
Het gekke is dat Ford expres duizenden auto’s bouwt zonder werkende ruitenwissers.
Of je nu een auto koopt, een computer of een PlayStation; de kans is groot dat je lang moet wachten tot je je aanschaf binnen hebt. Dit heeft alles te maken met de wereldwijde chiptekorten. Lang verhaal kort; iedereen kocht vorig jaar meer chips dan verwacht. Behalve autofabrikanten, die bestelden weer minder. Die hebben nu weer méér chips nodig, waardoor ze achteraan de rij staan. Oh, en Trumps handelsoorlog met China heeft ook niet geholpen.
Dit betekent voor autofabrikanten dat ze nu geen auto’s meer kunnen maken. In een gemiddelde auto zitten namelijk tientallen tot honderden chips. Hoe meer elektrisch en premium de auto, hoe meer chips. Deze chips besturen ‘leuke’ dingen als het infotainmentsysteem, maar ook belangrijkere zaken als de remmen. En een auto verkopen zonder remmen zou PR-technisch niet bijzonder handig zijn, dus hebben allerlei autofabrikanten inmiddels de fabrieken stopgezet.
Zonder werkende ruitenwissers
Ford heeft nu besloten dat dit volledig sluiten van fabrieken kennelijk net iets te rigoureus is voor alle auto’s. De productie van de Amerikaanse F-150– en Edge-modellen blijft daarom doorgaan. De auto’s zijn praktisch klaar, alleen missen ze nog wel een paar onderdelen, zegt het bedrijf tegen Reuters. De Ford-modellen worden nu gemaakt zonder werkende ruitenwissers of infotainmentsystemen. Waarom specifiek die twee modellen deels worden gemaakt, is niet duidelijk. Ford zei eerder dat modellen die Ford het meeste opleveren – waaronder de F-150 – voorrang zouden krijgen.
Je kan dergelijke auto’s natuurlijk niet verkopen zonder die systemen, zeker niet zonder werkende ruitenwissers. Tenzij je klanten hebt in de Sahara. Het zou om duizenden auto’s kunnen gaan. Zodra de fabrikant de chips weer binnen heeft, zal het deze installeren in de auto’s en kunnen ze naar de klanten. Ford verwacht de auto’s – inclusief werkende ruitenwissers – binnen ‘een aantal weken’ af te kunnen maken.
Tja en Audi bouwde duizenden E-trons zonder accu’s, VW tienduizenden ID.3’s zonder software, Tesla miljoenen auto’s zonder quality control.
De miljoenen BMW’s zonder knipperlichtchip…
@moveyourmind: nee, je vergist je, dat zijn ouwdies…
Ik heb nog zakken vol chips.
@faalhaas: doe maar een paar zakken Bolognese.
Ik zal onze voorraad is bij ford aanbieden. Worden we op verschillende vlakken beter van
Lijkt me dat je voor relatief onbelangrijke systemen prima chips zou kunnen hergebruiken, al is ’t maar tijdelijk. Yunkyards vol met prima chips.
@sportabgasanlage: jij maakt een grapje zeker? Wat in de volksmond een chip heet is eigenlijk een IC. En dan bedoelen we niet de ziekenhuis afdeling die Diederik Gommers populair gemaakt heeft, maar de “integrated circuits”. Er zit dus tussen de pootjes van de chip een heel circuit. Het komt er dus nogal op aan welke type chip er nodig is. En het is natuurlijk 2021 dus een gewoon IC is niet meer zo gevraagd want dat kan te weinig. Er moet software op een dus is het een microcontroller. Dus nog specifieker. En dan ook nog modellen in automotive specificatie (grotere temperatuur bereiken). Die vindt je gewoon nog niet op de printplaat sloperijen in Afrika.
Euh, de ruitenwissers op een F150 zijn net het handmatige stadium ontgroeid, dus volgens mij valt dat best mee.
@sportabgasanlage: wat denk je dat er nodig is voor de regensensor in je vooruit en de communicatie naar de ruitenwissermotor….
Iets met spaanders en werken…
“Waar gehakt wordt, vallen spaanders”? Die moet je ff uitleggen. Het chiptekort komt door de pandemie…
Ik ben mijn kids het juist aan het afleren, chips in de auto. En appelsap.
Hoezo afleren? Hebben ze het in ’t verleden mee naar binnen gesmokkeld dan?
Iedereen een Dacia
Daar zitten ook chips in.
Er zijn gebieden in Amerika waar het eigenlijk nooit regent, dus so what.
Terug naar vroeger, niks geen problemen, niet zoeken naar een laad punt voor mijn auto, geen zure regen waar je niemand meer over hoort en het probleem is opgelost,
Iedereen wil steeds meer en dan krijg je minder
@alfa147ti: precies, terug naar het tijdperk van de mechanische benzine injectie en de (dubbele) Webers!
Nu er een fik is geweest in de clean room in een Renesas fab, zal het te kort in automotive ic’s nog verder op lopen.
Gewoon een busje RainX meeleveren bij de afleverbeurt en dan kom je nog een heel eind denk ik
Klopt. Met RainX heb je zelden ruitenwissers nodig
Als een auto een voorruit heeft moet ie verplicht ook werkende ruitenwissers hebben. Ik snap overigens dat de Sahara opmerking een grapje is, maar vond het toch bijzonder nodig om dit te zeggen.
Dat is dan weer makkelijk op te lossen door de voorruit ook gewoon pas later te monteren natuurlijk.