(Nieuwe) computersystemen staan bijna altijd garant voor sores, niet alleen bij de overheid (hoi, trajectcontroles! Hoi, tunnels!), maar ook in het bedrijfsleven. Bij BMW schijnt de implementatie van een nieuw systeem de logistiek danig in de war te schoppen.
BMW voerde onlangs de grootste softwareoperatie in 20 jaar door, waarbij het met de aansturing van de onderdelenleveranties niet helemaal gladjes verliep. Gevolg: standrechtelijke executies van de ontwikkelaar Duitsers met de handen in het haar, en een leveringsachterstand van zo’n 200.000 onderdelen. Geen fijn nieuws als je in een sector werkt waar de logistiek inmiddels dusdanig fijngeslepen is, dat een beetje zand in de machine snel tot problemen leidt.
Daarnaast: BMW boekt nog steeds (tussentijdse) verkooprecords, en dan kan je dit soort haperingen helemaal slecht gebruiken. BMW zal ook dit jaar de traditionele zomerstop in de fabrieken (grotendeels) schrappen om aan de vraag te kunnen voldoen. Als Opel of Fiat nou zoiets zou overkomen…
Ondertussen wordt in het centrale magazijn in Dingolfing met man en macht gewerkt om de boel weer wat vlot te trekken. Denk hierbij aan motivators nachtdiensten en wat dies meer zij. Over een week of 3 tot 4 is de achterstand hopelijk ingelopen, aldus een woordvoerder.
Een dergelijke storing is te verwachten, je kunt testen wat je wilt, de echte problemen dienen zich toch pas aan tijdens reëele omstandigheden. Toch geeft het maar weer eens aan hoe afhankelijk we zijn van de computers. Gelukig brengt dit voorlopig meer goeds dan slechts met zich mee. (via autokompas)
pleiades zegt
Achja, bij die Fransen is dit dagelijkse kost. Mijn Mégane RS staat al drie weken op onderdelen te wachten :’)
pleiades zegt
@pleiades: bij de* Fransen
awesome zegt
Word de Mini daar ook geprocuceerd?
*mompelt iets over schakelflippers*
http://www.autoblog.nl/nieuws/mini-sorry-dat-we-een-paar-onderdelen-zijn-vergeten-58979
awesome zegt
@awesome: *geproDuceerd
mashell zegt
Wat een sappig verhaal…
erce zegt
Ik word er gek van. Heb 22 mei een aanrijding gehad met als resultaat zgn “schroefschade”. Het is nu 17 juni en ik heb mijn auto nog steeds niet terug. Met een beetje mazzel komt het missende onderdeel (een voetgangersdetectiestripje van 70 euro) volgende week binnen en heb ik na bijna 5 weken mijn auto terug. Te bizar voor woorden en het laatste woord is hier dan ook nog niet over gesproken…
Carreza zegt
Error 335i: part not found …?
mtber zegt
Als dit al algemeen bekend word dan is er sprake van echte paniek in de organisatie. Ik werk al vele jaren met process automatisering in de automotive. Implementaties en upgrades dienen echt grondig voorbereid te worden waarbij het normaal is om zeker 4-6 keer te testen inclusief een zo compleet mogelijke simulatie van het totale process. Tel daarbij op de gevoeligheid mbt leveranciers en de behoefte om voorraad minimaal te houden, dan heb je al snel een impakt op je process die grote gevolgen kan hebben. Wellicht dat de problemen zich niet echt voordeden in de eerste dagen. Gevolg is dat ze dan ook niet eenvoudig of geheel niet terug kunnen naar de oude situatie. Ik zou niet graag de verantwoordelijke willen zijn in die situatie.
erce zegt
Ik heb van BMW begrepen dat de problemen ook deels veroorzaakt worden door overstromingen in het gebied waar het centrale magazijn staat. Maar dat heb ik vandaag voor het eerst gehoord.
val2411 zegt
Zelfde verhaal hier. Auto staat reeds 3,5 week bij de garage vanwege kapotte luchtbalg van luchtvering. Geklaagd bij BMW Nederland en Duitsland. Laatste verwezen door naar eerste en eerstgenoemde stuurde een brief waar ze inderdaad een combinatie van overstromingen en nieuwe software noemeden als oorzaken. Een aanfluiting en totaal gebrek aan respect naar de klant toe was de opmerking dat ze niks voor mij konden doen, maar wel hoopten dat, nadat mijn auto gerepareerd was (hoewel ze niet konden vertellen wanneer dit zou zijn), ik weer met plezier BMW zou rijden! Wat een arrogantie… Sowieso ging de luchtbalg al na 2,5 jaar en 60.000km kapot, wat ook al niet had mogen gebeuren op een auto van 85k. Triest. Na de vakantie te koop zetten en een Japanner kopen. Rijdt minder maar staan in ieder geval minder vaak in garage. Gatverdamme…
erce zegt
Ik heb na 3,5 weken in een x1 gereden te hebben, inmiddels een 5 serie voor de deur afgeleverd gekregen. Heb een BMW topcover verzekering (één telefoontje en wij regelen alles voor u) en heb na die aanrijding alles zelf mogen regelen. afslepen, taxi (!) naar huis, volgende dag afslepen naar BMW, vervangend vervoer. Voor alles heb ik zelf moeten bellen om de boel te regelen. Erg jammer, want tot een half jaar geleden was de service van BMW altijd top, maar de laatste tijd laten ze hele grote steken vallen.
wim45wim zegt
beste mensen ik zit al vanaf 2 mei te wachten op een motor kabel van m’n M3 cabrio die nog geen jaar oud is.
dit is toch niet normaal he dat we allemaal zo lang moeten wachten.
Als ik volgende week mijn auto niet terug heb, neem ik een Advocaat
want dit is toch niet normaal ik zit al 2 maanden te wachten op me auto anders is de zomer al voorbij!!!!
val2411 zegt
@wim45wim: Misschien moeten we gezamenlijk een advocaat nemen. In Amerika maken ze daar zo’n class-action suit van. Dan klagen de gedupeerden gezamenlijk iemand aan.
White_Lightning zegt
3 weken geleden een afspraak gemaakt om achterbumper E91 te vervangen. Maandag netjes mijn wagen afgeleverd. Planning was 2 dagen werk. Dinsdagavond krijg ik het nieuws dat de bumper niet beschikbaar is en dat ik mijn BMW weer mag ophalen. Ze weten nog niet wanneer er een volgende afspraak kan worden gepland. Ze gaan me wel contacteren.
Deze service maakt echt geen indruk.