaal niet.
Had wel verwacht dat Autoblog als kenner het bericht zou controleren alvorens het klakkeloos over te nemen.
Rob USA zegt
Ja idd Bob dat wilde ik ook nog melden thanks!
FrieZ zegt
“Ook in Nederland hebben de SUV’s hun beste tijd gehad. In de eerste vier maanden van 2008 verkocht Range Rover bijvoorbeeld drie auto’s, tegenover 38 in dezelfde periode in 2007. Ook Porsche verkocht slechts vier Cayennes, terwijl dat er vorig jaar nog 35 waren. Audi had eind april 16 Q7’s weggezet; vorig jaar 95.
(Met dank aan Michiel voor de tip.)”
Daar klopt dus echt geen drol van… Of ik moet toevallig net 2 van de 4 (waaronder mijn vader) Cayenne-kopers kennen en ook nog eens 2 van de 3 Range Rover-kopers. Nee hier klopt iets totaal niet… en anders komen die lage verkoopcijfers, omdat iedereen die in die periode een SUV wilde kopen, hem heeft gekocht vóór de slurptax. Mensen die nu pas naar een nieuwe SUV gaan kijken, zullen de verkopen dan weer doen stijgen.
w0o0dy zegt
Hier in NL zijn er eind 2007 en begin 2008 juist extra veel SUV’s op kenteken gezet ivm de slurp-tax en de verkopen na 1 april liggen idd een flink stuk lager dan daarvoor…
In de VS is het in tegenstelling tot de strekking van de reactie van Bob wel degelijk een slachtveld….
Lees dit maar eens…. Artikel LA times
http://www.latimes.com/news/printedition/front/la-fi-gm4-2008jun04,0,4541716.story
BMW 335i cabrio zegt
de enige die momenteel wel erg good verkoopt in dit segment is BMW met de X6 en X5. best gek eigenlijk als je naar die verkoop cijfers van de andere merken kijkt
w0o0dy zegt
Cijfers april tov maart.
BMW X5 126 stuks tov 183 maart
Porsche Cayenne 3 tov 19 maart
Audi Q7 14 tov 32
Dodge Nitro 6 tov 51
Jeep wrangler 6 tov 20
Jeep Cherokee 11 tov 9
Jeep Compass 12 tov 18
Jeep Commander 1 tov 9
Landrover Defender 1 tov 39
Landrover Discovery 1 tov 50
RangeRover 1 tov 123
Nissan Murano 1 tov 45
Ssanyong Rexton 1 tov 8
Voor sommige merken zal het nu echt wel slecht lopen als je dit doortrekt….
Powerbrake zegt
@(Luc schrijft: toch wil ik graag een cayenne turbo s)
Nog een paar maanden en je koopt ze voor de prijs van een nieuwe Panda.
Hier in Spanje zijn ze 2de hands aan de straatstenen niet kwijt te raken, soms minder als een jaar oud.
Of wat dacht je van een vrijwel nieuwe gele Hummer H3 voor 20.000 euro (vraagprijs).
David38 zegt
Mensen willen wel een vette SUV of pickup truck, maar kunnen het niet meer betalen. Toch een heel verschil.
En dat die cijfers die door de Azijnbode worden genoemd niet kloppen is geen verrassing: extreem linkse media weten niets van auto’s en lullen maar wat.
David38 zegt
Of door stom toeval klopt het Volkskrant artikel weer wel: “Niemand wil nog een benzineslurper”…….idd vrijwel alle kopers opteren voor de diesel.
dekster zegt
Hoorde onlangs van m’n vader dat een (onafhankelijke) invoerder van amerikaanse auto’s. Met moeite nog 1 auto per maand verkoopt. En dan moet je nog in je achterhoofd houden dat hij auto’s heeft staan van €2000 tot nagelnieuwe chevrolet Avalanches…
six trey zegt
@Dekster
Ik heb een bedrijf dat amerikaanse wagens koopt/verkoopt/tuned…. en ik moet zeggen ik kan niet klagen ik heb in mei 3 Coupe’s verkocht en een truck
Shrike zegt
Mijn vader heeft juist een range rover gekocht. Eén van de laatste der Mohicanen?
