Het gaat niet goed met de verkoop van de Ford F-150 Lightning.
Toen de volledig elektrische F-150 Lightning verscheen kon The Blue Oval zijn geluk niet op. De interesse bleek enorm en het aantal orders vloog Ford om de oren. De pick-up bleek een waar succes en dat was natuurlijk goed nieuws voor het Amerikaanse automerk. Blijkbaar was dit een tijdelijke ontwikkeling.
Het gaat nu helemaal niet goed met de verkoop van de Ford F-150 Lightning. Dat kun je opmaken uit een memo van de grote United Auto Workers (UAW) vakbond uit de Verenigde Staten. In de memo, die in handen is van The Wall Street Journal, staart omschreven dat shifts in een Ford-fabriek op het spel staat vanwege tegenvallende verkopen. Ford zou mogelijk de productie moeten terugschroeven om te voorkomen dat dealers met grote voorraden komen te zitten.
De kwartaalcijfers van Ford brachten al aan het licht dat het aantal leveringen van de Lightning in de periode juli tot en met september is gedaald met 45 procent. Desalniettemin communiceerde Ford nog dat het aantal EV verkopen was gestegen met 14 procent in het derde kwartaal van 2023.
De autovakbond in de Verenigde Staten maakt zich zorgen. Als Ford inderdaad gaat snoeien in de productieshift staan er banen op het spel. The Wall Street Journal heeft navraag gedaan bij Ford, maar een woordvoerder weigerde commentaar te leveren omtrent tegenvallende F-150 Lightning verkopen.
Wel werd gezegd dat er op de korte termijn wijzigingen plaatsvinden in de shift. Maar dat zou dan te maken hebben met storingen vanuit de toeleveringsketen en kwaliteitscontroles. Men rept met geen woord over de Lightning. Vanaf deze week zou er één shift minder gedraaid worden in de fabriek en dat heeft een effect op 700 banen.
Het piept en het kraakt al langer binnen de Amerikaanse autoindustrie. Een maand geleden begon een grote staking bij Amerikaanse autofabrieken onder toeziend oog van de UAW. De staking is van toepassing bij fabrieken van Ford, General Motors (GM) en Stellantis in The States. De verwachting is dat de staking alleen al Ford en GM zo’n 500 miljoen dollar gaat kosten.
Dutchdriftking zegt
Na inflatie komt er economische krimp, dat is toch geen hogere wiskunde? En dat merk je het snelst bij dure uitgaven zoals een nieuwe auto. En wanneer deze extra duur is en de betrouwbaarheid en restwaarde nog niet bewezen is dan geldt dit nog een beetje extra. Hiervoor hoef je echt geen economie gestudeerd te hebben…
dutchneon zegt
In het begin wil iedereen het ding hebben, iets met hebbedingetje….
Dan komt ineens iedereen erachter dat het ding niet echt bruikbaar is omdat het verbruik veel te hoog is en de batterij dus te klein.
rondje rond de kerk lukt wel maar dan houdt het inderdaad wel op
gregorius zegt
Het ding is ook volkomen afgekraakt door mensen met een following en zelfs de CEO had zn bedenkingen. De pick-up is en was simpelweg niet af.
Daarnaast gaat de batterij extreem snel leeg tijdens het trekken; wat sommige pick-up eigenaren nog schijnen te doen.
Overigens schijnt er een gigantische wachtrij te zijn voor de Maverick Hybrid. Het is dus niet dat er niet genoeg mensen zijn die een (gedeeltelijk) elektrische pick up willen; het aanbod van de F150 lightning is op het moment nog niet goed genoeg (en niet zo goed als de Rivian)
Flutterbear zegt
De F150 is een werkpaard, de Rivian is een luxepaard. Als je weinig verwachtingen hebt dan voldoet het eerder.
audirs3 zegt
Alle auto verkopen gaan achteruit, zeker in de VS waar de meeste auto’s gekocht worden via leningen en de stijgende rentes dit steeds duurder maakt. Ook is er best wat concurrentie nu in de elektrische pick-up markt met Rivian en de aanstaande Cybertruck. Ik kom net terug van een weekje in “SoCal” en zag echt heel veel Rivians rijden en geen enkele F150 lightning. Zeker in de VS, waar mensen nogal statusgevoelig zijn, willen ze graag dat anderen toch wel zien dat ze een EV rijden, en niet een geelectrificeerde F150 met een vrij conservatief imago. Ik denk dat dat in NL toch heel anders is, waar je ziet dat bijvoorbeeld een i4 toch goed verkoopt omdat hij niet zo onderscheidend is.
RutgerK zegt
Er zijn maar weinig Amerikanen die de auto zelf afrekenen. Alle financieringen worden door de oplopende rentes duurder dus dat de vraag daalt is niet verrassend. Die daling van 45% is ten opzichte van? Als het zo’n verhaal is als van de Model 3 in het 1e kwartaal van 2020 dan is context wel handig.
Jantje_555 zegt
maar de V6 en V8 versies verkopen wel nog goed. Zegt dus genoeg toch, dat mensen er niet op zitten te wachten