
Aldus de VVN. Niet de politie, opmerkelijk genoeg.
Waarschijnlijk dat alle Autbloglezers het gebruiken. In elk geval zijn jullie er zeker bekend mee. Apps als Flitsmeister en Waze. Deze apps kunnen aangeven waar er politiecontroles zijn.
VVN
Zeker nu de maximum snelheid lager is in dan in veel staten in de VS (ja, echt waar) in Nederland, zullen de apps populairder worden. Zeker als je in het noorden van het land rondrijdt. Dat is natuurlijk een schande. Er zou een verbod moeten komen op apps als Flitsmeister en Waze. Dat zeggen de organisaties Veilig Verkeer Nederland (VVN) en Vereniging Verkeersslachtoffers.
Toegestaan
Beide organsaties vinden het te gek voor woorden dat dergelijke apps in Nederland zijn toegestaan. Dankzij de apps kun je heel eenvoudig zien waar de mobiele flitsers staan, waardoor mensen al afremmen en zo geen boete krijgen voor te snel rijden. De apps waren toevallig afgelopen tijd al in het nieuws. In Duitsland is het gebruik van de apps tegenwoordig verboden.
Politie oneens
De politie laat via de Telegraaf weten het niet eens te zien met de organisaties. Integendeel, ze zijn fel tegen een verbod. Huh? Ten eerste het argument dat men ineens hard op de rem gaat staan. Dit zou voor onveilige situaties kunnen zorgen. Maar de politie zegt dit soort situaties eigenlijk nooit tegen te komen. Ouch.
Sterker nog, de politie is zelf vóór het behoud van de apps. Opvallend. Er is overigens een goede verklaring voor. De politie heeft als doel de snelheid naar omlaag brengen. Daarom staan die controles er. Dat lukt uitstekend met de apps. Wat heet, de politie zou graag willen dat méér automobilisten gebruik gingen maken van de apps.
Wet aanpassen
Overigens is het niet zo dat er zomaar een verbod op de apps kan komen. Daarvoor moet er eerst een motie worden ingediend om de wet aan te passen. Als de wet aangepast kan worden (na goedkeuring van de eerste kamer), dan pas zou het verbod in kunnen gaan. Minister van Justitie en Veiligheid Grapperhaus laat aan de Krant van Wakker Nederland weten de boel in de gaten te houden.
Via: De Telegraaf
Flitsmeister is niet alleen voor het verklikken van flitsers, maar daar zullen de NSB’ers bij de VVN niets van willen horen
Inderdaad, vooral de functie van naderende ambulances is handig en alleen maar goed voor de verkeersveiligheid. Stilstaande auto’s op de vluchtstrook vind ik dan wat minder interessant.
Ja precies, stond tijdje terug in een file op een N-weg snachts. Muziek standje gehoorbeschadiging want dat is lekker in het weekend. Toen kwamen er hulpdiensten aan, het was echter maar een 2 baans weg(een heen en een terug), die konden er niet langs zonder vluchtstrook. Door flitsmeister had ik al door dat er een hulpdienst aan kwam en ik alvast aan de kant kon gaan.
Soort gelijk geval: https://topgear.nl/autonieuws/automobilisten-massaal-niet-aan-de-kant-voor-brandweer/
@spollie: helemaal eens! Ik hoor vaak de Ambu niet maar door FM wel
@spollie: Dat laatste vond ik pas in Duitsland wel fijn. Het voertuig was slecht verlicht en het tempo lag hoog en uiteraard geen wegverlichting. Ik was er niet bovenop gereden maar kon wel een strookje opschuiven om er niet met te hoge snelheid direct aan voorbij te scheren.
@spollie: haha. Je snapt zelf ook wel dat je argument nergens op slaat. Althans, ik vind de ‘hulpverlenersfunctie’ zelf bijzonder nuttig. Moeten ze ook zeker behouden. Maar dat staat in principe los van de functie van het doorgeven van flitslocaties.
Maar Iedereen gebruikt FM om flitsers door te krijgen, de andere functies zijn leuk voor erbij.