Luc zegt
@ powerbrake, wel de nieuwe :P
Ik denk dat je ze in amerika binnenkort wel voor zo weinig mee hebt
DafMaf zegt
@David38. De Volkskrant ‘extreem-links’ noemen is tamelijk overdreven. Laten we er voor waken dat het hier zoals in de comments van GeenStijl wordt, waar alles maar dan ook alles de schuld is van ‘de linkse kerk’, zodat die opvatting nogal lachwekkend wordt. Zoals WF Hermans over ‘fascisme’ schreef dat de term te pas en te onpas voor alles gebruikt werd, zodat het woord uiteindelijk betekenisloos werd.
Philly zegt
Truck eigenaren zijn per tankbeurt tussen de 75 en 100 dollar kwijt. Dat voel je wel. De benzineprijs is hier in 3 jaar verdubbeld, in Europa nog niet eens 50%. Ik klaag niet, denk nog steeds ‘In NL zou ik nu veel meer kwijt zijn’ en daarnaast rij ik niet zoveel. Als ik mijn rechtervoet rustig hou rijdt mijn Subie 1 op 10 gem. Kan ik mee leven.
Hier in Philadelphia heb je meer en meer items op TV over hoe je benzine kan besparen door bijv je bandenspanning goed te houden, troep uit je auto, etc. Het grappige is nu hierdoor dat mensen veel rustiger/langzamer/ bewuster zijn gaan rijden (en het gaat al zo langzaam, als ik hier 120 rij heb ik al het gevoel dat ik aan het racen ben en kijk ik uit naar verdekt opgestelde politie).
danny zegt
amerikanen kopen misschien minder pickup’s maar ik begin ze hier in Belgie toch meer en meer zien rondrijden, dodge ram’s en ford F 150’s verkopen hier best vlot nu
en ik ben ook zo’n pick up liefhebber geworden
Mardec zegt
Als nu eens gewoon al die fucking hippies en mensen die zeggen, “een auto is voor van punt a naar punt b zeik zeik” nu eens een hybride kopen is er benzine zat voor de echte mannen & motoren ;D
slk zegt
Mensen die hier lopen te zeuren over de suv’s horen niet thuis op dit forum.ALs ik het geld had had ik allang al een ml63 gekocht.Geweldige auto.o ja en een gl voor de paardentrailer
bob zegt
Bob rijdt nog steeds in zijn Range Rover. Daarnaast kun je tegenwoordig een SUV of een pickup voor een prikkie kopen 2e hands. De prijsreductie maakt het rijden gewoon nog interresant.
Daarnaast boeit het me niet zo veel of ie nou 1 op 6 of 1 op 8 rijdt. Ik werk mezelf te pletter en het zijn m’n eigen centen die ik er aan uitgeef.
De klagers stappen komende zomer rustig weer in een vliegtuig met al de uitstoot die erbij hoort ipv thuis blijven.
RubenBaeten zegt
Het lijkt er idd op dat die Nederlandse cijfers voor afgelopen maand zijn, en niet voor de eerste vier maanden van ’08. Verder zijn de cijfers die de Volkskrant noemt, die op Autoweek te vinden zijn en die ik net in het 8-uurjournaal zag, allemaal anders. Ik ga er voorlopig maar even vanuit dat dit ongeveer klopt.
slk zegt
100% eens met bob.
.Memphis. zegt
Vind het toch vreemd dat met die prijs van 4$/gallon daar plots iedereen moord en brand schreeuwt.
Het is toch niet alsof ze daar -gemiddeld gezien- zo arm zijn, anders zouden er ook wel niet zoveel mini’s verkocht worden, wat toch geen goedkope wagentjes zijn.
Nuja zal wel meer het psychologisch effect zijn door de continue stijgingen terwijl ze daar altijd zo’n extreem lage brandstofprijs gewend waren.
slk zegt
De Smart zal wel een verkooptopper worden in de usa.
prop zegt
Het zijn idd de verkoopcijfers van afgelopen maand
Citrofiel evil twin zegt
@slk;
Dat is hij al. ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2007/12/05/smart-fortwo-kaskraker-in-de-verenigde-staten
D zegt
@DJD
hahahah in wat voor tijd en land leef jij?
D zegt
trouwens aan de ene kant wel leuk dat je dan een redelijk exclusieve auto hebt als je een SUV hebt beter als al die nep SUV’s zoals die kia’s enzo
Gijs zegt
enkel nederland natuurlijk… Neem globale cijfers. Nederland is toch totaal geen pijler voor de hele aardkloot.
victor zegt
@gijs, nederland is echt wel een meetpijl voor spyker of donkervoort hoor!
