Een auto die graag aanhaakt bij het “stoere” imago van de Capri uit vervlogen tijden.
Het lukt niet helemaal om ons te overtuigen dat een modale elektrische coupé een geschikte opvolger is van een sportcoupé uit de jaren zestig, zeventig en tachtig. Ford maakt echter wel een duidelijke keuze: ze gebruiken iconische namen en plakken die op compleet andere auto’s. Het idee is om die sterke modelnamen te laten uitgroeien tot een soort mini-merken. Geheel volgens de laatste trends worden het allemaal crossovers, al dan niet elektrisch zijn.
Een elektrische SUV-coupé
Het is al erg genoeg dat ze de oude namen een beetje verkrachten, maar Ford neemt het feitelijk nog een stapje verder. De Ford Capri is namelijk een SUV-coupé, een carrosserievorm die velen naar een teiltje doet grijpen. Vreemd genoeg werkt het voor een elektrische auto eigenlijk wel. De aflopende fastback, coupé-lijn of hatchback-klep, het is maar hoe je wilt noemen, is namelijk aerodynamisch gezien gunstiger. De cW waarde is dan ook 0,26 en in principe komt de Capri verder op een acculading dan zijn hoekige broer, de Explorer.
De Ford inbreng in de Capri is ergens beperkt, want het leeuwendeel van de technologie wordt geleverd door de Volkswagen Group. Net als bij de Explorer is Capri gebaseerd op het VW MEB platform, waarop ook diverse VW’s, Skoda’s, Audi’s en Cupra’s worden gebouwd.
Drie versies Ford Capri
Er komen drie verschillende smaken, de instapper is de Standard Range RWD die met een 52 kWh waarschijnlijk niet de 400 km in de WLTP test gaat halen en een 170 pk sterke elektromotor. Een stuk interessanter is de Ford Capri uit de test: de Capri Extended Range RWD.
De Capri Extended Range heeft namelijk de nieuwe elektromotor met 286pk/ 545 Nm en een groter accupakket van 77 kWh netto. De Capri Extended Range RWD komt er in theorie 627 km ver mee. Snelladen gaat tot 135 kW, waarbij de accu van de Capri in 28 minuten van 10-80% kan worden geladen.
De sprint naar de 100 duurt 6,4 seconde, terwijl de topsnelheid is afgeregeld op 180 km/u. Volgens “GTX” recept bouwt Ford ook een Capri Extended Range AWD, die vierwielaandrijving en 340pk/ 545 Nm heeft. De capaciteit van de accu neemt toe naar 79 kWh, maar range neemt af naar 592 km. Er kan wel met 185 kW worden snelgeladen.
Capri vs Explorer vs Mustang Mach-E
De Capri is 4.634mm lang, 1,626mm hoog en 1.946mm breed. De Explorer is 17 cm korter, maar de Mustang Mach-E is 5 cm langer. De prijzen van de Capri zijn als volgt: de Standard Range RWD is 43.550 euro, de Extended Range RWD 47.850 en de Extended Range AWD kost 55.850. Ook daarmee valt de Capri netjes tussen de twee andere elektrische Fords in.
Voor de Mustang Mach-E heeft de strategie gewerkt. Gaat het afstoffen van de naam Capri ook weer renderen voor Ford? Qua “buzz” rond de naam is de missie al geslaagd. De auto zelf is niet exceptioneel, maar zakt zeker ook niet door de mand. Het is qua styling wel een auto waar mensen een tikje verliefd op zouden kunnen worden. Voor veel consumenten is dat meer dan genoeg, dus we vermoeden de Ford Capri het best goed gaat doen.
pyrat zegt
De naam Capri betekent vooral iets voor de oudere generatie (50+).
Het zegt mij helemaal niks (39 jaar). Wel eens van gehoord via top gear, maar nog nooit eentje bewust in het echt gezien. Laat staan dat ik het een bijzonder auto vind.
Over de auto: soort mislukte Polestar. Die doet me ook niks, maar misschien ben ik ook niet de doelgroep..
Corrado16v zegt
Eerst al de Eclipse, nu de Capri. De Suv-isering van sportieve modellen. Het houdt niet op, niet vanzelf.
Specht zegt
En ondertussen gaat Ford nog is 4000 man ontslaan bij de fabriek die oa de Capri bouwt en geven ze de EU de schuld.
Ford houd je rotzooi bij en maak weer is echte auto’s ipv omgebakken Volkswagens.
