Ford heeft de nieuwe C-Max-serie voorgesteld. De 5- en 7-zitter debuteren op de salon van Parijs.
In navolging van de S-Max heeft Ford het nieuwe familiegezicht ook doorvertaald naar de MPV van het merk. De C-Max, die in 2003 werd geïntroduceerd en waarvan er 1,2 miljoen zijn verkocht, heeft een trapeziumvormige grille gekregen en kreeg een set slankere koplampen aangemeten. In de onderbumper werden nieuwe, rechthoekige mistlampen geplaatst. De C-Max is leverbaar met LED-dagverlichting, Bi-Xenon HID-koplampen en het Adaptive Front Lighting System van Ford, waarbij de hoek van de lichtbundel wordt afgestemd op een van zeven beschikbare instellingen, afhankelijk van de wegomstandigheden.
Meer EcoBoost, meer TDCi
In de de kap kan de C-Max en de zevenzits Grand C-Max voortaan worden uitgerust met Fords nieuwe 1.5-motoren EcoBoost- en TDCi-motoren. De viercilinder die benzine verbrandt levert 150 dan wel 182 pk. De dieselvariant is goed voor 95 of 120 pk. Ford zegt dat er ook een ECOnetic-versie van de dieslemotor komt, met een CO2-uitstoot van naar verwachting 99 g/km (voor de 5-zits C-Max). De 1,0-liter EcoBoost met 100 of 125 pk blijft ook leverbaar.
Binnenin ging het dashboard op de schop. De zee aan knoppen werd deels vervangen door een 8-inch touchscreen, en is uitgebreid met Fords spraakgestuurde connectiviteitssysteem SYNC 2. Navigeren kan met de kaartendienst HERE, het juweeltje van Nokia. Andere noviteiten zijn de handsfree te openen achterklep en een nieuw automatisch inparkeersysteem.
Zijn debuut is volgende maand op de autosalon, een verkoopstart hoeven we pas begin volgend jaar te verwachten.
lincoln zegt
verschrikkelijke naamvoering .. net zo kut als bij Citroen ..
auto,s zien er zo gewoon uit dat ze nooit echt op gaan vallen ..
maar de kwaliteit is sinds het uitkomen van de 1999 Focus in een constante lijn bij Ford ..
ze maken de beste voorwielaandrijvers ter wereld ..
en de duurzaamheid van hun kleine diesels (behalve die in samenwerking met PSA dan) zijn inmiddels ook van het allerhoogste plan ..
en ook het interieur is de Audi maatstaf allang voorbij ..
meneer zegt
@lincoln: de audi maatstaf voorbij???
baasbas zegt
@lincoln: Kan ik een eind in mee gaan, maar die interieurs… Die zijn echt verschrikkelijk bij Ford. En nu hebben ze de onduidelijke knoppenzee vervangen door een touchscreen? Nu heb ik deze specifiek nog niet voor mijn neus gehad, maar over het algemeen vind ik touchscreens in auto’s om te huilen. Dan liever de knoppenzee… dat ziet er niet uit, maar na gewenning kan je op de tast de juiste functies bedienen…
lincoln zegt
@baasbas:
ja Bassie .. maar jij bent dan ook geen lease-kneier ..
echt .. dat soort volk leent een auto op debiele je-kan-er-eigenlijk-alles-mee nutteloze touchscreen troep ..
ablogjunk zegt
@lincoln: gelukkig zijn er ook mensen die daar wel mee om kunnen gaan. En gelukkig kan heb je jouw reactie met alle gemak op je Hi swing kunnen typen! Want je hebt toch geen telefoon zonder knoppen toch?
lincoln zegt
@ablogjunk:
ik stuur net als iedereen mijn comments via telex op de fax vanaf mijn typemachine in morse-code naar @sir_smokalot ..
je hoeft dus echt niet te denken dat ik achterloop ofzo ..
mister fancy pants ..
super zegt
@lincoln:
ford interieurs Audi voorbij? buiten Monaco nog nooit zoveel plastic rommel bij elkaar gezien.
maar goed, u is ford fanboi, dat moge duidelijk zijn…
lincoln zegt
@super:
plak je er wat nepleer er overheen ..
dan is het ineens geen plastic meer ..
een stikseltje suggereert een hoop ..
dat weten ze bij Audi wel ..
Dimglor zegt
@lincoln: Even een opmerking over wat je zegt over het interieur.
Sorry, maar het interieur van Ford is voornamelijk plastic.
Heb met zowel Ford als Audi gereden, dus spreek uit eigen ervaring..
Zat ook eens in de vorige C-Max en ik was bang dat ik het knopje voor de radiobediening van het stuur ging aftrekken, zo fragiel zagen sommige dingen eruit..
Kan ik niet zeggen van Audi..
lincoln zegt
@Dimglor:
Elk interieur is plastic ..
soms met wat aluminium folie ..
soms met wat multiplex ..
soms met wat leer ..
maar de basis is ALTIJD PLASTIC ..
Dimglor zegt
@lincoln: Het gaat erover wat je voelt en wat je ziet!
Als je het interieur van Ford ziet met soms ruw plastic, die soms niet goed bevestigd is (had ik met men eigen auto) en als je ziet van bijvoorbeeld die C-Max dat je moet voorzichtig zijn of je knopjes gewoon aftrekt….
Dat zegt veel..
Maar moet wel eerlijk zijn dat ik voor het algemeen wel tevreden was over men Ford, behalve dan voor de garagebezoekjes die ik soms had voor de elektronica..
lincoln zegt
@Dimglor:
het gaat erom wat je denkt .. dat zegt alles ..
Dimglor zegt
@lincoln: Als je mij dan toch wilt quoten om een punt te maken, doe het dan juist..
Ik zei dus niet “het gaat erover wat je denkt…”
Maar soit, u bent almachtig en weet alles.
Verspil ik men tijd niet meer aan..
lincoln zegt
@Dimglor:
heel verstandig van je ..
Rossi zegt
De C-Max krijgt niet de facelift…
Rossi zegt
@rossi: de phev bedoel ik
shootingbrake zegt
De C-Max en vooral de grote C-Max waren al niet moeders mooiste… en daar heeft de nieuwe neus weinig aan veranderd. Doe mij maar een stationwagen in plaats van die MPV-gedrochten.
gregorius zegt
Dus die bruine is de C-Max: met die echt gruwelijke achterkant en de Grand-C-Max is de rooie, met de achterkant die nog wel gaat.
Anyway, wat een lelijke hokken.
Bij de slechte-naamgever-awards van het jaar krijgen ze het nog zwaar met de Grand-C-Max. Dus een C-Max is dus niet max; want er de grand-c-max is max. En nu wat als ik nu een S-max heb; is die nog wel max, of straks ook niet meer?
Maar goed, op nummer 1 staat alsnog de EcoSport: dat is geen naam, ’t is niet meer eco dan andere auto’s en ’t is al helemaal geen sport.
lincoln zegt
@gregorius:
mwah .. kan je 3 fabrikanten opnoemen die je dit soort hokken met droge ogen als “premium sports coupe” aan willen smeren ..
kwatsjkop zegt
Het interieur en de voorkant zijn nu stukken beter, de acherkant is nog steeds niet om te genieten…
davejeremy zegt
Oh ik dacht dat het de nieuwe Carens was ….
sulobb zegt
Lijkt te fel op Kia.