In deze moeilijke economische tijden heeft het CJIB gewoon werkgelegenheid gecreëerd: er zijn tientallen nieuwe geldtellers en schatkistvullers aangenomen omdat men op weg is naar een nieuw record aan flitsopbrengsten. En dat alles dankzij een slecht gemarkeerde trajectcontrole die vandaag gaat werken.
Het is zover, de schakelaar is omgezet en de 15,4 kilometer lange trajectcontrole melkkoe op de A2 van Utrecht naar Amsterdam is live. En dat van die werkgelegenheid was een grapje natuurlijk, de boete die je wist die zou komen is al volledig geautomatiseerd naar je onderweg en dat allemaal omdat je vanmorgen nog niet helemaal wakker was toen je met 230 op de teller voor de files uit naar je werk jakkerde over de A2. U weet wel, dat enorm brede en lege stuk snelweg tussen Maarssen en Holendrecht waar u tussen 06:00 en 19:00 niet harder dan 100 mag en alleen tussen Maarssen en Vinkeveen buiten die uren 130 gereden mag worden.
We schreven er al eerder over maar we dachten we brengen het toch nog even onder de aandacht, mede omdat we berichten krijgen dat de borden die je voor deze controle moeten waarschuwen niet heel erg in het oog springen. De trajectcontroles aan de andere kant van de vangrail kost de automobilist namelijk al €200.000 euro per dag en behoren daarmee tot de best werkende inkomensstroom van de Vaderlandsche Schatkischt.
Doordat er wat technische problemen waren kon de trajectcontrole nu pas worden ingeschakeld, maar de knop is dus om. Dat wil overigens niet zeggen dat de systemen nu foutloos werken dus blijf alstublieft scherp de fanmail die u vanuit Leeuwarden krijgt controleren. Oh, en niet boos worden om die agenten die wél gewoon hard mogen rijden.
UPDATE: de Telegraaf meldt dat de afstand tussen de snelheidsborden en het begin van de trajectcontrole is te klein. Rijkswaterstaat is geïnformeerd om extra borden te plaatsen en gaat dat binnenkort ook doen maar je kan je dus afvragen of de huidige controle legitiem is. De Bovag is in ieder geval van mening dat de maximumsnelheden in het land veel beter aangegeven moeten worden.
mevipp zegt
Belastingontwijking: cruise control
4x4wheels zegt
@mevipp: Als iedereen zich straks netjes aan de snelheid houdt, komt de regering in 2015 met een verbod op gebruik van cruise control op dat stuk
wimpster zegt
@4x4wheels: Eerst gaan ze dan het aantal trajectcontroles uitbreiden, zodat je ook op stukken waar je nu nog ‘vrij’ kunt rijden gecontroleerd wordt. Tot alle snelwegen één grote trajectcontrole zijn. Dag privacy, hello Big Brother.
Dan hebben ineens de mensen die onder dit soort berichten reageren met “Moet je maar niet te hard rijden, dan heb je nergens last van.” ook een probleem. Of zijn dat dezelfde mensen die “niets te verbergen hebben”?
jrk68 zegt
@wimpster:
Ik heb niets te verbergen….
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@wimpster: Moet je maar niet te hard rijden…
xiran zegt
@wimpster: ik heb niets te verbergen maar wil absoluut niet dat de overheid weet waar ik ben geweest. Dat is mijn zaak en hoeft niwt in een grote computer opgeslagen te worden.
norge zegt
Gooi een paar kluiten met modder tegen je nummerborden aan en steek je middelvinger omhoog bij de camera’s.
Corrado16v zegt
@norge: Rebel!
Emile_Benz zegt
@norge: haarspray werkt ook goed…
boriis zegt
Gaat de traject controle tussen amsterdam en vianen vandaag ook pas open? Anders heb ik een dikke te pakke…
4x4wheels zegt
Blijft vervelend, maar rij liever met het rijtje zombies mee dan geld aan die boeven te schenken.
barchetta zegt
Hilarisch altijd als je daar iemand inhaalt. Heel langzaam er voorbij haha.
reistje zegt
@barchetta: En toch blijft het me verbazen hoeveel mensen je flink te hard voorbij rijden.
En dan bedoel ik niet die Belgen die met 150 voorbij komen maar gewoon de Nederlanders.
undifined1 zegt
Ik zou wat zinnigs gaan doen vandaag, maar nu ben ik op zoek naar mijn a2-racer cd’tje, bedankt autoblog!
