Zoals Jaapiyo zou zeggen: shots fired! Ford dist Tesla om vertraging van de Cybertruck.
Een bestaande autofabrikant moet zorgvuldig omgaan met zijn keuzes over welke modellen nu elektrisch moeten zijn en welke nog eventjes op de verbrandingsmotor kunnen behouden. Met de een kun je het ander namelijk financieren. Bij Ford hebben ze het verstandig genoeg door hun sterkste naam (Mustang) te combineren met de populairste koetswerkvariant (medium crossover). Ook handig: de Mustang Mach-E vervangt geen ander model. Nog niet althans.
Met de F-150 Lightning, de elektrische variant, heeft Ford het anders gedaan. Gewoon een elektrische versie die er op het oog niet wezenlijk anders uitziet dan de versie met V6 of V8. De tactiek schijnt te werken, want het is een enorm succes. Ford heeft er inmiddels als 4.500 afgeleverd en de vraag naar de F-150 Lightning is enorm.
Ford dist Tesla
Kortom, dat gaat lekker! Lekker genoeg voor Ford Baas Jim Farley om even een lekker ouderwetse (grappig bedoelde) dis eruit te gooien:
Eat that, Tesla!
Jim Farley, na bekendmaking dat de F-150 Lightning een succes is.
Nu was het grappig bedoeld, maar Ford heeft het wel degelijk goed gedaan. De auto is er immers eerder dan de Cybertruck. Dat terwijl die auto al veel eerder werd onthuld.
Is Ford wel de winnaar?
Heeft Ford dan gewonnen in dit segment? We zijn benieuwd. Dit is in feite nog maar de start. Het pick-up publiek in de VS is veelal iets traditioneler van aard en de Cybertruck is wel erg futuristisch. Aan de andere kant, Tesla is nu vooral aan het kijken hoe ze productie van de Cybertruck zo gestroomlijnd mogelijk kunnen krijgen. Als de productielijnen klaar zijn, gaat het ook ineens heel hard (is de verwachting).
Dus stel, je vindt de Cybertruck niet mooi. Maar, als de Cybertruck 20% goedkoper is, sneller leverbaar én efficiënter dan maakt uiterlijk voor klanten niet uit. Man, in Nederland reden we massaal in een Outlander PHEV!
Dan is er nog een klein addertje onder het gras. Bij Tesla hebben ze hun winstmarges erg goed voor elkaar. Bij Ford stoeien ze daar nog mee. Sterker nog, de F-150 Lightning is onlangs 8.500 dollar duurder geworden vanwege de hoge productiekosten. Tenslotte is 4.500 exemplaren eigenlijk helemaal niet zoveel. Vergeet niet dat Ford jaarlijks zo’n 900.000 stuks van F-150 verkoopt.
Dus ja, het gebbetje van Farley naar Tesla is grappig, maar de kans dat Ome Elon via Twitter een speldenprikje gaat uitdelen op termijn is aanwezig.
Via: Business Insider.
Dutchdriftking zegt
Pas over een jaar of drie kan je hier wat nuttigs over zeggen. De inflatie en aankomende economische dip zullen voor een flinke uitdaging zorgen voor beide merken.
redbeams zegt
De techniek mag dan straks in orde zijn 1 ding is zeker: het huidige ontwerp van de cybertruck is niet om aan te zien.
Zoveel vouwen en een lelijke koets nee je moet wel een hele grote roze tesla bril op hebben wil je dit mooi vinden.
dawwg zegt
Het model is nog niet erg lang beschikbaar, maar 4.5K geleverde modellen is nog altijd maar ~0.5% van de jaarlijkse verkochte F150s; dus ‘een groot succes’ klinkt een beetje voorbarig; zelfs als die aantallen dit jaar nog verdubbelen. De range is beperkt en als je iets aan de trekhaak hangt, is de range zo ongeveer meteen minder dan 100 miles; daar kom je niet ver mee in rural USA / buiten San Francisco en LA om. Dus ik vermoed dat het vraag-plafond best snel in zicht komt …
gregorius zegt
De Ford F-150-E (sorry lightning) is een echte pick-up. Je kiest voor dit ding omdat je een Pick up en een EV. Dus in dat geval is het een duidelijke auto. Daarnaast zijn ze ook niet goedkoop; het is niet alsof average Joe even voor de EV versie kiest.
