Dit ziet er niet goed uit voor de ooit zo enorm populaire Ford Focus en Volkswagen Golf.
Het is een beetje de ‘standaard-auto’. Als je een auto zoekt waarmee je alles kan, dan is het de Ford Focus wel. Nuchter beschouwd is het een verschrikkelijk goede auto als je rekening houdt met verbruik, ruimte, rijeigenschappen, prestaties en vooral de prijs voor dat alles. Toch is het blijkbaar niet voldoende.
Focus bloedt dood
De verkoopcijfers van de Ford Focus zijn als een baksteen in elkaar gezakt, aldus DataForce. In mei werden er 27.151 van verkocht. Nee, niet voor Nederland, maar voor heel Europa. Dat is een daling van 28,3 procent. Nu kunnen we de schuld geven aan de chiptekorten en oorlog in Oekraïne, maar het feit is dat de vraag naar de Focus enorm aan het dalen is. Dat meldt Automotive News Europe.
Maar het wordt nog erger, want de geplande investeringen in de fabriek waar de Focus gebouwd wordt (Saarlouis, Duitsland) gaan niet door. In plaats daarvan gaat Ford 2 miljard investeren meer elektrische auto’s voor de Europese markt. Dat geld zal naar de fabriek in Keulen (ook Duitsland) en Craiova (Roemenië) gaan. Het lijkt erop dat Ford accepteert dat de Focus niet meer de hardloper van weleer is.
Focus én Golf onderuit
Overigens is het niet zo dat Ford er compleet naast zit, men zit tegenwoordig niet op een C-segment auto te wachten. Volkswagen beleeft namelijk ook behoorlijk dramatische tijden met de Golf. Nu maakte Volkswagen de fout door de Golf 8 slechter én duurder te maken dan de Golf 7. Dat zie je ook aan de verkopen, want ook daarvan kelderden de verkoopcijfers met 25,3 procent.
Dat geldt trouwens ook voor de Audi A3, Seat Leon en Skoda Octavia. Die doen het allemaal veel slechter dan voorheen. Met een totaal van 56.805 exemplaren is de Volkswagen Golf ook niet meer de best verkochte auto van Europa. Dat is nu de … Peugeot 208 met 68.156 exemplaren! Tweede is de Dacia Sandero, waar er 62.272 van verkocht zijn. Good news!
Helemaal als een verrassing komt het niet. Het C-segment staat al langer onder druk, aldus confrère @machielvdd. Jaap kon al melden dat er een complete Autopocalypse gaande is. Maar het C-segment gaat dus extra onderuit met de slechte verkoopcijfers van de Focus en Golf. Tegenwoordig zijn kleine B-segment coupé-SUV’s immens populair. Voor de fabrikant ook wel lekker, want daar zit meer marge op.
Meer lezen? Dit zijn 12 opvallende feiten van de autoverkoop 2021 in Nederland!
adyton zegt
Ook niet echt verbazend als de fabrikanten weinig moeite hebben gestokken in de modellen ook om mensen te overtuigen. De ford focus is wel heel doorsnee geworden en de golf 8 is een serieuze stap terug tov de 7 qua ontwerp en afwerking. Plus de hogere prijzen doen mensen gewoon zoeken naar betere alternatieven.
tortuga zegt
Inflatie is a b*tch en alle andere geld gerelateerde dingen.
jensoffbutton zegt
Beter is een B segmenter toch niet? Tenzij je veel drempels moet nemen. Als je een beter alternatief wilt, dan moet je dus meer geld neerleggen.
Edge zegt
Ik denk dat er ook wel enige vorm van kannibalisatie binnen Volkswagen optreedt. In het nog niet zo verre verleden moest je fors extra betalen voor een SUV-achtige, maar tegenwoordig is het verschil bij Volkswagen verwaarloosbaar: een Golf 8 begint bij 32.490, terwijl een T-Roc voor slechts 300 euro meer weg mag.
por100 zegt
Die dus wel gebaseerd is op de polo, dus enigszins vreemd blijft het nog wel. Kan mij niet voorstellen dat de golf 8 zozeer minder is geworden dat hij slechter is dan een b-segment auto.
banaan7 zegt
T-Roc is gebaseerd op de Golf. Volgens mij verwar je hem met de T-Cross, deze is wel op de Polo gebaseerd ;)
karhengst zegt
Dat is wat ze je willen doen geloven. De tegenhanger van de Golf is namelijk de Tiguan.
