De Ford Bronco Raptor is de nieuwe off-road held. Met 400 paarden. Nice.
Hier in Nederland krijgen we er helaas veel te weinig van mee. We zijn hier vooral aan het kijken naar het verschil tussen de ene elektrische crossover en die andere. Dikke prima natuurlijk, maar écht leuke uitvoeringen van normale merken zie je niet zoveel meer.
In de VS daarentegen zien we dat nog wel. Daar is Ford Performance altijd druk in de weer met extra dikke uitvoeringen van bekende Ford-modellen als de Mustang en Explorer. De F-150 Raptor is misschien wel de gaafste.
Ford Bronco Raptor
Niet zozeer een race-pick-up voor het asfalt (zoals de eerste F-150 Lightning misschien wel was), maar een extra stoere, snelle en verhoogde versie voor de betere woestijnrally’s.
Uiteraard zou dat concept perfect passen bij de Ford Bronco. Zeker nu er ook een dikke Jeep Wrangler Rubicon 392 is, kon Ford niet achterblijven. Het resultaat is dit: de Ford Bronco Raptor! Het moment is slim gekozen door Ford. Tot nu toe was wachttijd op een Bronco enorm lang, maar de productie wordt op dit moment flink opgeschaald.
Om te zorgen dat de markt niet verzadigd raakt en meer wil, is deze Ford Bronco Raptor er. Dat niet alleen, zo blijft de media – en dus ook wij – schrijven over deze auto. De Ford Bronco Raptor is aanzienlijk hoger en breder dan het origineel. De koppeling, differentieel, aandrijfassen: alles is aangepast op deze Raptor.
Hoger
Dat is niet alleen gedaan om bestand te zijn tegen meer vermogen, maar ook mishandeling op onverhard wegdek. Aan de voorzijde is de Bronco 60% verhoogd, achter 40%. De Bronco Raptor is ook eens 20 centimeter breder dan het origineel, met dank aan de flink aangezette wielkasten.
Over de motor is Ford nog niet heel erg duidelijk. Onder kap huist een 3.0 EcoBoost V6 met twee turbo’s. Deze is goed voor minimaal 400 pk en 550 Nm. Het is de motor die we ook vinden in de Ford Explorer ST. De motor is helemaal aangepast door Ford om zo goed mogelijk te passen bij het nieuwe karakter van de Bronco Raptor. Zo zijn de intercoolers groter, alsmede het inductiesysteem. Prestatiecijfers zijn nog niet bekend gemaakt. Prijzen en beschikbaarheid ook nog niet.
fmgarcia zegt
Krijgen wij ook die Bronco sport in NL? Best een geinig karretje. 1.5 3 pitter. Heb je een stoere jeep voor minder dan 60k.
AudiRS zegt
@fmgarcia: leuk betaalbaar spul komt hier nooit heen…
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn! Zal mij benieuwen hoe idioot deze het gaat doen in Amerika. Alles gaat daar momenteel boven vraagprijs weg, het lijken wel huizen…
DeWitteCondor zegt
Zet maar voor de deur! Ook in het rood graag, wat een bazenbak. Dat zal de gemeentelijke snelheidsdrempels hier een lesje leren. Alsmede de stoepranden bij de lokale grootgrutter. Ook handig om die deuren thuis te laten als je weer naar de corona teststraat moet.
Zal in NL wel weer een godsvermogen gaan kosten.
Edge zegt
Met 400pk kom je in principe nooit iets tekort, maar in deze klasse vind ik het nogal magertjes. Zelfs als je die volstrekt belachelijke (in de goede zin van het woord!) RAM met Hellcat-motor buiten beschouwing laat is 400pk voor een Bronco Raptor nogal laag als je ziet dat Fords eigen F-150 Raptor 450pk meekrijgt en concurrent Jeep Wrangler in Rubicon 392 uitvoering een dikke V8 met 470pk in het vooronder heeft.
DeWitteCondor zegt
De F150 is denk ik niet echt een concurrent van de Bronco. De Wrangler wel natuurlijk, maar wellicht is het juist wel een plus van Ford dat ze daar een turbogeblazen V6 in lepelen ipv een V8. Dat maakt het in Europa vermoedelijk makkelijker te slijten en op den duur in de VS misschien ook wel.
rednasnamsob zegt
Ok. Overgehaald