Helemaal een verrassing is de Ford E-Transit niet meer, maar nu hebben we alle afbeeldingen en informatie.
Niet alleen personenwagens worden binnenkort allemaal elektrisch, ook bij bedrijfswagens zien we een dergelijke omschakeling. Er zal wel een groot verschil zijn in toepassing. Dat komt omdat men niet zozeer kiest voor het ‘mooie’ geluid van de verbrandingsmotor, maar omdat diesel de enige ‘goede’ oplossing is. Als je koerier bent, wil je niet de helft van de dag aan de laadpaal staan.
Maar ook bij dit soort busjes zijn er voldoende andere toepassingen waarbij het wel mogelijk is. Daarbij, je moet immers ergens beginnen. Nu zijn er al enkele elektrische bedrijfswagen van Volkswagen (e-Transporter), Mercedes (e-Vito) en Opel (Vivaro-e). Nu is het tijd voor de Ford E-Transit. Wat ten eerste opvalt is dat ‘ie niet opvalt. Deze auto is gewoon een stoere kloeke Transit, geen rijdend statement.
Specificaties Ford E-Transit
We beginnen meteen met de belangrijke specificaties. De Ford E-Transit heeft een nette accu-capaciteit van 68 kWh. Er is keuze uit twee motoren: eentje met 135 kW (184 pk) en eentje met 198 kW (269 pk). In beide gevallen heb je een maximale trekkracht van 430 Nm. In het meest gunstige geval kun je volgens de WLTP een actieradius halen van 317 km. Qua laadvermogen is 1.758 kg het maximaal haalbare.
We zeggen bewust ‘in het beste geval’, want er zijn een hele hoop varianten mogelijk: zo’n 25 stuks! Denk aan verschillende soorten opbouw in indeling. Zo kun je kiezen uit een gesloten besteluitvoering, eentje met dubbele cabine of zelfs een chassis-cabine. Ook qua lengte en hoogte is er keuze.
Laden
Met een gelijkstroomlader van 115 kW kun je in iets meer dan een half uur de Ford E-Transit van 15 naar 80 procent volladen. Er is ook een handige ProPower Onboard-functie, waarmee je 2,3 kW uit een standaard stroomaansluiting kunt ’trekken’. Niet alleen is het handig om zo de auto op locatie op te laden, je kunt de E-Transit ook gebruiken als ‘hub’ voor iedereen om de laptops, gereedschappen, lampen en aggregaten mee op te laden. Handig!
Voordat de Ford E-Transit geleverd gaat worden, wordt er nog mee getest. Op dit moment is er een testprogramma gaande met klanten-partners van Ford. Deze ervaringen deelt Ford dan op zijn beurt weer met de klanten van de nieuwe elektrische bus. Uiteraard zijn er allerlei slimme systemen leverbaar op de elektrische Transit, zoals het Sync4-systeem.
Ook diverse rijhulp-systemen zijn al dan niet optioneel mogelijk. Er komen twee uitvoeringen, de Trend en Ambiente. De Trend heeft standaard al stoelverwarming! De Ambiente heeft de genoemde rijhulp-systemen en parkeersensoren, onder andere.
De Ford E-Transit wordt leverbaar in het voorjaar van 2022.
Charles Taycan 4S zegt
Goed gedaan Ford!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
dutchneon zegt
maar hoe zit het nou met trekgewicht? ik wil er graag minimaal 2500kg achter knopen!
potver7 zegt
Wel stoel- maar geen stuurverwarming? Meh…
Een EV heeft geen verbrandingsmotor waarvan je de restwarmte kunt gebruiken om het interieur te verwarmen, de ‘kachel’ slurpt relatief veel energie omdat de warmte opgewekt moet worden en het ventilatiesysteem de gegenereerde warme lucht er meteen weer uit blaast. Dan is het veel efficienter om de stoel en het stuur te verwarmen, met de interieurverwarming op een laag pitje.
Met alleen stoelverwarming heb je dus alsnog koude handen…
cossiekiller zegt
Dat zijn hogere vermogencijfers dan een Impreza STi van pakweg 15 jaar geleden! Het zal wel iets meer wegen, maar dan nog!
vingers zegt
en je kan de impreza waarschijnlijk zo achterin meenemen. En toch, toch heb ik liever de impreza
kennone zegt
@cossiekiller: wat een vergelijking😅, maar voor mij de 15 jaar oude Impreza STI graag
cossiekiller zegt
Tja, ik heb zelf ook een Impreza gehad destijds. Daarom de vergelijking ;-)
kminne zegt
De naamgeving in dit artikel is niet correct, dat moet zijn Ford Mustang E-Transit. Ford noemt haar elektrische busjes immers Mustang.
banaan7 zegt
@willeme. Ik denk dat je de E-Crafter bedoelt, de E-Transporter bestaat (nog) niet ;)
willeme zegt
@banaan7:
E-Crafter kan ook. Transporter was er al eventjes: https://www.autoblog.nl/nieuws/abt-e-transporter-6-1-met-138-km-bereik-is-hier-144435 (weliswaar in samenwerking met ABT, maar toch ;-)).
banaan7 zegt
Fair enough! Actieradius was waarschijnlijk te klein om het juiste plekje in mijn herinneringen te bereiken!
stekkerkoning zegt
“Als je koerier bent, wil je niet de helft van de dag aan de laadpaal staan.” Dat hangt er maar net vanaf. Als je rondjes rijdt in één buurt of een paar buurten, mag je in je handjes knijpen als je aan het einde van de dag 50 kilometer hebt gehaald. De grootste afstand in één stuk is van en naar het magazijn, daarna is het steeds maar een paar honderd meter rijden tussen de stops. Het lijkt me dat langeafstandkoeriers echt in de minderheid zijn.
dree16v zegt
Vraag me toch af hoe realistisch die actieradius is. Heb zelf met een dergelijke Transit verhoogd, verlengd gereden maar dan een diesel. 1 op 10 is niet ongebruikelijk als je een beetje doorvlamd