Uiteindelijk is het allemaal MQB en laten ze volgens mij die cross-overs wel een beetje tussen de segmenten in vallen.
bernoulli zegt
Golf, T-Roc en Tiguan zijn MQB. Polo en T-Cross zijn MQB-A0.
Johanneke zegt
Jonge mensen leasen een EV, oude mensen kopen een crossover. Voor de rest kan helemaal niemand een nieuwe auto betalen. Dus uiteraard gaat de c segment hatchback kapot.
Robert zegt
Dit, en niet anders. Volkswagen kanibaliseert de verkopen van de Golf met de ID.3 en de Tiguan, en voor elk ander merk geldt feitelijk hetzelfde: de traditionele hatchback, stationwagon of sedan wordt ingeruild tegen een crossover of EV. Het enige wat nog zal helpen is, als men onder dezelfde modelnaam ook een elektrische of (stekker)hybride kan aanbieden.
bernoulli zegt
Werkgevers leasen een EV. Jonge mensen doen hooguit private lease, en dan pakken ze een Ibiza oid.
LaLancia zegt
Met die laatste zin geef je eigenlijk al aan wat er speelt.
Een chip is net een euro. Je kan ‘m maar een keer uitgeven/monteren in een auto. Dus gaat die chip naar een T-Roc/Tiguan of een Kuga, want meer marge. De Golf en Focus hebben dan het nakijken.
witloof zegt
Tjah, als ze de focus nu eens zouden maken en uitleveren..
In April 2021 een Clipper besteld.
Eerst uitgesteld owv chiptekort, dan door overzetten naar facelift, nu onbepaalde levertermijn door Sync 4 issues door oorlog in Oekraïne. Een drama.
O plaat zegt
Ze zijn allemaal te groot en te zwaar geworden, ze hebben het formaat van breaks 25 jaar geleden en zijn allemaal lange 5 deurs wagens geworden inplaats van de compacte 3 deurs die ze vroeger allemaal waren. Een UP komt meer in de buurt van een Golf 1 dan een huidige Golf. Vroeger was een hatchbak voor wie iets compact zocht en een break voor het gezin. Nu kopen gezinnen cross overs en SUVs en wie iets compact zoekt koopt een formaat kleiner. Door ze zo te doen groeien hebben ze hun bestaansrecht weg gecijferd.
mashell zegt
Daarom is het ook niet zo vreemd dat het B segment wel populair is, dat zijn volwaardige auto’s. De Golf is de Passat van vroeger en wie op zoek is naar een Passat achtige wagen die neent nu een Tiguan.
Tiemen zegt
Een beetje leuke Focus kost dan ook direct een godsvermogen. Voor dat geld kun je ook elektrisch rijden en tenzij je aanhangers moet trekken is dat altijd de betere keuze.
Dutchdriftking zegt
Nog even en een Golf is uniek. Het moet niet gekker worden…
outlook zegt
Dingen komen dingen gaan.. dat geldt misschien zelfs ook voor de Golf
ouwedibbes83 zegt
Klopt, vaak is in de populariteit van modellen een golfbeweging te herkennen
jensoffbutton zegt
Jammer, die B segment SUV’s zijn echt verschrikkelijk. Kleine hokjes op hoge poten. Kan je weinig in kwijt (zowel spullen als mensen op de achterbank) in vergelijking met een C segment wagen, maar staan wel aan dezelfde prijs van veel C segmenters. Mensen denken dat ze een dikke bak gekocht hebben. Genre ‘willen maar niet kunnen’. Beetje zoals een Dolce Gabanna T-shirt kopen in Turkije.
Maar ik volg de rest hier wel dat er gewoon een marktwerking/economische shift met zich mee speelt: Budget is er niet voor nieuwe auto’s bij velen. Bij bedrijven soms wel nog want het is oorlog op de vacaturemarkt.
Gevolg is dat je als particulier inderdaad een kleine auto zoekt, of hoopt 1 van’t werk te krijgen. Of je hebt goed verdiend aan de voorbije crisissen en je koopt een dikke SUV.
karhengst zegt
Je levert volgens mij wel het nodige comfort in ja. Een hoger zwaartepunt op een smallere en kortere wielbasis vereist compromissen. Tevens is de afwerking een segment lager. Al valt dat velen minder op, de auto is immers nieuwer dan de vorige.
