We wisten allang dat flitsers levensgevaarlijk zijn en de oorzaak van vele ongelukken, maar vanmiddag mocht ik het met eigen ogen meemaken. Rond 12:30u op de A28 stond er een mooie flitscamera opgesteld in de berm, ongeveer ter hoogte van Nunspeet. Twee auto’s voor mij rijdt een Golf en de bestuurder gaat vol in de ankers, terwijl er iemand vlak achter reed. Boem.
Het viel gelukkig mee, de achterbumper van de Golf zat een beetje los en er lag wat extra rubber op de weg, maar geen doden of iets dergelijks. De twee auto’s volgden elkaar zsm richting de vluchtstrook voor een gezellig praatje.
Zelf ging ik ook in de ankers op het moment dat ik de flitser zag, ik had echter het geluk dat ik ‘em wat eerder in de gaten had. Als je zo’n ding pas op het laatste moment ziet dan neem je vaak niet de tijd om in je spiegel te kijken en reageer je instinctief. Heilige boontjes zullen nu zeggen dat het sowieso fout is om te hard te rijden, dus daar kan die flitser niks aan doen. Maar zelfs als ik de toegestane snelheid rij dan ga ik nog op de rem, het is een schrikeffect en je wilt gewoon zeker weten dat je geen boete krijgt.
Bobel zegt
Jup, herken het gevoel. Zelf ook wel eens gehad, maar was nog wel zo bijdehand om in mijn spiegel te kijken.
Weliswaar in een flits, dus 100% zeker weet je het niet.
Subaru zegt
Je schrikt altijd als je zo’n ding ziet en automagisch ga je dan in de ankers. Ook als je niet te hard rijd. Dat merk ik zelf ook altijd.
sebastianchubasco zegt
onzichtbaar opstellen lijkt me ook niet fijn, dan zie je ze niet aankomen… :)
creative zegt
Bij nunspeet? vandaag? kut…
Laue zegt
herkenbaar…erg herkenbaar. complete flitswaanzin is het.
Bodycount zegt
op een snelweg hoor je niet te remmen.
dit is een artikel 5 (het in gevaar brengen van andere weggebruikers)
RenesisHP zegt
“Maar zelfs als ik de toegestane snelheid rij dan ga ik nog op de rem, het is een schrikeffect en je wilt gewoon zeker weten dat je geen boete krijgt.”
Dit komt mij akelig bekend voor. Ik heb ons daar meerdere malen op betrapt. :oops:
Maar goed, we weten dit allemaal. Geld is belangrijker dan mensenlevens.
jurrian zegt
@creative, lol
@ autoblogger, en jij nog denken, wat zitten al die idioten op de andere rijbanen te knipperen met groot licht? of gebeurd dat tegenwoordig niet meer
tom zegt
Volgens Koos lieger en bedrieger Spee komt het allemaal de verkeersveiligheid ten goede!
Matthijs zegt
@ bodycount
Blablablaaaa jij hoort dus bij de heilige boontjes…
AutoInformatief zegt
Inderdaad een zeer herkenbaar verhaal dit!
Ze moeten het hier maar aanpakken zoals in Engeland, ik meen dat alle flitswagens daar herkaanbaar moeten zijn? Ook flitspalen als ik het me goed kan herinneren.
jurrian zegt
@ Mx5/rx8
In principe kan je dat dan ook van je zelf denken, als jij in de ankers gaat om een boete te voorkomen, maar daardoor wel een crash riskeert. lullige is dat je achterligger echt de sjaak is omdat wettelijk gezien hij de schuldige is.
Tim zegt
StingerDSI is een goede oplossing:)
Joske zegt
radar ge a28 harderwijk ri zwolle thv hmp 74.7 na afslag `t harde (herjan) 09:59:48
Dat zal vermoedelijk die flitser geweest zijn… Bron: flitsservice.nl
Bodycount zegt
@ Matthijs
Nee hoor, maar ik heb zelf te vaak op mijn rem moeten trappen omdat iemand die voormij reed dacht dat er geflitst werd.
paginl zegt
@bodycount.
op dit artikel hoor je niet negatief te reageren.
Zie artikel 1 reglement autoblog.nl
RenesisHP zegt
@jurrian.
Klopt inderdaad ook een beetje. Ik rem niet voor niks.
Maar goed, is een onbedoeld automatisme vergelijkbaar met een opzettelijk geplaatst risico?
Over dat wettelijke zijn nogal wat twijfels.
Het remmen moet wel met een aantoonbare goede reden zijn gedaan, anders is de voorganger gewoon schuldig. Ik denk dat remmen voor flitsers daar een beetje buiten valt. ;)
Een bumperklever expres naar binnen remmen loopt dus meestal nadelig af voor de remmende partij.
Laurens zegt
@bodycount
gek wordt je ervan :lol:
Laat ze geld investeren in goede spullen, ipv chippies :-)
Chris zegt
F*ck de flitsers! Heb zelf ook er een ongeluk door gehad, door een malloot die er mij aan het inhalen was, en dus zijn kont in mijn neus implanteerde bij het hard afremmen.., kan je vertellen, das niet fijn!..
Doe gewoon traject controle, dan hoef je en niet abrupt te remmen, en t rijdt rustig (kijk naar amsterdam op sommige delen, je ziet precies waar traject is..)
