En weet je, dat is op zich niet verkeerd. Ford deelt een paar ouderwetse oorwassingen uit. Keurig.
Het is al meer dan twee jaar geleden dat Elon Musk de onbreekbare ruiten van een Tesla Cybertruck kon breken. Of het nu de bedoeling was of niet, iedereen wist dat de Tesla Cybertruck een dingetje was.
De elektrische pick-up moest het gaan opnemen tegen de gevestigde orde. Want, zo luidde het credo, de markt lag op zijn gat. Alle pick-ups leken te veel op elkaar en daar moest verandering in komen. Nu is de Tesla Cybertruck een van de meest vooruitstrevende en veelbesproken auto’s van de afgelopen jaren.
Ford deelt een paar muilperen uit
Maar terwijl de Ford F-150 de best verkochte auto blijft, doet de elektrische versie het eigenlijk ook niet verkeerd. Sterker nog, Ford heeft net aangekondigd dat het de productie van de F-150 kan gaan verdubbelen.
De reden erachter is eenvoudig: er is veel vraag naar! Van de Ford F-150 Lightning waren er 200.000 mensen die een reservering hebben gedaan. Dit bleken niet steunbetuigingen te zijn voor hun Ome Elon de Almachtige (we noemen even geen merknamen), maar daadwerkelijk geïnteresseerde prospects. Op dit moment is de jaarlijkse productie zo’n 80.000 stuks. Dat wordt verdubbeld naar een capaciteit van 160.000 exemplaren per jaar.
Europa
Het gaat sowieso erg lekker met elektrische Fords op het moment. Voor de Mustang Mach-E wordt de productie ook opgeschaald naar zo’n 200.000 stuks per jaar. Relevanter voor Europa is de komst van twee nieuwe elektrische modellen op MEB-basis (inderdaad, in samenwerking met Volkswagen). Ook krijgen wij een elektrische bedrijfsauto. Helaas niet zo stoer als de F-150 Lightning, maar de eTransit moet zorgen dat ondernemers ook kunnen blijven ondernemen.
Betreft de Tesla Cybertruck, volgens Teslarati heeft Tesla de Cybertruck-pagina aangepast. Aanvankelijk werd vermeld dat de auto gepland stond voor 2022, maar dat staat er nu dus niet meer. Ok. Dit kan twee dingen betekenen bij Tesla: de Cybertruck komt wél in 2022. Een andere optie is dat de Cybertruck niet in 2022 op de markt zal verschijnen. Tot die tijd blijft Ford lekker elektrische F-150’s bouwen.
rolov zegt
Rivian moet tempo gaan maken . Dat is een prachtige wagen.
autorijdert zegt
Zelfs als Rivian tempo maakt kunnen ze lang niet de hoeveelheden bouwen die Tesla kan bouwen.
En omdat Rivian veel te zware batterijen gebruikt is het gewicht dat het kan dragen veel lager dan een normale pick up truck.
marcomanta zegt
Ehhh, samenwerking met Volkswagen? Ik sla over.
potver7 zegt
Ford maakt gebruik van het door VAG ontwikkelde MEB-platform, maar bouwt daar wel gewoon z’n eigen auto op. Zo’n ramp is dat toch niet? Het zorgt er vooral voor dat ze sneller een op de Europese markt gerichte EV op de markt kunnen brengen.
adyton zegt
@potver7: was juist het onderstel van Ford niet hetgeen waar iedereen zo positief over was en waar ze onderscheidend in waren? Dus dan is het toch jammer dat Ford dat van VAG gebruikt ipv andersom.
mashell zegt
Auto’s hebben al jaren niet echt meer een onderstel, maar een zelfdragende carrosserie. Dat wat een Ford zo lekker laat rijden is de besturing, vering en demping. Dat zijn juist de dingen die Ford bij een MEB wagen wel zelf kan doen.
joki zegt
Het gaat over een F-150, geen Fiesta of Focus ST…
kle500 zegt
@marcomanta: geen verbrandingsmotoren he, scheelt een hoop in olieverbruik en andere clichés.
jaapies zegt
@kle500: je zegt clichés, maar dat zijn bij mij punten waarom ik bijvoorbeeld een Audi een inferieur product vind. De etron GT is de eerste echt begeerlijke audi van het laatste decennium, de materialen en afwerking van Audi en de techniek en kwaliteit van Porsche
mashell zegt
Haha. Pas met de Cayenne, Macan, Panamera en 991 is Porsche een premium merk geworden met bijpassende kwaliteitsstandaards en die kwamen van Audi…
Kristof zegt
Wie heeft dit artikel geschreven???
