Twee keer goed nieuws: de Ford Focus ST Track Pack komt alsnog naar Nederland en de meerprijs valt heel erg mee.
Er zijn al diverse auto’s in de Autoblog Garage voorzien van een zogenaamd schroefset, meest recentelijk de Audi A6. We waren er zeer in onze nopjes mee. De vraag die boven kwam drijven: waarom doen fabrikanten dit zelf niet? Als het zoveel beter wordt? Welnu, toevallig zijn er fabrikanten die het aanbieden. De Audi RS4 en Audi RS5 in Competition Plus-uitvoering zijn ervan voorzien. Vandaag komt daar een nieuwe bij in de vorm van de Ford Focus ST. Deze kun je namelijk nu bestellen met het zogenaamde Track Pack.
Schroefset
Zoals de naam doet vermoeden is deze auto geschikt voor het circuit c.q. sportiever gebruik. Dat doet Ford met een paar zeer zorgvuldig uitgekozen upgrades. We beginnen met de schroefset. Deze is ontwikkeld in samenwerking met KW Automotive. De dempers zijn voorzien van roestvrijstalen behuizing (zoals altijd bij KW). Je kunt zowel de dempers als de veren naar wens afstellen. Bij de dempers de ingaande en uitgaande slag, voor de veren kun je ook de hoogte instellen. Afhankelijk per markt is dat 10 tot 25 millimeter.
Maar de Focus Track Pack is meer dan alleen een KW Schroefset. Er zijn nu nieuwe grotere remmen. De Brembo’s zijn 10% groter dan voorheen, namelijk 363 mm. De klauwen zijn voorzien van vier zuigers aan de voorzijde. Ze moeten niet alleen zorgen voor een kortere remweg, maar de schijven moeten ook in staat zijn hun hitte sneller kwijt te kunnen.
Als laatste zijn ook de wielen aangepast. De velgen zijn nu een stuk lichter dan voorheen. Een lager onafgeveerd gewicht levert immers een beter rijdende auto op. De banden zijn nu Pirelli P Zero Corsa’s. De motor is dezelfde 2.3 liter grote EcoBoost turbomotor met 280 pk en 420 Nm. Daarmee kun je in 5,7 naar de 100 km/u sprinten en een top van 250 km/u halen.
Focus ST Track Pack in Nederland
In eerste instantie zou de Focus ST Track Pack niet naar Nederland komen, terwijl deze optie wel in onze buurlanden op de prijslijsten kwam. We hebben echter goed nieuws: de extra hete Focus ST wordt nu alsnog leverbaar in ons land.
Voor het Track Pack betaal je een meerprijs van €3.575. Dat valt reuze mee, als je ziet wat je er allemaal voor krijgt. Als je 60 mille betaalt voor een hot hatch kan dat er ook nog wel vanaf. In totaal kom je dan uit op €64.215 (mits je verder niks aanvinkt). Dat is wel een flinke smak geld, maar goed, we mogen blij zijn dat Ford nog dit soort auto’s maakt.
Meer lezen? Dit zijn de 12 dikste Hot Hatches van de jaren ’00!
hotze zegt
Ben wel benieuwd wat dit pretpakket kost. Is wel mooi deze actieve rijverbetering. Auto’s worden tegenwoordig volgehangen met meuk die eigenlijk is bedoeld voor bestuurders die overal zitten met gedachten, behalve bij het autorijden. De verbeteringen op deze Ford zijn juist bedoeld voor de actieve rijders; ook als de Vmax niet overdreven hoog is levert het veel lol – lekker een bochie insturen of hoeken bij het wisselen van rijstrook – heerlijk.
rollingstoned zegt
“Voor het Track Pack betaal je een meerprijs van €3.575.”
Onehp zegt
Duurde slechts een goede 8 maanden om met het juiste antwoord te komen ;)
berlinetta zegt
€ 3.575.
Onehp zegt
Fijn dit van de fabriek te kunnen krijgen, ontwikkeld in Genk?
Net als Martijn doe ik dit vaker met mijn auto’s, de helft van het werk en daarom eigenlijk al het werk is echter een goede afstelling…
cossiekiller zegt
De bovenstaande foto’s zijn in alle geval op het testcircuit in Lommel genomen. ;-)
petroldrinker zegt
Er zijn denk meer autos met schroefset af fabriek dan veel mensen denken, ook autos zoals meeste Ferrari’s komen af fabriek met een schroefset, lambos denk ik zelfde, maar vaak de duurdere autos veelal
Edge zegt
Je rijdt zo’n Focus ST doorgaans niet of nauwelijks op het circuit, dus ik zou voor de veren en dempers een sportieve, maar toch comfortabele afstelling kiezen en dan wel genieten van het lagere gewicht van de wielen en de betere remmen.
petroldrinker zegt
Overigens, 60k+ voor een focus… prijzen zijn echt belachelijk geworden van nieuwe modaal formaat autos
willeme zegt
Sper, Brembo’s, KW schroefset, lichtere velgen. Normaal gesproken ben je dan sowieso al 10 mille kwijt, dus die meerprijs is heel erg keurig (Ford hoeft de originele spullen niet te leveren, dus dat scheelt centjes). Overigens, bij de 10 mille komt ook nog eens 2 om het te installeren, dus je hebt een topdeal hiermee.
Onehp zegt
Sper zat er wel al op…
youknowme zegt
Die €3575 is echt de deal van het jaar. De €18k aan bpm die ervoor zorgt dat ie ruim over de €60k heengaat is minder. Maar ik weet wel welke optie er op moet zitten als ik over 5 jaar Autoscout aanslinger om er tweedehands een te kopen.
berlinetta zegt
Ik denk dat het eerder de kunst wordt om er tegen die tijd een te vinden op Autoscout, in ieder geval in NL. Via import moet er wellicht wel iets mogelijk zijn.
youknowme zegt
Ik hoop in ieder geval dat er een paar op origineel Nederlands kenteken komen. Anders zit er niks anders op dan er eentje uit het buitenland te halen. Of een schroefset en andere velgen onder een gewone ST te gooien. Maar zoals @willeme zegt is dat een bijzonder prijzige aangelegenheid.
Onehp zegt
@willeme misschien artikel doen als update op het originele artikel? (mbt oude commentaren)
thjvanvlerken zegt
Ik kan hier in Polen voor 45-50 k euro een ford st rijden. Dure hobby in NL zo’n auto. Mooie wagen, jammer van het scherm. 60k euro in NL, genoeg mooiers voor die centen dacht ik zo.