Wat hoor ik daar, is dat de koffie? Dat betekent tijd voor een lekker ochtend-videootje. Weer die Ken Block, weer driften, maar wat is dat voor rare auto? Was de pImpreza stuk? Geeft niet, een Escort is toch veel leuker.
Rally-auto’s zijn flink ontwikkeld over de jaren heen. Ze sturen meer precies, de motoren leveren de kracht soepeler aan en ze hebben grip waar dat vroeger ondenkbaar was. Zo kunnen ze door het aantrekken van de handrem bijvoorbeeld de voorwielaandrijving tijdelijk uitschakelen. Driften wordt op die manier een eitje, maar het spektakel haalt het niet bij dat van een echte achterwielaandrijver. Een achterwiel aangedreven Lancia Stratos, of Ford Escort!
Zelfs mr. Gymkhana himself wordt duidelijk geraakt door alles wat de oude Ford te bieden heeft. Samen met Rally-matti Chris Atkinson ging Ken een dagje scheuren op het parcours van Team O’Neal School. De boodschap is duidelijk: respect your elders.
Met dank aan Mark voor de tip!
frans zegt
-edit: check, tnx!-
TR zegt
Super vet. Extreem tricky deze escort.
Kyanite zegt
Leuk raggen met een MK2. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Escort MK1.
Gisteren (zondag 13 september) op EFE 2009 (European Ford Event) in Landgraaf stonden ook diverse rally uitvoeringen van de Escort MK1 en MK2, uiteraard ook wat Escort Cosworths en een Puma Rally.
Tomaaas zegt
COOL
Freez zegt
Oude escorts heersen!
Voorstel om het WRC te beperken tot 2WD? (Liefst RWD!)
Freez
Simpson zegt
leuk dit. zoeen had onze buurman ook.
wel een 1.1 in koeievlaaibruin uiteraard, maartoch :mrgreen:
lodewijk zegt
“Zo kunnen ze door het aantrekken van de handrem bijvoorbeeld de voorwielaandrijving tijdelijk uitschakelen”
Moet dat niet achterwielaandrijving zijn?
Ik ben bezig met een bmw 2002 om te bouwen naar rallyauto, ik hoop dat het zo veel fun word als met deze ford escort.
Alwood zegt
@lodewijk:
Als je af en toe wat leuke foto’s hebt zijn die uiterst welkom op Autojunk. Ben stiekem wel heel benieuwd hoe dat er uit gaat zien en wat je aanpassingen zijn.
Laue zegt
Vroegah toen 4wielaandrijving bestond uit het monteren van dubbellucht. :P
SpeedfreakR zegt
Ik dacht eerst huh automaat?… maar toen zag ik de flipper :P vet filmpje
Ferdinand1 zegt
Heerlijk simpel zo’n Escort mk2. En hmmm…waar wil ik Ken Block nou eens in zien? Nu hij laat zien dat hij uit zijn Subaru kan stappen wil ik hem ook wel eens in een Audi Sport Quattro zien!
Laue zegt
[Fix] de pImpreza stuk? [Fix/]
Pimpreza? is dat met opzet? of typfoutje? :P
David zegt
“Zo kunnen ze door het aantrekken van de handrem bijvoorbeeld de voorwielaandrijving tijdelijk uitschakelen. Driften wordt op die manier een eitje”
Bij de 4-wiel aangedreven auto’s wordt dan het midden differentieel 100% open gezet. Hierdoor hoef je niet de koppeling in te drukken voordat je de handrem aantrekt en je kan aandrijving houden op de voorwielen.
Alwood zegt
@David: Als je de handrem een klein beetje aantrekt kan je op die manier ook de aandrijving even ‘loskoppelen’ van de voorwielen. Je hebt dan effectief een rwd…
@Laue: meh, opzet ;) het is dan ook niet makkelijk meer nog een originele 2e hands te vinden…
M-lover zegt
dit noem ik mooi! oude ford escorts, bmw 02’tjes en opel manta’s… ik wou dat ik gewoon een paar jaar vroeger geboren was ;)
viggen60 zegt
Waarom zit daar een sequentiele bak in? Naar mijn weten was dat toen nog niet in een mk2?
frans zegt
@Lodewijk, het lijkt me dat je gerust wat meer mag vertellen over je project. Ik vermoed dat meer mensen ee ‘2002 Rally’ wel kunnen waarderen. Anyone agree?
heidekonijn zegt
@viggen60
Ford wijst de weg … :-)
Zou die kleur ook hip worden?
