In de geest van de Ford Taunus is de Ford Evos een perfecte auto.
De laatste aflevering van The Grand Tour staat bij velen in het geheugen gegrift. Niet alleen vanwege de welgemeende, niet gescripte waterlanders van Jeremy Clarkson. Nee, ook omdat er telkens minder leuke auto’s zullen zijn in de toekomst.
Laten we het anders verwoorden, de gekte omtrent crossovers is een beetje aan het doorslaan, om een eufemisme te gebruiken. De Mondeo was (en is!) een steengoede en representatieve auto die uit de kunst rijdt. Maar ja, we willen tegenwoordig een veel te zware en krappere crossover. De trend is dermate erg, dat veel automerken dit segment (D-segment sedans en stationwagons) verlaten. Dat is jammer.
Ruimte tussen Kuga en Explorer
Op zich ook wel logisch, want bij fabrikanten moet de schoorsteen immers ook roken. Bij Ford zijn er diverse crossovers op het moment. In Europa is er keuze uit de kleine EcoSport, de iets grotere Puma, de keurige Kuga en de gigantische Explorer. Daar is op zich ruimte voor een model tussen de Kuga en Explorer.
Op de Shanghai Auto Show staat op dit moment de Ford Evos te schitteren. Er wordt aangenomen dat dat de auto is die in Europa de Mondeo gaat vervangen en in de VS de plaats inneemt van de Ford Fusion. Over het uiterlijk moeten jullie zelf oordelen in de comments sectie. Het lijkt erop alsof Ford aan 15.000 klanten heeft gevraagd wat ze mooi vinden en al die wensen hebben toegepast in één model.
Ford Evos
Dat wil niet zeggen dat het een lelijke auto is. de Ford Evos is voor zijn soort (een crossover dus), relatief laag en breed. Dat geeft de auto iets meer ‘echte auto’-kenmerken dan een ‘kijk-mij-avontuurlijk-zijn-op-het-asfalt’-look.
Precies 3,14 Lange Lummels
Het interieur van de Ford Evos is daar waar de echte magie is toegepast. De Ford Evos heeft namelijk een enorm horizontaal scherm. Alsof je bij een wedstrijdje verplassen een paar voorgevulde Super Soakers mee hebt genomen. Het scherm meet 27 inch in diameter en heeft een resolutie van 4K. De lengte is 1,1 meter, dat staat exact gelijk aan 3,14 lange lummels. Dat kan gewoon geen toeval zijn.
Ford Evos concept uit 2011
Verder is er niet veel bekend over de nieue Ford Evos. Het kan zijn dat de naam Evos je iets zegt. Dat klopt, want de naam maakte zijn debuut (als Evos concept met vleugeldeuren) in 2011. Destijds was de Evos wederom een voorloper van de Mondeo, maar dan een lage sportieve variant. Jammer dat die het niet gered heeft.
Officieel is de auto vooralsnog alleen voor China bedoeld en zijn er geen exportplannen. Kijk er niet gek van op dat een soortgelijke auto halverwege volgens jaar tóch wordt voorgesteld.
jje003 zegt
Waarom staan alle nieuwe gezinsauto’s 15cm te hoog op de veren? Ziet er toch niet uit!?
Jochempie zegt
Een hogere auto geeft een gevoel van veiligheid en net als dat lange mensen meer zien bij een concert, ziet iemand in een hoge auto beter wat er voor zijn voorganger gebeurt. Bij activiteiten die als gevaarlijk waargenomen worden, zoals autorijden, zal een gevoel van veiligheid en controle over het noodlot zwaar meewegen bij de keuze. Dus ondanks dat het er niet uitziet verkoopt het wel goed.
okdoei zegt
@Jochempie: iemand van 1.80m ziet genoeg bij een concert in een willekeurig aziatisch land.
In Nederland kijk je dan toch vaak tegen nekken en achterhoofden aan.
Ofwel; als iedereen een crossover heeft is heel dat effect van “hoog” zitten compleet weg, dus ook dat gevoel van veiligheid. Dus uiteindelijk rijdt iedereen in een vrachtwagen?
Jochempie zegt
Eh ja, uiteindelijk rijdt iedereen een vrachtwagen. Totdat het duidelijk wordt dat je in een MX-5 onder een vrachtwagen door kunt kijken, dan wordt dat weer de standaard.
okdoei zegt
@Jochempie: oke, duidelijk, dan behoud ik m’n MX5 voorlopig gewoon. Kan nog geld gaan opleveren. Vet
Jochempie zegt
Sowieso. De mijne is in de afgelopen 3 jaar in waarde verdubbeld, en dat zonder zicht op de snelweg.