Joske zegt
radar ge a28 zwolle ri harderwijk thv hmp 65.2 na afslag epe bij de afgesloten parkeerplaats
Deze is het geweest… dus niet die van bericht 15.14 uur.
Wom zegt
LOL, het blijft nog steeds de omgekeerde wereld…
Mensen die te hard rijden zijn niet fout bezig, nee…, de flitspalen die controleren op te hard rijden zijn fout bezig. Ha,ha,ha
Als je 2 seconden ruimte houdt, en je voorganger schiet in de remmen, dan is er nog steeds niet aan het handje, maar ja dat is wel veel tussenruimte he… Ha,ha,ha
Niet dat ik me aan de snelheid houdt, normaal gesproken overal +/- 20 km/u harder dan toegestaan. Dan heb ik de keuze boete pakken, of een ongeluk veroorzaken. You do the math!
Tuurlijk die flitspalen staan daar om geld mee te verdienen. Ha,ha,ha. Volgens mij willen de mensen die te hard rijden juist graag geld weggeven, anders hou je je toch lekker aan de snelheid…
Lekker de schuld buiten je zelf zoeken. Gelukkig is dit nog maar tijdelijk. Straks heb je overal trajectcontrole! Kun je lekker terugdenken aan de tijd, dat je zonder te pakken, je lekker kon haasten op de snelweg naar je volgende adres…
Ach het hoort bij deze samenleving. The rules do not apply to me, but to al the others. Ha,ha,ha.
Ik moet altijd zo lachen om dit soort berichten. Graag meer!!! You make my day…
Frank zegt
Als je nu voor de achterste auto uitwijkt en ‘per ongeluk’ de camera omver rijd, heb je dubbel je voorganger gered
1x achterbumper 1x bekeuring.
Henk he... zegt
*kuch* als je niet te hard rijdt en voldoende afstand houdt is er niets aan de hand *kuch*
Chris zegt
@wiip; 2 seconde afstand gaat nogal lastig als jij 100 rijdt, een idioot je met meer snelheid inhaalt, jou nog niet voorbij is en hard in de ankers gaat! (provincieweg..) dus ik vind degene die te hard rijdt wel degelijk de foute, niet de flitser..
Tuurlijk, ik zeg niet dat ik nooit te hard rijdt, dus zal het zonde vinden als er overal traject is, maar op sommige stukken weg, zoals een doden weg (N33 etc.) is het wel een verbetering
Thijs Bosmann zegt
Als je nu voor de achterste auto uitwijkt en ‘per ongeluk’ de camera omver rijd, heb je dubbel je voorganger gered
1x achterbumper 1x bekeuring.
Lol! die is goed! :D:P /
Justin zegt
@bodycount: op een snelweg hoor je niet te remmen? Dan ben ik benieuwd hoe jij een afslag pakt die vol met auto’s staat….. ;)
Martijn zegt
ja hehe….dat wisten de slimme mensen allang!
Die domme dingen werken niet mee aan veiligheid, werkt alleen tegen!
Het is alleen heel simpel geld binnenhalen voor idioten doelen in Nederland!
Patrick Parker zegt
Als je zeker wil zijn dat je geen boete krijgt blijf dan gewoon thuis, zorg wel dat je reglementair geparkeerd staat.
Joske zegt
@ Wiip, overal trajectcontrole? Blijf jij maar lekker dromen joh. Als die flitser er niet had gestaan was er ook geen probleem geweest..
Mja en wat is te hard rijden? Die vmax in dit hele land klopt gewoon niet.. En de politie maakt daar mooi gebruik van om iedereen kaal te plukken. En rij je niet te snel, dan pakken ze je wel ergens anders voor..
ManicManiac zegt
Mja, heb er toch ook een dubbel gevoel bij. Zelf rij ik constant, consequent én bewust sneller dan toegestaan (gevalletje burgerlijke ongehoorzaamheid, oa… ;)). En uiteraard krijg ik af en toe wel ‘ns een prent in de bus, maar toch, ik heb toch echt het gevoel van “eigen schuld kerel, you knew…”. Het is zoals iemand hierboven zei : het lijkt wel of ‘wij’ hardrijders geld WILLEN geven aande overheid. Eigenlijk zouden we beter moeten weten hoor. Maar jah, 100 is zo traag meneer…
Gevalletje kosten/baten in the end… Toch wat mij betreft…
Los van dat heb je natuurlijk wel een punt heer ab, het heeft een omgekeerd effect. Want ook ik betrap me er op dat in de zeldzame momenten dat ik me wel aan de snelheid houd en een paal passeer ik idd ook op m’n rem ga staan, ook al is het niet nodig. Maar ligt dat niet eerder aan’t feit dat ‘wij’ hardrijders er ons van bewust zijn dat we doorgaans effectief te hard rijden? Ik denk het wel… Kwestie van mentaliteit uiteindelijk. Blijft de vraag : welke is de juiste…? Ik weet het wel… ;)
RenesisHP zegt
@Patrick Parker.
Sterven is een betere optie. ;)
RenesisHP zegt
@ManicManiac.
Ongeacht het feit dat hardrijders en schrikkers fout zijn is het opmerkelijk dat men door blijft gaan met dit soort controles.
