De Ford Capri keert terug naar de Ford-dealers.
Als het aankomt op leuke auto’s voor de gewone man, is Ford altijd hofleverancier geweest. Met name als het gaat om hot hatchbacks, rallyspecials en coupés heeft het merk heel veel toffe dingen gedaan.
Eentje daarvan is legendarisch: de Ford Capri. Sinds dit model uit productie is, zijn we aan het dromen op een comeback. Een paar keer kwam Ford dicht in de buurt, maar trok het de keutel in.
Nu hebben we goed en slecht nieuws voor jullie. Het goede nieuws: de Ford Capri keert terug! Het slechte nieuws: het wordt geen betaalbare coupé met dikke V6. Dat meldt Autocar.
Geen Mustang Mach-E praktijken
Het is niet zo dat Ford zoals de Mustang Mach-e een elektrische crossover gaat maken met Capri-kenmerken. Nee, alleen de naam zal gebruikt worden. Het zou gaan om de tweede MEB-van Ford. Het MEB-platform is van Volkswagen.
De onlangs onthulde Ford Explorer EV staat op dat platform. De Explorer EV heeft overigens op de naam na ook niets van doen met een ‘echte’ Explorer. Bij de aankondiging van die auto bevestigde Ford dat de Explorer een van de twee nieuwe Fords is op MEB-basis.
Er komt dus nóg een Volkswagen Ford en die gaat dus met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid Capri heten. Het nieuwe model zal in niets lijken op de Capri, maar echt alleen de naam krijgen.
Waarom doet Ford dit met deze namen? De Mustang Mach-E is niet echt een Mustang en de huidige Puma is niet zo leuk als de echte Puma. Volgens Ford roepen de namen alsnog voldoende gevoelens op bij het publiek.
Ford Capri keert terug: ook logistieke redenen
Daarbij zitten er ook een paar logistieke redenen achter. Ford hoeft zo niet opnieuw een task force samen te stellen die namen bedenkt tijdens een heisessie. Ook hoeft Ford niet meer te checken of het geen scheldwoord is in het Mandarijn of een Sloveens synoniem voor zilte vleeswaren. Oh, en als laatste: Ford heeft de rechten op de naam al.
Dan nu het nieuws wat je niet wil horen, maar waarvan je het antwoord wel weet, eigenlijk. De auto zal een ‘Sport Crossover’ zijn. Gelukkig zegt Ford wel toe dat de nieuwe Capri zeker niet saai zal zijn qua styling.
Meer lezen? Check hier onze uitgebreide speciale over de Ford Capri!
O plaat zegt
Vanaf het woord EV viel wist je dat het om een crossover ging. Mensen die een (twee deurs) coupé willen kopen geen EV en mensen die een EV willen kopen een crossover of hatchback.
O plaat zegt
En mocht Ford ooit met een elektrische coupé komen, zal nooit gebeuren maar stel dan moeten ze gek zijn om de naam “thunderbird” niet te gebruiken.
kenner zegt
Onder de noemer: oja die hadden we ook nog, gelijk even op MP gekeken wat zo’n ding nog doet tegenwoordig. Bijna 20k voor een op het oog goed onderhouden model tot 7k voor een model met een discutabele kmstand.
Richmond zegt
Staat nergens in het artikel dat het een crossover wordt..alleen dat het meb gebruikt wordt. Dus het kan ook een Ford versie van de id3 zijn, aangezien de Explorer de tegenhanger van de id4 is.
dvaerden zegt
In het artikel staat anders toch letterlijk “Dan nu het nieuws wat je niet wil horen, maar waarvan je het antwoord wel weet, eigenlijk. De auto zal een ‘Sport Crossover’ zijn”.
Richmond zegt
Speculatie
escort77 zegt
Een topic als dit wordt gewoon misbruikt om weer eens wat plaatjes van oude Capri’s te plaatsen. Vooruit, zien we bij deze door de vingers.
MarcoM zegt
Dat zijn de echte Capri’s, wat er gaat komen is de naam onrecht aandoen.
rwdftw zegt
Ford heeft er een handje van. De Mustang en de Puma gingen de Capri al voor. Neem iets wat de petrolhead aanspreekt (de Puma was absoluut een geinig coupeetje) en gebruik de naam om iets hoogs met een accu te introduceren.
Wie weet komen we uit op een electrische RV (zo’n motorhome) wat ze de Ford GT gaan noemen. Dan draait Caroll Shelby zich om in zijn graf.
dijan zegt
Van mij mag dat , meerdere Capri “s gehad 1700 v4 gtxlr 1600 gtr ,capri 2 met achterklep . fijne auto s ,alleen prestaties vielen tegen .
meetsysteem zegt
Leuk die GT XLR. Wij hadden een rode met een matzwarte motorkap waaronder de V4 zijn 73 pk leverde. Uitgerust met lichtmetalen velgen in 13″ formaat! Later een model III, wat eigenlijk een facelift was van de II, met gefronste koplampen en vuilwerende ‘ribbelachterlichten’. De 2,3 V6 leverde maar liefst 115 pk, zeven meer dan in de Taunus en Granada. Het dak was bekleed met een soort kunstleer, dat vonden we toen chique…
Richmond zegt
Nooit zo gesnapt vuilwerende achterlichten
meetsysteem zegt
Was een vinding van Mercedes. Het idee was dat het lampglas in ieder geval gedeeltelijk schoon zou blijven. In doorsnede had het bij Ford een zigzagvorm, bij MB een blokvorm. Diverse andere Ford-modellen hadden het in die tijd. Bij beide merken is het na een tijdje weer verdwenen.
Je auto met enige regelmaat wassen bleek ook een idee….😁
dijan zegt
Meetsysteem , De 6 cil was ook met 2600 ,Duitse motor .Daarbij was de Granada en Capri met 3000 te krijgen met de Engelse motor. Zelfs de Consul coupe was met de zware motor te krijgen .
MarcoM zegt
Helaas gaat weer een iconische naam ten onder, net als de Mustang EV, jammer.
Turbo S zegt
Ik moest gelijk denken aan de Zakspeed Capri. Wat een heerlijk race monster was dat.
flyerbunch zegt
Sport crossover.. Mja..
MetalLaires zegt
Ik begrijp het wel een beetje. Ze hebben patenten op een naam en die willen ze behouden. Dat is makkelijker dan een nieuwe naam patenteren. Althans, dat is dus mijn visie erop.
Net als bij de Espace een paar dagen terug, gaat het naar mijn mening niet om het model, maar om de naam.
Misschien ook een voorbode dat men het model wel wilt terughalen wanneer er weer wel brood in zit.
Ik denk, zodra die electrodinges een beetje normaal zijn geworden om te bouwen, en niet alles wat electro is meteen een sufferd hoeft te zijn.