BAM! Ford maakt een einde aan alle speculatie en bevestigt de komst van een nieuwe Focus RS. Wisten we eigenlijk al, maar toch leuk dat ze er nu geen twijfel meer over laten bestaan.
Vijf jaar na de lancering van de laatste Focus RS wordt de legende voortgezet. Ford zegt dat dit tevens het eerste RS-model wordt dat wereldwijd zal worden verkocht. Iets dat binnen Fords strategie past om overal ter wereld dezelfde auto’s aan te bieden.
Ford geeft nog geen details prijs, maar ga er maar vanuit dat er onder de kap een 2.3-liter Ecoboost wordt gehuisvest, een vierpitter die ook in de Mustang dienst doet. Ja, de ondergang van de vijfcilinder is tragisch, maar met zo’n 330 pk zal de nieuwe Focus RS geen doetje worden. Bovendien klinken de prototypes best aardig. Een latere RS500-variant zal daar nog ruimschoots overheen gaan.
Details over de ophanging en onderstel zijn nog summier, maar we verwachten een terugkeer van het RevoKnuckle-systeem. Ford wil er niet meer over kwijt dan dat het “een verfijnde, compromisloze rijdersauto” wordt.
Alle race- en performance-afdelingen onder één dak
In ander nieuws: Team RS, Special Vehicle Team (SVT) en Ford Racing worden allemaal samengebracht onder één noemer: Ford Performance. Dit wordt een ontwikkelings- en testlaboratorium voor sportieve producten, onderdelen en accessoires, inclusief technologieën op het gebied van aerodynamica, gewichtsbeperking en brandstofefficiëntie, aldus Ford. Ford Performance zal worden geleid door Dave Pericak, die benoemd wordt tot director, Global Ford Performance. Ford zal tegen 2020 wereldwijd minstens 12 nieuwe sportieve modellen lanceren.
Er gaan geruchten dat Ford de Focus RS volgende maand op de North American International Auto Show zal onthullen, samen met de eerder gesuggereerde GT. Nu Ford bevestigt dat de Focus RS mondiaal zal worden uitgerold lijkt die kans aanzienlijk te zijn toegenomen.
stfu zegt
De vijfcilinder was wel echt DE smaakmaker van de RS, die ik meermaals heb mogen rijden (ook als RS500). Instant smile bij starten. Dat zal nu wel minder zijn, maar maakt ie vast goed met een beter rijgedrag en opbouw vermogen.
Senne zegt
@stfu: Dan hoop ik dat hij wel 4wd word, 330 pk op de voorwielen is wel heeeel veel.
Met de Escort Cosworth deden ze het wel, en met minder vermogen…
stfu zegt
Ps. een driedeurs Focus bestaat niet meer, dus beetje falende photoshop :)
styns zegt
@stfu: inderdaad! Wel jammer want vind een 3deurs toch wel 10x meer toevoegen aan de bom-factor. Geldt overigens voor iedere hothatch imo
dirkiii zegt
@stfu: ik denk dat het wel een 3 deus gaat worden hoort gewoon op een über gti
motoragent zegt
@dirkiii: Ik weet wel zeker van niet, veel te duur om speciaal voor de RS een 3-deurs versie te ontwikkelen.
Edge zegt
@dirkiii: Wat Motoragent hier boven mij zegt. Als je wat spyshots van de Focus RS erbij had gepakt had je ook allang gezien dat het gewoon een vijfdeurs wordt. Oh, en dan nog iets. “über gti”? Je hebt het hier over een Focus, niet over een Golf.
jurdespotter zegt
Heerlijk laat maar komen!
sergenn zegt
Laat maar komen!! Werk zelf bij ford. Heerlijke wagen de vorige RS alleen interieur was om te janken
tombe zegt
@sergenn: maakt het uit wat voor interieur er in een RS zit?
nasty zegt
@tombe: euhm… Aangezien je de buitenkant niet kan zien terwijl je erin rijdt, maakt het interieur wél uit.
