Er zit krankzinnig veel BPM op een Ford Bronco. Het is echt waanzin dat de overheid meer aan een Bronco verdient dan Ford zelf.
Ford is op dit moment zichzelf geweldig aan het uitvinden. Op veel markten schrappen ze de reguliere MPV’s, sedans, hatchbacks en stationwagons ten faveure van crossovers en SUV’s. Gelukkig vergeten ze de Mustang niet, maar verder worden alle personenauto’s crossovers. De Fiesta is er inmiddels al uit en de de Focus krijgt géén opvolger.
Nu volgt Ford simpelweg wat de Ford-klant doet. De Fiesta-rijder stapt over naar een Puma en de Focus-rijder naar een Kuga. Dat zijn keurige crossovers volgens het boekje, maar in de VS hebben ze er veel meer en de tofste is natuurlijk de Ford Bronco! Alleen die naam al. Je zou bijna kunnen zeggen dat de Bronco de Mustang onder de offroaders is.
Twee uitvoeringen
Ford liet al weten dat de Bronco ook naar Nederland komt voor de liefhebbers en daar zijn wij heel erg blij mee. je kan de Bronco krijgen met één aandrijflijn en twee uitrustingsniveau’s. De motor is altijd de 2.7 liter EcoBoost met 335 pk en 563 Nm.
Een tientrapsautomaat is standaard, evenals vierwielaandrijving. De instapper is de Outer Banks. Die heeft al items als actieve cruise control, Apple CarPlay, 18 inch offroad wielen, elektrisch bedienbare stoelen en ga zo maar door.
Bij de Badlands krijg je geen CD-speler met daarin het album Darkness of the Edge of Twon van Bruce Springsteen (klik hier als je niet weet waarom). De Badlands ziet er wat stoerder uit met dakrails, unieke grille en zwarte wielkastranden. Leuk detail: de velgen zijn met 17 inch een maatje kleiner. De auto is meerop offroaden afgestemd met een sperdifferentieel en Bilstein-onderstel.
Krankzinnig hoeveelheid BPM op de Ford Bronco
Maar we zijn ook een beetje benieuwd, want ondanks de aanwezigheid van een downsize motor, hebben we het vermoeden dat de vraagprijs niet voor de poes is. Grote offroaders hebben namelijk veel weerstand en dientengevolge een hoge CO2-uitstoot. Dat resulteert dan weer in een hoge BPM-boete en een bijkans onverkoopbare auto.
Ford is zo slim door in het persbericht te vermelden wat zijzelf aan de Bronco overhouden. De netto catalogusprijs van de goedkoopste Bronco (die Badlands) is namelijk 62.940 euro. Kies je de Outer Banks versie, dan wil Ford daar 66.375 euro voor hebben. Best wel keurige bedragen als je ziet wat je ervoor terugkrijgt.
Maar de vervolgens gaat de fiscus er zijn plasje over doen. Vanwege de hoge CO2-uitstoot is de vanafprijs van de Bronco 153.100 euro. Ja, 153.100! De Outer Banks mag mee voor 161.100 euro. Dat betekent dat de belastingdienst 75.143 euro aan BPM int op een Bronco Outer Banks en 78.986 euro op een Badlands. Let wel, dan komt er in beide gevallen ook nog meer dan 13 mille aan BTW bij.
Uiteraard krijg je dan wel een bedankbriefje, bloemetje en stevige knuffel van Steven van Weyenberg. Je weet wel, de demissionair minister van financiën totdat er een nieuw kabinet komt.
Prijzen concurrentie:
- Jeep Wrangler 4xe Sahara | € 90.800
- Land Rover Defender 110 D200S | € 123.910
- Toyota LandCruiser D4-D Comfort | € 133.595
- Ford Bronco Outer Banks 2.7 EcoBoost | €153.100
- Mercedes-Benz G400d | € 231.486
Meer lezen? Dit zijn 9 nieuwe legendarische offroaders op een rij!
Foramen zegt
Ik begrijp niet waarom Ford de 4 cilinder niet naar Europa haalt.
Best een potent blokje en past veel beter in onze markt.
Johanneke zegt
Als ze er nu een accu bij hadden gestopt om het allemaal nog zwaarder te maken was ie weer spotgoedkoop. Wat een prachtige logica hebben we hier toch.
PrettyAwesome zegt
De logica is duidelijk: de potentiële koper ontmoedigen een co2 kanon aan te schaffen.
Hawkeye72 zegt
Omdat de mhevs en phevs etc. geen CO2 uitstoten? Terwijl het schone diesel (weinig CO2 ook) helemaal onmogelijk wordt. De enige logica is symboolpolitiek en groendrammen.
DeWitteCondor zegt
Dat is wel een terecht punt, maar aan de andere kant: de Bronco 2.7 verbruikt (als ik het internet mag geloven) 1 op 8 en weegt meer dan 2200kg. Ik denk niet dat we dan verbaasd moeten zijn dat er een exorbitante berg aan BPM op komt. Deze auto met deze motorisering heeft ook eigenlijk niets te zoeken in dit land, maar dat geldt eigenlijk voor heel veel auto’s als je er met die bril naar kijkt.
