De eindbaas van Ford Motor Company luidt de noodklok. De vakbond zou eisen dat werknemers gemiddeld drie ton betaald krijgen.
They twoooook our jabbbzz! Ooit was het een gevleugeld adagium uit South Park, maar tegenwoordig lijkt het wel mee te vallen. De United Auto Workers (UAW) is kennelijk niet bezorgd over het vernietigen van banen door hoge eisen te stellen aan compensatie. De grote Amerikaanse vakbond voor medewerkers in de autowereld, roert zich dezer dagen flink. En dat bezorgt Ford CEO Jim Farley duidelijk grijze haren. Volgens de manager, is de situatie ongekend in de lange historie van Ford:
In eighty years we’ve always been able to work through these differences because we’re always on the side of labor at Ford. We have the highest UAW headcount, we have more people than anyone, we build more vehicles, and we’ve never seen anything like this.
Jim Farley, verdient zelf ook best lekker
Crisis
De UAW is wel vaker onderwerp van discussie in de Amerikaanse autowereld. In 2008 gingen de Domestics (traditioneel GM, Ford en destijds Chrysler) met zijn allen over de kop in de nasleep van de financiële crisis. Uiteindelijk bleek Ford relatief de gezondste. Zij konden overleven zonder overheidssteun. Daarbij ging wel al het vet van de botten: de kroonjuwelen van de Premier Automotive Group (JLR, Volvo, Aston Martin) werden verpatst.
Pickups en SUV’s
Een van de redenen was dat de bedrijven lui waren geworden en teerden op winsten van Full Size pickups en SUV’s. Maar een andere was de macht van de vakbond. Medewerkers van de grote bedrijven verdienen over het algemeen best aardig. Al zou je dat niet zeggen als je Detroit ziet.
Geld zien
Enfin, destijds moest men een stapje terug doen om de hele zaak overeind te houden. Maar nu vijftien jaar later, wil men geld zien. Farley claimt dat de vakbond inzet op een gemiddeld salaris van 300.000 Dollar voor medewerkers. We wisten dat inflatie wild om zich heen slaat, maar het klinkt wel fors. Volgens Farley, veel té fors. Hij zegt dat Ford die eisen nooit kan dragen en dat hij een keuze moet maken tussen meegaan met de UAW en failliet gaan, of het steunen van de medewerkers (door niet mee te gaan met de UAW en te blijven bestaan).
You want us to choose bankruptcy over supporting our workers.
Jim Farley, draait de zaken om
21 miljoen
Farley zegt ook dat de Ford medewerkers veel meer geld eisen dan een brandweerman of leraar verdient. Dat is dan weer in het verkeerde keelgat geschoten bij de UAW en diens leider, Shawn Fain. Deze wijst smalend op het salaris van Farley (vorig jaar 21 miljoen Dollar) en maakt er een strijd tussen rijke mensen aan de ene kant en ieder ander aan de andere kant van.
It’s a battle of the working class against the rich; the haves versus the have-nots; the billionaire class against everybody else.
Shawn Fain, stelt eisen die niet voor de faint-hearted zijn
Bij Ford bereid zich men nu voor op stakingen en ellende. Het management van de Blue Oval claimt geen enkel tegenbod te hebben gehad op wat zij zelf voorgesteld hebben in respons op de UAW. Dus dit kan gezellig worden. Koop jij nog even snel een Mustang nu het nog kan? Of wil je zelf gaan staken voor een salaris van drie ton? Laat het weten, in de comments!
Robert zegt
De reden waarom de vakbond een salarisverhoging eist van 40% is eenvoudig: dat is hetzelfde percentage als wat de hoge heren en dames van het senior management zichzelf in de afgelopen jaren hebben toegekend.
Dat én het feit dat de werknemers sinds de bankencrisis die eind 2007 losbarstte al 16 jaar(!) op een nullijn zaten qua salaris, maakt het een stuk makkelijker te begrijpen waarom dergelijke eisen lang niet zo draconisch zijn als dat de CEO doet voorkomen.
thomassnelweg zegt
Kan ik prima volgen maar als je het salaris van het management even vergeet en bedenkt dat ze nu al 300/ 1,4 is 214k verdienen zou ik het niet heel barbaars vinden als ze de komende zestien jaar ook nog op de nullijn blijven…
Robert zegt
De bruto lonen liggen beduidend hoger en de belastingdruk is beduidend lager in de VS, maar alles komt met een prijs. Zo kost een ziektekostenverzekering daar vier tot zes keer meer dan bij ons, betaal je een godsvermogen aan hypotheek als je een huis wil kopen, of een huur die de excessieve huren in Nederland makkelijk verslaan en liggen ook de kosten van het levensonderhoud stukken hoger dan bij ons. Pensioen dien je vaak zelf te regelen en raak je je baan kwijt, dan heb je bij lange na niet het sociale vangnet dat wij hier zo gewend zijn.
