De autoproducenten Ford en General Motors zullen Detroit (motorcity) verlaten indien er niet snel iets gedaan wordt om de loonkosten te verlagen. Ze zijn daarvoor in gesprek met de United Auto Workers union, de meest invloedrijke vakbond in de Amerikaanse autoindustrie. Onlangs schreven we nog dat de Amerikaanse ‘Grote Drie’ (GM, Ford, Chrysler) het steeds slechter doen, er zijn op korte termijn dan ook harde maatregelen nodig. En dan heb ik niet over korting op pickups…
Er is actie nodig. Ford en GM betalen nu een geschatte $71 dollar per manuur en dat moet omlaag. Werknemers verdienen zo’n $27 dollar per uur en de rest wordt voornamelijk besteed aan overhead zoals pensioenen en ziektekosten. Ford en GM hebben duidelijk gemaakt dat de uurkosten omlaag moeten naar $50 dollar, dat is ongeveer 30%.
Als dit niet mogelijk is zullen de fabrikanten hun productiefaciliteiten verhuizen van Noord-Amerika naar Latijns-Amerika of Azië, waar de loonkosten een heel stuk lager liggen. Voor 14 september moet er duidelijkheid zijn, dan verloopt het contract met de UAW (bron: observer).
PS: afgelopen vrijdag is de eerste fabriek al gesloten, 1200 werknemers zijn de lul…
Foto: resedabear @ Flickr.
AppieFlappie zegt
Oke dat zijn harde woorden…..
Minder verdienen of de grote kans dat je straks geen werkt hebt. Ik zou voor het eerste gaan…
Chief_S5 zegt
Dat is echt zwaar klote, voor de werknemers dan hé. Die eikels moeten maar eens interessante auto’s gaan bouwen… :(
Leooow zegt
Dan zit je met de gebakken peren zeg, probeer dan maar weer eens een baan te vinden. Vooral omdat al dat soort bedrijven waar ze zouden kunnen werken verhuizen naar Azië.
Jandepandaman zegt
…En waar verplaatsen ze straks hun produktie heen…? Juist- Chinaaaaaaaaaaaa……….!!!
LC zegt
@Chief_S5
Daar ligt het niet aan, Neem Ford als voorbeeld ze produceerde teveel SUV modellen. Nu de markt daavoor steeds kleiner wordt draait Ford in de verliezen. Heel kort samengevat, Ps kijk eens meer naar de Discovery Channel.
;)
Chief_S5 zegt
@ LC: Ik zeg toch ook, interessante auto’s! Dat zijn dus auto’s waarnaar de vraag gro(o)t(er) wordt/is en de markt groot is. Dus niet van die dingetjes die mensen steeds minder of gewoon niet gaan kopen.. :P Ennuh.., ik kijk vaak genoeg Discovery Channel…
Armada zegt
Zullen die echte Amerikanen leuk vinden. Als zelfs hun auto al niet meer in de VS wordt gemaakt kunnen ze helemaal niets meer rijden.
LC zegt
Latijns-Amerika??, bouwen de Amerikanen daar niet een grens om te verkomen dat illigalen het land binnen komen. Nu zijn er plannen om een groot bedrijf daar te vestigen, best slim zo maakt Ford wellicht winst en zo hoeven ze geen muur/hekken/wachtorens te bouwen. Het kan voordelig uitpakken. Ik ben benieuwd.
Rob USA zegt
@ hierboven: goed lezen !!! Er staat nergens dat de werknemers dat moeten
inleveren !!! ze willen natuurlijk dat de staat minder belasting heft !!!!
En er komen dadelijk zat goeie modellen let maar op !!! bv nieuwe Camaro :)
LC zegt
@Chief_S5
Laten we het hierbij houden er spelen zich meerdere factoren af, dat tot slechte verkoop resultaten leiden.
autoblogger zegt
@Rob USA: de Camaro lijkt mij ook leuk, maar je ziet toch wel dat het op deze manier niet lang goed zal gaan… dan kunnen ze wel leuke concepts maken, maar dat zet niet echt zoden aan de dijk.
Supermug zegt
Het is inderdaad de loonkost wat omlaag moet. Hetzelfde wat in België het probleem is. Met het loon van de werknemers is er geen probleem maar als je uittelt dat een Amerikaanse werknemer gemiddeld $27 verdiend en dat aan de werkgever ongeveer $71 kost dan heb je een probleem. Maar ja, die oorlog in Irak is ook niet goedkoop natuurlijk. Hoe betaald Bushmans dat allemaal. Ziekteverzekering omhoog, onderwijsgeldl omlaag en daarbij nog het gaatje in de begroting nog wat uitrekken.
