Deze Ford F-150 kopie doet het kopiëren niet helemaal goed, zeg maar.
Het downsizen is tegenwoordig geen trend meer, maar iets dat gewoonweg aanwezig is. Links en rechts zien we (gelukkig) fabrikanten die het anders aanpakken (waarvoor dank), maar het monteren van een kleine motor met een turbootje in een veel te grote auto is natuurlijk ridicuul.
Ford F-150 kopie
In zo’n auto moet gewoon een enorm grote motor liggen. Althans, qua slagvolume. Dan kan zo’n motor ook gewoon lekker ‘lui’ zijn werk doen en waarempel: het verbruik is lager. In de VS zijn de verschillen tussen de zescilinder downsize modellen en achtcilinders nihil, aangezien ze daar voornamelijk kijke naar ‘op snelheid’ rijden in plaats van een heel ‘dynamische’ test. Maar het kan nog erger, want deze Ford F-150 kopie is namelijk voorzien van een nog minesculere motor.
Foton Da Jiang Jun
De auto op de foto is een product van het merk Foton. De typenaam is Da Jiang Jun, ofwel The Big General. Het altijd scherpe Ford Authority weet te melden dat de Foton Da Jiang Jun geen F-150 concurrent is, maar meer van het formaatje Ranger. Die bedrijfswagen kunnen we in Nederland ook krijgen en alsnog erg groot, maar niet zo waanzinnig kolossaal als een F-150.
Techniek Ford F-150 kopie
Qua motor gaan ze iets te ver met downsizen, want ondanks dat het geen F-150 formaat is, is een 2.0 benzinemotor net even te krap voor de auto, waarschijnlijk. Gelukkig staan er ook twee diesels gepland. Grappig: je kunt kiezen uit voor-, achter- en vierwielaandrijving. De transmissie is een achttraps automaat van ZF.
Kortom, er is weer een Chinese auto die iets te veel inspiratie opgedaan heeft bij de concurrentie. Sowieso, als je dan toch uniek wilt zijn met het kopiëren, konden ze beter de Tesla Cybertruck nabouwen. Die is immers nog niet op de markt.
De Foton Da Jiang Jun wordt 26 september onthuld aan het grote publiek.
Dutchdriftking zegt
Het blijft toch kansloos dat dit mag?
dalmore zegt
@dutchdriftking: Het mag zeer zeker niet, ze kunnen het gewoon niet tegenhouden. Dat maakt het misschien nóg triester
Dutchdriftking zegt
@dalmore: Inderdaad….
bierbuik zegt
@dalmore: er zal wel weer een Chinese rechter zijn die oordeelt dat dit totaal niet lijkt op een F150, net als met die X5 kloon destijds
406_v6 zegt
@dutchdriftking: inderdaad. Zo hebben ze voor de kloon van een landrover zelfs de landrover emblemen als “accessoire” te koop… sambal bij?
ericd zegt
In China mag het ongestraft, hoewel Tesla daar al rechtzaken van copycats heeft gewonnen. In de VS en in Europa kan/mag het niet. Reden waarom je al die copycats hier ook niet ziet, behalve misschien een luttel grijs geimporteerd exemplaar.
Michiel1 zegt
Tis een schandalige kopie, echt zo apart dat dit mag. Maar als het een formaat Ranger is dan is het toch geen mini-motortje? Die levert Ford ook met een 2liter.
faalhaas zegt
Ford Ranger wordt toch ook geleverd met een 2.0?
lekbak zegt
@faalhaas: is dat niet een variant van de 2.3 ecoboost die ook in de mustang ligt?
Michiel1 zegt
@faalhaas: klopt
lekbak zegt
Chevrolet levert een 4 cilinder in de 1500, die dus wel net zo groot is als de f150. Is geloof ik wel wat groter in slagvolume maar alsnog niet overdreven groot.
E550 zegt
@lekbak: 2.7 met 310 pk. Is niet heel erg goed ontvangen, omdat ie behoorlijk dorstig blijkt te zijn.
lekbak zegt
@e550: dat verbaast me niks. Een motor met turbo die moet werken is niet zuinig. Als je daadwerkelijk energie vraagt werkt downsizing gewoon niet. Een turbo zorgt voor meer vermogen maar gaat ten koste van de efficiëntie als je dat vermogen dan ook aanspreekt. Die kleinere motor is alleen zuiniger op de momenten dat je de turbo niet aanspreekt.
gregorius zegt
Kopieren mag niet. Maar dit is een pickup. Die zijn allemaal voor 90% hetzelfde; alleen het frontje verandert zo nu en dan.
Die 2.0 kan ook prima, voor het grootste gedeelte van de eigenaren en de KM’s die ze doen.
En aangezien ze het koppelen aan een 8-bak van ZF, zou je kunnen denken dat het geen complete koekenbakkers zijn.
moveyourmind zegt
Dit lijkt gewoon nergens op!
bpc zegt
Gezien de vermogen dat men tegenwoordig uit een 2.0 haalt zou dit geen probleem moeten zijn maar vermits dit een chinees is vermoedelijk wel.
SimonMc zegt
Ah, hedendaags durf ik het niet bizar klein te noemen. Een Jeep Renegade bv, kan je ook krijgen met een 1.0 3-cilinder…
mashell zegt
Een Jeep Renegade is dan ook een Fiat 500X afgeleide. Een C segment auto, daar past een 1.0 3 cilinder wel.
mashell zegt
Maar een Foton is toch ook iets heel kleins?
cossiekiller zegt
Dat is een foetus.
cazzo046 zegt
Dat ZF hier aan meewerkt…