Niet alleen meer asfalt helpt Nederland infrastructureel, ook aan de kwaliteit van het wegdek wordt constant gesleuteld. In ‘de nabije toekomst’ verwacht Rijkswaterstaat ultrastil asfalt te implementeren waardoor geluidsoverlast aan banden kan worden gelegd.
Eerdere pogingen van Rijkswaterstaat om hun beoogde 10 decibel geluidsreductie te behalen door middel van een rubberen toplaag op het asfalt stuitten op slijtage-issues, maar nu lijkt de oplossing gevonden te zijn, zij het niet bepaald in de vorm van het ei van Columbus, maar als hi-tech poro-elastisch wegdek.
Vandaag gaat het project officieel van start, ter gelegenheid hiervan gaf Rijkswaterstaat dit e-zine uit, waarin een en ander wordt toegelicht. Dankzij de geluidsbesparing groeit de kans op het weglaten van geluidsschermen, overkappingen, en dergelijke, die nu nog massaal het landschap langs met name snelwegen ontsieren. Bovendien scheelt het mogelijk schrappen van dit soort extra projecten natuurlijk geld.
Naast asfaltoplossingen wordt ook al gebruik gemaakt van stille banden en andere trucs, zoals sleuven langs de weg. Daarnaast rijden we tegenwoordig allemaal met ienie-mini-downsizeblokjes, die maken sowieso geen indruk als je de gaskleppen flink open zet.
Alles bij elkaar moet de geluidsoverlast (hoewel de meningen over de veroorzaakte overlast verdeeld zijn) voor de inwoners flink beperkt worden, hoewel we dan nog steeds superdood gaan door die akelig hoge snelheidslimieten. Gelukkig steken allerhande milieuclubs hier al een stokje voor.
Alfarobert zegt
Iedereen electrisch en stil asfalt.Dan hoor je een auto die 130 rijdt zelfs niet meer aankomen.Zal echt veilig worden op de weg.
kasplant zegt
@Alfarobert: Bij 130 maakt dat niet zo veel meer uit. Bij die snelheid kom je meestal geen oversteekplaatsen en zebrapaden tegen.
motoragent zegt
@Alfarobert: Verdorie zeg, dan zou je toch bijna moeten gaan opletten als je in het verkeer deelneemt!
emile_benz zegt
Die mueslibakjes maken juist een teringherrie als het gas open gaat. Dit iit een grote motor, die hoef je namelijk niet te trappen om vooruit te komen.
Maar binnenkort dus overal 130…?
mashell zegt
@Emile_Benz: huh? Die moderne kleine motoren hebben meestal een turbo, die voorkomt dat er veel toeren nodig zijn en een turbo functioneert natuurlijk ook nog eens als geluidsdemper. Een moderne efficiëntere motor produceert natuurlijk gewoon minder ongewenste bijproducten als warmte en geluid.
berlinetta zegt
@mashell: Mijn moeder heeft een Fiat Panda 0.9 Twinair. Het is de meest lawaaierige auto waar ik ooit in gereden heb.
screamer zegt
@berlinetta: Dat komt omdat de geluiddemping in kleine auto’s bijna nihil is. Aan de binnenkant hoor je dus alleen maar meer herrie. Over de buitenkant zeg ik niks
berlinetta zegt
@screamer: Dat zou goed kunnen. Toch hoor je het geluid van buiten ook wel wat beter dan normale auto’s. Dit komt dan niet, omdat het geluid per se luider is, maar wel omdat het anders klinkt. Een tweecilinder maakt een ander geluid dan een viercilinder en dat valt op.
lekkaah zegt
@screamer: Ik hoor wel vaker mensen klagen over hun 3 cilinder koffiemolentje die (relatief) veel lawaai maakt bij het gas geven, iig een stuk meer dan de uitvoering met de 4 cilinder.
Dus nee, dat ligt niet alleen aan de demping.
almera-ga16det zegt
@lekkaah: ik ook, dat komt omdat de meeste mensen nog moeten wennen aan minder dan 4 cilinders.
MrSkyline zegt
Een rubber (achtige) toplaag lijkt me ook prima voor de grip….. totdat het gaat regenen of vriezen :/
DILA zegt
@MrSkyline: Daar zullen ze ongetwijfeld wel rekening mee gehouden hebben in deze regenachtige streken…
mout zegt
Het valt me wel op, als ik in de buurt van een snelweg / binnenweg ben, dat je maar een enkele motor hoort. Bijna alles wat je hoort is afrolgeluid, en bij 100+ wat windgeruis. Als het lukt om banden en wegdek stiller te krijgen, zal dat flink schelen.
Bovendien zijn zulke geluiden echt alleen lawaai. Straks kunnen we misschien weer een motor horen draaien.
DILA zegt
Zouden ze beter heel België mee doorrijden, worden de gaten meteen ook gedicht. Het is elke dag opnieuw weer een frustratie voor mij…
glashelder zegt
En als we dan overal fluisterasfalt hebben roept er natuurlijk een slimmerik dat we dan dus 200 mogen omdat de geluidsoverlast dan hetzelfde is al nu met 130.
berlinetta zegt
@glashelder: Die slimmerik verdient nu al een medaille.
eMbe zegt
Ik ben voor. Nog meer genieten van de open pijp, en de nabij gelegen wijken kunnen het ook nog horen!
endofline zegt
Super evolutie. Mogen ze alle snelwegen mee bekleden. Boven de 90 per uur is het merendeel van het lawaai bandengerol. Dan kan ik meer genieten van de kwaliteit van mijn muziekinstallatie bij rustig rijden en hoor ik de motor voller bij accelereren.
Waarschijnlijk iets gevaarlijker bij ijzel maar dat is maar enkele dagen op een jaar. Meestal is opspattend water een groter probleem en dit soort asfaltlagen heeft daar juist minder last van.
De vraag is of het ook stil blijft? Klassiek fluisterasfalt verzand ( open structuren gaan dicht ) en gaat na een tijd weer meer lawaai maken. Misschien speelt dit bij dit rubberachtig materiaal minder.
reistje zegt
Nou nog wat electrische auto’s en dan mogen we overal 250 want geen Co2 en geluidsoverlast?
flutterby zegt
@reistje: ja want veiligheid is niet intressant. Daarnaast moet elektriciteit ook opgewekt worden en indien groen beter anders benut kan worden als voor een auto.
JaxDryke zegt
Overlast.. pff, ga dan niet aan de weg wonen. Ik heb jarenlang vlak naast een snelweg gewoond, nooit probs ondervonden. Je weet waar je aan begint toch? Ik heb overigens v ook 2.5jr pal naast het spoor gewoond. In een gehorig huis. /Care.
Gezeur iedere keer en het volk maar betalen..
HBK zegt
leuk en aardig maar zie toch 6 man niet aan het werk op 2 pers na dan
almera-ga16det zegt
Haha fluister stil asfalt, waarom dragen die lui dan gehoor beschermers???
hanzel zegt
Er ligt hier ook asfalt en moet ik je zeggen ik heb zelden zulk stil asfalt gezien, ik loop er vaak langs en ik hoor echt niks, geen goedemorgen of zo lijkt wel of het geen geluid kan maken ………