Ze nemen Musk en kornuiten bloedserieus.
Het jonge automerk Tesla houdt het gesprek levend op de burelen van Autoblog. We hebben hier op de redactie te maken met devote petrolheads. Maar zelfs de verstokte V8 fan moet toegeven dat Tesla op dit moment indruk maakt. Niet zozeer door de auto’s, maar vooral vanwege hun aandrijflijnen.
Nu eindelijk komen de ‘echte’ automerken ook met elektrische aandrijflijnen en dat gaat niet van een leien dakje. Het blijkt dat Tesla toch een behoorlijke voorsprong heeft. Tesla is in rap tempo zijn gamma aan het uitbreiden. De nieuwste hype gaat ongetwijfeld de elektrische pickup worden. Als het aan Ford ligt, word het absoluut geen succes. De middelgrote pickup is namelijk sinds jaar en dag het territorium van Ford. De F-150 is de best verkochte auto ter wereld.
Of de gemiddelde pickup rijder zin heeft om over te stappen op elektrische aandrijving, zal de tijd leren. De pickup is toevallig erg populair in gebieden waarin men redelijk conservatief is. De V8, pickup, schoolgebeden en het trouwen van familieleden zijn daar nog zeer in trek. Ford gaat daar niet op gokken en neemt vast het voortouw.
Vandaag werd namelijk bekend gemaakt dat Ford Motor Company een megainjectie van 500 miljoen dollar heeft gedaan in Rivian. Mocht je niet weten welk bedrijf dat is, dan kan dat kloppen. Het is een opstartende fabrikant van elektrische pickups en SUV’s. De plannen die ze hebben kun je in dit artikel lezen. Maar het is duidelijk dat ze Tesla het vuur aan de schenen willen leggen.
Rivian kan nu de vergevorderde plannen gaan uitvoeren, want twee maanden geleden ontving het al een financiële injectie van maar liefst 700 miljoen euro. Het is de bedoeling om de R1S (SUV) en R1T zo snel mogelijk op de markt te brengen. Uiteraard wil Ford daar graag iets voor terug zien. Het wil het platform gebruiken om een eigen elektrische pickup te kunnen bouwen.
steventure zegt
Trouwen van familieleden?
leaper035t zegt
@steventure: Rednecks trouwen hun zussen en nichten. Het IQ van die boorlingen daalt bijgevolg per generatie exponentieel.
Dutchdriftking zegt
@leaper035t: trouwen hun nicht en nemen hun zus.
elemento zegt
@leaper035t: redneck zullen wel gevoelig worden als hun pickupje ipv 6 sec gemiddeldeld in 2.5 sec.100 gaan
lincoln zegt
@leaper035t:
Idd .. achterlijk inteelt volk ..
Elektrisch rijden !! Wat denken die imbecielen wel niet ..
Gelukkig zijn wij wel een kenniseconomie ..
lincoln zegt
@steventure:
Alle buitenlanders zijn toch moslim ..
reactief zegt
Alles voor de clicks die Tesla oplevert.
De naam Rivian niet in de titel, niet in de eerste alinea’s, maar slechts kort benoemen…
Jammer!
willeme zegt
@reactief: Het is een reactie van Ford op de Tesla pickup. Rivian spreekt vooralsnog niet echt tot de verbeelding, maar het wordt zeker genoemd. Er staan zelfs afbeeldingen van. De auto op de hoofdfoto is een Rivian. We hebben over Rivian overigens ook al geschreven, check de linkjes. Als er meer interesse in Rivian artikelen zijn, horen wij het graag!
dunhozzie zegt
@willeme: graag, die SUV maakt hebberig. Ik vroeg me af of jullie (mogelijk via de US vrienden) kunnen vragen of ze plannen hebben naar Europa te komen en wanneer?
reactief zegt
@willeme: Ik vind het wel gek dat je 7x Tesla benoemd in een artikel wat over Rivian gaat en helemaal niet over Tesla behalve jouw eigen invulling dat Ford dit doet vanwege Tesla.
Maar meer artikels over Rivian, graag! Heb er al wat filmpjes over gezien en dat zag er echt heel erg veelbelovend uit.
flutterby zegt
@willeme: Wat een watjes bij Ford! Tesla heeft geen ontwerp en geen productie voor de pick-up aangekondigd terwijl de lijnup voor de komende 2-3 jaar bekend is.
