Er zijn wat mensen van stoel gewisseld in de automotive wereld. Ford nam afscheid van Mulally, Lotus heeft eindelijk een opvolger voor partyboy Bahar.
Ford maakte gisteren officieel bekend dat Alan Mulally (68) afstand neemt van de troon. Het hing al langer in de lucht dat Mulally bij Ford zou vertrekken. De man die in 2006 bij Ford schoon schip maakte en wist te voorkomen dat de Amerikaanse overheid een bailout deed, en de Blauwe Ovaal weer naar winstgevendheid bracht, werd genoemd als opvolger van Steve Ballmer bij Microsoft. Maar daar is Satya Nadella inmiddels als nieuwe CEO aangesteld.
De opvolger van Mulally wordt Mark Fields (53). Een Amerikaan die al 25 jaar bij Ford werkt en onder meer aan het hoofd van Mazda Motor Corporation stond, toen de Japanners nog in de portefeuille van Ford zaten. Met 38 jaar was hij daarmee de jongste Mazda-baas ooit. In 2002 werd hij op de Premier Automotive Group gezet, Fords luxedivisie die destijds bestond uit Lincoln, Aston Martin, Jaguar, Land Rover en Volvo. Een crisis later is daar weinig meer van over, maar Ford ziet in Fields toch de ideale opvolger. Hij is momenteel operationeel directeur bij Ford.
Mulally (links) en Fields (rechts)
Lotus koopt Luxemburger
Ook Lotus heeft een nieuwe topman. Twee jaar geleden kwam het sportautomerkje uit Engeland zonder CEO te staan nadat Dany Bahar het veld moest ruimen. Hij zou zijn boekje te buiten zijn gegaan aan o.a. helikoptervluchten, dure horloges en exorbitante bonussen. Om over zijn megalomane plannen omtrent zes (6!) conceptcars nog maar te zwijgen.
In de tussentijd heeft Lotus-topman Aslam Farikullah de CEO-taken op zich genomen, in de kosten gesneden en de engineering op peil gehouden. Hij mag die taken nu toevertrouwen aan de Luxemburger Jean-Marc Gales (51). Gales bekleedde eerder functies bij Peugeot/Citroën, Daimler, Volkswagen, BMW en Opel. Een veteraan dus. En op het oog stukken serieuzer dan Dany Bahar. Misschien wel precies wat Lotus nodig heeft. Eigenaar Proton is er in ieder geval blij mee: “Jean-Marc will be able to drive the Lotus transformation plan and further enhance Lotus’ business and capabilities.”
norge zegt
Leuke bedrijfs auto voor de Lotus CEO neem ik aan.
MLTB zegt
Wat is er gebeurd met al die concepts die op korte termijn uitgebracht zoude gaan worden? ( inmiddels een aantal jaar terug geloof ik )
Nieuwe Esprit, nieuwe dit, nieuwe dat..
deladude zegt
@MLTB: Die concepts waren het idee van Danny Bahar. Die gozer die dus ook in het artikel genoemd wordt.
Weken volledig af van de filosofie van Lotus en Chapman (“to add speed, add lightness”). Gewoon de hersenspinsels van één of andere megalomaan ambitieuze mafkees dus.
Die supercars kun je voorlopig op je buik schrijven…
MLTB zegt
@deladude:
Aah duidelijk. Thanks for enlighten me.
escort77 zegt
Jammer dat ik deze nu net gemist heb op Monsterboard.
gearhead zegt
Elk nieuws aangaande Lotus is inmiddels megalomaan
Sracerr zegt
Zou deze Lotus wel graag willen hebben, wat een schoonheid en met betrouwbare techniek uit Japan, kan niet beter.
tupperware zegt
Mooi dat Lotus een nieuw opperhoofd heeft. Laat hij maar snel werk maken van een nieuwe Elise, die gaat inmiddels 14 jaar mee in nagenoeg ongewijzigde vorm.