Nu Ford en Volkswagen samenwerken, staat Mercedes-Benz helemaal alleen.
Mercedes zal binnenkort een zeer uniek merk zijn in bedrijfswagen-land. Dankzij de alliantie tussen Ford en Volkswagen blijft Mercedes als enige Europese grote bedrijfswagenbouwer over. We lichten het graag even voor je toe.
Alliantie
Eerst even over de alliantie. Gisteren konden wij jullie informeren dat Volkswagen de Amarok uit productie gaat halen. Althans, de productie in Hannover wordt gestaakt. De productie in Argentië zal nog even doorgang vinden. De Amarok krijgt in 2022 wél een opvolger. Deze auto zal identiek zijn aan de opvolger van de huidige Ford Ranger.
‘Eigen’ bedrijfswagens
Tot zover de samenvatting. Vandaag kunnen we melden dat de alliantie veel verder gaat dan dat Volkswagen een Ford gaat voorzien van een VW-logo. Beide merken zullen gaan samenwerken aan hun eigen range van bedrijfsauto’s. Dat is eigenlijk heel erg logisch. Veel merken doen dat. Denk aan Fiat plus PSA en Renault-Nissan. Ford en Volkswagen hebben lange tijd ‘eigen’ modellen gebouwd.
Pick-ups
De eerste producten van deze alliantie zijn de pick-ups. Niet veel later is het de bedoeling dat de bussen van beide merken techniek met elkaar gaan delen. Verwacht overigens niet dat het direct met het gehele aanbod zal gebeuren. Vervanging zal uiteraard pas plaatsvinden als de modellen aan vervanging toe zijn. De Volkswagen Caddy die we binnenkort kunnen verwelkomen zal bijvoorbeeld nog gewoon een ‘echte’ Volkswagen zijn. Het zal dus gaan om de modellen die pas daarna op de markt verschijnen.
Mercedes-Benz
Hiermee zal Mercedes-Benz overblijven als enige fabrikant die niet zijn gehele range deelt met een ander merk. Dit geldt dan overigens enkel voor de Vito en zijn grote broer, de Sprinter. De Mercedes Citan is technisch gezien gewoon een Renault Kangoo, maar dan met een andere neus.
Ford en Volkswagen zullen niet alleen met elkaar samenwerken met bedrijfswagens. De twee grootmachten zullen ook hun krachten bundelen met elektrische auto’s en autonome techniek.
rulefollower zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
toyotafortuner zegt
@rulefollower: Ik denk dat Willem daar bedoelt dat t de Amarok is die een opvolger krijgt, die veel gelijkenissen heeft met de opvolger van de Ranger
Teerdz zegt
De Sprinter was eerst ook gewoon een Volkswagen Crafter, dus ze hebben gewoon van stuivertje gewisseld. Verder is de X-klasse een Nissan Navara, dus ik zou niet vreemd opkijken als de volgende generatie Sprinter ook weer een gedeeld platform heeft. Houden ze alleen de Vito over dus.
koningjamesversie zegt
@teerdz: Sprinter is natuurlijk ook al een gedeeld platform, alleen niet op de Europese markt. Zij het binnen eigen concern, Amerikanen betalen mee met de ontwikkeling van de Sprinter. Beetje vreemd bericht van autoblog dus.
willeme zegt
@koningjamesversie: Amerikanen betalen mee? Je weet dat Freightliner ook gewoon van Daimler is? Daarbij staat er vrij duidelijk ‘Europese’ ;-).
koningjamesversie zegt
@willeme: Ja, klopt! Heb je helemaal gelijk in ?
laptom zegt
@teerdz: Sprinter is ook verkrijgbaar als MAN.
willeme zegt
@laptom: nee, dat is de VE Crafter. En MAN is weer van… Volkswagen ;-).
redbeams zegt
@teerdz: Ook de citan wat eigenlijk een kangoo is ?
Teerdz zegt
@redbeams: Dat stond inderdaad ook al in het artikel ja. In ieder geval wordt de Mercedes Sprinter ook als Dodge Ram uitgebracht inderdaad (net zoals dat de Fiat Doblo ook een RAM-versie heeft). Het artikel klopt uiteindelijk dus enkel en alleen op basis van de Mercedes Vito, of weet iemand daar ook nog een andere versie van?
406_v6 zegt
@teerdz: het is omgekeerd; de Crafter was een Mercedes Sprinter, Mercedes deed alle ontwikkeling en productie, de joint-venture met vw was er meer een op commercieel vlak, als dat vw echt bijdroeg aan de ontwikkeling van de Sprinter/Crafter.
Sinds het einde van de productie van NCV3 (W906) is het weer gescheiden. De NCV3 was ook de enige samen gebouwde versie.
pretje zegt
@406_v6: belangrijkste reden voor het verbreken: De Crafter mocht niet als automaat verkocht worden door de afspraken in de oorspronkelijke overeenkomst …
Gevolg eenieder die een automaat wenste zat aan MB vast .
nofxke zegt
Sprinter werd vroeger ook als Dodge en Freightliner verkocht in Amerika
mashell zegt
Volkswagen gaat de T5 dus niet voor de 12e maal een facelift geven maar maakt er gewoon een Transit van?
shalomleon zegt
@mashell: ik denk dat ze hem Transwagen gaan noemen zelfs
reactief zegt
Dus Volkswagen komt nu eerst nog met een eigen Caddy en een Transporter. Want die staan beide op korte termijn gepland.
En gaan dan voor de modellen daarna samen met Ford? Daar betekent dat het nog een jaar of 15 duurt voor ze samen iets op de markt zetten! Of haakt Ford in met een Ford variant van de VW’s?
ericc zegt
De eerste producten van deze samenwerking worden dus pick-up’s. Zou het dan toch gebeuren? In de toekomst iedereen met een pick-up en tegen de achterruit een wapenrek met shot-gun?????
Dutchdriftking zegt
Was natuurlijk zichtbaar nu de nieuwe Crafter en Sprinter niet meer de zelfde zijn.
Dickie zegt
Wat de Sprinter betreft daar worden er meer dan 200.000 van verkocht per jaar, dat is meer dan bijvoorbeeld de VW Transporter/Caravelle samen! Dat zijn genoeg aantallen om dat in eigen beheer te ontwikkelen.
nielssssss zegt
Alle Vito’s onder de 114CDI hebben een Renault motor en zijn FWD
ototaal zegt
@nielsssss, ik begrijp het verhaal van Willeme ook niet helemaal…… De samenwerking tussen Renault/Nissan/Mitsubishi en Mercedes-Benz is bij de bedrijfswagens juist best innig.
Renault Kangoo Express > Mercedes-Benz Citan
Renault Trafic > alle voorwielaangedreven Vito’s en V-klasses
Renault Master > voorwielaangedreven Sprinters
Renault Alaskan > X-klasse