Ford heeft nog geen enkele F150 Lightning geproduceerd. Er wordt verwacht dat dit in de eerste helft van dit jaar gaat gebeuren.
Onmogelijk te weten dat ze dit jaar 80K units kunnen bouwen, laat staan dit te kunnen verdubbelen volgend jaar….
Ev’s bouwen is compleet anders dan ICE wagens bouwen.
Dit noem ik nu echt een heel slecht gefachtchecked artikel…
flutterby zegt
Eindelijk productieaantalen! Ford is lekker bezig.
mikee368 zegt
Nee, productie doelen voor 2024… groot verschil.
ty5500 zegt
Lijkt mij ergens ook een kwestie van prioriteiten te zijn. Tesla maakt jaarlijks nu een klein miljoen aan elektrische wagens maar is gelimiteerd in batterijen, chips en productiefaciliteiten. Zij lijken bij de verdere groei (nieuwe fabrieken en bijkomende batterijen) prioriteit te geven aan de kleinere modellen die ze in grote aantallen kunnen maken.
Ford is heeft beslist toch reeds in preproductie te beginnen met de lightning en maakt een kleine 100.000 aan Mach E.
goodvibrations zegt
Tesla mag wel iets meer keuze gaan bieden… Niet iedereen vindt de Model 3 of Y mooi. Een model 2 zou voor Europa wel interessant zijn lijkt me..
flutterby zegt
@goodvibrations: niet iedereen hoeft een Tesla te kopen. Genoeg keus, gelukkig.
Zelfs binnen een concern als Volkswagen kunnen ze wel 100 modellen hebben terwijl ik ze allemaal niet wil bereiken ze nog niet iedereen. Soms moet je gewoon focussen op de massa of een bepaalde niche.
goodvibrations zegt
@flutterby als je de gehele vag groep in ogenschouw neemt kan het haast niet missen dat er iets tussen zit lijkt me..
Alleen de Plaid is echt een sterk staaltje engineering & waar voor je geld zonder concurrentie (veel duurder). De rest van de modellen krijgt het echt wel zwaarder nu..
flutterby zegt
@goodvibrations: alles van Volkswagen is mij te duur of te goedkoop. Een fatsoenlijke afwerking met rappe infotainment bieden ze niet. De Q4 e-tron zou nog interessant kunnen zijn maar de opties zijn véél te duur als de aankleding in de buurt van een Model Y komt.
autorijdert zegt
Denk je soms dat Tesla dat zelf niet wilt of zo?
Ze zijn bezig met het afronden van de bouw van 2 nieuwe gigantische fabrieken.
Om nieuwe modellen te kunnen bouwen heb je dus wel de productiecapaciteit nodig.
Met de 2 nieuwe fabrieken kan Tesla totaal 7 miljoen auto’s bouwen.
Ze hoeven dus in principe vanaf nu nog maar 1 fabriek bij te bouwen en ze zitten op het niveau van Volkswagen en Toyota terwijl hun veel meer fabrieken hebben.
Tesla zou dus met meer modellen in andere categorieen ook richting de 15 miljoen of 20 miljoen auto’s kunnen gaan per jaar.
dees zegt
De cybertruck, die vrachtwagen en de nieuwe cabrio zijn ook gewoon een methode geweest om geld op te halen.
De aanbetaling is niet veel maar het zijn wel cijfers waarmee je naar de bank of investeerders kunt gaan om aan te geven dat er x aantal mensen een auto willen kopen.