Tenminste,.. Zogenaamd opmerkelijk.
Het levert weer verkeersslachtoffers op. Was het niet het doel om verkeersslachtoffers te verminderen?
ManicManiac zegt
Uiteindelijk heeft het in mijn ogen toch echt weer gewoon te maken met het feit dat er twee soorten mensen zijn in deze maatschappij : vee, en veehouders. De wereld bestaat uit vier delen : stal, weide, prikkeldraad, wereld. Het vee stopt met bewegen zodra het vanuit z’n stal de prikkeldraad tegenkomt, zo van : dit is de grens, hier MAG ik niet voorbij (hoe ze aan dat idee gekomen zijn laat ik maar even achterwege). Terwijl de veehouders lekker van achter de prikkeldraad en in de wijde wereld hun veestapel goedkeurend in de gaten houden…
Ik ben aan’t lullen, ik weet het. Die drank tijdens die kutmeetings ook altijd.
RenesisHP zegt
@ManicManiac.
Met meer dan 800euro aan boetes in een jaar behoren wij tot de zwarte schapen. :roll:
ManicManiac zegt
MX5/RX8 :
800€, ja dat kan wel zo ongeveer kloppen… (net geen 1000€ in 2008… :( )
Maar je hebt wel gelijk hoor, de controles streven hun doel voorbij. Maar laten we wel eerlijk blijven : de argumenten van beide partijen zijn minstens even betwistbaar. Dat weet je zelf ook wel, kom op… ;)
En hoe graag ik ook een iets uitgebreider antwoord wil geven : work to do…
Volgende keer!
Gert zegt
Haha leuke reacties :) natuurlijk is de controle de schuldige. Hard rijden mag immers alleen niet als er controle is ;)
Ze moeten net als in de uk superopvallend gaan staan. Het gaat er toch om dat je niet te snel rijd, niet dat er zoveel mogelijk geld binnenkomt ;) als je opvallende politiewagens ziet rijd iedereen ook opeens 5km td langzaam…
RJ zegt
die hele 2 sec regel is gwoon neukerij…..stel
ik rij netjes 2 sec achter mn voorliger op de linkerbaan
….vanuit de rechterbaan komt een sjaak pleurt ehm ertussen….weg is mn 2 sec…moet ik weer in mn ankers…om die zogenaamde 2 sec regel te behouden
ofetwel deze hele regel is niet in uitvoering te brengen
woop zegt
@Wiip:
…spot on !… :)
Jan Rap zegt
Wat een ongelofelijk lulverhaal.
De schuld van dergelijke ongelukken ligt inderdaad zeker niet bij degene die te hard reed.
Als je dan toch te hard rijdt, wees dan ook gewoon zo stoer om op volle snelheid langs zo’n kast te rijden in plaats van je medeweggebruiker in gevaar te brengen door plotseling vol in de rem te gaan.
Degene die ook bij normale snelheid schrikt van een flitspaal en op de rem trapt hoor niet in het verkeer thuis. Die veroorzaakt ongelukken door alles waar hij van schrikt.
Of je rijdt te hard en je gaat fatsoenlijk om met de gevolgen voor je portemonnee of je houdt je gewoon aan de snelheid.
Verder wordt er hier gezegd dat flitspalen als doel het verkeer veiliger maken hebben. Dan wordt er vervolgens de conclusie getrokken dat het niet veiliger kan zijn als je schrikt als je ergens zo’n ding ziet staan.
Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Het is de bedoeling dat je schrikt als je de bon in de bus krijgt.
Ik ben overigens helemaal niet voor dergelijke maatregelen omdat ik van mening ben dat flitspalen over het algemeen niet staan op plaatsen waar de verkeersveiligheid ter discussie staat maar juist op plaatsen waar de pak- en daarmee samenhangend verdienkans het grootste is.
Maar ik vind het wel triest als je weet dat je de wet overtreedt en dan vervolgens kwaad wordt op de staat die je op je vingers tikt.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Toch werkt het:
http://www.swov.nl/nl/research/kennisbank/inhoud/00_trend/01_monitor/het_aantal_verkeersslachtoffers.htm
BR de Wilde zegt
achja. thuis hebben wij zulke problemen nooit. heerlijk zo’n stinger DSI:D
RRRobert zegt
Onze vrienden van Flitsservice.nl hebben hier ook nog wel het e.e.a. over gepubliceerd:
http://www.flitsservice.nl/cm_php/nieuws/nieuwsbericht.php?id=4310
en
http://www.flitsservice.nl/cm_php/nieuws/nieuwsbericht.php?id=4311
Henk he... zegt
@RJ:
De 2 secondenregel gaat er dan ook van uit dat je niet rechts inhaalt… Daar komt bij dat je niet persé hoeft de remmen om snelheid te minderen, je kunt ook gewoon even je rechtervoet liften. Als je nl. 2 seconden afstand houdt bij 100km/u (ofwel 28m/sec) zit je dus een kleine 60 m achter je voorganger. Als er dan een auto tussen schiet (wat natuurlijk niet mag) dan hoef je niet te remmen om afstand te bewaren… maar gelukkig houdt iedereen zich gewoon aan de snelheid, houden we voldoende afstand en later we mensen voorgaan die van rijstrook willen wisselen *kuch*
Laurens zegt
Ik begrijp die straatracers niet. Rijden het hele eind naar de Ring, tikken daar een bedrag af voor een rondje van zeg zo’n 10 kilometer, om te gaan raggen op een stukje asfalt wat qua veiligheidsvoorzieningen ver achterloopt met wat Rijkswaterstaat in Nederland allemaal voor ons geïnstalleerd heeft.