Onehp zegt
@nasty: euhm.. Aangezien ik vooral naar buiten kijk tijdens het rijden, is het vooral zichtbaarheid door de ramen en mooie soft touch wegbekleding het belangrijkste ;)
xxxheidi zegt
@Onehp: Vooruit. Soft touch wegbekleding?
jrk68 zegt
@nasty:
Man, als je hier de weg mee op mag ben je zo blij als een hond met 7 l*llen en heb je het zo druk met plezier maken dat je echt geen tijd hebt om je dashboard te aaien…..
Dat is alleen belangrijk als je een auto hebt die stuurt als een natte krant, het is dus maar net wat je belangrijk vindt….
Mijn prioriteiten liggen altijd bij de rijeigenschappen, daar heb ik elke seconde plezier van….
stannl43 zegt
@jrk68: als je in een Ferrari op een kruk moet zitten doet dat afbreuk aan de rijeigenschappen, hoe dan ook. Interieur is dus wel degelijk belangrijk.
tombe zegt
Ik heb het gelezen tot “een vierpitter die ook in de Mustang dienst doet”. Hou em dan maar die RS al had hij 700pk
sergenn zegt
@tombe: voor mij wel, je zit er tenslotte in als je rijdt toch? Een brute auto met een interieur wat vergelijkbaar is met dixi toiletten is voor mij een zware afbreuk. Al moet ik wel eerlijk zijn dat de interieur van de nieuwe facelift focus er wel goed uitziet. Ben benieuwd wat ford in petto heeft voor ons
davelepeef zegt
Jammer van de vierpitter maar wat dat betreft was de vorige RS/ST een uitzondering, altijd vierpitters geweest. Wel aardig dat het een 2.3 wordt in deze tijden van verpietering! Zal schelen in basiskoppel. Zal verder een piekfijn apparaat worden!! Maar compromisloos doet denken aan n uitgeklede trackdaytoy, dat zal wel wat overdreven zijn lijkt me? On a side note, waar blijft de 4drs Fiesta ST??
henrie zegt
@davelepeef: Ik neem aan dat je de 5-deurs Fiesta ST bedoelt? Die bestaat gewoon, alleen is die niet leverbaar bij ons (en in heel Europa niet volgens mij). Maar in de VS bijvoorbeeld is de 3-deurs dan weer niet leverbaar. De 4-deurs Fiesta is een sedan en die bestaat alleen in andere delen van de wereld (o.a. de VS), maar nergens als ST volgens mij…
davelepeef zegt
@henrie: bedoel inderdaad een 5drs. Leuke auto voor erbij! Over tien jaar als ie leuk geprijsd is weliswaar…
mrs250 zegt
@davelepeef: waarom zou dat overdreven zijn? De huidige RS was eigenlijk ook de leukste / beste van het stel, alleen had een een Megane voor 35k en de Focus voor 50k. Met nagenoeg dezelfde eigenschappen. Dan ben je gauw klaar. Ik hoop dat ze hem deze keer iets scherper prijzen en dat we hem vaker gaan zien.
HZW zegt
Een tot het zelfde vermogen getunde Audi TTS 8J is met zijn 4 cilinder is ook sneller dan een even sterke TT RS met 5 cilinder.
Komt simpelweg door minder gewicht op de vooras en betere stuur eigenschappen.
Audi houd in tegenstelling wel vast aan de 5 cilinder motor al zou de nieuwe versie wel een stuk lichter gaan worden dan de huidige 5 cilinder.
Ford had dat ook kunnen doen, al lagen de rechten van die 5 cilinder bij Volvo volgens mijn.
noah_deheer zegt
Kom maar op!
p0wn3d zegt
Ziet er wel weer heerlijk uit!
cr8sh zegt
Hopelijk lekker 4 wiel. Zoals de escort cosworth.
oceanview zegt
Is dit dezelfde motor als die Mazda in de MPS heeft zitten?
Sracerr zegt
@oceanview: nee joh, die is veel beter! :)
mazdarx zegt
Ik heb liever een Fiësta RS maar goed, een Focus RS is ook goed!
Sracerr zegt
RS is coming? So?, Vtec is coming!
135i zegt
Finally! En zou die dan ook gelimiteerd worden?
Was de vorige generatie RS’en eigenlijk gelimiteerd? (Op de RS500 na dan)