Het ziet er somber uit voor Ford en GM want ik denk niet dat Bush daar iets aan kan en wil aan doen.
nichos zegt
Ik denk eigenlijk dat het probleem niet bij de staat ligt..
Zoals ik het artikel opvat: de loonkost is niet per se overdreven hoog, maar omdat de staat geen voldoende ziekteverzekering/pensioenfonds heeft betalen de constructeurs per werknemer voor die 2 dingen.
Het is volgens mij niet kiezen tussen minder verdienen of werkloos, maar tussen minder pensioen en ziekteverzekering en werkloos..
Soit, op de lange lijn is het eigenlijk hetzelfde :)
Supermug zegt
Bij bedrijven is het probleem heel dikwijls die ziekteverzekering. In Amerika is die abnormaal hoog en veel bedrijven betalen die voor zijn werknemers. Als men dat niet in zijn contrakt heeft heeft men meestal geen ziekte verzekering omdat het zo duur is.
Dus moeten we toch maar niet klagen hier in België en Nederland.
Robin zegt
Dat is niet goed voor de economie!
RubenBaeten zegt
Vijf punten voor Robin! :-P
TT man zegt
Typisch een geval waar de vakbonden teveel macht hebben gekregen en zo “goed” onderhandelt hebben dat ze het onderste uit de kan hebben gehaald en nu dus met lege handen achterblijven als ze niet snel inbinden.
Het blijft natuurlijk lastig om te concurreren met lage lonen landen, maar als je op de lokale markt iets duurder bent, zal een fabrikant heus niet verhuizen (kost ook geld, en chauvinisme is ook wel wat waard), maar dit gebeurt wel als je de hoofdprijs wilt hebben als vakbond en continu stakingen loopt uit te schrijven.
bob zegt
Het klopt inderdaad dat de ziektekosten in de VS eigenlijk schoftig duur zijn. Elke maand ongeveer een paar honderd euro uit mijn eigen zak en de baas betaald daarboven op nog eens een paar honderd euro per maand voor mijn familie. Ford verkoopt niet alleen maar pickups of grote SUVs … maar helaas wat ze verkopen is nou niet echt denderend. De oude Focus is er nog steeds hier en de Mustang gaat dan ook nog wel .. maar de rest hangt er een beetje bij. Je koopt een Ford omdat je goedkoop vervoer wilt hebben en niets meer. De Fusion (de auto die op de foto staat), is gebaseerd op de Mazda 6.
Chrizzzie zegt
De loonkosten zijn in Amerika gewoon de pan uitgestegen dus deze reactie was te verwachten. Daarnaast zijn de pensioenpremies heel erg hoog waar vooral GM mee in de maag zit.
Een ander groot probleem is dat de Amerikaanse OEM´s “gestimuleerd” worden om leveranciers te kiezen die uit de VS komen. Dit zijn uiteraard niet de goedkoopste.
Ik denk zelf dat de productie steeds meer naar Mexico zal verhuizen waar ze met open armen worden ontvangen.
Chrizzzie zegt
Hier komt nog bij dat GM en Ford nog een soort van maatschappelijke verwantschap voelt met de VS en dus niet zo snel de productie zal verplaatsen maar Cerberus die Chrysler bezit heeft dit een stuk minder en zij willen als investeringsmaatschappij zoveel mogelijk geld verdienen en dat betekend dus het verplaatsen van productie.
lincoln zegt
Bush is van meet af aan al niet begaan geweest met de auto-industrie .. dus een hele terechte beslissing van ford/gm.
gydo zegt
als ze maar musselcars blijven bouwen vind ik het best
Nietrijker zegt
Komen er eindelijk betere auto’s uit China… hoewel…
3-serie zegt
Toyota heeft toch ook tich autofabrieken in de US of A staan en maken wel winst….
Ik vindt die loonkosten discussie een beetje overtrokken oftewel lijkt een kwestie van indekken. Voorbeeldje:
Ik ga ff uit van een 40 urige werkweek en 3 weken vakantie = +/- 140.000 Dollar per jaar. In een efficiente autofabriek kan er per werknemer gemiddeld zo tussen de 80 en 100 auto’s per jaar gebouwd worden. Uitgaande van 80 dan zijn de werknemenskosten per auto dus zo’n = 1750 dollar. ( zo’n 1300 euro)
Dus die werknemerskosten zijn maar een fractie van de verkoopprijs. Zelf bij goedkope auto’s is het niet meer dan 10%……..