Gaat het desondanks mis alhier, trauma helicoptertje erbij en gratis wordt Michiel Schoenmaker op kosten van de buren weer aan elkaar genaaid.
Het is toch niet zo gek dat de overheid wat contributie vraagt aan malloten ( ;-) ) die hun hobby uitoefenen op kosten van de samenleving?
Jaap zegt
Ik herken het ook. Rijd netjes, zie een flitser, toch even remmen.
Alsof je een wesp ziet en niet geprikt wil worden.
Wist je dat van de 350 verkeersdoden in auto’s per jaar er maar 50 op de snelweg vielen?
Wist je dat snelheid daar niet de grootste oorzaak was? De belangrijkste oorzaak voor ongelukken op de snelweg is onoplettendheid.
Flitsen op de snelweg heeft dus geen zin. Snel rijden is niet hetzelfde als roekeloos rijden. Als het de overheid echt ging om de verkeersveiligheid dan hebben deze maatregelen WEL effect:
Bebouwde kom:
Snelheid matigen, doorstroming en overzichtelijkheid verbeteren.
B-wegen:
Minimumsnelheid van 70 en maximumsnelheid van 100 instellen. Met uitzondering voor tractors en bij slecht weer. De meeste ongelukken worden veroorzaakt door gevaarlijke inhaalacties, als gevolg van een te langzaam rijdende auto. Inhaler vreet zich op door de slak voor zich, haalt gevaarlijk in, klapt op een boom, tegenligger of fietser.
Snelwegen:
Minimumsnelheid van 100
Rechterbaan: maximumsnelheid van 100 voor vrachtwagens, aanhangers, caravans
Overige banen: adviessnelheid van 130 met op trajecten waar het kan (het kan echt!) een maximum van 180.
Opleiding: maak autorijlessen een verplicht onderdeel van het lespakket op middelbaar onderwijs. De focus ligt op opletten voor minder ongelukken en op ‘go with the flow’ voor betere doorstroming.
Bijspijkeren:
laat mensen verplicht elke 5 jaar hun rijbewijs verlengen door een rijproef af te nemen, inclusief gehoor-, zicht- en reactietest. Laat mensen een medische verklaring tekenen dat ze geen medicijnen of producten gebruiken die hun rijvaardigheid beïnvloeden. Boven de 65 wordt de check-up jaarlijks verplicht.
Patrouilleren in plaats van flitsen:
Hard rijden hoeft niet gevaarlijk te zijn. Een flitsautomaat kan niet zien of iemand wel oplet, of deze wel doorrijdt, of de auto wel veilig is, om de riemen wel om zijn gedaan. De flitsagent die nu sudoku in de struiken doet kan beter op de weg rijden om de sufk*tten van de weg te halen.
Laurens zegt
@mezelf
Michiel = “willekeurige nickname”, vrees voor mijn leven anders :lol:
RenesisHP zegt
@Jan Rap.
Tuurlijk. Jij schrikt nooit van die dingen.. Uhu.
En daarbij is het bij ons zo dat we ze meestal net als @autoblogger ruim van te voren zien en daarbij houden we meestal afstand. Dat remmen is dus minimaal en uiterst gedoseerd bij normale snelheden.
Ik moet toegeven dat ik dat eerder had kunnen aangeven. Er is echter een duidelijke interpretatie nodig voor mijn eerdere reacties.
Er is dus een duidelijk verschil tussen schrikken en schrikken.
Ik keur het echter met deze zin ook niet goed: “Ongeacht het feit dat hardrijders en schrikkers fout zijn is het opmerkelijk dat men door blijft gaan met dit soort controles.”
Ik bekritiseer beide partijen. ;)
“Ik ben overigens helemaal niet voor dergelijke maatregelen omdat ik van mening ben dat flitspalen over het algemeen niet staan op plaatsen waar de verkeersveiligheid ter discussie staat maar juist op plaatsen waar de pak- en daarmee samenhangend verdienkans het grootste is.”
Daar ben ik het dan ook weer helemaal mee eens.
“Maar ik vind het wel triest als je weet dat je de wet overtreedt en dan vervolgens kwaad wordt op de staat die je op je vingers tikt.”
Ook eens. Hoewel 3km/u na correctie boetes toch erg per ongeluk kunnen gaan tijdens het oplettten in het drukke verkeer.
Laurens zegt
@Svenska Aeroplan AB schrijft:
7 April 2009 om 16:37
Mee eens!