De Testla Cyberstruck is nog altijd studie model. Op het moment zie ik geen auto die door een keuring heen kan komen. Daarnaast is ie niet erg pick-up-py voor een pick-up; daar zal ook nog wel wat aan veranderd moeten worden. En als ze dat straks dus een afgezwakte cybertruck leveren vraag ik me af of er daadwerkelijk mensen zijn die tussen die 2 willen kiezen. Ik kan me zo voorstellen dat de meeste Tesla Cybertruck kopers a la MB G63 kopers zijn: vinden het ding cool, nemen het voor lief dat het slecht rijdt, te duur is en je t nergens kan parkeren, maar t maakt ze geen ruk uit dat de GLS63 op alle punten beter is en ze gaan nooit of road. Kortom: de Cybertruck is dan een status symbool
flutterby zegt
Het ontwerp van de CT is al final en eind van het jaar rollen ze van de band. Halverwege volgend jaar komt de productie echt op gang.
AudiRS zegt
Dat mag ook wel.. 4 jaar na presentatie…
De F150 was binnen een jaar al leverbaar.
schuimreus zegt
dist tesla keihard? Sensatieblog? De heren gaan erg vriendschappelijk met elkaar om.
Robert zegt
Die winstmarges waar Tesla mee schermt, zijn best wel een dingetje. Het gros van hun winst wordt namelijk niet gemaakt op de productie en verkoop van de auto’s, maar op de verkoop van CO2 rechten aan andere autofabrikanten. En aangezien die andere autofabrikanten ook in rap tempo aan het vergroenen zijn, is dat een verdienmodel wat eerder kleiner wordt dan groter.
flutterby zegt
Ze geven duidelijk aan wat de marge met en zonder is. Onder welke steen heb jij geleefd? Denk je echt dat andere fabrikanten zoveel geld over hebben voor die CO2 rechten?
De hoge marges van Tesla ontstaan met name omdat ze geen korting geven en geen dealernetwerk hebben. Een gemiddelde dealer pakt zo 12 tot 15%. Dit fenomeen is beter bekend als de afschrijving zodra je nieuwe auto bij de dealer wegrijdt of korting op demo modellen.
CYBRTRK zegt
Die CO2 rechten zijn al lang geen groot deel van de winst meer
mc96 zegt
Eerlijk gezegd denk ik dat beide merken de voor hun merk juiste strategie kiezen en ik denk ook dat ze beiden winnaars zullen zijn. pick Up kopers zijn over het algemeen wat concervatiever van aard. Voor hen is de overstap naar een electrische Ford Lightning net wat makkelijker. Het zelfde vertrouwde design, maar dan electrisch. Tesla is als merk juist heel vernieuwend. Van Tesla wordt dan ook iets extreems verwacht. Ook al is de vertraging best fors, ook van de Tesla pick up zullen er ongetwijfeld veel worden verkocht. Het design is ook over een paar jaar nog spraakmakend genoeg.
flutterby zegt
Er is ook nog Rivian, maar persoonlijk denk ik dat de vraag groot genoeg is. Een pickup in de VS is zoals een busje (of aanhanger) hier. De bestverkochte modellen zijn, net als hier, de instappers om als werkpaard in te zetten. Hier rijdt een loodgieter in een busje, daar in een pickup (gedreven door fiscaal beleid).
Echter met deze elektrische pickups kan zelfs de groenste Democraat zich opeens tot een pickup wenden. Bij de Model 3 zag je ook al een zeer diverse inruil van Camry, 3 series tot Prius(sen?). Dit zal voor de F150 Lightning en met name de CT ook gaan gelden. Voor de bestaande F150 rijders gaat het alleen om de kopers van de top modellen, ala opvolger van de instappers zijn ze veel te duur.
flutterby zegt
Ford was al bezig met deze pickup voordat Tesla de CT aangekondigd had. Laatst in leuk interview van Munro Live op YT hierover.
Ps: dit YT kanaal is zeker interessant om te volgen als je de markt van elektrische auto’s wilt begrijpen en wat er allemaal komt kijken bij het produceren van een auto.
AudiRS zegt
Zou graag zo’n electrische F150 op de oprit willen.
Veel ruimte en comfort voor 5 personen en lading, praktisch, hoge instap, veel luxe, voldoende range voor 95+% van de ritten, en opladen met zonnepanelen.
Ik hoop straks ook leverbaar in NL met een nagenoeg zelfde prijs als in de USA..
Reguliere ICE pickups zijn hier -vanwege de alles moet eco houding- schandalig duur. Net als brandstof, btw, accijns, mrb enz enz.
Met deze dus geen Haagse BPM boete. Milieulobby tevreden (toch? of hebben ze nog meer te piepen)
Welke auto uit Europa/Azie kan hier tegen opboksen?