Daarnaaast was het ook gewoon marketing.
flutterby zegt
@dees: Lol, ik denk dat de investeerders van Tesla ook genoeg nemen met een annual runrate van een miljoen met een bruto marge van 30%.
Tesla heeft geen geld nodig, het stroomt binnen en kunnen het feitelijk niet snel genoeg (efficiënt) uitgeven.
mashell zegt
Bruto marge is oninteressant, netto marge is waar de dividenden van betaald worden. En de netto marge is bij Tesla nog steeds laag.
flutterby zegt
@mashell: Tesla financiert haar groei uit de cashflow en heeft minimale schulden. Traditionele autobouwers hebben bergen met schulden die ze alleen maar ophogen voor ontwikkelingen die Tesla al achter de rug heeft.
De netto marge van Tesla heeft nog tijd nodig maar is niet te combineren met 70%+ groei per jaar.
mikee368 zegt
Netto marge is laag bij Tesla? Hahaha? Goeie grap?
Wtf is dan hoog? Laatste cijfers waren zo rond de 15% netto winst marge op hun voertuigen…. ter vergelijking, VW zit rond de 7-8%
Verder komt steeds meer van hun bruto marge onder aan de streep te staan doordat hun vaste lasten en dergelijke minder hard groeien dan hun inkomsten.
goodvibrations zegt
Is ook een erg aantrekkelijke pick-up. Blijft bizar (vind ik dan) hoe ondergewaardeerd legacy players zijn.. de i4, EQS, of EV6 zijn prima ook de F150 heeft prima specs.. heb Lucid aandelen inmiddels weggedaan. Tesla al toen ze op 25% stonden van nu.. ben benieuwd wanneer die lucht eruit loopt.. ze kunnen niet allemaal winnen 😂. En zijn er wel op gewaardeerd zo te zien..
flutterby zegt
@goodvibrations: zo lang de genoemde modellen niet op een miljoen per jaar komen met 30% bruto marge zal Tesla “overgewaardeerd” blijven. Financieel gezien heeft Tesla geen concurrentie.
goodvibrations zegt
@flutterby Tesla heeft betere marge, maar op dit moment geven veel mensen de voorkeur aan wat anders.
Ondanks Tesla haar voorsprong op AI zou ik voor mijzelf op dit moment liever een andere auto hebben dan een Tesla. De i4 zou ik liever hebben dan een model S en met wat meer budget zou ik liever een Taycan, Lucid Air of EQS kopen. In het lagere segment vind ik Kia enorm sterk met de EV6.. Die ik ook liever zou hebben dan een model 3. (veel meer waar voor je geld). Dat zie je ook terug in de verkoopcijfers. m.a.w. hoe groot is het groeipotentieel daadwerkelijk van Tesla en is de huidige beurskoers dan realistisch/houdbaar?
Ik zou het Tesla aandeel alleen overwegen als ik de indruk zou hebben dat ze dicht in de buurt van volledig automatisch rijden zitten.. Dat is een giga game changer.. Maar het lijkt erop dat dat er voorlopig niet in zit…
En voor diegenen die telkens noemen Tesla is geen auto fabrikant.. op basis van hun exertise mag je dat zeker zeggen (software/batterijen etc.) echter komt hun omzet wel nog steeds nagenoeg alleen door het verkopen van auto’s..
flutterby zegt
@goodvibrations: qua prijs snap ik de vergelijking tussen de i4 en S, maar de i4 is echt niet ruimer dan een Model 3 hoor..
goodvibrations zegt
@flutterby ik denk dat je daar gelijk in hebt. Het is ook niet 100% rationeel dat ik de i4 liever zou hebben moet ik eerlijk bekennen 😉. Binnenkort ga ik zien hoe hij is want een vriendin van me heeft hem besteld. btw de model 3 vond ik ook vet toen hij uitkwam en de model S helemaal.. o.a. Daarom hoopte ik op een facelift. Hij komt nu gevoelsmatig wat ouder over terwijl er onderhuids veel is gebeurd..
mikee368 zegt
Sorry, maar ik weet niet waar u kijkt voor de vraag naar EV’s, maar Tesla heeft in 2021 meer EV’s extra geproduceerd als dat de complete productie van VW was. Tesla is van 500k naar 935k gegroeid waar VW naar totaal 390k is gegroeid.
