Vroegah, toen je als schaatser nog gewoon pindakaas at, was er een ultieme endurance race. Deze race had de naam Parijs-Dakar (ja, vanwege de route) en als kind zat je elke avond voor de TV om te zien wat de status was van onze dikke vriend BobJan de Rooij. Speciaal voor al die mensen hebben we een zeer vet filmpje in de aanbieding, inclusief old school Depeche Mode herrie…
Met dank aan Milly voor de tip!
PS: Afgelopen zaterdag is Dakar 2007 van start gegaan (in Lissabon notabene) en zoonlief/trucker Gerard de Rooy eindigde als eerste! Op dit moment staat hij derde maar het is DNA, ik zeg het je!
Martijn Roskam zegt
Toevallig heb ik net op vandaag een zelfde soort van video geplaatst..
http://www.amt.nl/web/show/id=60004/contentid=9000/Dakar-Video%3A-Daf-TurboTwin-1988.html
autoblogger zegt
Jaja, je zit gewoon de hele dag op autoblog te F5’en ;)
Benny1 zegt
…. en dan ineens zie je een lijk liggen :S
Martijn Roskam zegt
Autoblog vind ik inderdaad een leuk weblog waar ik met behoorlijke regelmaat op kijk..
Na een ongeval met het tweede team, is bijrijder Kees van Loevezijn om het leven gekomen, DAF trok beide teams terug uit de rally.
Op AMT hebben we dat stukje er bewust af gelaten, maar het kan ook zijn dat er iemand gewoon achter die bumper ligt om zich te beschermen tegen de brandende zon.
milly zegt
Even nog wat informatie
De daf’s, de X1 en de X2 werden aangedreven door twee motoren van elk 600 pk. Dus elke truck had 1200 pk. De topsnelheid lag rond de 215 km per uur.
De X1 van Jan de Rooy staat nu in het Daf museum. Wat met de X2 is gebeurd kun je wel zien in het filmpje
lotte zegt
Hey Martijn Roskam! Hoe is het met je vriendin?
http://www.autoblog.nl/archive/2006/12/28/op-vierde-kerstdag
;-)
Marco zegt
Kan me nog een fragment herinneren, waarin Jan met z’n Daf, op topsnelheid, de Peugeot 405 T16 van de winnaar voorbij jaagt…..echt een bruut van een truck…
Rick dos zegt
Toen was DAF trucks ook nog gewoon Nederlands…….jammer hè?
Trouwens hoe staat het met onze Fiat Panda vrienden?………..
armada zegt
OH YEAH. dit is het betere materiaal
Marco zegt
Kom de Panda boys niet bij de eerste 108 tegen….
Marco zegt
http://www.dakar.com
Rick dos zegt
@Marco
Thx man!
lincoln mark8 zegt
de rooij = koning
Alwood zegt
HOEZO staat gerard op 3?! is dat na de 4e etappe??? wtf! hij moet echt winnen dit jaar… niks gelul over kunnen en pech en al die rotzooi! nadat de de rooijs zo vaak achter elkaar genaaid zijn door de russen moet er gewoon een winnen.
beckx mag ook winnen, stacy moet maar op 2 :P
Citrofiel zegt
Die Jan is echt nauwelijks veranderd zeg. Jammer dat hij zo snel pech kreeg (deze dakar) en nu eigenlijk uit de race voor de eerste plaatsen ligt… Verder wens ik Gerard dan maar veel succes.
erik zegt
Filmpje werd vorige week al op Jalopnik aangekaart. Men heeft het daar wel over een twee moteren met in totaal 2400pk.
http://jalopnik.com/cars/daf/doublerad-daf-turbotwin-x1-video-226577.php
Wat is het nu?
Alwood zegt
volgens mij is het 1200pk en over de 3000nm koppel
JANUS zegt
Ik heb als jochie die Turbo Twin nog een keer op het strand van Scheveningen zien scheuren volgens mij.
Sjesus wat een monster.
Hollands Glorie !!
Dink zegt
Ik zag de start zaterdag in Lissabon ;)
slk zegt
Gaaf hoor. Geweldig die zwarte rookpluimen. Die dingen liepen echt als een speer. Goede muziek trouwens.
Dink zegt
Lisboa – Dakar 2007 – Trucks – Camiões
http://www.youtube.com/watch?v=2qqi8XUA-pA
Pannekoek zegt
Vrachtwagens met middenmotor, wat wil je nog meer?
Klassiekerrally zegt
@ Dink: FOTO’S!!! ;)
Wie kan een afbeelding vinden van die Daf met twee cabines?
