Pickups, in Nederland hebben we er niet zo veel mee, maar in de VS gaan er per jaar miljoenen over de toonbank. Marktleider, zowel algemeen als in zijn segment, is Fords F-Serie, met de F-150 als topper. Dit is dus best wel een belangrijke release voor Ford, om een understatement te gebruiken.
Het begon allemaal met het Atlas Concept, waar dit uiteindelijke productiemodel minus de conceptfrutsels, aardig wat van weg heeft. Het is alweer de dertiende generatie F-150 (die ook op de 13e wordt onthuld), sinds de eerste F-150 in 1948 het licht zag. Wat de pickup kenmmerkt is een aanzienlijk lager gewicht en legio optionele veiligheidssystemen, waardoor je iets meer kans maakt als je straalbezopen uit de kroeg komt rollen en crasht.
De F-150 is tot dik 300 kg lichter geworden, met name door gebruik van aluminium, en komt met onder andere parkeercamera’s rondom, een op afstand bedienbare achterklep, LED spotlights, en stopcontacten om je gereedschap mee op te laden.
Motoren
De bekende atmosferische 3.5 V6 en 5.0 V8 blijven, en ook de turbogeladen 3,5 liter Ecoboost staat in de lijst. Nieuw is een 2,7 liter V6 Econboost met start-stop-systeem, voor wie met iets minder toe kan.
Vanzelfsprekend noemt Ford de nieuwe F-150 de ’toughest’, ‘smartest’ en ‘most capable’. Het ziet er naar uit dat ze flink hun best hebben gedaan ook van deze versie een succes te maken, maar de concurrentie (Chevrolet Silverado, Dodge RAM) zit natuurlijk ook niet stil. Wat de F-150 altijd tot succes maakte, was een combinatie van een lage prijs en een flinke robuustheid. Als deze eigenschappen behouden zijn gebleven, dan voorspellen we wederom 5-6 vette jaren, tot zijn opvolger komt.
Een F-150 Raptor is overigens nog niet aangekondigd, maar dat is een kwestie van tijd.
Update: en we hebben een video.
Ik dacht dat ze in Amerika totaal niet gek waren op het getal 13? En dan releases ze hem op de 13e? Zal ford wel niet interesseren dan.
@karsvdtuin: tijdverschil, in Amerika was het nog de 12de ;)
@ghj13: moet heel eerlijk zeggen daar had ik niet aan gedacht haha
Mooi, ben benieuwd naar de Raptor.
Zon pickup is echt een droom. Maar in nederland een f150 kopen is gewoon diefstal.
@rolov: Diefstal van je eigen waardigheid?
@motoragent: hahaha nee dat niet.
Ik moet zeggen, ik kom dagelijks toch een handjevol F150’s tegen hoor..
Is dit nou ook de vervanging voor die F-150 SVT Raptor? Vergeleken daarbij is dit maar een tam ding..
Prachtig dat ze ook de F-150 de stoere looks van de super duty’s hebben gegeven. Vind het huidige model wat saai in vergelijking met de concurentie.
@robert110: Voorkant vind ik idd heel stoer, maar de achterkant is teleurstellend.. Lijkt op iemand die vaak naar de sportschool gaat, maar leg-day elke keer skipt!
@julez: De achterkant is altijd lastig bij een Pick-up. Maar ja die strook chroom maakt het wel erg lelijk.
ugh, al dat chroom. moet dat nou? Europese modellen hebben dat tenminste gewoon subtiel toegepast. in de VS moet het meteen weer een hele dikke lap van dat spul zijn
@screamer: Al het chrome op een gemiddelde Amerikaanse pick-up weegt al net zo veel als het gemiddelde Europese muesli-koekblik in z’n geheel.
@screamer: Blijkbaar wel echt vreselijk. Vind de F150 raptor ook by far de mooiste pikcup, geen chrome en het is meteen een prachtige auto…
@reistje: helemaal mee eens! Die Raptor ziet er tenminste stoer uit
Dit wordt in Amerika gezien als een truck. En daarom hoeft hij niet de veiligheidseisen te hebben als een personenauto. Is dat bij deze weer het geval? Als dat zo is, is het best triest gesteld natuurlijk.
@Kvgorp: natuurlijk is dat zo, dat is het hele bestaansrecht van dit ding.
heb in amerika eens zo’n ding gehuurd, nou als je de wegliggen vergelijkt met die van een 2CV dan heeft die 2CV de wegligging van een formule 1 auto. Op 100m voor de bocht moet je al beginnen je stuur te draaien, kotszakken pakken zo scheef hangt zo’n ding in de bocht. Wel comfortabel.
@Soulmaster: Het zijn geen stuurmansauto’s nee, maar zo overdreven als jij het zegt valt nou ook wel weer mee. Voor het bedrijf hebben we een iets oudere F-150 (Lariat uit 2002 zoiets, toen nieuw gekocht) maar die gaat prima om de bocht. Alleen dat de stoelen geen zijdelingse steun bieden helpt heel veel mee aan het gevoel. Evenals de Trailblazer die we vaker gebruiken, als je te hard een bocht naar links neemt zit je op de passagiersstoel :p
@woot: Nou rijdend in dat ding begon ik bijna een titanic ervaring te krijgen, schommelend ten onder. Wat een rampbak.
Vraag 7 ingenieurs zich netjes te kleden voor de foto, dan zijn altijd 2 die de email missen en de rest draagt die dag hun beste overhemd maar natuurlijk geen stropdas. Heerlijk volgens het stereotiep.
Je kunt wel zien dat ze geleerd hebben van de crisis. Het roer is grondig omgegooid, zowel bij fabrikant als consument.
De wegligging is echt heel beroerd dus dat is niet handig
Ah, kijk! Een nieuw Amerikaans model. Trek alle vooroordelen over afwerking, slechte wegligging, hoog gewicht en laag vermogen icm een enorme motor maar weer uit de kast.
@cookies: Groot gelijk hoor. Met deze F-150 blijven ze keurig onder de 1200 kg, praktijkverbruik rond 1:14, het is een echte rotonde-ridder, en bij een botsing komen de bumpers keurig op die van sedans en hatches. Die 3,7 en 5,0 is bovendien in Pounds, en dus ongeveer 1,8 en 2,0 in Europa.
Alleen downsizers en hybrides hebben nadelen zoals door jou beschreven.
Wie daaraan twijfelt (@soulmaster en andere ketters) hebben er gewoon nog nooit in het echt mee gereden.
Front vind ik zeer geslaagd alleen de achterkant hadden ze beter in 1 kleur kunnen houden.
Achterlichten lijken zo direct van de tundra geleend te zijn.
Hier heeft iemand drie weken over nagedacht…
Bold Leadership en al… :)
Voor degene die het over het chroom op de klep hebben.
Het is alu (look) en dat is één van de duurste uitvoeringen zoniet de duurste vandaar.
De standaard versie zal dit dus niet hebben.
@RobUSA: Duzzz: Het ziet eruit als chroom, het is bijbetalen voor aluminium, er staat met grote letters platina op. En je krijgt plastic?!
Hé Land Rover: Doe eens meekijken! Zo doe je dat: Een wagen lichter maken, zonder dat ie er dan meteen heel wat softer oogt.
Ik ben niet zo’n fan van de achterkant, doet me teveel aan de Ranger denken, maar hij zal sowieso wel een succes worden, Ik zie hem eigenlijk het meeste bij Mexicaanse tuiniers in de wijk.
Hele dikke mooie bak!