De Ford is goedkoper dan de Model Y, maar er is natuurlijk wel een addertje onder het gras!
De Ford Explorer is, als we het even zo mogen zeggen, ietwat voorspelbaar. Dat betekent niet slecht of ondermaats, maar als je weet wat het is, lijkt ‘ie geen potten te breken. Het is namelijk een auto op het Volkswagen MEB-platform, waarmee het een broertje is van de Volkswagen ID.4/5, Audi Q4 e-tron en Skoda Enyaq. Met als verschil dat Ford van die technische basis wel een eigen ding heeft gemaakt, maar waar de waardes van alles ongeveer op komen te zitten kan je dus al voorspellen aan de hand van zijn VAG-broers.
Specs
De Ford pakt op zich wel hele lekkere specs mee voor het MEB-platform: 286 pk op de achterwielen, 6,4 seconden naar de 100 en een rijbereik van 602 km, volgens Ford. Dat zijn prima specs, als de Explorer niet te duur wordt. Gelukkig kunnen we melden: er is een prijs. En die kan je raden.
Prijs
De Ford Explorer heeft twee keer een prijs. De huidige vanafprijs is 45.950 euro. Dat klinkt alsof hij nét te duur is voor de SEPP-subsidie, maar de fiscale waarde duikt net onder de 45.000 euro en dus mag je 2.950 euro subsidie er vanaf trekken. Dit is de versie met de eerdergenoemde specs, die nu te bestellen is en tegen september 2024 uitgeleverd wordt.
Basisversie
De andere prijs van de Ford Explorer is de vanafprijs van 41.450 euro voor de Standard Range. Deze komt overduidelijk in aanmerking voor subsidie en dan heb je dus voor 38.500 euro een Explorer. Not bad. Dan moet je nog wel even tot medio 2025 wachten, maar ook die is nu te bestellen. Dat is de versie met 170 pk op de achterwielen die tot ongeveer 385 km ver komt. Op zich is het prijsverschil klein, maar inclusief subsidie hakt ‘ie er wel in.
Overigens kun je nu ook al de Extended Range met AWD bestellen, die kost 53.950 euro euro en komt ietsje minder ver: 566 km. De sprint is dan wel veel sneller: 5,3 seconden naar 100 km/u. Bizarre waardes eigenlijk voor een compacte SUV van een nuchter merk als Ford, en toch voelt het niet alsof de auto potten breekt.
Zoals gezegd zijn beide versies vanaf nu te bestellen, al krijg je de duurdere Extended Range dus eerder.
lekkerlinksrijden zegt
koopt niemand, veel keuze in het segment tegenwoordig echter weinig particuliere kopers, Lease valt nog te bezien.
michaelras zegt
bijzondere glazen bol heb jij. Goedkoop alternatief voor Model Y en voor veel mensen zal het belangrijk zijn dat het geen Tesla is. Ik denk dat dit de hardloper bij Ford gaat worden in de zakelijke markt en de Mach-E wegdrukt
lekkerlinksrijden zegt
ja, dat zeg ik dus. Ik ben alleen wat meer behouden qua lease, eerst de testen maar eens zien en het verbruik van de motor/motoren.
weetikveel zegt
het design lijkt sprekend op de EX30 of niet?
PrettyAwesome zegt
@weetikveel, dat was ook mijn eerste gedachte
utregcity zegt
Niet.
Allison Burgers zegt
Hij heeft veel elementen van andere wagens inderdaad.
Vind hem wel een stuk beter ogen dan die malle Mustang Mach-E. Benieuwd of ze deze standaard ook op veel te kleine wieltjes gaan afleveren.
tommycooker zegt
Wel, het is een alternatief voor de chinese ev’s met hun service en onderdelen problemem.
tenaci zegt
In ieder geval een stuk mooier dan hetgeen hij op gebaseerd is
Robert zegt
Dat, en het feit dat dit er aanzienlijk beter uitziet dan de ID.4/5. Een rijbereik van 602 km volgens WLTP zal resulteren in 400 km in de praktijk. Dat is de meerprijs van goed 4 mille t.o.v. de entry level uitvoering (385 km WLTP, dus ca. 260 km effectief) meer dan waard.
degrotemuis zegt
Ja, zeker omdat het nieuwe AP550 pakket van de long range het ook weer een stuk beter lijkt te doen qua efficiëntie dan zijn voorganger. Altijd leuk, meer range, meer vermogen, minder verbruik. Dus wat mij betreft zeker de betere keus. Alleen heb je als prijsbewuste particulier nul keus in kleur en opties met de LR versie, alles duwt de auto over de Sepp grens. En het blijft jammer dat ook Ford de warmtepomp een optie heeft gemaakt.
W115 zegt
Een gemiddelde Chinees ziet er hoogwaardiger uit. Met een stokoude badge alleen gaan ze het niet redden.
Allison Burgers zegt
Ik vind dit er toch een stuk beter en sjieker uitzien (ook van binnen), dan een qua formaat en prijs vergelijkbare BYD Atto 3 of Seal U. Auto’s als de EX30 of Smart#1 zijn even duur, maar B-segment formaat ipv de Ford die een C-segment formaat heeft.
B00G1E zegt
Is deze auto net zo groot als de amerikaanse explorer (7 zitter) ?
Ziet er redelijk klein uit namelijk>
/edit heb het maar even op gezocht, totaal niet gerelateerd, enkel de naam.
DeWitteCondor zegt
Gekke kleine achterdeuren. A la vorige generatie XC60. Nooit aan kunnen wennen.
OT, saai ding, wat is hier het USP van?
bassrt zegt
Heb er een zien rijden afgelopen februari en de auto ziet er gewoon mooi uit vind ik. Zeker met een 600km wltp range.
Zou er graag 1 in de toekomst willen hebben.
haroldt zegt
Van binnen en van buiten een nette auto.
maussieknip zegt
Zie er vooral een Lynk en Co in en profiel
ssommer zegt
Niemand die er een Fisker Ocean in ziet??