Otua zegt
Dit is toch gewoon een ID5 vermomd als een Ford?
racerx zegt
Die ID5 heeft echt wanstaltige proporties, hoe langer ik ernaar kijk hoe minder ik de gemiddelde consument nog snap.
rollingstoned zegt
De gemiddelde consument interesseert het bar weinig vrees ik, zolang het maar groot, lomp en 50 tinten grijs is, is het wel oké…
alfagtv6 zegt
Wat een gedrocht! Net als de Mustang mach-e en Explorer. Wat was er mis met de Focus, had daar een waardige opvolger voor ontwikkeld al dan niet hybride of electrich.
Edge zegt
Vind je de Explorer echt een gedrocht? Ik vind het persoonlijk juist een fraaie auto, zeker binnen dat segment.
hotze zegt
Mee eens, ziet er stukken beter uit dan de vergelijkbare VW. Dit lijkt juist te veel op die ID5 en dat is een koekblik.
't Peugje zegt
Ik vind het best een mooie auto. Heb er al in gezeten en ziet er erg netjes uit allemaal. Gaat denk ik als warme broodjes over de toonbank bij verplicht elektrische lease rijdend Nederland.
Johanneke zegt
Dit is echt een heel lelijke auto toch? Die 1e foto. Ziet er uit als babyspeelgoed. Model Y, ID4/5, Q4, dit ding, waarom moeten auto’s zo lelijk zijn?
harrie zegt
Ziet er inderdaad gewoon niet uit. Rare verhoudingen met een lauwe retrosaus waar de Capri verwijzingen wel erg vergezocht zijn.
racerx zegt
Nee, ik ben geen fan. 13 in een dozijn elektrische crossover.
citroen55 zegt
Het waren nog tijden van de echte Capri… vroeger was het idd soms beter. Ja als je langer kijkt hebben ze twee vormen van toen er in gestopt, maar je moet wel lang kijken.
Edge zegt
Ik zie best wel wat leuke designelementen die verwijzen naar de oude Capri, maar ik denk dat het veel beter tot zijn recht was gekomen als ze er een lage vierdeurs liftback van hadden gemaakt als Model 3 concurrent in plaats van een SUV coupé.
erik911 zegt
De ontwerpbazen van dit ‘originele’ concept (…not…) meteen kapotprocederen vanuit Geely gelederen (Volvo/Polestar)
pier zegt
Dit vind ik de minste van de drie.
Lambrusco zegt
Dit vind ik de mooiste uit het rijtje Enyaq Coupé/ID.5/Capri/Q4 Sportback. Proporties kloppen beter en heeft een betere kont en neus mee gekregen.
styns zegt
Vlees noch vis..
pimk68 zegt
Ondanks geel, tóch een kleurloze auto
Gulli zegt
Ik heb er niets op tegen dat ze de naam Capri hergebruiken, de meeste mensen die nu een dergelijke auto kopen zullen niet weten wat de originele Capri precies was. Voor de Mustang, Explorer en de Puma zal dat iets meer het geval zijn geweest (getuige ook de kritiek op de Mustang E).
Waar ik wel iets op tegen heb is dat Ford in hun PR-geblaat enorm hoog opgeeft over hoe ‘iconisch’ en ‘legendarisch’ deze auto wel niet is;
De nieuwe Ford Capri® is gearriveerd – een praktische liftback SUV met de ziel van het verleden. Een volledig elektrische legende met geavanceerde technologie, iconisch design en elke kilometer een statement.
Het spijt me zeer maar hier is niets iconisch of legendarisch aan. Ford was rijkelijk laat met hun overstap naar EVs en heeft dus in een paniek-actie maar een chassis en aandrijflijn van de concullega ingekocht. Daarna hebben ze gekeken naar wat momenteel een goed verkopende EV met coupé-daklijn is, dat bleek de Polestar 2 te zijn. Dus hebben ze de ontwerpers een pistool tegen het hoofd gezet en gezegd ‘hier, kopieër deze, maar maak het niet te duidelijk dat hij is afgekeken, geef hem ergens een hockeystick in de flank ofzo’.
Het is gewoon een middelmatige auto, op een middelmatige basis, met een middelmatige wegligging, en met een middelmatig ontwerp in de hoop hun PR-onzin nog een beetje kracht bij te kunnen zetten.
En nu moeten ze op de blaren zitten en 4000 man naar huis sturen omdat ze veel en veel te laat waren met hun overstap naar EV en links en rechts ingehaald zijn door Korea, China en zelfs de VS. Ford was altijd mijn favoriete merk maar als ik nu naar hun line-up kijk is alleen de Explorer wel aardig voor als je persé een SUV eehhh Crossover wil. Voor de rest zijn alle modellen die WEL iconisch waren geschrapt. Fiesta? Doei. Focus? Koop maar een Kuga. Mondeo? Laat me niet lachen. Het is triest, diep triest, wat er met de Europese tak van het merk is gebeurd. Ik ben daar niet meer in de showroom te vinden.