@mx5/rx8owner
18 Euro contributie, dat is minder dan de sportschool rekent.
@mezelf
heel wat mogen afdragen, nooit over gezeurd. Nooit op de snelweg trouwens, als je het verkeersbeeld een beetje volgt, zie je ze altijd. Idioten remmen op het laatste moment, maar ook dat weet je als je een beetje oplet.
eMiz0r zegt
@Jaap,
Verdomme, mooi stuk! Alleen die 180 zou ik persoonlijk 160 van maken. Mijn inziens is dat ook snel genoeg. (stukje burgerlijke ongehoorzaamheid) Volgens mij zijn er mensen die ook moedwillig harder willen rijden dan de max. snelheid. Die geef je gewoon de ruimte, maar moeten daar een snelheidsbelasting (boetes) voor afdragen.
Matt zegt
Ankers? Mijn auto heeft remschijven en -klauwen.
julien zegt
Het is mss tijd voor ee Miljoenen online stem referendum, TEGEN de flitspalen, Flitsauto’s en Agenten in deze auto’s,
Dat is de democratische manier,
Anders heb je ook de extremistische Fatwa tegen agenten in deze auto’s…
dat werkt ook…
TVE zegt
@Bodycount
Wil je dat ook even uitleggen aan die agent in zijn burgerwagen die een remactieuithaalde op een bijna lege A1, omdat hij vond dat ik te snel op hem inliep?!
En vervolgens toen ik hem inhaalde met zijn arm het gebaar maakte dat ík rustiger aan moest doen en ondertussen op de badge op zijn arm zat te wijzen?
Uiteindelijk heeft mij dit een prettig gesprek op de vluchtstrook opgeleverd met een agent buiten dienstijd :x
Fortuna zegt
Het flitsen op zich is een artikel 5je waard, door het de intense lichtflitsen wordt het verkeer onnodig in gevaar gebracht.
Hierbij komt nog dat het overmatige flitsen in België en Nederland extra gevaren en frustraties met zich meebrengt, met alle gevolgen vandien. Heel veel mensen durven niet meer aan de maximumsnelheid te rijden, ze blijven er liever 5-15 km/h eronder (komt ervan als ze flitsen vanaf 1 km overschrijding). Gevolg: mensen die wel de maximumsnelheid willen rijden worden opgehouden, willen inhalen, moeten gevaarlijker manoeuvres uitvoeren om werkelijk nog te kunnen inhalen en daarbij zowiezo de limiet overschrijden.
In Duitsland zijn er (nog maar een paar) stukken waar je onbeperkt hard kan gaan, is het daar dan zoveel onveiliger? Ik heb er vorige zomer anders maar weinig van gemerkt.
Spijker Hard zegt
Wat een losers zijn jullie allemaal die flitsers goedkeuren he.
Dan beginnen die n00bs over de wet en de theorie enzo, WHAHAHAAHAH
Domme schaapjes… hier een lesje praktijk
IEDEREEN weet dat het aantal doden al jaren redelijk stabiel is ( geen daling sinds koos zijn extreme wetjes, regels en toepassingen ).
DodeNNNNNNNNNNN vallen nog steeds in de nacht op 80 km wegen.
En zal ik jullie nu even ECHT ECHT verlichten?
let op hoor hier komt hij. Als we morgen allemaal gaan steppen op een step dus. Zul je zien hoe dodelijk dat apparaat ineens is. Waarom dan? nou precies hetzelfde als de auto je hebt bijvoorbeeld 4 miljoen autos elke auto doet elke dag 50 handelingen nou 50 maal 4 miljoen =? juist garantie dat het wel eens fout gaat ja.
Het zijn niet de mensen maar de aantallen waar het om gaat in dit hele verhaal.
Maar goed losers gaan jullie maar lkkr in jullie 30 000 K lease auto lkkr 110 op de teller links rijden ( dus geeikt nog geen 100 ook zo`n leuk verhaal )
Dan ram ik mijn 310 pk bolide er gewoon rechts langs. Ben zo moe van jullie moraalridders bah bah.
mashell zegt
“Maar zelfs als ik de toegestane snelheid rij dan ga ik nog op de rem”
Echt niet, ik laat de cruisecontrol gewoon staan en doe niets. Catch me if you can is het motto.
RenJie zegt
@Spijker Hard
Ach ik ben het misschien nog wel met je eens ook, qua AANTAL. Maar qua effect kan je een step niet met een auto vergelijken.
Laurens zegt
@mashell
Volvo rijders he, onverstoorbaar! En kopen een auto die ze kunnen betalen, inclusief ;-)
@sommigen
zo geeft een flitser zelfs mij plezier. Wel chipper, geen stinger?
BaRa zegt
@Spijkerhard: hehe, is dat predikken nieuwe stijl?
Spijker Hard zegt
preach!!!!!! mth`ers
Laurens zegt
He autoblog, preDIKken, is dat geen scheldwoord als in Spijker Harde Dik?
blokker5 zegt
@julien
Referendums lijken heel mooi en democratisch, is het niet. Als ELKE beslissing genomen zou worden door ‘het volk’, zou Nederland binnen een bijzonder snelle tijd ontsporen. Mensen zijn over het algemeen vrij egocentrisch ingesteld. Wat voor je zelf heel praktisch kan zijn, kan voor je buurman, een inwoner van een ontwikkelingsland of een bejaarde in een verzorgingstehuis erg vervelend uitpakken. Ik ben overigens wel met je eens dat de huidige flitspalenmentaliteit van de overheid erg slecht is. Mijn idee? Handtekening verzamelen, of nog beter, een goede brief opstellen over waarom deze mentaliteit niet langer kan en deze in grote aantallen naar ALLE politieke partijen sturen.