Je moet het maar willen voor die paar seconden in- en uitstappen je hele rit met een inferieur product onderweg te zijn. Volgens mij is het grotendeels imago, en deels het zelf gecreëerde restwaardespook. Een auto koop / lease je immers voor de buren en de volgende rijder.
Davion zegt
Probleem met de Focus zoals hier reeds aangehaald is hij word niet geleverd.
Ik heb me laten vertellen dat Ford de beschikbare chips liever inzet op de Puma en op de Kuga dan op de Focus en dat daarom de leveringen enorm vertraagd zjin. Komt idd ook bij dat het Sync4 scherm in Oekraïne werd geproduceerd en dat de productie naar Spanje word overgeheveld momenteel, maar ook dat kost tijd.
Edge zegt
Ik vind het niet heel gek dat de verkopen van de Golf zo teruglopen. De koper die voorheen in dat segment shopte wil tegenwoordig elektrisch, een SUV-achtige of een combinatie van die twee. De Golf is geen van beide, dus die kopers gaan (als ze bij VW blijven) voor een ID.3 of T-Roc. Tel daarbij op dat de marges op die populaire auto’s groter zijn en er een gigantisch chiptekort is, en je kunt wel raden waarom de Golf 8 achterin de rij mag aansluiten.
Maar ook los van het chiptekort zou het mij niks verbazen als de Golf 8 de laatste generatie Golf. Elektrisch rijden wint sterk terrein, en dat crossover-punt (haha, ik weet het) waarbij de elektrische auto de norm wordt nadert met rasse schreden. Tegen de tijd dat de ID.3 en Golf 8 aan het eind van hun levenscyclus zijn, acht ik het waarschijnlijk dat beide auto’s één gezamenlijke opvolger krijgen. En of die dan als ID.3 Mk2 of als Golf 9 in de markt gezet wordt zal afhangen van wat de paarse broeken tegen die tijd sterker vinden: De typeaanduiding Golf of de typeaanduiding ID.
HZW zegt
Prijzen van C-Segment auto’s is ook niet leuk meer, € 40K of meer startprijs is heel normaal voor een C-segment auto.
Voor minder dan € 40K heb je alleen maar een kaal C-segment hok.
Verder zijn die C-segment auto’s allemaal veel te groot, te zwaar, en te duur geworden in verhouding tot hun voorgangers.
Een Audi A1 is bijna zo groot als de eerste A3, Een Polo is al groter dan de eerste Golf, om nog maar te zwijgen van het formaat verschil tussen de eerste Mini, en de huidige 3-deur Mini.
sportabgasanlage zegt
Auto’s worden alsmaar groter en met steeds meer veiligheidssystemen, veel meer ingewikkelde technologie en veel meer comfort en luxe, en daardoor ook flink zwaarder. Combineer dat met inflatie, et voila: flink hogere prijzen.
Een moderne Polo is bijv. groter en een stuk zwaarder dan een Golf 2. Maar het rijdt beter dan een Mercedes E uit die tijd.
bernoulli zegt
De Focus, in ST-line trim als 5-drs in dat knalblauw is een tof ding om te zien. Alle andere uitvoeringen en kleuren maken het maar een mèh-auto. Als station zelfs gewoon lelijk.
Gleuf 8 is precies wat in het artikel staat: een slechte en dure opvolger van de 7(.5).
Huidige A3 en Leon zijn lelijker dan de vorige en veel gebruiksonvriendelijker. Alleen de Octavia is wel ok, maar ook die is gebruiksonvriendelijker geworden.
theghost zegt
-edit: Eh, ja! Precies! Dank u, is inmiddels gefixt-
p993 zegt
‘Zakt als een baksteen in elkaar’
Doen die dat dan…? Bij mij gelukkig niet!
PunicaOase zegt
Tsja, mensen willen gewoon liever een crossover of SUV. Het gemak, comfort en de ruimte trekt ze over de streep. En veel mensen vinden ze er ook ‘stoerder’ uitzien dan een hatchback en ik geef ze nog gelijk ook, ondanks dat ik van de snelle stations ben..