Je hoeft niet bang te zijn dat Ford straks stopt met ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto.
Bijna tien jaar geleden geïntroduceerd op de Ferrari FF, inmiddels geïntegreerd in de meeste moderne auto’s. Ik heb het over Apple CarPlay en/of Android Auto. Werkt briljant en sommige automobilisten willen geen auto meer zonder deze luxe. In Amerika was de vrees dat Ford zou stoppen met de ondersteuning, in navolging van General Motors.
GM stopt namelijk wel met de ondersteuning voor Apple CarPlay. Het Amerikaanse autoconcern ontwikkelt zelf een systeem in samenwerking met Google. Dat moet beter zijn dan CarPlay of Android Auto zoals je dat nu kent. Succes GM, want het is jullie tegen de rest. De verwachting is dat weinig concerns hetzelfde gaan doen als GM. Ford, als de belangrijkste concurrent van GM in Amerika, gooit er in elk geval een statement uit. Topman Jim Farley zegt tegenover The Wall Street Journal dat de ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto blijft.
Tweede generatie CarPlay
Door de jaren heen hebben de systemen diverse updates gekregen. In de nabije toekomst volgt een grote make-over voor Apple CarPlay. Het Amerikaanse techbedrijf werkt samen met diverse autofabrikanten om dit mogelijk te maken. CarPlay zal dan niet alleen een verlengstuk zijn van je infotainment, maar echt onderdeel worden van de auto.
Android
In het andere kamp hebben we Android Auto. En ook Google doet goede zaken. Onder meer Renault, Volvo, Polestar en Lynk & Co hebben Android geïntegreerd in het infotainmentsysteem. GM heeft dus ook het kamp van Google gekozen in deze strijd, maar wel met het rigoureuze gevolg dat iPhone-gebruikers het maar moeten uitzoeken. Dat laatste kan nog wel eens vies gaan tegenvallen.
milanomt zegt
Nou ben wel benieuwd want op mijn Mach-E werkt de Android Auto dramatisch
PunicaOase zegt
Stiekem mis ik die analoge klokken, simpele radio en navigatie en fysieke knopjes, was veel rustgevender in de auto.. Ik word oud(erwets) ;-)
autodrome zegt
Idd, je wordt oud ….. ;-) Je kan het toch zo instellen dat het rustig is? Weet niet welk merk je rijd, maar ik stel geen achtergronden, tellers en verlichting in op standje ‘Dutch whorehouse red light district Amsterdam?’. Waar ik het wel mee eens ben is dat fysieke knoppen worden vervangen voor input over een touchscreen, zoals voor de airco, stoelverstelling, verlichting, etc. Dat vind ik dus ronduit gevaarlijk, je gaat toch kort met je ogen van de weg voor een bepaalde tijd. Ben benieuwd hoeveel ongelukken dat al veroorzaakt heeft.
Gulli zegt
Ik heb een XC40 overwogen maar toen de dealer trots vertelde dat je nu alles via Google kon doen met een eigen account voor je auto en je dan niet meer je telefoon nodig had om aan te sluiten haakte ik af. Voor mij juist een hele goeie reden om het niet te doen!
rollingstoned zegt
“GM stopt namelijk wel met de ondersteuning voor Apple CarPlay.”
Blijft een merkwaardige keuze, gezien het feit dat iOS het grootste marktaandeel heeft in de VS.
“In January 2023, Android accounted for about 45 percent of the mobile OS market, while iOS accounted for around 55 percent.”
https://www.statista.com/statistics/1045192/share-of-mobile-operating-systems-in-north-america-by-month/
dromedaris zegt
Ik denk dat het in het artikel (ook dit van Autoblog) verkeerdelijk wordt uigedrukt. Carplay wordt bij GM opnieuw een optie tegenover dat het nu standaard is.
Of ik kan fout zijn.
rollingstoned zegt
Stoppen met ondersteuning impliceert wat anders dan optioneel zijn. Maar inderdaad, erg duidelijk is het niet.
flyerbunch zegt
GM denk het wiel opnieuw te kunnen uitvinden en jaagt alle iPhone users het harnas in.. why fix something if it’s not broken? It’s just a bad move!