Ik vond deze van een SLANKE Jan de Rooy:
Klassiekerrally zegt
Helaas…
Dan de link maar: http://www.daf.dse.nl/Rally's/06-de%20Rooij%202.jpg
autoblogger zegt
Plaatje is beveiligd en kan zo te zien alleen bekeken worden als je op die site zit…
marcus zegt
Hij is jaren geleden met die truck straal bezopen snachts door de straat gaan crossen.
Sommige bewoners belden de politie in de veronderstelling dat een straaljager zeer laag over kwam.
mooi mens die Jan de Rooij!
Klassiekerrally zegt
@ autoblogger: ik heb ’t ook maar opgegeven :(
Is in elk geval een plaatje van De Rooy naast een Daf coupé.
Google maar op images.google.nl, dan vind je ‘m wel.
Johan zegt
Echt mooi om te zien die Hollandse glorie!
Antoine zegt
Bij dat ongeluk wat we net zagen is toch zijn co piloot omgekomen?
Bart zegt
Mooi om te zien dit, Brabantse Glorie :D
Joost zegt
Mooi. En ik hoop dat Stacey dit keer gaat winnen, vandaag weer goede zaken gedaan. Op http://www.dakar-derooy.com/2005/nl/index.php?categoryid=37 staan mooie bouwplaten van de Rooy trucks van de afgelopen Dakar seizoenen, en ook nog enkele oude trucks. onder andere het 2koppig monster….
autoblogger zegt
Jan en Gerard de Rooy hebben beiden de Dakar Rally moeten verlaten. Vader De Rooy blies donderdag de motor van zijn vrachtwagen op. Zoon Gerard moest de strijd staken nadat een cilinder was weggesmolten en onherstelbaar was vernield.
Gerard de Rooy eindigde donderdag nog als tweede in de zesde etappe. In het algemeen klassement bezette hij ook de tweede plek. Hij had een achterstand van bijna 49 minuten op landgenoot Hans Stacey.
Via http://www.nrc.nl/anp/sport/article597758.ece/Dakar_Rally_Vader_en_zoon_De_Rooy_uit_Dakar
Klassiekerrally zegt
Bummer :(
Klassiekerrally zegt
Over Daf gesproken: wat hebben ze toch een gaaf spul gemaakt in de loop der jaren: http://www.klassiek-techniek.nl/gfx/106/daf/index.html
Cor de Bresser zegt
Helping Hands vzw,
Postbus 85
B-2380 Ravels-1.
e-mail: [email protected]
bank: KBC 733-0340156-07
IBAN: BE74 7330 3401 5607
BIC: KREDBEBB Ravels, 20 januari 2007
Persbericht
Alternatieve Parijs-Dakar voor het goede doel !
Uitdaging met low budget cars door Sahara naar Gambia.
Na de succesvolle eerste editie in 2006 gaat op 24 maart, 13-20 en 27 oktober 2007
de 2e Antwerpen – Banjul Challenge van start.
Deze Challenge is een uitdaging om met normale, niet geprepareerde auto’s en motoren naar Gambia te rijden dwars door de Sahara zonder formele ondersteuning onderweg. Vanaf Antwerpen gaat de rit door Frankrijk, Spanje, Marokko, Mauritanië en Senegal, naar Banjul in Gambia.
De voornaamste spelregel is dat de voertuigen op het einde van de rit geschonken moeten worden aan het goede doel.
Voorgeschiedenis
De formule van deze Challenge is overgewaaid uit Plymouth in Engeland. Daar werd deze rit voor het eerst georganiseerd door Julian Nowill als de Plymouth Dakar Challenge 2003.
Er blijkt een enorme belangstelling te bestaan voor deelname aan een dergelijke uitdaging. Veel avontuurlijk ingestelde mensen willen ook wel eens in de voetsporen treden van de deelnemers van de fameuze Rally Parijs – Dakar, maar in dit geval dan met een low budget.
Slechts drie spelregels.
De in Engeland gehanteerde regel dat de auto’s niet meer mogen kosten dan 150 euro, hebben we vervangen voor de regel, dat de aanschafprijs van de auto’s niet hoger mag zijn dan 500 euro en er voor 150 euro aan versleuteld mag worden om hem te prepareren voor de Sahara, omdat we er enerzijds naar streven goede bruikbare voertuigen af te leveren in Gambia, en anderzijds het een uitdaging is, om met een low budget dit avontuur aan te gaan.