Ik heb m’n rijgedrag de afgelopen tijd behoorlijk aangepast. Rijd zelden meer te hard. Toch altijd Flitsmeister aan, om te horen wanneer het verkeer voor me afremt (meestal is FM zeker zo’n 30 seconden te vroeg) en idd voor de ambulances.
Daarnaast check ik idd m’n snelheid even als ik een opmerking hoor over een flitser.
Ik ben behoorlijk van m’n petrolheadism af, en tóch vind ik FM een goed product. VVN zeikt mijns inziens teveel – dat ze zich maar eens bezig gaan houden met écht relevante zaken zoals betere fietspaden, en een betere scheiding tussen fietspad en autoweg.
@spollie: superfijn toen ik in de bios zat en tijdens een stille scene dat alarm ineens afging ?♂️
@Stefje Dit roept natuurlijk de vraag op waarom je in de bios Flitzmeister aan hebt staan. Of was je misschien op een andere manier aan ’t rijden?
@9000cse: ik heb ingesteld dat als ik beweeg flitsmeister aangaat (om te voorkomen dat ik het vergeet). Dan blijft hij dus continue ip de achtergrond open ook al heb ik de app verder niet gezien of aangeraakt. Dus toen ik in de bios zat afgelopen vrijdag was het raak toen er een ambu langs het gebouw kwam ?
@stefje: FM one kopen kerel. Is de investering helemaal waard, ik denk er nooit meer over na
@olivier420: haha die heb ik als early bird gekocht maar nog steeds niet geinstalleerd. Ik overweeg nu eerder een Blue Eye systeem, als straks die rijdende trajectcontroles op de weg verschijnen…
@barendbotje Het betitelen van mensen van VVN als NSB’ers vind ik ronduit schofterig en geeft aan welk historisch besef je hebt! Om kritiek op anderen te onderbouwen kun je je ook anders uitdrukken. Bijvoorbeeld zonder iemand zo te beledigen. Probeer het eens netjes te houden hier op AB.
Sorry hoor dat ik je beledig beste man, drink een pilsje extra vanavond. Zie de rekening wel verschijnen ?
@barendbotje Mij heb je niet beledigd; wel de mensen van VVN! En hoe! Maar het zal wel te ver gaan om je dat bewust te laten worden. En wat dat pilsje betreft: Proost! En de rekening? Die zal ik niet door jou hoeven laten betalen. Eerlijk gezegd: Liever niet!
@9000cse: wow een snowflake boomer
@vtie: Nou ja, hij heeft wel een punt. Als je weet wat de NSB allemaal veroorzaakt heeft, misschien ook nog wel in jou familie, dan kan je ze niet vergelijken met een VVN organisatie.
@vtie Correctie! Een babyboomer! Iemand die, in tegenstelling tot jou, nog weet wat voor een stempel je drukt op mensen als je die als zodanig benoemt.
Die 100 km/h is ingesteld vanwege stikstof, heeft niets met veiligheid te maken. Waar bemoeid die VVN zich dan mee?
Ik gebruik het vooral om alcohol controles te vermijden. Als zaakvoerder van een coffeeshop hang ik er zo ie zo aan als ze mij een speeksel test geven en als ik van de groothandel zou komen begint de lol pas echt.. . #thedukesofdank
Hoezo, wordt dat spul niet door DHL bezorgd? Ohja, dat zijn de kaboutertjes van de afdeling ‘gedoogbeleid’ ?
Via post NL vaak. Maar een bestelling duurt zo 48uur. Aangezien een grote stock hebben ook gevaarlijk is zit er op top dagen (Pun intended) weinig anders op dan zelf rijden.
@pablo1971: DHL. Drugs Handel
Limburg.
@shiva: geeft FM ook alcoholcontroles aan? Die speekseltest is sowieso te kansloos IMO.
@rickthestig: en kan iemand ze uitleggen dat het niet te handhaven is. In 1 sec. is de app van een telefoon verdwenen..