Blijft een mooie auto die e24!
mightymike zegt
Maar het is wel goed om te zien dat het CJIB er een leuk, nuttig en vooral praktisch kantoorpand van heeft laten bouwen. Wat natuurlijk minimaal bleef qua kosten-.-
mightymike zegt
@mightymike: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/06/en_van_die_7_euro_administratiekosten_per_boete_betalen_ze_de_luxe_koffiepads.html
sjeppie156 zegt
Ik kan me er altijd wel vermaken gewoon kijken wat mensen allemaal aan het doen zijn. Leedvermaak :D
escort77 zegt
huilie huilie huilie boehoe boehoe boehoe
iedereen weet nu om welk traject het gaat, hoe hard je daar mag rijden, dat er er gecontroleerd wordt en hoe dit systeem werkt.
Als je dan toch een boete krijgt let je gewoon niet goed op en verdien je die boete ook.
VeniVidiVici zegt
@escort77: Inderdaad helemaal met je eens. Dan is de boete gewoon omdat je keihard niet met het verkeer bezig bent. En DAT heeft wel met verkeersveiligheid te maken i.p.v. dat je daar 130 zou rijden!
E34M5Touring zegt
@escort77: Ja maar dat mag je niet zeggen want dan ben je een moraalridder die bukt voor de overheid. Beter kan je gewoon een paar meijer bekeuring bij mekaar rijden. Dat schijnt cooler te zijn. Ofzo….
Dev zegt
@escort77: “iedereen weet nu”.. Nee dat is nou net het punt. Het is niet op tijd aangegeven en niet “iedereen” zit op autoblog te loeren. De signalering is onduidelijk en je zit te spelen met de marge tussen correctiesnelheid en onnauwkeurigheid van je teller.
Dat je 100 mag op een vijfbaans A2 is überhaupt al belachelijk, maar wat maakt het nou werkelijk uit dat je 110, 120 of zelfs 130 rijdt op zo’n weg? Nul komma nul. Ze gaan ons niet voor de gek houden dat het om de veiligheid of milieu is. Of zelfs ook maar voor het geluidsoverlast. Dit is gewoon pure geldklopperij.
Ik durf zelfs te beweren dat het die mensen die net 100 rijden (op cruise control) zijn die niet opletten en een boete zouden moeten krijgen. Hoeveel gaan uit verveling op hun smartphones, laptops of krant zitten kijken. Of ze zitten lekker in hun neus te boren of het gezicht bij te schminken.
escort77 zegt
@Dev: ook in normale journaals en kranten is er heel veel aandacht geweest voor die trajectcontroleles (en alles er omheen: onterechte boetes, vertraging in oplevering van het systeem, grote aantal boetes, reden van de max snelheid op dat traject: afspraken met bewoners, enz.)
als je zelf wilt spelen met de correctiesnelheid dan neem je bewust het risico dat je te snel gaat en een boete krijgt, als je dat risico niet wilt of kunt lopen dan zorg je toch gewoon dat je aan de veilige kant zit? Reken zelf maar even uit hoeveel tijdwinst je hebt door over een stuk van 15 km geen 103 maar 98 km/u te rijden.
De rest van je reactie is een mooi voorbeeld van wat ik met huilie huilie bedoel, bedankt daarvoor.
brabantia zegt
A2 Racer! Daar heb ik wel wat middagen aan verspeeld..
Vinny_93 zegt
@brabantia: Ik had A2-Racer 2, geweldig ook die namen, Lamdaghini Diabolo en Parsche 913 en dat soort drama. Who are we kidding here?
Anoniem zegt
Jesus Christ Denton, A2 RACER! Ik heb de CD bekant kapotgespeeld, die namen wat @Vinny_93 zegt ook trowuens, ik had het gister met iemand anders er nog over _O_
vincentvanb zegt
Plaatje +1!
mafjah zegt
Wat een waardeloos rotland is dit toch geworden. Het Crimineel Justitisteel Intrieste Boevenbende heeft er dus al weer een flinke melkkoe bij. Ik pak gewoon weer de fiets. Ik heb al mijn kentekens allang ingeleverd omdat ik nu volledig aan de grond zit door al die criminele roverheidsinstellingen. Mij flitsen ze niet meer, en ze kunnen me geen 330€ boete meer geven voor een te laat geschorst slopertje in de schuur en een gedemonteerd brommertje op zolder. En als je dan niet kunt betalen loopt het al snel naar de duizenden euro`s. Tijd voor een wereldrevolutie om die hele boevenbende eens flink te saneren. Ik dacht dat de overheid er was om de burgers te beschermen maar met zulke roverspraktijken zetten ze de burgers alleen maar tegen zich op.