Ze zouden zich eerder zorgen moeten maken om Rivian, ow wacht.. Dáár gaat hem om.
willeme zegt
@flutterby: Staat gewoon allemaal in de tekst ;-)
koen0373 zegt
@reactief: en dat allemaal omdat jij geen premuim account hebt. Ik ook niet, maar ik klik wel heel veel. Ook op banners en zo.
reactief zegt
@koen0373: Misschien heb je gelijk. Maar volgens mij draag ik ook gewoon bij doordat ik de reclame zie. Voor een Premium account mag de journalistiek kwaliteit nog wel wat omhoog en constanter. Twijfel al wel tijden, al vind zo’n kroontje een beetje knullig staan…
brutus90 zegt
@reactief: wat is dat toch met artikelen waarin het woord Tesla staat? Als het je niet aanstaat lees je ’t toch niet? Maak je niet druk… :)
lekkaah zegt
@brutus90: hij heet neit voor niets @reactief :)
reactief zegt
@brutus90: Ehm.. Ik klik omdat ik verwacht iets te lezen over Ford en Tesla vanwege de kop. Maar het gaat over Ford en Rivian. Dat Tesla als klik best gebruikt werd kon ik vooraf niet weten zonder glazen bol.
rrvliet zegt
Schoolgebeden? Bedoel je school shootings?
Esprit_de_Flandre zegt
@rrvliet: Dat gaat hand in hand. ’s Morgens bidden dat niemand binnenstormt met een shot-gun…
Rick-dos zegt
Ach ja, rechts conservatieven…niets zo irritant als een rechts conservatief. Ze hebben de V8 in hun harten gesloten en het “the American way” genoemd 50 jaar nadat de auto z’n intrede had gedaan en ze moeilijk afscheid van hun paard en wagen konden nemen. Sommigen van de conservatieven zweren tot de dag van vandaag bij paard en wagen.
Als je stilstand wil, achtergesteld wil blijven en pas na decennia veranderingen omarmt wees dan een rechts conservatief.
dreetje zegt
@rick-dos: Wat een rare reactie. Het zijn juist links conservatieven die alles willen houden zoals het was. Ze willen geen klimaatverandering, geen hogere zeespiegel, de noordpool en gletsjers behouden en het liefst zouden ze paard en wagen terug willen.
Daar is de gemiddelde redneck een progressief bij. Die wil steeds meer pk’s en een grotere hot tub.
moveyourmind zegt
? Elon Musk [email protected] 7.25 p.m.
Owwwww myyyy Me…
It’s seems Ford is seriously trying to attack Tesla. I aaaam scaaaared, I’m aaam sooo scared I’m pissing in my pants… Not….
Loosers, they need another company to set up a joint venture… Pffffff…. They forget I’m Elon Musk, I smoke so much weed that I’m a joint venture of my own. And Ford will never ever mow the grass away before my feet, as long I’m the Muskias. They never will reach the productionnumber of Tesla of 1 million cars in 2020. Anders the planned production of 2 million Tesla’s in 2021.
I only hope that I don’t get it on the stick with the stockexchangemarketguarddog because I’m sharing this information here on Twitter with my fansla’s.
gandini zegt
@moveyourmind: Twitter was toch altijd van de korte berichtjes?
hollandbest zegt
@moveyourmind: anders?
moveyourmind zegt
@hollandbest: Moest and zijn… Achterlijke autocorrect…
evdw zegt
Tsja 500 miljoen, volgens mij heeft Musk dat in zijn achterzak.
hotze zegt
@evdw: weer verloren in ’t 1e kwartaal…
chills zegt
Een aanrader voor iedereen die wat meer wil weten over de diverse handigheden van de truck, gemaakt door Fully Charged: https://youtu.be/QMfxJEfb4lw
vingers zegt
@chills: Die pick-up ziet er echt uit als een gaaf apparaat. Qua uiterlijk ziet het er veel stoerder uit dan de schetsen die we hebben gezien van de “blade runner” van tesla. https://www.teslarati.com/tesla-pickup-truck-teaser-image/
crepito zegt
Die Rivian concept is echt gaaf. Maar ergens wel triest dat Ford een aandrijflijn moet lenen van een start-up.