Dus hoe komt u er bij dat er minder vraag is naar Tesla dan een VW of andere OEM?
U snapt hopelijk dat de verkoop cijfers in een paar landen niet een afspiegeling zijn van de wereld.
Ook isvTesla bezig met een 25k model te ontwikkelen die binnen 2 jaar op de markt moet zijn (mits ze de accu productie snel genoeg kunnen schalen, en er is al niemand die sneller accu productie opschalen dan Tesla met hun leveranciers dus vraag me af hoe de concurrentie überhaupt bij wilt benen) en dan zullen we echt grote aantallen van Tesla zien in verkopen.
Als je bv nu in de VS kijkt, 65% van alle nieuwe EV’s is een Tesla en sommige modellen moet je al tot in 2023 wachten om te krijgen die nu gewoon in productie zijn.
autorijdert zegt
Het is eindeloos herhaald en op internet is er een bizarre hoeveelheid informatie te vinden maar toch lijken mensen zoals jij het maar niet te begrijpen.
Tesla is niet een autofabrikant, zolang je dat niet begrijpt zal je met geen enkel aandeel winst kunnen maken omdat je blijkbaar niet begrijpt wat voor technieken dit soort bedrijven ontwikkelen.
Tesla heeft als enige de 4680 batterij wat ze een enorme voordeel geeft, hebben als enige Gigacasting, hebben marges waar je U tegen zegt, hebben als enige FSD in ontwikkeling dat getraind word met hun zelf gebouwde supercomputer door middel van een neural net, hebben verreweg de beste software wat op het niveau is van de software tak van Google of Microsoft, hebben een laadnetwerk, zonnepanelen, batterijproductie, energietak, verzekeringen, samenwerking met SpaceX enz enz enz.
De concurrentie kan nog geen fractie van dit.
goodvibrations zegt
@autorijdert “Het is eindeloos herhaald en op internet is er een bizarre hoeveelheid informatie te vinden maar toch lijken mensen zoals jij het maar niet te begrijpen.”
Dude je lijkt wel een aanhanger van Willem Engel.. Zelf verzekerd, enige frustratie als anderen een andere mening hebben.. Veronderstellen dat anderen geen onderzoek hebben gedaan en er niets van begrijpen als ze iets anders te vertellen hebben.. Put your money where your mouth is, maar ga niet bij mij janken als Tesla inzakt zodra andere spelers massaal gaan inlopen.. en mensen hun geld terug gaan trekken. Tesla is goed, nu nog de beste no offence wat dat betreft en ik heb des tijds ook precies uitgezocht wat ze allemaal deden, maar alsnog vertegenwoordigd dat in mijn optiek niet de beurswaarde die ze hebben..
autorijdert zegt
Je lijkt wel Lange Frans maar dan de korte versie.
Wel grappig dat je beweert onderzoek te hebben gedaan maar vervolgens een voorspelling doet van wat er in de toekomst eventueel wellicht misschien zou kunnen gebeuren wellicht.
Niet echt een sterk argument, Tesla is nu nummer 1 en dat is wat telt.
Dat jij probeert Nostradamus te spelen door te denken dat er in de toekomst misschien dingen anders zouden kunnen lopen is simpelweg wishful thinking.
En door alsnog gewoon te denken dat Tesla een autofabrikant is blijf je je oogkleppen op houden.
Laat andere autofabrikanten eerst maar eens een supercomputer bouwen zoals Tesla dat heeft gedaan, dan praten we verder.
En als je niet begrijpt wat het betekent om een supercomputer te kunnen bouwen dan snap je dus helemaal niks van dit onderwerp…
goodvibrations zegt
@autorijdert waar haalt Tesla zijn omzet volgens jou vandaan? Je core competentie kan dan wel AI zijn.. je zet het in de markt via auto’s. . .
