FNV bondgenoten, de vakbond die opkomt voor de belangen van het werkende volk, is boos op Spyker. Nogal onverwacht maakte Spyker onlangs bekend te zullen verkassen naar Engeland. Daarbij gaan 45 van de 135 (een derde) banen in Nederland verloren. Er was geen geld voor een fatsoenlijk sociaal plan.
Vlak nadat er met veel pijn en moeite toch een sociaal plan is gekomen, vertelt de Spyker-top doodleuk een bod te willen doen op Saab. Dat schoot bij veel bijna ex-medewerkers in het verkeerde keelgat, die vervolgens verontwaardigd bij de FNV aan de bel trokken.
FNV onderhandelaar Herbert Römer begrijpt dat Antonov, de belangrijkste aandeelhouder, Spyker gebruikt als middel om mee te kunnen dingen naar Saab. Römer snapt ook dat dit losstaat van de verliezen die Spyker momenteel lijdt, maar begrijpt tegelijkertijd ook heel goed dat de medewerkers van Spyker zich belazerd voelen, nu zij met een fooitje worden afgescheept.
Door het ontbreken van een goed sociaal plan, hebben de bonden, Spyker en het metaalscholingsfonds OOMT, een plan opgesteld om boventallige werknemers van Spyker binnen de metaalsector proberen te herplaatsen. Bij Spyker was niemand bereikbaar voor commentaar. (via: automotive online)
UPDATE: Spyker heeft nimmer interesse in Saab gehad tot dat op dinsdag 24 november het nieuws wereldkundig werd dat de transactie m.b.t. de verkoop van Saab door GM aan Koenigsegg was afgeblazen. Op 25 november Heeft Victor Muller voor het eerst contact gezocht met GM. Dit hele traject vindt dus zijn oorsprong na het sluiten van het sociaal plan, de suggestie als zou Spyker haast gemaakt hebben met dat plan omdat de Saab deal eraan kwam is, op z’n ‘Telegraafs’, volstrekt verzonnen.
Voorts is de “expression of interest” uitgegaan van Spyker Cars NV en Conversgroup, onze grootste aandeelhouder en financier. Ik kan u garanderen dat Spyker, mocht het al tot deze deal komen, geen bijdrage aan een koopsom zal leveren, simpelweg omdat we daarvoor de middelen niet hebben.
De moeilijke beslissing om de productie naar het Verenigd Koninkrijk te verplaatsen zoals aangekondigd op 20 november jl. is ingegeven door de financiële situatie van Spyker en de noodzaak naar winstgevendheid te komen. De nieuwe situatie omtrent Saab doet niets af aan de noodzaak van deze reorganisatie en de intenties waarmee er een sociaal plan is gekomen. Op de vraag of er een nieuw sociaal plan kan worden afgesproken is het antwoord: NEE! (bron: PDF)
lincoln zegt
only in holland ..
ik ga bij Spyker werken (avonturieren) en wil een goed sociaal plan ..
Ralph zegt
De werknemers moeten niet zeuren, ze wilden zelf bij het ‘mooie’ Spyker werken. Laat wel wezen wat een glamour job daar in Zeewolde.
Met alle gevolgen van dien!
Antonov
Sonoras
McGregor
Wat de gek voor Spyker geeft toch.
(of welke gek weer in Spyker investeerd)
V. Muller zal wel lachen in z’n managers vuistje.
Weer een sluitpost minder.
Enne de Spyker medewerkers mogen zich aansluiten bij de Kroymans werknemers.
Mooi die autoindustrie! Echt…
Simpson zegt
weet je wat de FNV eens zou moeten doen?
*hoort iets mompelen over de KvK*
ondertussen hebben ze wel Spyker op hun CV staan, dus moeten ze bij de eerste de beste fietsenmaker zo aangenomen kunnen worden
joop zegt
@simpson
Dus jij denkt dat een fietsenmaker maar een lullig beroep is.
Wij hebben WEL een echt milieuvriendelijk produkt en ook technische hoogstandjes, dus ja als ze dat willen dan kunnen de echte Spyker techneuten wel in onze branche terecht.
O.T. ik zou ook balen als mijn werkgever er zo mee omging.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Simpson: Iemand die twee keer het wiel uitvindt, kan een goede fietsenmaker worden. :)
Citrofiel zegt
Voor de buitenstaander is het inderdaad een vreemd verhaal, maar Spyker het automerk is niet Spyker de Saab-koper, dus het ‘mag’ helemaal, ook gevoelsmatig. Maar ja, zolang klagen werkt, waarom zou je het niet doen?
Klassiekerrally zegt
@ Simpson: Ooit zelf een wiel gespaakt? That’ll teach you respect! ;)
jorden zegt
mee verhuizen naar engeland was geen optie???
robbie zegt
@jorden: dat is wel een optie en als werknemers willen mogen ze meeverhuizen. Denk alleen niet dat veel mensen dat zomaar doen.
autoblogger zegt
UPDATE (zie artikel): De moeilijke beslissing om de productie naar het Verenigd Koninkrijk te verplaatsen zoals aangekondigd op 20 november jl. is ingegeven door de financiële situatie van Spyker en de noodzaak naar winstgevendheid te komen. De nieuwe situatie omtrent Saab doet niets af aan de noodzaak van deze reorganisatie en de intenties waarmee er een sociaal plan is gekomen. Op de vraag of er een nieuw sociaal plan kan worden afgesproken is het antwoord: NEE!
hilbert zegt
FNV moet niet zeuren, de meeste SPYKERS worden verkocht in Engeland..Nederland is zowieso te duur..auto,s zijn meer dan 30% duurder dan in Duitsland..