vingers zegt
@crepito: Je ziet dat eigenlijk alle traditionele automerken worstelen met de aandrijflijn. Ze blijven toch volgens de vaste basisopbouw van de ICE denken. Dus misschien toch beter goed gejat dan zelf bedacht.
crepito zegt
@vingers: True
lekkaah zegt
@crepito: als die gasten zich goede connecties/expertise/omgeving hebben verworden en zich hier volledig op gestort hebben, een veelbelovende startup én de firepower hebben om je concurrent het lastig te kunnen maken, waarom niet meedoen?
crepito zegt
@lekkaah: Zeker weten. Maar het geeft wel aan dat ze bij de gigant Ford hebben liggen slapen.
SimonMc zegt
@crepito: Je moet dat zo niet zien. Tegenwoordig is het hip om de concurrentie op/weg te kopen. Waarom zelf veel geld en tijd in iets steken, om iets te ontwikkelen terwijl iemand het nu al heeft? Het risico bestaat dan dat het alsnog minder goed is en je moet steeds met één oog open slapen, om te zien wat de concurrentie doet.
Een voorbeeldje in de praktijk: Apple wou een goed werkende vingerafdrukscanner in hun iPhone 5s, en zag dat er eigenlijk maar 1 fabrikant was die dat had. Ze kochten de fabrikant op, en niemand anders kon die vingerafdrukscanner kopen met gevolg dat voor een best lang tijd, Apple de enige was met een fatsoenlijke vingerafdrukscanner.
crepito zegt
@SimonMc: Dat heeft Ford dus lange tijd niet gedaan! Te lang liggen slapen. Anders waren ze nu niet genoodzaakt om een aandrijflijn voor een EV in te kopen. Wel wat anders dan een sensor her en der vind ik. Geeft ook alleen aan dat ze nu inzien dat er vaart moet komen in de ontwikkeling van EVs bij Ford
vaakbenjetebang zegt
@crepito: Het zal niet zo zeer ‘moeten’ zijn, maar een strategische keuze. Je kunt wel alles in huis willen doen, maar de expertise zal vast niet volledig aan boord zijn. Natuurlijk kun je mensen met die expertise aan gaan nemen, maar dat duurt lang. Dan is zo’n investering natuurlijk de kortste klap. Waarom zou je immers alle beginnersfouten en kinderziektes zelf willen maken en ervaren en zo je hoofdproces verstoren?
Dat kun je als cynicus wel ‘moeten’ noemen, maar zo kun je heel veel zaken in de (auto-)industrie wegzetten als ’triest’; er wordt immers van alles en nog wat als compleet pakket ingekocht door zo’n beetje alle fabrikanten op de wereld. Zelfs Daimler, dat toch echt heel erg veel zelf maakt, koop bijvoorbeeld zijn sensoren gewoon in.
De eerste Tesla was ook gewoon een Lotus met een eigen aandrijflijn; dat is natuurlijk precies het omgekeerde van wat Ford nu lijkt te gaan doen. Ja, Tesla was natuurlijk zelf een startup en geen OEM die miljoenen auto’s op jaarbasis afzet, maar het idee is hetzelfde. Je ontwikkelt het gedeelte waar je goed in bent of interesse in hebt, en de rest koop je eenvoudigweg in.
Vervolgens heeft Tesla ook niet uit weelde van die Mercedes-stengels aan de stuurkolom gehangen in de Model S. Natuurlijk hadden ze die zelf kunnen ontwikkelen, maar dat duurt lang, kost geld en arbeidskracht. Kennelijk vond Tesla dat niet interessant of de moeite waard, want het ontwikkelen van zulke stengels is niet Tesla’s raison d’être – net zoals het ontwikkelen van elektrische aandrijflijnen vooralsnog niet die van FoMoCo is.