@rickthestig: Die 100 km/h is niet ingesteld voor stikstof, maar is een nieuwe vorm van de staatskas spekken via het CJIB !!
@rickthestig: yep idd.. en remmen voor een flitser omdat je hem in de berm ziet is gevaarlijker dan dat je ruim van te voren wordt gewaarschuwd door fm
Dankzij Flitsmeister houden veel mensen zich aan de wet. Hoe erg kan dat zijn?
Ik gebruik deze trouwens voornamelijk als geheugensteuntje op wegen waar (meerdere) trajectcontroles zijn ingericht. Dát en actief gebruik van de cruise control heeft mij al meer dan 6 jaar en 150dkm boetevrij gehouden
#afkloppen
@RRRobert: geen idee of een afwijkende gebruiker ben ofzo, maar door Flitsmeister houd ik mij echt niet aan de snelheid. Ja, op het sporadische moment de er een flitser staat. En op punten waar ik de maximumsnelheid zelf ook hard zat vind. Maar verder bepaal ik het zelf wel. Juist door Flitsmeister.
@poes: Of je bent een trol, of je bent niet zo slim bezig door dit op het internet te verkondigen.
@thomassnelweg: wat denk je nou? Dat men niet snapt dat een dergelijk groep Flitsmeister gebruikers bestaat? Beetje naïef, vind je niet?
Beetje naïef van jou het bericht zo letterlijk te nemen, want ik denk dat het wel duidelijk moge zijn dat het gaat om ’tijdelijk’ aan de wet houden bij de flitspaal en niet over het hele traject. Daar doelt @thomassnelweg: op door te zeggen “of je bent niet zo slim bezig door dit op internet te verkondigen”.
Jij beschrijft hetzelfde als ik hieronder. Ik rij juist harder door Flitsmeister, wetende dat ik een veel kleinere kans heb op geflitst te worden. Alleen bij een flitser trap ik even op de rem, daarna trap ik het gas weer extra hard in.
haha sterker nog, geen 1 andere functie van de app gebruik ik naast het ontwijken van flitswouten. kom me maar halen!
Wat dik, die F50 op de weg, en niet onder een doek!
@cossiekiller: en ook nog op NL kenteken!
Een grijze F50, wat ziet dat er eigenlijk waanzinnig goed uit.
Die F50 is misschien wel de meest begeerde bak in NL. Voor mij wel
Politie heeft wel gelijk, in mijn omgeving merk ik dat de mensen zonder app al gauw sneller dan toegelaten rijden op plaatsen waar het vrij gevaarlijk is. Ok, ik ben ook genen heilige, maar met zo’n app rij ik toch wel rustiger. Ik rij met drie apps tegelijk trouwens, Tom Tom, Waze en Coyote hier in België. Dan ben ik altijd zeker dat ik op de hoogte ben van gevaarlijke situaties en belastingsinners :D
Als Max Verstappen het gezegd zou hebben, zou het opeens door heel veel autoblog lezers verdedigd worden.
@r525: Wat is dit voor onzin?
@r525: Bij ziggo misschien, op AB niet
@r525: omdat iemand bekend is betekent niet dat zijn mening meer waard is dan ieder andere burger. Ik luister liever naar iemand die er verstand van heeft en bij voorkeur zonder belang praat.
Zo lang het over racen gaat hoor ik graag wat “onze” Max te vertellen heeft.
@r525: breng ze niet op een idee. Straks strikken ze Max nog echt voor één of andere commercial.
VVN weer zo’n NGO die met subsidiegeld dat door ons betaald wordt, ons het leven zuur maakt
Stop met die subsidies en weg met dit soort onzin clubs
@misterbo: verwar je nou niet het VVN met de VVD? De partij die ons 100 laat rijden omdat ze te laf is de stikstof problematiek bij de veroorzaker, de intensieve veeteelt, keihard aan te pakken? De rest, zoals deze droom van VVN, is slechts een gevolg daarvan.
