Vergeet de (Dodge) RAM met Viper-V10, dit ding uit 1966 is nog veel toffer.
Supercars en pickups staan op het eerste gezicht diametraal tegenover elkaar. Bij een supercar kunnen alle praktische overwegingen overboord gegooid worden en mag het puur gaan om de looks en de fun. Een pickup daarentegen is, vooral voor Amerikanen, het ultieme utilitaristische voertuig. Zo’n ding moet vooral een goedkoop te runnen werkpaard zijn. Tenminste, als je zo’n witte bestelt met plastic bumpers, en niet een bomvol luxepeerd.
Toch kan het best leuk zijn om zo’n pickup van wat supercar-genen te voorzien. De voorheen aangehaalde RAM SRT-10 is bijvoorbeeld zo’n onvervalste pretletter dankzij de joekel van een motor in het vooronder. Ook de Chevrolet SSR met cabriokap en V8 voldoet aan de omschrijving. Maar het kunstje is al eerder en vooral ook beter geflikt.
Ontmoet Ford’s Ranger II uit 1966. Bij deze pickup gaat het niet zozeer om supercaresque power onder de kap, maar wel om het flamboyante design met frivool ontworpen deuren, zoals we dat doorgaans alleen zien bij extreme sportwagens. Voor de pennenstreken tekende niemand minder dan Syd Mead. Het zou kunnen dat je deze naam nog nooit gehoord hebt, maar de kans is groot dat je zijn werk al eerder bewonderd hebt. Syd, die nog steeds bestaat, is namelijk een neofuturistic concept artist. Hij werkte onder andere mee aan de epische films Blade Runner, Aliens en Tron (de originelen, uiteraard).
De Ranger II kreeg scherpe vormen mee, maar het pièce de résistance van de auto zit hem in het multifunctionele passagierscompartiment. Door op een knop te drukken kon je de cabine namelijk verlengen om plaats te bieden aan meer inzittenden.
Op de tweede foto zie je trouwens ook nog een andere overeenkomst met supercars uit de jaren ’60, ’70 en ’80, namelijk een tactisch geplaatste babe op de foto. Betere tijden.
Helaas bleef de Ranger II steken in de conceptfase, ondanks dat de auto behoorlijk ‘af’ was. Zelfs de airco in het gebouwde exemplaar werkte naar verluidt. Maar ja, dat concepten niet altijd het productiestadium bereiken, dat was toen ook al zo. (via Jalopnik)
kilum zegt
En wat lag er onder de kap dan? Staat niet in de text?
jaapiyo zegt
@kilum: Waarschijnlijk hetzelfde blok dat onder de kap lag bij de eerste Lamborghini Miura concept, als je begrijpt wat ik bedoel.
moveyourmind zegt
@kilum: In die tijd ging het er niet om wat er ónder de kap lag, maar wat er óp lag…
Of in dit geval wat er op de laadbak zat…
Toen vrouwen nog in een lichtelijk uitdagende pose hun charmes in de strijd mochten gooien om auto’s aan de man te brengen…
https://static.autoblog.nl/images/wp2017/Ford-Ranger-II-babe-1.jpg
Dit soort fraaie afbeeldingen horen wat mij betreft thuis op de lijst van cultureel erfgoed van de UNESCO…
Gulli zegt
Zijn die dames zo klein of is die auto echt gigantisch?
roppp zegt
@gulli: 10,71meter
rulefollower zegt
@roppp: Toch wel een forse dame dan. Jammer.
T16 zegt
@gulli: The Ranger II is 57 inches high, 18 feet long, 84 inches wide and has a 120-inch wheelbase. Power for the special show vehicle is provided by a 390 cubic-inch V-8 with three carburetors.
18 feet = 5,50 meter. Valt wel mee dus.
Dizono zegt
Die dames zijn natuurlijk als een blok gevallen voor de pick up line.
bmwfreak038 zegt
@dizono: oe oe scherp hoor zo op deze gure donderdagavond.
E34M5Touring zegt
De Ranchero van de Jetsons! Kicke!
pomoek zegt
In eerste instantie vond ik dat weggezakte dakje maar stom, maar ergens is het wel geniaal. Laadbak of people mover, het kan allemaal!
dirkv zegt
Geen mooie auto, wel bijzonder.