Heb jij wel onderzoek gedaan hoe groot de omzet moet zijn van Tesla om de huidige koers te rechtvaardigen? (Vast niet). En acht je die groei realistisch? Ergens in geloven, zeggen dat je onderzoek hebt verricht en vervolgens iedereen een sukkel noemen die wat anders te vertellen heeft is te simpel. Ook dat Tesla nu nummer 1 is duhh.. heb je mij niet horen ontkennen.. beleggen is vooruit kijken… inzien waarom Tesla zo is gegroeid, maar ook beseffen dat hun groeipotentieel beperkt is en niet straks de helft van de mensen in een Tesla rijdt. Qua software zullen ze ook niet 50% van de markt pakken (voorlopig alleen hun eigen modellen). Zonnepanelen dan? Nope, powercells voor thuis? Nope. Mogelijke concurrentie door Rivian samen met Amazon? Yep. Microsoft? Yep.. maargoed… we zien het wel. Ten opzichte van de huidige positie (want daar kijk je naar met beleggen) dicht ik Hyundai bijv. Meer potentiële groei toe.. Je ziet ook al dat veel beleggers wakker worden en geld investeren in een aantal legacy spelers.. Tesla is giga (over) gewaardeerd en zie ik zeker niet meer verdubbelen..
goodvibrations zegt
Ben ook wel benieuwd naar de MEB ford modellen.. hoop dat ze voldoende “Ford genen” in zich zullen hebben m.a.w. strak sturen. Dat viel me zelfs bij Cupra wat tegen..
Martino zegt
De schrijver van autoblog heb ik al ieder betrapt dat hij sterk anti Tesla – Musk is!
Hij vergeet de uiterst geavanceerde technieken van Musk’s imperium!!
Iets om over natedenken: Volkswagen bouwt een wagen in 31 uur!!
Tesla, in eenzelfde categorie, in 10 uur !!!!
Geen dealer, geen marketing.
Dus geen luxe reizen voor Willeme!
Geen inkomsten in advertenties!
Tesla heeft jaren voorsprong op de rest en nu de Chinezen komen met goedkope kwaliteits ev. wagens, denk dat diverse auto fabrikanten het loodje leggen!!
Maak je even een rekensom( als je dat lukt (Willeme):
Heb je je wel eens verdiept in de schulden van bv. Volkswagen tegen die van Tesla? Tesla zit nu op 10 miljard versus 20x voor Volkswagen.
Met de komende rente tarieven wordt ook dat een heel zware last.
Volg eens “Sandy Munro” op YouTube hij fileerde ook de Tesla’s en komende weken de Tesla plaid . En wat hij over id3/4 voorspelde.
En……. hij werd en wordt door niemand betaald!!!!!
Je doet te veel aan brainwashing.
Ik wens je een neutrale toekomst!
rogerzz zegt
Ford vind ik wel een sympathiek merk, de Mustang Mach-E vind ik persoonlijk niets, maar zo’n F150 lightning vind ik dan wel weer gaaf bedacht en gemaakt. Zoek voor de grap eens op ‘MKBHD Ford F150 Lightning’ – dat ding heeft niet alleen de looks maar ook de specs dat ie kan gewicht kan meezeulen. Best indrukwekkend zelfs.
Tikje te lomp voor EU, tikje ‘fout’ voor de boodschappen en woon-werkverkeerritjes, maar omdat hij niet 1 liter per kilometer zuipt maar stilletjes langs zoeft kan ik hem wel waarderen.
pyrat zegt
@rogerzz: ik was idd echt onder de indruk van de slimmigheden van de F-150 die in dat filmpje naar voren kwamen.
Die cybertruck is gewoon een bizarre gimmick, totaal andere doelgroep denk ik ook.
autorijdert zegt
Grappig dat je dat zegt, niemand heeft een Cybertruck dus kan je er niks over zeggen en de laatste specificaties worden nog steeds aangepast.