Gijs zegt
Ja dat kan ik geloven:) Dat is waarschijnlijk omdat die namen niet zo extreem bekend zijn op de wereld.
Dat is geen beledeging maar een feit:)
RenesisHP zegt
Voorlopig zijn er nog genoeg SUV’s om ons jaren te pesten, zo oud zijn ze gemiddeld nog niet, helaas.
SUV’s beginnen inderdaad steeds zieliger te worden.
RenesisHP zegt
Is er voor de Amerikanen niks met methaangas te doen. Ze hebben daar genoeg koeien, die eten en schijten de hele dag door. Vang de gassen op en maak er wat van. :P
bob zegt
@.Memphis. in de VS zijn de afstanden stukken groter dan in Nederland en het gemiddelde aantal km dat je per jaar rijdt is vele malen hoger dan in Nederland. Daarnaast is een auto een verplichting bijna omdat er geen alternatieven zijn .. zonder auto is het bijna onmogelijk om ergens te werken eigenlijk. Dat komt gewoon omdat het land vele malen groter is en Nederland eigenlijk gewoon een grote stad is (Utrecht en Amsterdam liggen eigenlijk naast elkaar voor Amerikaanse begrippen).
Het is niet dat 4 dollar per gallon veel is vergeleken met Nederland, maar je moet het in de context zien van wat de prijs was een paar jaar geleden .. 2 dollar .. een verdubbeling in zo’n grote tijd zou ook in Nederland een rigoreuze koerswijziging tot het gevolg hebben. De Smart zal nooit een extreem succes worden in de VS .. het is een geweldige stadsauto, maar in de VS moet ie het afleggen tegen extreem goede concurrenten als de Honda Fit .. die niet alleen groter is (4 passagiers + bagage), comfortabeler, maar ook goedkoper is.
Voor mij geldt het criterium dat de auto AWD/4WD moet hebben vanwege de locatie waar ik woon. De 6 maanden dat het slecht weer is (tot afgelopen weekend kon je nog gewoon skiien hier), is het gewoon niet veilig genoeg met een zgn RWD sedan of wagon.
Ik blijf altijd bij mijn standpunt dat een SUV/Pickup/4WD/Offroader zijn plaats heeft in de maatschappij als ie gebruikt wordt voor het doel dat ie gebouwd is.
Dat echter geldt dus ook voor een 911, S2000, AMv8 of een Ferrari .. die zijn, als ze gebruikt worden als boulevardcruiser net zo zinloos en vervuilend.
Guan zegt
Is het niet zo dat vanwege de veranderende regelgeving iedereen die van plan was een auto in dit segment te kopen, dit in het begin van het jaar gedaan heeft?
Dat dus in de eerste maanden vooruit gegrepen is op de afzet van de eerste maanden na invoering van de nieuwe regels?
Vast er zeker zal de afzet in dit segment langzaam teruglopen vanwege de rijzende prijzen, maar ondanks de gestegen brandstof prijzen blijven we rijden, ondanks de extra heffingen op meer-verbruikende auto’s zullen ze gekocht blijven worden.
Ik denk dat dit een inzinking in de verkopen is van korte termijn, maar aan het eind van het jaar zullen we de jaarcijfers wel zien, dan weten we meer…
wimbers zegt
ik vindt het geweldig om te zien.
iedereen die nu “wakker” wordt door dit soort stemmingmakende berichten.
als je in een porsche rijdt vindt iedereen dat prachtig, als je in een suv met een zuinigere motor aankomt ben je satan zelve.
dit is juist dé periode om een jonge 2e hands auto naar keuze met een fatsoenlijke 6-cylinder te scoren, een gastank erin te hangen en ook net als de amerikanen voor een lousy €0,60 per liter rond te touren.
ik heb het eens berekend en ipv een nieuwe o-zo milieu vriendelijke saab 9-3 flexifuel te kopen kan ik beter een 2e hands infiniti fx35 met weinig kilometers uit bijvoorbeeld spanje of duitsland halen, een lpg-tje erin laten schroeven en 4 jaar rondrijden..
nu is het zo dat ik niet per sé een SUV hoef, maar ik vindt de hoge zit wel prettig.
Robb zegt
Er zijn dit jaar 176 Cayennes verkocht (vorig jaar 149), die 4 stuks gelden ALLEEN voor de maand mei 2008. De Volkskrant publiceerde dit ook al, zonder eerst de feiten te checken. Ik zie dat jullie het inmiddels hersteld hebben.
