Ook al noemt de Ford EV-baas Tesla niet bij naam, het is wel duidelijk dat hij het hier over de nieuwe autofabrikant heeft.
Jarenlang heeft Tesla het rijk alleen gehad. Wilde je een elektrische leasebak die geen Nissan Leaf-achtige auto was? Dan moest je voor een Model S gaan. Inmiddels is het gamma echter wat breder. De Autoblog Auto van het Jaar 2020-winnaar Polestar 2, bijvoorbeeld, of de Volkswagen ID.3 en ID.4. Komend jaar komen er nog meer concurrenten bij, waaronder de Ford Mustang Mach-E. De komst van die Mustang is inmiddels zo dichtbij, dat interviews opduiken waarin Ford-mensen praten over de bolide. En in een onlangs verschenen interview met Autoblog.com, maakt Ford EV-baas Darren Palmer wel wat opvallende opmerkingen over (vermoedelijk) die grote concurrent Tesla.
In het interview gaat het over de gedachte achter de Mach-E en waarom EV-rijders nou eigenlijk voor die Mach-E zouden moeten kiezen. Palmer heeft het onder meer over hoe de elektrische Mustang als een achterwielaandrijver aanvoelt en de snelheid. Tegelijkertijd heeft hij het ook over bepaalde ‘concessies’ die EV-rijders ‘bij sommige elektrische auto’s’ hebben moeten maken. Bij de Mustang hoeven die klanten die concessies niet te verwachten, stelt Palmer.
De deuren passen goed, de plastic onderdelen matchen qua kleur met de andere materialen, de bumpers vallen er niet af, het dak komt niet los als je dat wast, de deurgrepen vriezen niet vast als het koud is…
Ford EV-baas Darren Palmer
Nogmaals; hij noemt Tesla hier niet bij naam. Maar het ligt wel redelijk voor de hand dat hij het hier over de elektrische-autofabrikant heeft. Kwaliteitscontrole en afwerking zijn immers niet Tesla’s beste punten, van iedere genoemde ‘concessie’ kunnen we dan ook een Tesla-voorbeeld aanhalen. Gelukkig gaat er bij Ford nooit iets fout, dus met de bouwkwaliteit van de Mach-E komt het vast helemaal goed.
basman147 zegt
Ik denk dat veel bezitters van een Kuga PHEV dat graag allemaal zouden inruilen op de mogelijkheid om hun battery-pack ook daadwerkelijk op te kunnen laden…
dutchneon zegt
Ja en wat dacht je van de ellende van de 2.3 ecoboost motor………
Pascal zegt
Als je als Ford zijnde zelf nog tot zo recent als 2 jaar geleden auto’s liep terug te roepen omdat het stuurwiel zomaar kan loskomen: https://eu.usatoday.com/story/money/cars/2018/03/14/ford-steering-wheel-recall/423535002/
En je met behoorlijk dikke problemen met de Kuga PHEV zit: https://www.ford.nl/onderhoud-en-service/mijn-ford/veiligheidsactie-voor-kuga-phev
Doe je er misschien goed aan om je iets minder arrogant uit te laten over je collega-autofabrikanten.
Dakhaas zegt
@Pascal: dat zijn incidenten. Overkomt de besten en zie je bij elk merk. Bij Tesla hoort het bij de standaarduitrusting (en je kunt het helaas niet uitvinden) 😂
Dakhaas zegt
@Pascal: terugroepacties zie je bij elk merk. Overkomt de besten. Bij Tesla hoort het bij de standaarduitrusting (en je kunt het vonkje helaas niet weglaten) 😂
Pascal zegt
@Dakhaas als je als autofabrikant al 100 jaar bestaat en je rempedaaltjes breken nog af, je stuurtjes komen nog los en je PHEV’s hebben issues, dan heb je gewoon geen recht van spreken richting een nieuwkomer die nog een beetje worstelt met afwerking maar verder gewoon prima auto’s op de weg zet, punt.
bischero zegt
@Pascal: +1, afgeven op je concurrent is altijd het ultieme teken van zwakte.
mashell zegt
@bischero: maar hij geeft niet af op een concurrent. Hij somt een aantal kwaliteiten van een Ford op. Wat mij betreft voor de hand liggende kwaliteiten die je van elke auto mag verwachten. Van een Roemeense budgetbak tot een dure elektromobiel uit Californië.
moveyourmind zegt
Het zal allemaal wel…
Maar met je Mustang E hoef je niet te denken dat je bij de Mustang fanclub welkom bent.