VVD, ik snap werkelijk niet waarom er mensen in onze omgeving zijn die op een dergelijke partij stemmen. Liegen en bedriegen waar je bij staat (met een glimlach). Komen werkelijk geen enkele belofte na (pensioenstelsel kapot gemaakt, hypotheekrentestelsel kapot, eindeloze stromen migranten, macht EU toelaten, criminelen lopen vrij rond (of ja met een enkelband), prijzen winkel onploft en ga maar door)
Maar VVN is een instantie gefinancierd met veel subsidie en bijten hard in de de hand die hun voedt (wij de bevolking), zoals zoveel NGO’s.
Haal ze zeker niet door elkaar. Wat mij betreft opheffen die subsidiering van al die NGO’s met gemeenschapsgeld, zijn een stinkende zweer in onze samenleving aan het worden. Zal blijken wat de levensvatbaarheid dan is
Ik vind de redenatie van de politie maar vreemd. Ik rij zelf juist harder met Flitsmeister aan en ik rem alleen af zodra er een flitser staat. Zonder Flitsmeister rij ik ook nog wel vaak te hard, maar hou ik me toch meer in.
Flitsmeister doet veel meer dan flitsers. Sinds ik mijn lpg auto verruild heb voor een zuinige diesel rij ik rustiger en eigenlijk zelden te hard, en toch heb ik altijd flitsmeister aan.
De ambulance waarschuwing, files, waarom is er file, dat doort dingen is ook handig.
De stilstaande auto is irritant, echter heeft mij ook een keer behoed, er was een waarschuwing stilstaande auto, er was geen vluchtstrook door werkzaamheden, dus ik heb mijn gas los gelaten en ben op de middenbaan gaan rijden en ja hoor, stond een busje op de rechterbaan, op een onoverzichtelijk punt. Een andere auto klapte er bijna op met 100.
Ik heb ze allebei niet dus zal er geen last van ondervinden.
Ach ja, je kan precies bedenken hoe dat gegaan is:
Bureau ridder bij VVN surft op internet, want heeft niks te doen, ziet op nu.nl het bericht dat in Duitsland apps worden verboden. Kijkt wat verder en ziet dat het bericht is gearchiveerd onder “verkeer”. Bureau ridder zipt aan d’r bakkie koffie en surft verder. Rond een uur of 15.55 uur, vijf minuten voordat zij naar huis mag, stuurt zij een mail naar haar manager.
Hoi Robert,
Hoe was je dag? Nog genoten van het gebak dat ik voor je heb gehaald?
Ik ben vandaag lekker bezig geweest. Heb met het hele team lekker zitten brainstormen om Nederland weer een stukje veiliger te maken. Was een hele goede sessie waar iedereen goed aan meedeed. We zijn lekker creatief geweest en zijn op het volgende idee gekomen: We denken dat het goed is als we apps zoals Flitsmeister gaan verbieden. Is niet goed voor de veiligheid, mensen letten door de app niet op de weg en gaat hard op de rem staan en zo. Is niet veilig voor het verkeer. Druist in tegen onze naam. Wat vind je er van?
Groet,
Josephine
Manager:
Hoi Josphine,
Wat een briljant idee! Daarom betaal ik jullie het grote geld! Ik zal gelijk een persverklaring opstellen! Top!
p.s.
Kook jij vanavond? Doe je ook dat lingerie setje aan waar ik zo geil van word? xxx
Gr. Rob
Zo is het precies gegaan brom ik je.
@Rick-dos: Lingeriesetje? Dat is toch veel te spannend voor zulke gasten?
@viezefreddyw: is een lingerie zo spannend dan? Wel leuk, maar spannend…
@Rick-dos: ik gq meteen solliciteren bij VVN!
Ja, want mobiele flitsers zijn zo effectief. Dan krijg je een boete, denk je “kut”, betaal je hem en rijd je toch weer even hard op dat stuk omdat het geen permanente flitspaal of trajectcontrole is.
Ik zou eerder willen zeggen dat Waze en Flitsmeister er juist aan bijdragen dat mensen op de locaties waar extra gecontroleerd wordt juist veiliger en met gepaste snelheid gaan rijden.