Ter info: van de Q7 zijn er tot en met mei 2008 279 verkocht (vorig jaar 552), Range Rover deed er 351 in dezelfde periode (vorig jaar 285). Er is dus zelfs in sommige gevallen sprake van een stijging.
Arno zegt
nu die benzine slurperde ‘sport’ wagens nog! :-)
WG zegt
prima dat die ontwikkeling is ingezet, wat ik alleen heel erg treurig vind is dat de eerste plaatsten in de VS allemaal worden bezet door JAPANNERS!!! waar zijn de europeanen…????!!!!! waarom zijn die niet ALLANG vol in de aanval om die markt te veroveren….???
N!SS@N zegt
Gelukkig, de laatste tijd zijn er gewoon teveel suv’s bij gekomen van voornamelijk Europese merken die er (gezien de vraag) ook even snel een moesten hebben. Gevolg een aanbod van een hoop gedrochten van uitgerekte ‘normale’ wagen… Zo was de uitgetrokken Porsche 911/997 (lees: Cayenne, de uitgetrokken Volvo S60 (Lees XC90), de uitgetrokken Kangoo (Lees: tja hoe heet dat ding ookweer), uitgetrokken C12 (lees D12)… Allemaal mooi design van boven tot de onderkant van het raam. Vandaar verder naar beneden wisten de ontwerpers niet meer wat ze ermee aan moesten vangen en werd er vaak maar een veel te grote grill ingezet… Gelukkig waren de merken die al sinds jaren ervaring hebben met 4×4’s en SUV’s verstandiger. Zo wisten LandRover, Toyota, Nissan, Mitsubishi wél een toonbaar gamma neer te zetten…
N!SS@N zegt
En Suzuki uiteraard…
Golf 2.0 fsi zegt
De jaren ’80 herleven in Amerika. Toen waren alle V8’s ook uit de gratie en ging iedereen massaal in een Japanner rijden. En toen gingen de Amerikanen eindelijk wat zuinigere (kleinere) motoren maken.
Ik snap trouwens alle commotie niet rond de SUV’s. We rijden al decennia met grote, zware, slurpende voertuigen om ons heen, vrachtauto’s geheten, en daar hebben we nooit wat van gezegd. Net zoals de V12’s die je in auto’s vindt. Die vinden we opeens mooi en niet asociaal. Alleen omdat we het woordje imago aan het voertuig plakken blijkt het niet te ‘mogen’. Triest. Gooi dat imago overboord en je rijdt weer een stuk vrolijker!
peter zegt
@golf
het verschil met sportwagens met een V12 , vrachtwagens en SUVs is dat die eerste 2 in iets goed zijn. Vooral vrachtwagens natuurlijk. Je kan al dat gewicht niet met sufje gaan vevoeren, dus lijkt me eerlijk gezegd nogal onnozele vergelijking.
Ook de vergelijking met V12 autos gaat niet op. Die vormen geen probleem op milieuvlak omdat ze zeldzaam zijn & omdat er meestal extreem weinig km mee wordt gedaan.
SUVs brengen milieuverontreiniging in het bereik van ieders portefeuille… en ze zijn in niets goed. Ze kunnen geen terreinwerk en voor eender welke andere taak moeten ze hun meerdere erkennen in een break, die dat meestal met veel minder brandstof doet en in grotere veiligheid, ook voor anderen.
Enige uitzondering is het trekken van zware gewichten. Maar een gewone bmw 3 serie kan al bijna 2 ton trekken… meer nodig hebben lijkt me nogal uitzonderlijk.
De suv blijft een doorn in het oog van elke echte autoliefhebber omdat het het recept van een goede wagen volledig negeert. Het recept voor een dynamische wagen wordt overboord gegooid in het voordeel van een stoer voorkomen… wat een amerikaans concept toch
databekker zegt
Ik vind SUV’s wel aardig, maar ik kan niet leven met de gedachte van de c02 uitstoot van die dingen. Met een hybride ben ik veel milieu bewuster. Het gaat me om het vervoer van A naar B en dat hoef ik niet te doen in een SUV met een laadbak waar niks in ligt of twee achterbanken mee te torsen waar niemand op zit, Dus een SUV is zo onzinnig als wat, ook als er geen milieu paniek was, en een goed economisch klimaat.