
Er moeten dingen veranderen bij Ford Europa om te kunnen blijven bestaan.
Ford is als stokoud merk natuurlijk al jaren deel van het decor, maar eigenlijk is het best een raar merk. Daar bedoelen we mee dat je het over vier verschillende Fords kunt hebben. Ford USA, Ford Europa, Ford Australië en Ford Brazilië. Alle vier wordt er zeker veel gedeeld met elkaar, maar elke van deze takken richt zich specifiek op modellen voor hun eigen afzetmarkt. Zo heeft Ford USA geen Fiesta en Focus zoals wij (behalve ST en RS), maar hebben wij weer geen Ford Falcon zoals in Australië. Ford Brazilië richt zich vooral op goedkope volumemodellen die wij niet willen, behalve bijvoorbeeld de Ka+ en de EcoSport (en een megasucces waren beide niet). De F-serie trucks blijven weer voornamelijk uitbesteed aan de VS. Kortom: wij hebben vooral te maken met Ford Europa die speciaal voor de Europese markt modellen ontwerpt en uitbrengt. De Focus, Fiesta en Puma bijvoorbeeld, die zijn enkel en alleen voor ons.

Strategie
Een mooie strategie op zich. Elke markt heeft zijn eigen wensen en eisen en op deze manier kun je een wereldwijd bekend merk meer huiselijk laten voelen voor elke markt. Ford laat nu weten dat de strategie een groot nadeel heeft, namelijk dat winst maken op deze manier moeilijk is. Vergeleken met rivalen van bijvoorbeeld Stellantis of VAG zijn Fords vaak goedkoper om te kopen voor de klant, maar duurder om te bouwen. Daarom zijn bijvoorbeeld modellen als de Mustang Mach-E bedoeld om wereldwijd verkocht te worden zonder onderlinge veranderingen.

Metamorfose
Daarom kondigt Ford aan in gesprek met Automobilwoche dat Ford Europa op de schop gaat. Ten eerste wat we wel verwachtten: de Fiesta gaat eruit (dat wisten we ook al) en de Focus is ook tegen 2030 passé. Ook zijn de vanaf 2030 te introduceren modellen allemaal elektrisch, zo veel lijkt ook wel aannemelijk. Ford wil de boel versimpelen (lees: de winst maximaliseren) met een compleet nieuwe strategie.

Vier reeksen
Ford Europa gaat hun producten verdelen onder vier pijlers:
- Wild Performance (denk Mustang)
- Urban Escape (denk Puma)
- Active Adventure (denk Explorer)
- Ultimate Outdoor (denk Ranger)
Dit betekent dat er minder ‘specifieke’ modellen uitgebracht worden voor de Europese markt en meer gekeken gaat worden naar volume. Modellen die dus het gros van hun onderdelen kunnen delen met andere Fords. Zo maximaliseer je de winst.
Switchen
De modellen moeten dus van alle markten thuis zijn, wat een verkapte manier lijkt voor Ford Europa om enkel nog crossovers te gaan bouwen. De vraag “maar wat als ik een Fiesta wil kopen?” wordt dan ook beantwoordt met “dan moet je een Puma kopen.” De toekomst volgens Ford.

Erg jammer. De Fiësta ST 2005+2014 en de Focus RS 2017 met heel veel plezier gereden. End of an era…
Mooie auto die Puma, maar geen Fiësta en Focus meer. Denk dat velen die twee gaan missen.
Dat alles meer richting de crossover gaat was te verwachten. Het is een ontwikkeling die ik persoonlijk jammer vind, maar eentje die je de autofabrikanten niet kwalijk kunt nemen. De gemiddelde koper wil nou eenmaal liever een crossover dan een hatchback, sedan of station van datzelfde formaat. Daarbij zijn crossovers ook de ideale auto’s voor fabrikanten die elektrische auto’s willen maken, want het gros van de kopers geeft geen fuq om terreinvaardigheden. Kun je lekker eenvoudig bouwen, want het accupakket kan in de vloer, stoelen erbovenop en voila, je crossover met die felbegeerde hoge zit is geboren.
Wat een marketing bull shit.
Dat ze gewoon iets betaalbaars en leuks uitbrengen
Betaalbaar bouwen en duur verkopen, dat zal de strategie wel eerder zijn.
Stelantis en Volkswagen hebben ook voor elk continent aparte modellen. Daar zit het hem dus niet in. Meer omdat Ford in vergelijking met die concerns veel minder merken heeft en dus ‘zelfstandiger’ is. In de toekomst zal dus veel meer samengewerkt worden met VW. Dus wordt er nu eerst gesneden in het aanbod / ontwikkeling. In de toekomst zullen op gedeelde platvormen weer meer verschillende modellen komen.
Ford is altijd een bijzonder merk geweest, met in Europa Ford Duitsland en Ford Engeland. Maar op deze manier kondigen ze dus wel het eind aan in Europa. Ach, zolang de F150 het goed blijft doen is de lastige Europese markt ook helemaal niet interessant voor ze.
De leiding GM begreep decennia lang ook nooit waarom wij hier in Europa niet met een Chevrolet, Buick of Cadillac konden rondrijden en zo nodig aparte merken, auto’s en fabrieken moesten hebben. Er is meermaals geprobeerd om de consument toch in die richting te polariseren, want plots was alles te duur om vol te houden, we weten allemaal hoe dat verhaal afgelopen is. Wanneer Ford de geschiedenis wil herhalen en denkt dat we hier met auto’s/SUV’s gaan rondrijden die voor de Amerikaanse markt bestemd zijn, dreigt net hetzelfde scenario. Einde van een tijdperk, maar zeker het einde van Ford op dit continent.
de Ford Cirkel is daarmee rond, want Henry Ford zei het bij aanvang al…. je mag alle kleuren kiezen die je wil, zolang het maar zwart is (introductie auto’s bowen op een lopende band)