De Ford Explorer EV is Europeser dan je zou denken.
Ford zet zich volledig in op elektrische auto’s, net als elk ander merk. Het probleem is: wij zien ze eigenlijk niet. Er was ooit een zeldzaam impopulaire Focus Electric waarbij de range met volle accu veelal uit slechts een tweecijferig nummer bestond. Uiteraard kwam daar later de populaire Ford Mustang Mach-E bij.
Maar verder bleef het een beetje stil omtrent elektrische Fords. Ja, de F-150 Lightning is bijzonder gaaf, maar is voornamelijk voor de Verenigde Staten bedoeld. Dus wat denk je dat Ford lanceert na een Mustang Mach-e crossover en een pick-up? Precies, nog een crossover in wel de vorm van de Ford Explorer EV!
Ford Explorer EV
Het is een medium crossover met twee zitrijen, onder de Mustang Mach-E gepositioneerd. In tegenstelling tot wat je zou denken is de Explorer EV geen Amerikaanse, maar een Europese Ford! Men gaat dit model namelijk bouwen in Keulen. Dat gaat het nieuwe EV epicentrum worden van Ford.
Deze fabriek is net voor 2 miljard verbouwd. Pleisterwandje, dubbele beglazing, gerenoveerde keuken, nieuwe tegels in de badkamer: alles is aangepakt. Zonder gekheid: in 2026 moeten er 600.000 elektrische Fords per jaar van de band rollen daar.
Volkswagen botten
De lengte van de Ford Explorer EV is 4,46 meter. Daarmee is deze flink kleiner dan de Ford Explorer Hybrid die je op dit moment ook in Nederland kan kopen. Die twee auto’s hebben niets met elkaar gemeen. De bagageruimte is 450 liter groot, met de bank plat is dat 1.400 liter. Aanzienlijk kleiner dus.
Sterker nog, de Ford Explorer EV is eigenlijk meer een Volkswagen dan een Ford. De auto staat namelijk op het MEB-platform. De Explorer is ietsje kleiner dan de Volkswagen ID4. Dat is bewust gedaan, zodat er geen directe concurrentie is tussen de twee modellen.
We moeten Ford en compliment geven, want de auto toont echt als een Ford qua exterieur én interieur. Het is dan ook zeker geen Sharan-Galaxy verhaal. Ford heeft op een bestaand platform een nieuwe auto ontwikkeld, niet en Ford-logo op een ID4 geplakt.
Tot 340 pk!
De Ford Explorer EV heeft standaard een elektromotor op de achteras, de topversie heeft ook een elektromotor op de vooras. Deze versie zal 340 pk hebben, meer dan welke MEB-auto dan ook. Of deze een speciale ST-badge krijgt, is niet bekend.
Wellicht net als de Mustang gewoon ‘GT’, alhoewel er van de Amerikaanse Explorer ook een ST-versie is. De twee versies met achterwielaandrijving hebben 170 pk of 285 pk. Over accupakketen is nog niets te zeggen, behalve dan dat de grootste accu een range heeft van meer dan 500 km.
De Ford Explorer EV kun je later dit jaar bij de betere Ford-dealer bestellen. Prijzen worden ter zijner tijd bekend gemaakt, maar Ford kan wel een indicatie geven. De instapprijs ligt onder de 45.000 euro.
Meer lezen? Dit zijn goedkope auto’s met veel vermogen!
Edge zegt
En zo heeft Ford in één klap misschien wel de mooiste EV-SUV op de markt gezet. Echt een heel fraai ding!
Poulusma zegt
Ja precies, moest ook wel. Ze moeten compenseren voor de Mach-E, wat een lelijk oerkelding is dat zeg 😅
kniesoor zegt
Sluit ik me bij aan.
Andreivierfunf zegt
Eens! Modern zonder het bijna obligate sciencefiction geneuzel van andere EVs.
vbarchetta zegt
Ja ben ik het ook mee eens. In dit segment zou deze Explorer bij mij wel de 1ste keuze zijn…
Papageno zegt
Iets kleiner dan de de ID4? Hopen op de Expedition EV (grote broertje van de Explorer en op een F150 chassis)
Poulusma zegt
@papgeno
Of een Excursion EV, de grote broer van de Expedition EV 😜
Althans dat is de rangorde met de ICE’s.
Wiwaldi zegt
Het enige wat ik kan denken is: “Oh, oh, oh, oh 😩”. Wanneer stopt die cross-over hype nu eens, met als een soort kanker door de autowereld heen te razen?
En die velgen, kunnen die fabrikanten nu echt helemaal niets als er een EV moet worden ontworpen? Zitten er echt alleen maar avocado-vretende idioten achter die tekentafels? Die velgen kies je als normaal mens alleen als je echt helemaal niets met auto’s hebt. Man, man, man.
maussieknip zegt
Ondanks ze zeggen dat het een geheel eigen carrosserie op het chassis bouwt, zie ik vooral aan de voorkant gelijkenissen met de id4. Wel een zeer fraaie EV om te zien. Oogt degelijk en robuust en de van oorsprong explorer is er ook in terug te zien. Fraaier dan de Mach-E
ArnoldH zegt
Kunnen ze de Mach E gelijk uit productie halen!
Habanero zegt
In dit verstandshuwelijk kan VW beter meteen het Ford-interieur overnemen in de ID’s?
bassrt zegt
Ziet er mooi uit op de foto’s. Ik ben benieuwd hoe die in het echt er uit gaat zien. Hopelijk gaan ze met de komst van de ID2 ook op die basis weer iets maken. Ik kan alleen maar hopen als Ford rijder, want deze grote auto’s vind mijn portemonnee niet leuk.
ruffie zegt
Het aantal modellen gebaseerd op het MEB platform zal sowieso beperkt zijn, toch? Ik dacht dat Ford al had aangegeven toch maar hun eigen elektrisch platform te gaan gebruiken. Neemt niet weg dat dit een verdomd mooie auto is natuurlijk….
nicooos zegt
Leuk ding. Grote accu is belangrijk maar laadsnelheid wellicht nog belangrijker
monsieurleloure zegt
Ziet er van binnen en buiten 10 keer mooier uit dan die blob genoaamd ID4.
Hoop dat Ford ook hun eigen software schrijft slechter dan die van een VW kan het nooit zijn in ieder geval.
audirs3 zegt
Op MEB basis, dus maar 400V en traag laden… Doe mij dan maar liever een IONIQ5
ssommer zegt
Dit is gewoon een Fisker Ocean met een Ford badge.