De Europese designbaas legt uit waarom ze de naam van een sportieve coupé op een crossover plakten.
Ongewoon is het niet, maar jammer blijft het wel: het recyclen van autonamen. Neem de Mitsubishi Eclipse. Eerst een sportieve, voorwielaangedreven coupé, daarna een compacte SUV. Ford flikte vorig jaar ditzelfde trucje tweemaal voor een (compacte) SUV. Eerst met het ontwerp van de Ford Puma, daarna was de Mustang Mach-E aan de beurt. Vrijdag was Nederlander Amko Leenarts, de Europese designbaas van Ford, bij de BNR Autoshow te gast om hier tekst en uitleg over te geven.
Om te beginnen met de Puma, daarbij was het volgens Leenarts nooit de bedoeling om het een Puma te noemen. Nee, Ford wilde gewoon ‘een hele aantrekkelijke auto’ maken, die tegelijkertijd betaalbaar is. Ergo, een crossover. Bij het ontwerpen van een nieuwe Ford wordt de auto geleidelijk aan nieuwe mensen getoond. Een select groepje klanten, bijvoorbeeld. En het is ook wel handig als je dealers zien wat ze straks moeten verkopen.
Kennelijk keken de klanten en dealers naar het anime-gezicht van het ontwerp van de crossover (flinke koplampen, gigantisch blije grille) en zagen daar meteen een Ford Puma in. De ontwerpers vonden het eigenlijk ook wel een Puma, dus wat gingen ze de auto noemen? Juist, de Puma.
Bij de Mustang Mach-E is het een ander verhaal, daar lijkt Ford namelijk wat doelmatiger te hebben gehandeld. Leenarts zegt dat Ford een heleboel mooie merknamen heeft, ‘die erom schreeuwen om verder uitgebreid te worden’. De Mustang is daar eentje van, waarschijnlijk ook meteen de meest bekende. Volgens Leenarts heeft Mustang ‘een gevoel van vrijheid en het laten zien van nieuwe trends’ en is een Mach-E ‘een hele mooie manier om zo’n merknaam naar een nieuwe generatie klanten te brengen’.
Toch blijft de Mach-E wel een Mustang, zo claimt Leenarts. Neem het geluid, een cruciaal element van de Mustang. Je wil geen viercilinder EcoBoost, je wil de bulderende V8 horen. De elektromotors van de Mach-E produceren echter amper geluid. Maar: je kan op een hele andere manier omgaan met geluid, zo zegt de designbaas. De oplossing? Een soundbar (bekend van tv’s) in het dashboard. Een rijtje speakers is dus de vervanging voor benzinegebulder. Juist.
Het uiterlijk van de auto zou ook Mustang-DNA in zich hebben. De Mach-E zou namelijk heel laag zijn, tien centimeter lager dan de concurrentie. Ook is de elektrische SUV ontworpen om er klein uit te zien, terwijl de meeste (Amerikaanse) SUV’s er juist groot uitzien. Dat is bewust: ze willen de elektrische Ford kleiner laten lijken. Goed voor de Europese markt, natuurlijk.
Leenarts deed zijn uitspraken bij de BNR Nationale Autoshow, met Wouter Karssen en Meindert Schut. Verder in deze aflevering: de Europese baas van RM Sotheby’s vertelt over de stabiliserende prijs van oldtimers en Wouter rijdt in de Bentley Bentayga Speed.
toyotafortuner zegt
Oftewel overdreven hipstergedoe dat perfect past bij de reclames van dit soort crossovers.
moveyourmind zegt
Vind hem toch echt meer op Pumba dan op een poema lijken.
grasvreter zegt
Ik zou een elektrische auto die motorgeluid faked juist niet kopen om die reden. Wat kan mij die naam boeien, als de auto maar goed is. Neppe shit, daar hou ik niet van.
Zat gisteren in een Clio uit 2017. Alles plastic van binnen, wat ik helemaal prima vind, want daar is de prijs naar. Maar de versnellingspook is plastic met plastic stiksels. Kijk dan haat ik die auto. Als het gewoon plastic was, prima, maar plastic met plastic stiksels om het te laten lijken dat het leer oid is. Kan ik echt niet tegen.
moveyourmind zegt
@grasvreter: Dan houd je zeker ook niet van kunstgras.
michelschouten zegt
@moveyourmind: oke ik lachte wel
vaakbenjetebang zegt
Ja, dat haat ik ook intens, van die producten die je zo proberen ‘voor de gek te houden’. Voorbeeldje: vegetarische schnitzels en dergelijke. Niks mis met vegetarisch eten, maar waarom zou je het er dan in godsnaam uit laten zien als hetgene wat het bij uitstek niet is? Dan hoef ik het dus niet meer, want ’the real thing’ is dan altijd beter. Maak er dan vrolijke blauwe kubusjes van, die vrijheid heb je… gebruik die dan ook!
knooierd zegt
@vaakbenjetebang: Amen ?
bartteeuwen zegt
@vaakbenjetebang: sowieso best grappig eigenlijk. Tegen het idee zijn van vlees eten, en dan een alternatief gebruiken dat je het idee moet geven dat je vlees aan het eten bent.
sjouveur zegt
Prima, maar ik blijf lekker doorrijden in de echte Puma, mits hij niet onder me vandaan roest.
urtarget1992 zegt
Had het dan fiesta high ride, of iets anders genoemd
emping zegt
@urtarget1992: Fiesta cross.
JanJansen zegt
Als je van het ijzersterke imago van de naam “mustang” af wil, dan doe je dat zo.
Heeft maar een paar decennia gekost om op te bouwen.
vroaaaaaaaaaar zegt
@janjansen: dat zeiden ze ook toen Porsche in 2002 met de
Cayenne kwam… Porsche staat er anno nu aanzienlijk beter voor.
vonklausenburg zegt
Ik blijf de Mach-E toch echt uitspreken als Maggi en ik associeer Maggi niet met toonaangevendheid. Wel met de groente soep van mijn wijlen grootmoeder.
urtarget1992 zegt
@vonklausenburg: Wij hebben hier in België ook een maggie zitten, ze doet me altijd wat denken aan een gestrande walvis. De gelijkenissen met de ford zijn frappant.
dirkv zegt
@urtarget1992: Maggie is anders ook erg populair op yp.
j05b zegt
Als deze maar niet zo erg roest als de originele puma :p
Wel mooie herinderingen aan, was mn eerste auto. Jammer dat er nooit een echte opvolger is gekomen.
kminne zegt
Die man kletst gewoon de corporate directive na. Een SUV een Mustang noemen is en blijft totale kolder. Ford zet zichzelf compleet voor schut door 55 jaar Mustang heritage zo te bedoezelen. De grootste slachtoffers zullen echter de mensen zijn die er in trappen en daadwerkelijk zo’n ding gaan rijden. Niet alleen rijden ze in een product dat op alle fronten inferieur is aan de Tesla Y, maar ze zullen ook jarenlang worden uitgelachen en moeten blijven uitleggen dat het toch echt een Mustang is. Vraag maar eens aan een willekeurige EcoBoost rijder hoe dat voelt. En mind you een EcoBoost is dan zelfs nog een echte Mustang.
mashell zegt
@kminne: inferieur? De Mach-E heeft vergelijkbare specificaties, een volwassener interieur, ziet er stuk stoerder uit en heeft een coole naam. Het zal de Mustang Mach-E rijder zijn die lacht.