De start van groep één van de Challenge vindt op 24 maart plaats in Antwerpen. Na 21 dagen vol uitdaging en nieuwe ervaringen is de finish voorzien in Banjul, de hoofdstad van Gambia. Daar dienen de deelnemers hun voertuigen in te leveren zodat deze kunnen worden geveild. De deelnemers zullen daarna per vliegtuig terugkeren naar huis. De volgende drie groepen starten op 13-20 en 27 oktober 2007.
Sponsoring
Het is nadrukkelijk de bedoeling dat de deelnemers zelf de kosten van de Challenge dragen dan wel deze bijeen trachten te krijgen door middel van sponsoring door bedrijven (of door familie, vrienden, enz.). In ruil daarvoor kunnen reclame-uitingen worden voorzien op de voertuigen. Ook kan tegen sponsoring reclameruimte ter beschikking worden gesteld op websites die deelnemende teams ter ondersteuning van hun Challenge zelf kunnen opzetten. Andere mogelijkheden voor sponsoring zijn niet uitgesloten. Voorwaarde daarbij is dat zij niet ingaan tegen de doelstellingen van de Challenge en zijn organisator.
Goede doelen
De organisatie van de Antwerpen – Banjul Challenge is in handen van de vzw Helping Hands. Deze vereniging zonder winstoogmerk heeft als doelstelling in brede zin het verlenen van materiele en immateriële steun aan humanitaire projecten in ontwikkelingslanden. Een van de mogelijkheden daartoe is het organiseren van o.a. Challenges met auto’s en motoren. Alle baten worden ter beschikking gesteld van goede doelen.
Helping Hands vzw heeft een lijst opgesteld van 22 goede doelen in Gambia waaruit de deelnemers zelf een keuze kunnen maken. De opbrengst van de veiling van het betreffende voertuig zal aan het vooraf gekozen goede doel worden geschonken. Alle selecteerde goede doelen zijn erkend door de Jammeh Foundation For Peace in The Gambia. Dat is een onafhankelijke charitatieve organisatie in Gambia, waarvan de president Dr. Alhaji Yaha A.J.J. Jammeh beschermheer is.
Afspraken in Gambia
Met deze Gambiaanse organisatie heeft Helping Hands een Memorandum Of Understanding ondertekend. Hierin is onder meer vastgesteld dat de Jammeh Foundation For Peace in The Gambia de veiling van de voertuigen op zich neemt en zorg draagt voor de verdeling van de opbrengsten tussen de gekozen goede doelen. De ondertekening van het Memorandum vond plaats op 8 mei 2006 in Banjul door ondergetekende en de vice-president van Gambia H.E. Dr. Isatou Njie-Sady, tevens voorzitster van de Jammeh Foundation. Deze ceremonie is breed uitgemeten in de Afrikaanse pers. De nationale televisiezender GRTS opende die dag zelfs het 8 uur journaal met deze gebeurtenis.
Ervaring
Ondergetekende, Cor de Bresser, heeft reeds twee maal deelgenomen aan de Nederlandse versie van de Challenge. Hij heeft daarbij veelvuldig de publiciteit gehaald rond het Schoolbusteam (zie http://www.schoolbusteam.nl). Een schoolbus die hier geen dienst meer mocht doen is toen daarheen gereden en deze wordt nu in Gambia ingezet om elke dag vele kinderen een urenlange voettocht naar school te besparen. Vanuit de gehele grensstreek volgden vele enthousiaste reacties op deze deelname aan de Challenge en de aansprekende invulling ervan.
De ervaring van het overbrengen, veilen of schenken van goed bruikbare voertuigen en voertuigen die daadwerkelijk tot nut van de Gambiaanse bevolking kunnen zijn, hebben de aangezet gevormd tot dit nieuwe initiatief, de Antwerpen – Banjul Challenge .
Helping Hands is daarbij opgericht, niet alleen om de organisatie in goede banen te leiden maar vooral ook om de Gambiaanse bevolking op directe wijze te kunnen ondersteunen in het verwezenlijken van diverse projecten. 14 oktober 2006 werd de eerste Challenge vanuit Antwerpen verrreden en was meteen een succes.
Inschrijving nu geopend voor deelname
Voor alle geïnteresseerden die zich aangetrokken voelen tot het avontuur, en bovendien de doelstelling van Helping Hands een warm hart toedragen, staat inschrijving voor deelname aan de Challenge vanaf nu open. In principe kan iedereen, ongeacht de leeftijd of nationaliteit , aan de Challenge deelnemen. Aspirant-deelnemers vinden alle benodigde informatie op de website. Daar zijn ook het huishoudelijke reglement en inschrijfformulier te downloaden.