@ spijker hard
Goede onderbouwd! Mooi stuk! Studeer je jounalistiek?
xjs678qr zegt
@mashell: Tot als je CC eens iets te hoog staat en die flits gaat ineens af… En hoeveel mensen gaan niet in de ankers na het zien van een flits…
Weg met het overdreven flitsbeleid!
Juppe zegt
Remmen voor flitsers? Dat doe je toch al van tevoren omdat je ze al lang ziet staan?
Maar er zijn van die gekken die overal van schrikken, en dan van 120 hard afremmen tot 100km/h terwijl ze netjes de max snelheid rijden. Ik vind het dan leuk om dan juist gas bij te geven, zit toch veel speling in qua meetcorrectie :) Altijd leuk die verbaasde gezichten als je ze inhaalt. Zwaai zwaai :D
Raar om de flitskasten de schuld te geven, om je eigen angst te verdoezelen.
guzmann zegt
Had het gister nog. Laat ze die lekker in woonwijken plaatsen, op de grote weg zie ik het nut er niet van in.
GU zegt
Alles voor de verkeersveiligheid!!!!
….
BEHALVE flitsers verwijderen!! Want dat brengt geld in ’t laatje is wat ze in den Haag vast denken……….
HyperTeHK zegt
@wiip
Ga jij eens lekker in een boom zitten ha,ha,ha
Te hard rijden fout bezig, de maximum snelheid zou een richtlijn moeten zijn waarnaar bekeurd wordt bij onveilige snelheiden en rijgedrag.
Mensen pakken die 130 rijden waar 120 is zielig ha,ha,ha.
En gevaarlijk als het te hard rijden zelf ha,ha,ha
EN LACH NIET ZO ZIELIG MAN.
HA,HA,HA
Edje zegt
Het gaat weer helemaal los hier!! Iedereen heeft altijd zo’n mooi vingertje klaar maar geloof het nou iedereen is fout. Ik ook, ik rij zelf ook altijd te hard. Maar de hardrijders zijn niet de enige die fout zijn. De overheid even hard en misschien zelfs nog fouter. Zij zijn er voor om mensen en het verkeer veiliger te maken. Men denkt dit te kunnen doen door deze flitscontroles. Maar als ik mij goed herinner ging ik vroeger, toen ik klein was, altijd achter de deur of om de hoek staan. En als het moment daar was dan kwam iemand de hoe om en liet ik die even lekker schrikken. Ging vaak goed, heel vaak zelfs. Behalve bij mensen die wisten dat ik er wel vaker stond. Oftewel werkt niet als je wil zorgen dat mensen gewoon doorrijden.
Sorcerer zegt
autoblogger: had je dit artikel al gelezen?
http://www.flitsservice.nl/algemeen/index_html/index_nieuws.html?http://www.flitsservice.nl/cm_php/nieuws/nieuwsbericht.php?id=2103
Het blijkt dus zo te zijn dat er naar verhouding _erg veel_ ongevallen plaatsvinden bij flitsers. Op de site die ik hierboven noem staan o.a. audiofragmenten van flits-agenten (BOA’s) die een ongeluk thv hun flitser doorgeven.
Misschien nuttig als jullie er ook aandacht aan besteden, want ik vind dat dit wel bekend mag zijn bij het grote publiek.
Al met al denk ik dat flitsen de snelweg niet veiliger maakt (VROS is een ander verhaal). Laat ze maar lekker goed controleren in woonwijken en vooral rond scholen en bij écht gevaarlijke plekken (waar 70 rijden waar je 50 mag écht niet verantwoord is).
2 vliegen in 1 klap krijg je dan: acceptatie bij de meeste burgers + écht meer veiligheid.
Remon zegt
Nou nou, dat is nog niks..
Ik reed laatst 170 waar ik 80 mocht, stond er weer zo’n berm-Nazi!
Dus ik vol in de ankers, zat er weer zo;n vrachtauto achter me niet op te letten, was aan het krant lezen ofzo..
Dus die schiet er links voorbij en ramt vol in een busje met Poolse bouwvakkers!
5 doden en 2 zwaargewonden maar het beste komt nog:
ik ben wel onder een bekeuring uit gekomen..
Mvg,
Remon
Erik2907 zegt
Tja, Wat zal ik eens zeggen:
Zelf rij ik ALTIJD met cruise control de maximale snelheid (als het verkeer dit toelaat), maar ook onder de maximale snelheid met cruise control. VOORDEEL is dat het relaxter rijden is, je hoeft niet op de flitsers te letten of ze er wel of niet zijn (ik zie ze nooit maar wel de borden met de snelheidsbeperkingen). Nu ik cruise control al sinds 10 jaar gebruik is er ook geen acceptgiro meer op de mat gevallen.
Remon zegt
Moest laatst vol in remmen voor een flitser..
Reed 170 waar ik 80 mocht..
Zat er weer een vrachtwagen achter me waarvan de chaufeeur een krant zat te lezen..
Schoof links langs me heen vol in een busje met Poolse bouwvakkers.
5 doden en 2 zwaargewonden..