Het is niet zo vreemd dat zeker op het gebied van laaggeschoold werk, waar mensen niet een dergelijk inkomen hebben, er vaak nog een tweede en soms zelfs een derde baan bij naast houden.
Redrum zegt
Ok, maar werknemers in de US, bij bedrijven als Ford, zullen heus wel een ziektekostenverzekering hebben, een 401K en inderdaad de rente voor hypotheken liggen nu op bijna 7% maar ook dat is redelijk recent en een vaste voet kon ook.(de aankoop ligt/lag ook een stuk lager) Nu, je hebt een punt, het leven is er duurder en is verschillend van staat tot staat maar met 300K zit je bij de 5 a 10% beste verdieners in de states dus ik vind het wel wat stevig.
thjvanvlerken zegt
40% is nogal wat. Teveel van het goede.
marh zegt
Een CEO is ook maar een werknemer! De grote bazen van de Ford familie trekken gewoon de stekker eruit als het te gek wordt want ze hebben nog steeds een meerderheid in stemrecht over Ford Company.
waterisnat zegt
Ford is niet failliet gegaan en heeft destijds toch als enige geen belastingbetaler-steun nodig gehad?
jaapiyo zegt
Klopt. Stond er niet helder in. Fixed.
Robert zegt
@waterisnat: ze hebben een aardige aderlating moeten doen om te overleven. Zo werden Volvo, Jaguar en Land Rover verkocht. Daarnaast werd het aantal Amerikaanse merken (Mercury ) en modellen als ook de productiefaciliteiten het personeelsbestand flink uitgedund.
vbarchetta zegt
Wat verdient je nu bij Ford dan, als de eis $300.000 p/jaar is voor salaris, als gemiddelde per werknemer…? Dacht dat het modale inkomen in de USA zo rond de $60.000 p/jaar was
tortuga zegt
Incl of excl taxen?
Vind het wel een aardige som 300k per jaar!
Redrum zegt
Inderdaad. 300k verdien je zelfs niet zomaar bij de top tech bedrijven. Hier klopt iets niet…
HZW zegt
Ik wil ook wel een 40% loonsverhoging hebben.
Als een Jan/Jannie modaal € 40.000,- zou verdienen, en een 40% loonstijging zou krijgen, dan wordt het salaris gewoon € 56.000,-
Wie wil dat niet hebben.
piebepost zegt
3 ton? En dat is dan slechts 40% meer dan nu? Bij ford werken enkel miljonairs?
iphonistvongates zegt
Van een kalende kalkoen kun je geen dollar biljetten plukken. De realiteitszin gaat snel door het afvoerputje bij dit soort implosie eisen.
vondick zegt
Ik begrijp het bedrag niet. Wat bedoelen ze met 300000 dollar gemiddeld? Gemiddeld voor welke functies? 300000 dollar per jaar is een directeurssalaris. Een fabrieksmedewerker verdient een 10e hiervan.
jaapiyo zegt
Ik begrijp het ook niet. Maar hij zegt het wel. Misschien telt hij alles erbij op, ziektekosten, pensioen, maar dan nog…Het lijkt mij onzin, maar hij zegt het of wordt keihard gemisquote.
Al zegt
En dan verwonderd zijn waar die hoge inflatie vandaan komt…
mashell zegt
Die komt van de hoge energieprijzen en die komt komt vanwege onzekerheid op de markten veroorzaakt door een oorlog in land dat eigenlijk niemand wat kan schelen. De salarisverhogingen zijn ter compensatie van de inflatie. Omdat we al gewend zijn aan de oorlog in het land dat ons toch niks kan schelen dalen de energie prijzen weer en zullen de salarisverhogingen ter compensatie van de inflatie niet zelf voor een nog hogere inflatie zorgen.
Redrum zegt
Ja, maar geen 300K …
petroldrinker zegt
Voor 300,000 pj ga ik ook wel in de fabriek werken hoor….
realhustler zegt
Modaal in USA is zoiets 60k, dus 300k is wel heel hoog. UPS heeft net een nieuwe CAO en dat liep op over een periode van 5 jaar naar 127k bij full time, inclusief benefits, dus niet allemaal salaris.
Zelfs dat is schokkend veel. Modaal is zo’n 40k hier, maar ik denk dat de meeste productie medewerkers niet veel boven modaal krijgen, ervaren medewerkers in de techniek halen dat wel, maar niet 2x. Dus zelf een ups bezorger krijgt straks 2x wat hier iemand met een ok baan verdiend, opvallend.
In mijn optiek is 3 ton gewoon zot.
pier zegt
Persbericht Ford januari 2023:
The top wage rate differs by the specific type of job an employee does. On average, it is $32 per hour. With this move, 80% of all Ford’s UAW-represented hourly employees are now at the top wage rate.