Liberale gedachte, om je te bemoeien met de markt?
De elektrische auto wordt flink gesubsidieerd, maar nog niet voldoende. EV-rijders betalen (nog) geen motorrijtuigenbelasting en geen BPM. Dan zijn er nog vele zakelijke voordelen. Denk aan een lage bijtelling of diverse interessante regelingen als ‘m op je eigen zaak zet.
Buiten de boot
De particuliere autokoper viel hierbij een beetje buiten de boot. Aan de ene kant ook logisch, want de zakelijke markt is enorm belangrijk voor de afname van nieuwe auto’s. Maar daar gaat binnenkort verandering in komen. Bronnen hebben aan RTL Nieuws gemeld dat diverse auto- en milieuclubs afspraken hebben gemaakt met de Minister van Milieu, Stientje van Veldhoven.
4.000 euro
Particuliere kopers van een nieuwe auto krijgen namelijk korting. Deze korting bedraagt 4.000 euro. Dit geldt alleen als de nieuwprijs van de auto onder de 45.000 euro zit. Voorheen was dat erg lastig, met met auto’s als de Peugeot 208, Hyundai Ioniq en Nissan Leaf is er intussen best wat aanbod. Ook staan er nog een hele hoop elektrische auto’s op komst.
Subsidie occasions
Er is ook gedacht aan tweedehands elektrische auto’s. Bij deze krijg je namelijk 2.000 euro van het aankoopbedrag terug. Omwille van fraude wordt de subsidie alleen maar verstrekt als de elektrische auto is aangeschaft via de ‘vakhandel’. De regeling tussen particulieren is dus niet mogelijk.
Afbouwen
Om het succes van deze regeling direct aan te pakken, is er nu al meteen bekend gemaakt dat men de subsidie gaat afbouwen. Het is in elk geval duidelijk van te voren aangegeven. De reden is dat de elektrische auto tegen die tijd beter vertegenwoordigd is en minder subsidie behoeft om aan de man gebracht te worden.
Klimaatakkoord
De subsidies zijn een resultaat van het klimaatakkoord. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de regeling al per januari 2020 was ingegaan. Dit werd uitgesteld, omdat de plannen nog met de belangenverenigingen besproken moesten worden. Meer details over de nieuwe subsidieregeling worden nog bekend gemaakt door de minister. Wel is bekend dat de regeling ingaat van 1 juli 2020.
Bij ons is dan bekend dat er tot 1 juli nauwelijks occasion EV’s verkocht gaan worden en dat de handelaren in gebruikte auto’s de prijzen zullen verhogen na 1 juli 2020.
ghost zegt
Dus als je echt wat leuks wilt, kom je niet in aanmerking voor de subsidie…jammer weer Stientje!
christian85 zegt
@ghost: ja sommige zaken blijven belachelijk maar om nou ook dit weer af te zeiken dat het niet goed genoeg is… Het is ook nooit goed
flutterby zegt
@ghost: het is nog even afwachten wat de voorwaarden precies zijn. In Canada hanteren ze dat de instapper onder deze prijs leverbaar moet zijn en Tesla heeft hierop ingespeeld met een Model 3 met 150 km range voor 1 dollar onder dat maximum. Deze staat overigens niet in de online configurator.
Het artikel van RTL spreekt trouwens ook niet specifiek over particulieren klanten.
bernoulli zegt
@ghost: inderdaad. Benzinemodellen krijgen geen subsidie.
mikje90 zegt
@ghost: Ze doen ook net alsof het een nieuw en heel goed idee is. Terwijl deze regeling er drie jaar geleden al ingevoerd had moeten worden. En het rare van elektrische auto’s is, dat ik de eerste klant nog moet tegenkomen die zo’n ding rijdt om het milieu te besparen en niet om goedkoper uit te zijn. Hypocriete kolder is het, aangezien onze opgewekte energie ook niet bepaald schoon is. Zo dat is eruit, goeiemorgen allemaal!!!.
flutterby zegt
@mikje90: Ja, want je kan natuurlijk niet meerdere redenen hebben om elektrisch te rijden. Het is zo vervelend allemaal dat ze het enkel voor de centen doen. Niet voor niets haalt Tesla ongekende tevredenheidscijfers… ook ongesubsidieerd in de VS.
tttijn zegt
@flutterby: Tesla heeft in de VS miljarden aan subsidie opgestreken. Dat is een van Musk zijn krachten: Feilloos de subsidie stromen vinden.
flutterby zegt
@tttijn: gehad, ja. Maar de kraan is nu dicht. De Gigafactory in Nevada en één van de zo niet succesvolste subsidie uitgave van Nevada.
rickthestig zegt
@flutterby: Haha, tevredenheidscijfers. RamBam nog gezien laatst?