Het is grappig dat altijde de populairste fabrikant kritiek krijgt, terwijl Rivian hier juist de gimmick is.
De laadcapaciteit van de Rivian is namelijk veel lager dan de Cybertruck waardoor het zijn doel voorbijschiet.
Het hele doel van een truck is om in de laadbak spullen mee te sjouwen en dat kan je dus niet eens optimaal doen.
NOLA saints zegt
@rogerzz: Net bekeken. Zeer handige features idd. Past ook wel bij Ford om geen onhandige maar leuke gimmicks te doen en gewoon useful features te hebben. Kan nog wel eens een grote hit worden zodra ze in de VS de laadinfrastructuur in orde krijgen.
Jantje_555 zegt
dat Rivian maar in de EU een showroom opent en hier verkoopt, dat gaat wat fijner zijn dan een Tesla.
citrorob zegt
Hoeveel heeft Ford er feitelijk geproduceerd??
Voor zover bekend zijn er alleen een paar préproduction exemplaren.
mikee368 zegt
0 productie modellen voor klanten en dit 150k (niet 160k https://twitter.com/jimfarley98/status/1478320301385519104?s=20) target is voor 2024 aangezien de 40k en 80k genoemd allebei voor 2024 stonden.
Dus echt inderdaad een anti Musk agenda of gewoon niet goed onderzoek doen naar de feiten en een “Tesla” artikel eruit gooien voor de kliks
Martino zegt
De schrijver van autoblog heb ik al ieder betrapt dat hij sterk anti Tesla – Musk is!
Hij vergeet de uiterst geavanceerde technieken van Musk’s imperium!!
Iets om over natedenken: Volkswagen bouwt een wagen in 31 uur!!
Tesla, in eenzelfde categorie, in 10 uur !!!!
Geen dealer, geen marketing.
Dus geen luxe reizen voor Willeme!
Geen inkomsten in advertenties!
Tesla heeft jaren voorsprong op de rest en nu de Chinezen komen met goedkope kwaliteits ev. wagens, denk dat diverse auto fabrikanten het loodje leggen!!
Maak je even een rekensom( als je dat lukt (Willeme):
Heb je je wel eens verdiept in de schulden van bv. Volkswagen tegen die van Tesla? Tesla zit nu op 10 miljard versus 20x voor Volkswagen.
Met de komende rente tarieven wordt ook dat een heel zware last.
Volg eens “Sandy Munro” op YouTube hij fileerde ook de Tesla’s en komende weken de Tesla plaid . En wat hij over id3/4 voorspelde.
En……. hij werd en wordt door niemand betaald!!!!!
Je doet te veel aan brainwashing.
Ik wens je een neutrale toekomst!
Kristof zegt
Wie heeft dit artikel geschreven???
Ford heeft nog geen enkele F150 Lightning geproduceerd. Er wordt verwacht dat dit in de eerste helft van dit jaar gaat gebeuren.
Onmogelijk te weten dat ze dit jaar 80K units kunnen bouwen, laat staan dit te kunnen verdubbelen volgend jaar….
Ev’s bouwen is compleet anders dan ICE wagens bouwen.
Dit noem ik nu echt een heel slecht gefachtchecked artikel…
mikee368 zegt
Die 80k en naar 150k verhoging gaat over 2024. Alles wat Ford heeft bekend gemaakt tot nu to met een jaar voor productie doel van 80k was 2024 en daarvoor was 40k jn 2024 gepland.
Dus zeer zeer slecht onderzoek van de schrijver die maar even snel een anti Musk stuk schrijft gebaseerd op incorrecte of niet volledige info
bramvdw zegt
Deze targets waren pas voor 2024 en zijn nu verdubbeld. https://www.google.com/amp/s/www.motorbiscuit.com/ford-f-150-lightning-production-double-in-2024/%3famp
Vinden jullie dat echt zoveel?
Oh en de auteur kan duidelijk alleen clicks krijgen als Tesla in de titel staat.
mikee368 zegt
Yes! Ik ben niet de enige die verder kan kijken en of denken dan mijn neus langs is.