Waar Tesla er alles aan doet om chiptuning tegen te gaan, wil Ford er juist voor zorgen dat tuners hun ding kunnen doen.
Computers spelen binnen auto’s een steeds grotere rol. Niet alleen de EV’s van Tesla zitten vol met processors en moederborden, ook fossielenvreters als de Ford Bronco zijn gevuld met chips. Remmen, gasgeven, zelfs sturen gaat tegenwoordig allemaal via computers. Dat terwijl auto’s steeds meer verbonden worden met de autowereld. Denk aan auto-updates die je via WiFi binnenhaalt.
Dit alles heeft auto’s een theoretisch doelwit gemaakt voor hackers. Want stel je voor dat jij als cybercrimineel zo’n auto kan hacken en de boel kan overnemen. Dat je het als zo’n radiografisch bestuurbaar autootje kan besturen en de auto vertelt dat deze naar een afgelegen industrieterrein moet rijden. Een dystopische nachtmerrie, eentje die autofabrikanten proberen te voorkomen, onder meer met digitale beveiligingslagen in de ECU van de auto.
En dit is een probleem voor tuners. Want zij moeten juist bij die ECU zijn om upgrades uit te kunnen voeren. Om de auto te laten werken met nieuwe onderdelen, of om simpelweg te chiptunen. Ford Bronco-topman Jeff Seaman zegt tegen Muscle Cars & Trucks dit probleem te erkennen. Daarom dat zij samen met ‘strategische partners’ – lees tuners – gaan samenwerken om de ECU te kunnen tunen. Het bedrijf werkt zelfs samen met tuningsvereniging SEMA, om via een overeenkomst tuners toegang te geven tot de ECU.
Daarmee gaat Ford exact het tegenovergestelde doen van wat Tesla nu doet. Wie immers een Tesla chiptunet, krijgt een gigantische melding in beeld die niet weg te klikken is. Bij Tesla gaat het wel om een softwarematige upgrade die zij zelf ook aanbieden voor 2000 dollar, dus je zou kunnen stellen dat het geen eerlijke vergelijking is. Aan de andere kant, als je zelf de instapper viercilinder van de Bronco chipt naar het vermogen van de EcoBoost V6, gaat Ford je kennelijk niet tegenhouden maar zelfs helpen. Dus is het verschil wel echt zo groot?
Waarom Tesla het chiptunen heeft geblokkeerd, is nog niet duidelijk. In de waarschuwingsmelding gooien ze het op mogelijke schade voor de auto. Maar is dat niet de verantwoordelijkheid van de eigenaar? Natuurlijk, de auto moet niet onveilig worden voor andere weggebruikers, maar voor de rest is het toch ‘wie betaalt, bepaalt’, niet? Gelukkig denkt sowieso Ford daar wél zo over, waardoor jij nog met je auto naar de tuner kan gaan. Mits die tuner samenwerkt met Ford, dan.
moveyourmind zegt
Is wel een slimme zet van Ford. Kan de Bronco alleem maar succesvoller van worden, het is een auto die zich zich perfect leent om te customizen, en zeker in de VS is er ook een behoorlijke markt voor gecustomizede en getunede terreinwagens.
flutterby zegt
@moveyourmind: zeker, want als je zelf geen software kan schrijven kan je het beter uit besteden en een mooi marketing verhaal van maken. Er is geen beter marketing dan van je min punten een positief punt maken. Alfa doet dat bijvoorbeeld met karakter.
focusrs1 zegt
Klopt helemaal Ford doet niet moeilijk zowel mijn huidige RS als mijn vorige ST mochten gewoon getuned worden. Toyota heeft ook al toestemming gegeven.. nu de auto nog ontvangen lmao.
Pascal zegt
In tegenstelling tot wat het artikel beschrijft, verschilt dit beleid nauwelijks van dat van Tesla (afgezien van die stomme foutmelding op het scherm). Het enige wat Ford hier doet is de optie tot tuning uitbesteden aan geselecteerde partners (waar ze elke voorwaarde aan kunnen verbinden tot en met de prijzen) in plaats van het zelf rechtstreeks aanbieden. Voor mij als klant maakt dat geen enkel verschil; ik word immers nog steeds geacht het via een officieel kanaal aan te schaffen en vooral niet zelf te knutselen aan de auto.
cabriohater zegt
@Pascal: bij Tesla had je eerst helemaal geen toegang, nu moet je 100 euro betalen per dag voor toegang tot Tesla Toolbox en ik heb geen idee wat je kan met de user versie. Als iemand die bij Tesla heeft gewerkt vind ik het belachelijk dat je online moet inloggen om je auto uit te lezen. Voor die bronco verschijnt vanzelf wel software, of een gereflashte/unlocked ecu of zelfs een replacement ecu of wat dan ook.
daniel1975 zegt
Het zou nog beter zijn als Ford zelf al de auto optimaal afstelt, zeg even stage 1. Stage 1+, 2 en 3 snap ik dat het voor de tuners is.
snowbird zegt
Zowieso zal ik never nooit niet een Tesla kopen..dus probleem opgelost…bij deze…
Dutchdriftking zegt
Kijk, en zo hoort het. Wie betaald, bepaald!
daihatsucuore zegt
Mag ik u een Audi TT aanbieden?
Estate_of_mind zegt
@dutchdriftking: -t, -t
jag1960 zegt
Maakt Hayte nu al weer reclame voor Tesla?
Gulli zegt
Dus je gaat een auto beveiligen door slechts een select clubje toegang te geven tot de ECU? En wanneer die keys uitlekken kan vervolgens iedereen erin toch? Je creeërt alleen maar meerdere punten van zwakte in je systeem op die manier.
Dan kun je het nog beter open source maken, dan weet iedereen hoe je erin komt maar dan weet je ook zeker dat de knapste koppen je zullen helpen om het zo veilig mogelijk te maken. Of van die hack-a-thons houden waarin je geldprijzen uitlooft voor mensen die je systeem kunnen kraken.