Mind you, dit is niet bedoeld om Tesla te bashen, maar om zo’n investering van een fabrikant nu als ’triest’ weg te zetten vind ik ook weer zoiets. Wat ik dan eerder ’triest’ vind in dit verband is wat Audi deed en doet: toen men zelf nog geen EV bouwde regelmatig steken uitdelen naar Tesla en hoog van de toren blazen dat Audi over een paar jaar wel eens zou laten zien hoe het moest, om vervolgens met een behoorlijk teleurstellende e-tron op de proppen te komen, die het in vergelijkende tests hard te halen heeft tegen een Model X die toch al een tijdje op de markt is en waarvan de techniek eigenlijk al jaren in min of meer dezelfde vorm op de markt is in de Model S en X.
pramm zegt
@vaakbenjetebang: Natuurlijk is dit een strategische keuze. Alleen is de vraag wat je als autobouwer in de toekomst nog onderscheidend maakt. We zien nu bijvoorbeeld al dat Audi problemen heeft om de E-tron in grotere getallen te leveren omdat ze voor een van de belangrijkste componenten (de batterij) afhankelijk zijn van LG.
Dat je de versnellingspook, of richtingaanwijzer bij een andere partij vandaan haalt, dat kan ik me goed voorstellen. Maar dat je dergelijke kritieke componenten en in dit geval een volledig platform afhankelijk maakt van het succes van in dit geval Rivian, begrijp ik niet.
vaakbenjetebang zegt
@pramm: Eigenlijk zit het antwoord een beetje in je vraag opgesloten: de aandrijflijn gaat niet meer zo bepalend zijn voor het onderscheidend vermogen, dus die kun je prima uitbesteden. Immers, heb jij al ooit een heftruckchauffeur te vuur en te zwaard de motor van zijn Jungheinrich zien verdedigen tegen een fervent liefhebber van de Stihl? Precies…
Wat dat betreft wordt de EV een ‘great equalizer’, en moet je het als fabrikant ergens anders gaan zoeken om je te onderscheiden. Jammer, maar waar.
pramm zegt
@vaakbenjetebang: De aandrijflijn en batterij gaan juist bij een EV het verschil maken. De gebruikte cell technologie, degradatie van de batterij, oplaadsnelheid, zowel DC als AC maken een groot verschil of een EV een fijn te gebruiken auto blijkt of een matig product. Het feit dat Tesla door toepassing van de motor van de model 3 als voorste motor in de model s en x, 10 a 12% meer range biedt, laat zien wat er door innovatie nog te halen is.
vaakbenjetebang zegt
@pramm: zie ook het antwoord van @crepito hiwronder. Nu is het nog zo dat de aandrijflijn veel verschil kan maken (range, laadsnelheid) maar dat is een tijdelijke zaak. Als over een aantal jaren het opladen min of meer genormeerd op een bruikbare snelheid is zoals een benzinepomp dat nu ook is, valt daar weinig meer te halen. Verder zie ik de actieradii bij vergelijkbare voertuigparameters in dd toekomest ook dicht bij elkaar liggen, eigenlijk net zoals de prestaties en verbruik van vergelijkbare ICE’s nu al vaak heel dicht bij elkaar liggen. Het grote verschil is dat het ‘karakter’ van eender welke elektromotor voor de eindgebruiker goeddeels gelijk aanvoelt. Knappe jonggen die geblinddoekkan zeggen of hij in een EV met synchroon- of asynchroonmotor zit, bijvoorbeeld.
crepito zegt
@vaakbenjetebang: Je ziet juist nu dat de aandrijflijn en techniek het verschil maken.. over 10-15 jaar misschien niet meer.
crepito zegt
@vaakbenjetebang: Klopt, maar een hele aandrijflijn is wel wat anders dan een knopje of sensor her en der, als je zelf te kennen geeft te focussen op EV’s. Vergelijk met Tesla is inderdaad andersom en die doen nu al veel ontwikkeling zelf. Ford zag uiteraard dat het te lang zou duren als ze het zelf zouden ontwikkelen en zijn nu genoodzaakt om ook een aandrijflijn in te kopen.
geelbarrel zegt
Kstond vandaag wat trottoirbandjes te laden…. met mn smart (stoeltje omlaag) . Dan denk ik dat zo’n F150 EV helegaar geen slechte opvolger zou zijn!
Esprit_de_Flandre zegt
“een megainjectie van 500 miljoen dollar”
Tja, is maar wat je “mega” noemt…
mashell zegt
@Esprit_de_Flandre: mega is een miljoen, dit is dus 500 mega, toch best veel mega. Maar het is natuurlijk niet zo mega als Mega Mindy.