En bij de Tesla fanclub hoef je met je Mustang natuurlijk ook niet aan te kloppen…
Terwijl die Tesla fanclub je met open armen ontvangt als je met een Tesla aankomt…
Sterker nog, je bent zelf je eigen Teslafanclub zodra je voor een Tesla gekozen hebt…
Kan Ford niet tegenop. Het enige merk electrische auto’s dat fanclubtechnisch een beetje in de buurt van Tesla komt is Porsche. Enige kanttekening is dat de Taycanfanclub maar één lid heeft. Maar wel een heel enthousiaste, dat dan weer wel.
jensoffbutton zegt
Maar fanclubs zijn zo hard 2005…
En zeker in 2020 en eerste helft van 2021 mag je toch niet samen komen om te stoefen met je rommel.
Ik ben wel benieuwd naar het weerwerk, ik denk dat Tesla in 2021 wel op hun doos gaat krijgen, die autoverkoop zal niet zo hard meer stijgen en die emissie verkoop zal ook wel dalen eens dat elk met zijn EV heeft..
koeberg zegt
Maar dan begin je toch je eigen Mustang E fanclub? Met één zeer enthousiast lid.
2scan zegt
@moveyourmind: waar heb je het allemaal over?
gebakkenei zegt
Charles coming in…
boriske zegt
Eens de grote 3 hun EV’s vlot verkrijgbaar zijn gaat het hard naar beneden gaan met Tesla. Mark my words.
chrisvis zegt
Kwaliteitsproblemen zijn Ford ook vreemd natuurlijk. Als je hoorde wat een problemen Clarkson had met zijn gt 40 zoveel jaren geleden dan zou ik mooi zwijgen…
allaar zegt
@chrisvis: Ging dat niet over een alarmsysteem, dat aftermarket ingebouwd was op last van zijn verzekering?
toeterwel zegt
inderdaad, het alarm systeem werkte niet mee
cdlop01 zegt
Laat ze eerst maar eens suc6 van Tesla proberen te benaderen…. .
mt03 zegt
Enige bescheidenheid is geen enkel merk vreemd. Maar deze bla bla is wel goedkoop scoren altijd weer vind ik.
Charles Taycan 4S zegt
Fraaie EV deze Mustang en gewoon bij de dealer op de hoek te bezichtigen, kopen , onderhouden en je oude auto inruilen. En dat alles tegen schappelijke prijzen en goede service is mijn ervaring tot nu toe. Ook erg fijn sturende auto’s met een fraai design. Een autofabrikant die al erg lang bestaat met veel ervaring in het bouwen van auto’s en dat betaald zich uit tov een technologiebedrijf met 0-ervaring in auto’s bouwen . Er komt bij een goede auto bouwen meer kijken dan een accu en software implementeren…. daar zit decennialange ervaring in bij Ford. Ik begrijp de beste man dus zeker echter is het niet chique om je zo over je concurrent uit te laten die op software en accutechnologie toch zeker verder is. Maar ja, er zijn voor de aanschaf van een auto soms meer aankoopmotieven…
Pascal zegt
Zelfs als je eigen zaakjes op orde zijn, is moddergooien naar je concurrent bij voorbaat een teken van zwakte. Zolang Ford nog steeds zeer vergelijkbare of zelfs ergere problemen heeft (afbrekende rempedalen, loskomende stuurwielen), behoor je als CEO gewoon je mond dicht te houden.
Overigens onderschat je Tesla nogal. Ik heb hier een probleemloze Model 3 voor de deur staan die zéér netjes in elkaar is geschroefd en buitengewoon lekker rijdt. Dit in tegenstelling tot de wilde verhalen die hier vaak worden uitvergroot. Ze hebben bij Tesla nog genoeg te leren, maar ze kunnen het heus wel.
dwfc zegt
Wat moeten ze dan nog leren, verklaar !?
Pascal zegt
@dwfc geen idee eigenlijk!
boriske zegt
Maar je Tesla Model 3 ziet er gewoon niet uit, die ziet er zo 2000 uit. En als de jouwe zo probleemloos is dan heb jij misschien wel geluk?
Variomatic zegt
@Pascal: je hebt die Model 3 net wat, een jaartje of zo? Drie keer mee om de kerk gereden? In betrouwbaarheidsonderzoeken komt de Model S zeer slecht uit de bus en die draait al sinds 2012 mee. Dat jouw Modelletje 3 tot nu toe niet uit elkaar is gevallen zegt helemaal niks. Over een jaartje of vijf valt er pas iets objectiefs te zeggen over kwaliteit van de model 3, ook de jouwe..
Pascal zegt
@Variomatic 2 jaar, 35000 kilometer. Ik schreef alleen dat ie er perfect uitziet (dus geen panelgaps, lakproblemen, piepjes of kraakjes) en heerlijk rijdt, ik zei niets over betrouwbaarheid. Mocht je benieuwd zijn naar dat laatste: https://thedriven.io/2020/09/03/tesla-model-3-named-most-reliable-electric-and-executive-car/
Variomatic zegt
@Pascal: volgens mij heb je hem pas 1.5 jaar maar goed, nog steeds te kort om echt iers zinnigs over de bouwkwaliteit te zeggen.