M-lover zegt
@frans: Agree. :P
midasracer zegt
Mooi he, old school auto’s. Mijn eerste auto was een C-Kadetje in beigegeel. Zo’n gruwelijke jaren 70 kleur (van mijn vader gekocht, had eerst een 1200S in knaloranje en zwarte motorkap, maar helaas total gereden). Lekker simpele auto met starre achteras en rwd waar je ook zo lekker mee kon gummen. Tegenwoordig moet je met dienbladen onder de achterwielen rijden om het gevoel een beetje te kijgen.
Dit Escortje is zwaar verbouwd, die jankende rechte tandwieltjes in de (seq.) versnellingsbak zijn echt niet standaard! Maar nodig om de boel heel te houden met het aanzienlijk toegenomen vermogen. Jammie!
GuidoBmw zegt
Haha, super gaaf! nog een kek karrewtje :P
AMG Powerrr zegt
Echt vergelijkingsmateriaal… Ik wil zo’n proef dan wel eens doen met een X1 en kijken wat er van overblijft.
Ralph zegt
Precies… die Frot Eskrot is ouwe meuk!
Gewoon met dé BMW X1! ! ! -SPAM- -SPAM-
Die mK.II Escort is van de Rallyschool, dus voor de makkelijk van dé cursusisten uitgerust met schakelflippers.
Maare de pook zit er nog steeds!
Enne Kennie zit te lachen en te gieren tesamen met Atkinson.
Dat heb ik hem in de Scooby Impreza nog niet zien doen.
Wat als Mr. DC nou eens WRC ging rijden?
Showriden kan ie als de beste, in de Escort geeft niet veel toe op de stuurmanskunsten van Chris!
RenesisHP zegt
Het zoveelste bewijs dat RWD gewoon het leukste blijft.
ZwerverRoodbaard zegt
Gaat weer lekker bommehard en deze keer met een fatsoenlijke Rallywagen :D
Fortuna zegt
Flippers en sequentiële bak horen toch niet in een Mk2.
@lodewijk
BMW 2002 is uitermate geschikt voor een flinke dosis fun!
MSC zegt
Dit is gewoon de BDA uitvoering, een 2.0 16 klepper met sequentiele bak er tegen, erg populair in Groot-Brittanie, hier zien we ze vaker met de Pinto blok( orgineel Ford) mr de BDA’s komen ook vaker voor, hevige wagentjes, 240 pk ongeveer!
Dennis zegt
@ Lodewijk
Ga je meedraaien in de Compact M3 Cup?
Erg spectaculaire klasse!
http://compactm3cup.nl/site/index.php?option=com_content&task=view&id=40&Itemid=13
(Komend weekend naar de Hellendoorn Rally?)
lodewijk zegt
@Alwood, Frans & Dennis
Voorlopig is er enkel nog maar gestript geweest en is er nog niet echt vooruitgang geboekt.
Ik zal binnenkort al eens enkele foto’s nemen en zal dit de rest van het project ook doen en zal ze op autojunk zetten.
Kan ik met mijn 2002 wel meedoen is een M3 Cup?
Ik hoop als hij klaar is toch enkele rally’s mee te rijden, maar ik weet nog niet veel van de klasse’s etc.
Mensen die hier meer over weten mogen altijd iets laten weten..
Dennis zegt
@Lodewijk
Me is an ass!
Ik las weer eens overal overheen en dacht dat je het over een 3 serie had :)
Ik kan me niet herinneren dat ik er ooit 1 in NL of Belgie langs heb zien komen in een rally.
Lijkt me een mooie aanvulling!
En inderdaad, veel foto’s maken!
Cantago zegt
Mag ik ook een keer? Alsjebliiiieeeft????
lodewijk zegt
@ Dennis
Haha, goed bezig :)
Ik heb er een tijdje geleden nog eens een filmpje van één gezien..
Maar als je het bekijkt: Weinig gewicht (standaart al minder dan 900kg), je steekt er een krachtige 16-klepper in +-250pk en achterwielaandrijving.
Dit kan niet anders dan leuk zijn.