Juridisch best lastig te verbieden, en nog lastiger te controleren.
Flitsmeister gaat bij mij vanzelf aan, en mijn telefoon is gelocked door mijn werkgever, en ik ga hem niet unlocken voor de politie zonder gerechtelijk bevel.
Dat gerechtelijk bevel krijgen ze niet want de wegenverkeerswet is ondergeschikt aan de privacy wet en aan de rechten van mijn werkgever mbt databeveiliging.
En tegen de tijd dat ze mijn inbeslag genomen telefoon weten te unlocken, met of zonder gerechtelijk bevel, is de app allang uit.
De politie heeft helemaal gelijk. Mensen gaan niet meer vol op de rem voor controles. Dat is dankzij Flitsmeister. Die verkeersslachtoffersclub snapt er weinig van, gezien ongelukken 9 van de 10 keer niet door snelheid veroorzaakt worden, maar door appen tijdens het rijden. Hooguit wordt de schade er wat groter door, maar als ze het aantal slachtoffers willen verminderen kunnen ze hun aandacht beter ergens anders op richten. VVN kreeg een vinger en wil nu de complete hand. Een beetje brutaal om een stikstofmaatregel aan te grijpen om Flitsmeister aan te kaarten ook. Niet dat deze maatregel ook maar ene moer helpt in een land waar de meeste diesels niet harder mogen dan 90, maar dat is een ander verhaal. Ik stem zeker op de partij die het terugdraaien van deze maatregel als breekpunt opneemt. Het wordt echt tijd dat we ons gazn focussen op dingen die wel helpen en niet zoveel gewone mensen irriteren. Die zijn er genoeg. Draai bijvoorbeeld die belachelijk hoge subsidie voor electrische auto’s terug en gebruik ze voor het schoner maken van schepen, uitkopen van boeren en meer inzetten van toeringcars met politie om telefoongebruik op de snelweg te beboeten. Zo moeilijk is het allemaal niet jongens. Gaat echt nergens over dit.
Onbegrijpelijk dat dat club denkt dat men FM enkel gebruikt om te jakkeren…
Ikzelf gebruik het juist vanwege het feit dat ik kan zien waar er files, ongelukken, stil staande auto’s, afgesloten wegen/rijstroken zijn en ambulances rijden bijvoorbeeld.
Ik weet pas sinds kort dat Waze een flitsmeldingfunctie heeft, omdat het in één adem met Flitsmeister genoemd werd. Die functie gebruik ik niet, ik heb Waze geïnstalleerd om files te ontwijken.
Tja, binnenkort is het achterhaald. De mobiele radar controle gaat vervangen worden voor rijdende controle auto’s welke zo de snelheid kunnen meten… Daar deze niet een vaste locatie hebben is melden via een app zinloos. Nu maar hopen dat er snel iemand een GPS kastje onder deze auto’s hangt….
Bron?
Lijkt me een dure grap voor de overheid om mensen in te huren die rondjes gaan rijden om hardrijders enz. aan te pakken.
@dutchdriftking: onzin, is jaren geleden al gedaan en na een tijdje afgeschoten. Gaf onveilige situaties, zijn er een paar van de weg gereden en bovendien werden diverse boetes onderuit gehaald.
Video auto’s rijden er nu ook al, maar die zijn veel te duur voor wat ze opleveren, dus die worden voornamelijk ingezet om op TV te gebruiken zodat half NL denkt dat ze in de gaten gehouden worden.
On topic: leuk dat FM, maar ik zeg: Hillegom en dat zegt het halve AB forum: say no more ;)
Nl, is een anti autoland geworden.
Enkel de autocenten zijn welkom.
Zielige lui die vvn
Het bestaansrecht van VVN is zeiken.
En daar dan geld voor te vragen.
Ik blijf het een bijzonder businessmodel vinden.
“Grapperhaus laat aan de Krant van Wakker Nederland weten de boel in de gaten te houden.”
Nou hou die verbod maar lekker in de gaten Grappenhaus voor al in je kontgat. Flitsmeister 4 LIFE!!!