Gulli zegt
Vriend van me heeft een tijdje in een Smart Roadster gereden. Hij zegt dat hij meerdere malen in files aan de achterkant werd aangetikt door vrachtwagens waar hij gewoon te laag was om gezien te worden. Ik heb hem zo’n oranje vlaggetje voor op je kinderfiets gegeven, daar had hij gemengde gevoelens bij :D
garp zegt
@Jochempie: mooi bedacht allemaal en zal vast (deels) kloppen. Maar ik zie ook veel 40ers in dat soort auto’s met een bmi bijna gelijk aan hun leeftijd. Stapt lekker makkelijk in.
jarnobakker zegt
@jje003: en na aanschaf verlagen al die tuningboeren ze weer…
mashell zegt
Is het een Ford versie van de Mustang Mach-E?
potver7 zegt
Dat bij fabrikanten de schoorsteen moet roken is toch geen argument om alleen maar SUV’s te maken? Toen SUV’s nog gewoon terreinwagens heetten werd er genoeg winst gemaakt op sedans, hatchbacks en stationwagons. Uiteindelijk concurreren ze mekaar nu net zo hard de tent uit met SUV’s, als twintig jaar geleden met hatchbackjes… En inmiddels gaat het zo beroerd dat de A-segementers maar gewoon helemaal worden wegbezuinigd.
Wat mij betreft is het hoog tijd dat er eens wat wordt bijgestuurd door de diverse overheden. Momenteel worden alle verbeteringen op het gebied van veiligheid en milieubelasting keihard tenietgedaan door fabrikanten die steeds grotere en zwaardere auto’s bouwen.
LaLancia zegt
@potver7: dat hebben we grotendeels juist aan de overheid te danken. Door de steeds stringentere uitstooteisen zijn a-segmenters niet meer rendabel op de markt te brengen, dus worden ze maar geschrapt.
harrie zegt
Met standaard hellingshoekmeter, kun je zien hoe steil die avontuurlijke drempels in je woonwijk zijn.
Loek zegt
Hele knappe bak, doorsnee, niet gedurfd en toch niet saai. Maar kom op, biedt hem ook even aan met iets kortere veren. Want als SUV/crossover krijg ik er dan weer direct een BMW X6 gevoel bij. Geldt trouwens ook voor die Citroen C5 X.
kennone zegt
Nou niet echt een waardige opvolger voor de Sierre lijkt mij. Want je mist waarschijnlijk de versnellingsbak die in de weg zit voor je voeten, het mega zwaar vliegwiel waardoor het serieus lang duurd voordat je toerental weer naar stationair is gezakt. De koppakking die je na een keer te veel gas geven met koude motor er zo tussen uit blies. En dan ook gelijk de krom getrokken kop van de 8 klepper DOHC die dan weer gevlakt moest worden, het licht gewicht carrosserie wat te danken was aan roest, het schuifkanteldak die er voor zorgt dat je met dak dicht ook zeiknat kunt worden, De benzine meter die bij lege tank vol aan geeft als je een rotonde met serieuze gang neemt, het trillen in de aandrijflijn die geen een garage er uit weet te krijgen, remmen voor die na een noodstop zo krom zijn dat je elkekeer als je daarna remt wel ergens een schroef uit het dashboard trilt tot dat je complete dashboard naar bende komt, de bumpers als van zo hard plastik dat er zelf een gat ontstond als je tegen een botorbloem aam reed, en de kachelmotor die met droog weer een knetter irritant geluid gaf als je naar rechts ging en als het vochtig buiten was deed hij dit nonstop! Heb deze cruciale Sierra punten hier niet voorbij zien komen..
jpoers zegt
Geweldige reactie, ik moest er hartelijk om lachen. Mijn ouders hadden ook zo’n prachtige sierra in het groen met klapdakje.
Mijn vader nog serieus zijn nek aan verbrand. Na regenbui was er water op/in blijven staan in de zomer en daarna de zon erop. Bij instappen liep er een straal water zijn nek in.
Op mijn 8e nooit zoveel vloekwoorden in een korte tijd geleerd.
Gulli zegt
Tegenwoordig valt dat allemaal terug te vinden in de optielijst natuurlijk
Houthakker zegt
U bent een ford fan?
robicide zegt
“In Europa is er keuze uit de kleine EcoSport, de iets grotere Puma, de keurige Kuga en de gigantische Explorer. Daar is op zich ruimte voor een model tussen de Kuga en Explorer.”
Daar zat ooit de Edge, dus die ruimte hebben ze zelf eerst gemaakt…