Maar ik had geen bekeuring.
Mvg,
Remon
Benjamin1 zegt
@ SpijkerHard
Bij jou staan de auto’s zeker nog op je bureau en niet voor de deur?
@Jaap
160 is niet haalbaar, 90% van de Nederlanders is niet meer gewend aan die snelheden omdat iedereen hier aan 120 is gewend.
Wat een onzin dat hele remmen voor een flitser, de enige die dat doet is mijn moeder als de tomtom gaat gillen dat er een flitser staat. Gaan jullie nu vertellen dat jullie dat ook allemaal doen? Pussy!
Benjamin1 zegt
@ Remon, de vrachtwagen reed ook 170? Of remde je af tot 20?
Vet man dat je die bekeuring niet kreeg! Mocht je wel mee met oom agent? Of werd je daarna wakker met een natte onderbroek?
Sorcerer zegt
@Benjamin: je zou er wel elke paar jaar 10 km/h bij kunnen doen.
Maargoed, waar kan dat nog met de drukte die je meestal overdag hebt? 120 is op veel plekken al te veel, dan zit je continu af te remmen voor linksrijders enzo.
Het echte rijplezier heb je toch vooral op binnenweggetjes, zoals je die bijvoorbeeld in Limburg (en andere berglandschappen) nog hebt :)
Bohica zegt
Ben keer 2 dagen achter elkaar op ongeveer zelfde plek geflitst door zo´n flits auto.
Maar dat was me eigen schuld zag hem wel staan maar was zo suf dat ik vergat te remmen.
Roderick zegt
Kan iemand mij uitleggen waarom de politie altijd achter viaducten “verstopt” staat of elders waar ze onopgemerkt de wegen “veiliger” kunnen maken?
Natuurlijk gaat het om één ding GELD GELD GELD, waarom zijn de maximale snelheden de afgelopen (50?) jaar niet veranderd terwijl de auto industry zo’n snelle ontwikkeling (heeft) doorgemaakt?
Natuurlijk moet je je aan de regels houden en niet te snel rijden maar iedereen weet dat sommige mensen zich niet kunnen beheersen en inderdaad een boete riskeren door te hard te rijden. Een snelheidscontrole komt veel vaker voor op snelwegen als in de steden terwijl daar de meeste verkeersslachtoffers vallen???? Oja daar komen er natuurlijk niet zoveel auto’s langs een kastje scheuren als op de snelweg!
dennis zegt
mensen die zeggen : je moet gewoon aan je snelheid houden…
die moete zelf maar is hier op de randweg van eindhoven is 80 blijven rijden weet zeker dat je van alle kanten wordt ingehaald door vrachtwagens …
ik weet nie maar ik voel me een stuk veiliger als ik dan boven de 100 rij…
en ik en me “handige harry” letten wel op of er geflitst wordt…en als ik te snel rij kijk ik ook elke x in mn binnenspiegel of er iets/iemand me volgt
Benjamin1 zegt
@ Sorcerer
Inderdaad
Had vandaag nogal haast maar ik heb echt nergens de 160 gehaald om 18:00 hoor. Stukjes 150 maar dan kan ik binnen 1 km al mn gas loslaten. De druk op het wegennet is veel te groot voor die snelheden. A16 bij de moerdijkbrug was al helemaal een drama, daar haalde ik nog net de 130 maar ook lang niet altijd….
Ik wacht op de eerste 12 jarige die zegt dat ie daar 300 heeft gereden vanmiddag met een veyron…
Sorcerer zegt
Roderick: mja, dat verstoppen is natuurlijk zodat niet écht iedereen dat ding ziet en kan afremmen. Maargoed, er is een verschil tussen ‘beetje wegstoppen’ en ‘compleet verstoppen’… Ik kies dan voor de 1e variant zodat een beetje normale chauffeur die net 15 te hard remt nog kan corrigeren.
Benjamin: hangt ook af van de auto waarin je rijdt hè. Als je wilt en je hebt een snelle auto dan kun je nog regelmatig overdag de 200 aantikken, maar je zult dan ook weer snel op de rem.
Wouter Vonk zegt
Wat een hoop (niet alles) waardeloos en onvolwassen gelul hier zeg. Ik ben zelf geen heilige, maar vind wel dat je als je een boete op je mat krijgt, je die verdient.
Het feit dat je de flitser niet tijdig zag staan, moet je eens na doen denken over het feit of jij wel een goede rijder genoeg bent om te hard te rijden, als je niet eens zo’n ding vroeg genoeg opvalt om rustig je gas los te laten en je snelheid op een verantwoorde manier te doen dalen.
Ook is het een feit dat de mensen die vaker die boete op de mat krijgen, vaker betrokken zijn bij verkeersongevallen. Staan jullie er ook wel eens bij stil dat niet iedereen jullie snelheid goed genoeg inschat, hetgeen ook niet ten goede komt van de verkeersveiligheid?