De website van de Challenge: http://www.antwerpenbanjul.com
Voor meer info kunt u ook mailen naar : [email protected].
Telefonische inlichtingen op 003214-657457
GSM 06-46343542
Cor de Bresser
Voorzitter Helping Hands vzw
Jan zegt
@Rick Dos: Incorrect. DAF was toen van International Harvester.
Cor de Bresser zegt
Op dinsdag 18 maart vertrekt de eerste groep van de Antwerpen Banjul Challenge 2008.Voor een rit van 7200 km. Door 7 landen via Dakar naar Banjul de hoofdstad van Gambia.
Tegenhanger Barrelrace.
De Challenge is een uitdaging om met een normale niet geprepareerde auto of motor in de voetsporen te treden van de echte Dakar rally. Maar in dit geval gaat het er om een goed bruikbare auto of motor af te leveren die geveild wordt voor het door de rijders gekozen goede doel in Gambia. Dit in tegenstelling tot een barrelrace die vanuit Nederland vertrekt waarbij de deelnemende auto’s slechts 500 euro mogen kosten.
Bij de Belgische editie die van uit Antwerpen vertrekt rijden zelfs schoolbussen, ambulances en auto’s mee die in Gambia weer ingezet worden voor een tweede leven. De 1000 euro limiet waarover op de website gesproken wordt is slechts om aan te geven dat men al deel kan nemen met een auto uit de laagste prijsklasse.
Goede doelen
Met de vorige edities van de Challenge zijn weer verschillende projecten in Gambia gesteund.
Zo kan een school in Kerre Serring verder afgebouwd worden. Het dorp Nyofelleh ontving een ambulance die met de Challenge meekwam. En in Jiboro gaat men een landrover van de Challenge inzetten om patiënten te vervoeren. In Kartung kregen 45 kinderen mondharmonica’s en een week les van een lerares die met de Challenge meekwam.
In Tujering kon begonnen worden met de bouw van een school dank zij de verkoop van de auto en ingezamelde sponsorgelden van het Wolofteam! In Banjul werd een kleine vrachtwagen met hulpgoederen, zoals rolstoelen, medicijnen, computers, schoolspullen, etc, gelost die met de Challenge meekwam. En de auto werd geschonken aan een ziekenhuisproject in Kartung. Een schoolbus doet nu dienst in het district Brikama. En een landrover wordt nu ingezet voor hand en spandiensten bij het school- en ziekenhuisproject in Latrya. In Kendingsabel kan gestart worden met het afbouwen van het katholieke kerkje dank zij de verkoop van de Volvo van een van de teams. En de kas van de Chamber of Commerce is weer aangevuld uit de verkoop van auto’s om microkredieten voor vrouwen te verstrekken. En een project met zonne energie in Brufut ontving de opbrengst van een auto. In Faraba Sutu kan men de ingestorte kleuterschool herbouwen.
Ook voor 2008 staan er weer een aantal projecten op de website waaruit de rijders hun keuze kunnen maken.
Veiling.
Om de auto’s in Gambia te veilen werken we nauw samen met de Jammeh Foundation For Peace, een organisatie die de projecten in Gambia coördineert en selecteert. Tevens organiseert deze Foundation, waarvan de president van Gambia beschermheer is, de veiling van de auto’s en zorgt dat de opbrengsten bij de projecten komen.
Deelnemers
Intussen geniet deze opzet van de Challenge een steeds grotere bekendheid. Er hebben zich al weer 20 deelnemers aangemeld. Deze zijn afkomstig uit heel Nederland en België.
Zij betalen slechts 250 euro inschrijfgeld per team aan de organiserende Vereniging zonder winstoogmerk Helping Hands die in Ravels België gezeteld is.
Op de website: http://www.antwerpendakar.be is alle informatie te vinden.
bmw6cyl4live zegt
en met uitzondering van de rest van de nederlandse trucks. mag ik toch hopen. de Rooy heeft het altijd goed voorelkaar maar ik denk dat dit jaar de ginnaf`s van van Ginkel cker kansmaken op de eindzege.
Tom zegt
Gerard de Rooy mooi 3e geworden dit jaar e(2009)
de TurboTwin X1 had i,n totaal 1200pk.
mn pa heeft ooit hier in het dorp met the bull meegereden 1 dag voor het vertrek naar Parijs.
was toen ook super zei hij.
zonder problemen reden ze op hun gemak met iets meer als 170km van achel centrum richting nederlandse grens…