Rob USA zegt
@autoblogger: Gelukkig is de Camaro al het stadium van concept voorbij en word hij volgend jaar verwacht.GM denkt er een hit mee te scoren en er minimaal 100.000 per jaar te verkopen en zo weer wat beter in hun cash komen te zitten.Beetje wat de Cayenne voor Porsche was/is. Wat ik ook wel verwacht omdat hij super goed onthaald is,ook bij mij. :) Buiten de Camaro zie ik nog wel meer parels bij hun concepts maar of dat idd genoeg omzet geeft om de jappen ed. op afstand te houden zal nog erg pittig worden.
Winky zegt
@3-serie
Tussen de uiteindelijke verkoopsprijs en prijs af-fabriek zitten nog grote marges en ook de belastingen. Van de uiteindelijk af-fabriekprijs is het dus een veel groter percentage dan die 10%.
Pomoek zegt
De oorzaak van de hoge arbeidskosten in de VS zijn veelal toe te schrijven aan de macht van de vakbonden. Zonder unioncard geen werk. De vakbonden hebben een heleboel eisen mbt. pensioenen en secundaire arbeidsvoorwaarden weten af te dwingen wat de loonkosten nu zo hoog maakt. Het grootste probleem zit m.i. in de matige kwaliteit van de amerikaanse auto’s. De loonkosten in Duitsland zullen toch echt niet veel lager liggen, maar daar zijn de problemen toch beduidend minder groot.
de sjonnies zegt
Vooral de in de zestiger jaren afgesloten pensioen kontraktenmet de vakbonden doen de Amerikaanse auto industrie nu financieel veel pijn.
Toen, om stakingen a la British Leyland te voorkomen hebben ze met dure secundaire arbeidsvoorwaarden ingestemd, immers de Amerikaanse auto industrie draaide op z’n top en de bomen groeiden tot in de hemel.
3-Serie zegt
@ Winky
wat ik dus probeer te zeggen is dat de loonkosten maar een klein onderdeel vormen van de uiteindelijke kosten (inkoop, logistiek, ontwikkeling, garantie, marketing, etc). Desondanks wordt het ’te hoge kostenniveau’ in de schoenen geschoven van de salariskosten van de fabrieksmedewerkers.
bmw zegt
weer heel wat reacties waar veel naïviteit in weerklinkt… Wat is er mis met goede arbeidsvoorwaarden, bereikt dankzij het werk van een vakbond? Het lijkt wel in de mode om alles weer te willen afbreken. Wie gaat die auto kopen, denk je? Juist, ja, die duurbetaalde arbeider, die liefst verzorgd wordt als hij ziek is. Dat wist Henry Ford al aan het begin van de 20ste eeuw (oh, Ironie). De uitspraken van sommigen als zouden die arbeiders teveel verdienen, zijn echt wereldvreemd en koren op de molen van diegenen die ons liefst weer in 19de eeuwse toestanden brengen. Zonder vakbonden zou je zelfs nooit stemrecht gehad hebben. En ga maar eens 8 uren aan zo’n band auto’s in elkaar knutselen, je zal zien hoe leuk dat is…
Rick dos zegt
“Als dit niet mogelijk is zullen de fabrikanten hun productiefacliteiten verhuizen van Noord-Amerika naar Latijns-Amerika of Azië, waar de loonkosten een heel stuk lager liggen.”
En zij geloven het zelf? Oorlogsretoriek. Als dit niet zo is, dan zijn ze wel heel naief!…………Oh wacht eens even we hebben het hier over Amerikaanse autofabrikanten, hè?
Auto Union Workers you’re screwed!
Barry330cd zegt
@3-serie: In dit geval wordt niet over salariskosten gemekkerd, maar over de pensioenlasten en ziektekostenverzekeringslasten van huidige EN oud werknemers. Die zijn zo hoog, dat het Ford en GM onmogelijk wordt gemaakt om concurrerend te zijn tov Toyota en anderen die arbeiders tewerk stellen die niet bij een vakbond zijn aangesloten. Ik kan me dus goed voorstellen dat zij dit dreigmiddel gaan gebruiken, tenslotte willen ze als fabrikant wel kunnen blijven bestaan.