Ik vind ook dat de flitsers die op de snelweg staan er voornamelijk staan om de kas te spekken, maar er gaat natuurlijk ook een soort van afschrikeffect van uit. Diegenen die ‘zomaar’ op de rem gaan staan, denken blijkbaar wel dat ze dusdanig goede rijders zijn dat ze te hard kunnen rijden. Blijkbaar dus niet, getuige de boete… En áls je al zo’n goede rijder bent (want je kan best op sommige plekken te hard rijden) dan zou je je toch wel heel bewust moeten zijn van je snelheid en dus niet hoeven te remmen als je je aan de snelheid houd. En voor diegenen die met het excuus aankomen dat die dingen niet opvallen in het drukke verkeer, ga eerst eens bij jezelf na of het dan in eerste instantie wel zo slim was om dusdanig hard te rijden.
Ik heb het zelf wel eens gezien dat er een kettingbotsing van 4 auto’s plaatsvond omdat één of andere onnozele doos ineens ging remmen toen hij/zij een politiewagen zag staan. Toen heb ik natuurlijk hard staan lachen, maar ik zou echt pislink zijn geweest op diegene die het heeft veroorzaakt als ik één van diegenen was die er achterop zou zijn geklapt (wat niet gebeurd, ik pas mijn volgafstand altijd aan aan mijn snelheid).
Iedereen die dus uit schrikreactie remt voor zo’n ding, moet zijn “bewust rijgedrag” maar eens onder de loep nemen. Ik heb in 5 jaar tijd slechts 1 boete gehad voor te hard rijden, terwijl ik toch echt geen heilige ben. Ik rem NOOIT uit schrikreactie voor een flitser. (Binnenkort zal de 2e boete trouwens wel komen, nu ik er over nadenk hehe)
RenesisHP zegt
@Remon.
Ach gut, ga je weer de schijnheilige moraalridder proberen uit te hangen?
Benjamin1 zegt
@Sorcerer
Ja 200 is makkelijk te halen in NL. ’s Nachts dan. Maar altijd 160 op ieder moment? No way.
Endlezz zegt
@Benjamin
Je bent duidelijk geen snelle wagens gewoon. Wagens met meer dan 200pk halen namelijk erg snel de 200km/u. Dat is overdag ook best mogelijk. Een paar honderd meter vrije linkerbaan volstaan wel. Het verkeer moet al erg druk (volle spits, rond grootsteden) zijn om niet regelmatig 160 te kunnen halen.
Of dat verantwoord is, daar spreek ik me niet over uit.
ab zegt
@endlezz
Klopt volledig, ik heb een 200pk dieseltje en die haalt overdag gemakkelijk de 200kmh, weg hoeft niet eens leeg te zijn…
170-180 quasi altijd, hoe druk het ook is
RenesisHP zegt
Ik geloof dat ik een aantal pk´s ben verloren want doordeweeks in de randstad overdag 200km/u aantikken is mij al een tijdje niet meer gelukt.
Toegegeven, er is niet echt veel ruimte voor nodig.
Nou kan het helpen dat ik daar over het algemeen ook vrij weinig zin in heb.
tss68nl zegt
@Remon
Hahahahaha, fantast! Heb je dat je moeder ook wijs gemaakt gisteren? ;)
dennis zegt
@remon
was zeker een snelle vrachtwagen?? als jij 170 reed en hij was nog achter jou toen jij vol in je ankers ging…en moest uitwijken naar links en toen frontaal paar polen doodmaakte incl hijzelf???:P hehe
Jeekopf zegt
@ Bodycount:
Zal een zooitje worden als niemand remt voor een file :s
Benjamin1 zegt
@ Endlezz en ab
Ik bedoelde niet de maximaal te halen snelheid van mijn auto, ik had het over een snelheid die wel beduidend hoger is dan het toegestane zonder dat ik als een mongool veel te hard rijd. Ik rijd regelmatig in een 535d Denk je serieus dat ik dan ook meteen die 250 aan ga tikken in de spits omdat het kan en omdat er net genoeg ruimte is? Er hoeft maar 1 autootje met 130 in te voegen en dan heb ik een probleem. 200 is gewoon niet meer te halen overdag zonder dat je enorme risico’s gaat lopen. En dan wel die 200 vasthouden, niet ernaartoe en dan meteen remmen….
160 is het maximale wat je ook nog langere tijd vast kunt houden.
mike zegt
wat is de achterlijkste provincie van nederland?
Erwin zegt
@Bodycount
Werkt anders prima tegen bumperklevers :)
Othman zegt
goede dag allemaal,
Nou…. Ik rijd altijd hard en overal maar krijg heel zelden boetes. ra ra hoe kan dat.
Juist als je er teveel denkt en bang bent om een boete te krijgen, krijg je die juist!!!!Ik stel mijn spiegels altijd heel goed en scherp in. Deze stel ik grootendeels in voor politieachtervolgingen. Dus zie een Volvo of iets wat erop lijkt achter je ijden met 2 man erin en opvallende dingen op de dashboadr dan weet je wat je te wachten staat.
Ik zit niet achterover of relaxt tijdens het rijden. Daarnaast kijk ik altijd in de bermen of onder de bruggen vooraf of ik flitsers zie en laat mijn gas ook wat losser vooraf. Dan heb je nog altijd wel 50/50 kans. het is dan ook makkelijker om af te remmen voor een flitser.
De politie weet ook waar ze staan en als je slim bent moet je je in de plaats zetten van die agenten. Dan word je nooit geflitst.
Succes allemaal en rij met verstand ( hard of zacht)