En Whatcar (alleen UK user reviews) waar je artikel naar verwijst heeft overigens nog niet genoeg data over de model 3 wat betreft betrouwbaarheid en roept daar dus ook niks over (?).. Wel over Tesla in het het algemeen en die score is vernietigend gedaald: “In the 2020 What Car Reliability Survey, Tesla finished 29th out of 31 brands – down considerably from its 4th place showing in 2019. However, the Model 3 was too new to be included in the survey”..
https://www.whatcar.com/tesla/model-3/saloon/review/n19010/buying-owning
Luukva zegt
En gelijk heb je! Mijn vader rijd nu sinds 2018 de Model X, en nog nooit problemen mee ondervonden. Goed afgewerkt en nog nooit enige technische problemen mee gehad. Maar daar betaal je dan wel het dubbele voor dan deze mach e.
Ik denk dat we eerst een tijdje moeten afwachten voordat de ene helft Tesla en de andere helft Ford in bescherming neemt.
Zodra we op de helft van 2021 zitten weten we al een stuk meer over deze auto, en kunnen we dus ook beter kijken naar de eventuele fouten die erin zitten, omdat er dan al wat in gereden is door de consument.
mcshine zegt
@Charles Taycan 4S: ja want Volkswagen heeft het allemaal zo goed voor elkaar met de ID3… jezus wat een softwareproblemen in een auto waar je zo afhankelijk bent van dat ene scherm. Id4 doet het al wat beter en hopelijk de Enyaq nog beter.
flutterby zegt
@mcshine: die drie draaien allemaal op identieke software..
mcshine zegt
@flutterby: tis geen Tesla waarbij je OTA effe de laatste update binnenhaalt. Mijn ervaringen zijn van vorige week, maar ook op YouTube zie je de kwaliteitsverschillen, met name door de datum van introductie. Onze Enyaq zal pas in mei geleverd worden en ik hoop toch op een minder “freezend” systeem.
gekketurbo zegt
@flutterby @mcshine De problemen zijn al opgelost door een OTA update. Beta’s op straat zetten is toch juiste heel erg in…
mcshine zegt
@gekketurbo: blij om te horen, kan VAG zich ook niet echt veroorloven trouwens, met al zoveel ervaring als automobielmaker..
Charles Taycan 4S zegt
We hebben het hier toch over Ford of VW…?
Aad zegt
Kwaliteit van Ford usa is gelukkig wel op topniveau.
goodvibrations zegt
Tjah.. Dan koop je techniek in bij Volkswagen.. En sneer je zo naar Tesla.. Ford heeft nog steeds niets dat in de buurt komt.. De model 3 is behoorlijk goed.. Als je die weet te evenaren dan ben je al goed bezig..
Mijn voorkeur zou wel uitgaan naar de mach-e.. Vind de model 3 iets te veel de opvolger van de “V40 D2”.. (Overigens wel een betere).
De mustang mach e heeft wel iets leuks vind ik.. Maar denk niet dat hij beter is dan de model 3.. Op z’n uiterlijk na dan..
The Stig NL zegt
Ik dacht dat het bij Tesla meer om de achterbumpers ging…?
flutterby zegt
Knap hoor naar 100 jaar ervaring. Als ze het daar van moeten hebben zal de rest wel troep zijn.
Was het niet Ford waar het infotainment vanaf afstand overgenomen kon worden waarna een kwaadwillende de auto vanaf afstand een noodstop kan laten maken? Dat is zou softwarematig nooit mogelijk kunnen zijn!
dhrr zegt
Getoeter achterwegen laten ‘leedvermaak’ komt meestal terug. In US sporen ze wel vaker niet helemaal naar EU maatstaven en vice versa🙂
mt03 zegt
@dhrr: karma is a bitch
lekkerlinksrijden zegt
Ik vind het altijd erg triest als bedrijven de spot gaan drijven met concurrenten. Zorg dat je goede producten in de markt zet en leer van je concurrentie
jarnobakker zegt
Ford , laten we het dan maar niet hebben over jullie fantastische Powershift automaten… Helaas weet ik er alles van. Zelfs de dealer stond met de handen in het haar en kon niks doen dankzij Ford.
Variomatic zegt
@jarnobakker: welkom in de wondere wereld van de gerobotiseerde handbak. Of ie nou DSG, Powershift of wat ook heet: bij alle fabrikanten zie je dezelfde problemen met die bakken. Langzaamaan beginnen ze uit te rijpen en betrouwbaarder te worden.
jarnobakker zegt
@variomatic: dat kreng kostte me 4000 euro om te reviseren. Ik mag hopen dat hij nu betrouwbaar is. Ik moet wel zeggen dat het 3 jaar geleden gebeurd is en hij rijd sindsdien super. Aankomend jaar krijgt hij weer nieuwe olie.