OT: ik ben erg benieuwd of iemand dit nog nieuw gaat kopen. Wellicht een verdwaalde hovenier. Je koopt in feite een modale auto met een interieur vergeven van de goedkope plastics waarop je in de eerste paar jaar gelijk een ton in euro’s afschrijft. Niemand zit straks te wachten op een ICE benzineslurpende SUV.
Johanneke zegt
Dat denk ik sowieso van zeer veel auto’s. Ik heb nu een nissan uit 2006. Rijdt dikke prima, 2.0 blokkie, best luxe. Moet er niet aan denken om in 2035 ofzo een 2020 BMW X3 2.0 turbo te hebben. Zuipen als een malle en ieder jaar de spaarpot helemaal leeg bij de dealer. Wat moeten we straks met al die loeizware zuipende en ingewikkelde auto’s.
potver7 zegt
Nou ja, terecht toch? Volkomen zinloze auto voor de gemiddelde ‘Ollander, dus als je er eentje wilt zul je moeten dokken. Ford kon er ook voor kiezen om de 2,3liter viercilinder naar Nederland te halen, maar blijkbaar zijn ze bang dat de Hollandse snobisten daar hun neus voor ophalen.
Jurgen zegt
Volgens mij zeg je dit vanuit het comfortabele belastingparadijs België, dan heb je gemakkelijk lullen..
Hawkeye72 zegt
Gewoo een vraag: waarom bepaal jij voor ons allen welke auto’s al dan niet zinloos zijn?
E320cdi zegt
Meer dan 100% aan belasting betalen is nooit terecht. Maar de meeste auto’s die ik dagelijks zie rijden zijn allemaal groot, hoog en zwaar. Dat is inderdaad voor de meesten volstrekt onnodig, maar het voegt ook helemaal niks toe aan een (PH)EV. En waarom de Bronco dan zo duur gemaakt moet worden… Zielig gewoon.
potver7 zegt
Waarom is 100% belasting niet terecht? Ford weet wat de tarieven zijn in Nederland, en brengt het model tóch uit met deze motor. Er zijn ook zat fabrikanten die dit soort uitvoeringen juist niet in Nederland uitbrengen omdat ze hier onbetaalbaar worden (en dat speelt heus niet alleen in NL trouwens) – en dat is precies de bedoeling van die belastingmaatregel.
Ik snap niet zo goed waarom hier zo overspannen op wordt gereageerd…
wimbers zegt
100% belasting kan nooit terecht zijn, dat is diefstal. Ja het is een ontmoedigingsbelasting, duidelijk. maar als je dezelfde transactie in een andere EU staat kan doen zonder deze belasting is er iets gigantisch mis inzet idee achter de EU.
bij deze wil ik me registreren als wereldburger, dan bepaal ik zelf waar in de wereld ik mijn geld stal (ik verdien het ook al wereldwijd, dan is het apart dat ik hier moet afdragen, omdat ik hier toevallig verblijf..)
mashell zegt
Je moet belasting betalen waar je het geld verdiend.
En ja, er is een probleem met de EU. Doordat de landjes met hun parlementjes hun soevereiniteitjes willen houden is er geen fiscale unie en dus heb je overal andere belasting regels. Dat is niet de schuld van de EU maar van nationalistische regeringen en de mensen die daarop stemmen.
dare2think zegt
De US configurator geeft een prijs van $50k voor de 2.7 Ecoboost met 10 traps automaat. Ofwel, waar je het ook aan betaalt, een Nederlander betaalt hier een ton meer voor dan een Amerikaan. Dan moet je wel een echte liefhebber zijn..
Oopelkadet zegt
Ook daarom, nog afgezien van 6 maanden grijs, kou en nat: pak je koffers en verhuis naar bv Duitsland, Belgie. Of meer zuidelijker zoals onze lieve heer het bedoeld heeft. Leven als een God in Nederland zal in ieder geval nooit als slogan gebruikt worden.
Joris24 zegt
Zoals mijn belgische collega’s zeggen als we verschillen tussen landen bespreken: “waar is niks?” oftewel, overal is wel iets te klagen.
Ik denk in elk geval dat het in Nederland prima toeven is, gekke cases heb je altijd wel. Vergeet niet dat Nederland nog steeds bij de rijkste en gelukkigste landen van de wereld behoort – boven Duitsland of België, of Spanje.
MarcoM zegt
Wat een land is Nederland toch, de binnengeharkte centen zullen ongetwijfeld goed besteed worden van deze BPM.
William zegt
Defender 110 begint bij 95.000 euro, de plugin tenminste. Ford mikt blijkbaar op de grijs kenteken verkopen? Moeten ze opschieten, op 1-1-2025 is ook dat feestje voorbij.
slowland zegt
En dan rijdt het ook nog eens k*t….
Ik stel de vraag nog maar eens:
Waarom heeft Ford niet gekozen voor de Bronco Sport??? Deze is veel meer geschikt voor de europese markt, heeft een veel betere wegligging op asfalt en is eigenlijk gewoon een hele leuke auto….
wimbers zegt
de bronco sport is voor bejaarden. daarom.
pietertje123 zegt
Het is 2024, kan Ford geen motor maken die vermogen levert met weinig uitstoot zo onderhand?