flutterby zegt
@rickthestig: hoeveel duizenden mensen hebben ze om hun mening gevraagd?
ghost zegt
@mikje90: doordat het zo wordt neergezet, is dat voor velen een reden. Ik heb een maatje van mij die zijn bmw M2 heeft ingeruild voor een model S P100D. Nu met compleet vorsteiner wielen en hele optische Carbon kit en alles. Hij doet het niet voor het geld of milieu maar volgens mij bovenal omdat ie het mooi vindt die techniek. Ik bedoel; uitzonderingen zijn er altijd..
antielectrischeautos zegt
@ghost: zonde…
thomassnelweg zegt
@mikje90: Het is waarschijnlijk zelfs een slecht idee. De energie die ervoor wordt gebruikt is inderdaad niet zo schoon. Met de cijfers die er zijn lijkt het qua co2 besparing nog wat, maar er is nog geen kloppend cijfer te vinden aangezien voor wat betreft de biomassa de gemiste co2 opname door gekapte bomen en het transport ervan plus de co2 uitstoot die hoger is dan steenkool, door de overheid compleet is weggefraudeerd. En dat zal best nog wat impact hebben. De overheid is niet de enige die fraudeert. Reken maar dat de markt hier ook nog mee gaat frauderen, zeker waar het gaat om de tweedehands versie. Waarschijnlijk zijn er veel effectievere maatregelen te bedenken voor dit geld. Je kunt er bijvoorbeeld ook huizen mee isoleren, zonnepanelen stimuleren, schonere motoren voor de scheepvaart bevorderen, enzovoort.
maotje zegt
@mikje90: ik moet de eerste nog tegenkomen die een dacia kocht omdat t een mooie auto is. Gek genoeg is dat nooit een punt van discussie.
tweetyv6 zegt
“Er is ook gedacht aan tweedehands elektrische auto’s. Bij deze krijg je namelijk 2.000 euro van het aankoopbedrag terug. Omwille van fraude wordt de subsidie alleen maar verstrekt als de elektrische auto is aangeschaft via de ‘vakhandel’. De regeling tussen particulieren is dus niet mogelijk.”
—–
1x raden waar die subsidie dan blijft hangen
flutterby zegt
@tweetyv6: gelukkig is de vakhandel zeer betrouwbaar..
bernoulli zegt
@tweetyv6: zoals ik het lees kan de verkoper de subsidie terugvragen.
Maar de kans dat je echt € 2.000,- goedkoper uit bent zal wel heel klein zijn inderdaad.
timowouters zegt
@tweetyv6: over 2 jaar: “Kamervragen over massale fraude met tweedehands elektrische auto’s!!!”
timowouters zegt
@tweetyv6: zwendel die me zo te binnen schiet: constructie opzetten waarbij particulier 1 de auto koopt, 2k opstrijkt, direct verkoopt aan een andere garage en opnieuw de auto koopt, weer 2k opstrijkt etc. Goeie handel zo! 5x op papier die auto rond verkopen en je hebt 10k korting!
Turbo S zegt
@timowouters: en de overheid is natuurlijk achterlijk en betaalt 1 persoon 5 keer 2k voor een en dezelfde auto.
timowouters zegt
@mercedesbenze350cdi:
dan doe je dit zwendeltje met een paar bekenden en verschillende garages. Iets meer moeite, met zelfde resultaat. Minus het kratje bier voor alle deelnemers. ;-)
Als er geld te verdienen valt zijn mensen erg creatief.
Turbo S zegt
@timowouters: jij schat de overheid echt heel erg dom in. Geloof je het zelf?
timowouters zegt
@mercedesbenze350cdi: denk dat er voorbeelden genoeg zijn die mijn inschatting bevestigen.
Het probleem is dat dit soort zaken subsidieren misbruik in de hand werkt. Eenmalige korting bij aanschaf is logischer. Dat brengt wel t risico met zich mee dat de autofabrikant een deel hiervan als winst opeet en dat de tweede koper het te weinig ziet in aanschafprijs.
nautique206 zegt
@timowouters: waarschijnlijk krijg je wel spelregels in de trant van minimaal 1 jaar op naam etc. Is vrij makkelijk te controleren
Henk_he zegt
Ik ben benieuwd waar deze subsidie van bekostigd gaat worden. Oh wacht, door belastingen betaald door mensen die niet genoeg geld hebben om een EV te kunnen betalen, maar wel vervoer nodig hebben om te kunnen werken. Dus de ‘armen’ helpen hier de ‘rijken’. Mooi liberaal concept is dat toch.
flutterby zegt
@Henk_he: die arme mensen in hun Range Rovers altijd..
por100 zegt
Ja deze regeling is echt bijzonder. Hopelijk gaan ze dat nog doorkrijgen
antielectrischeautos zegt
Mmhmm, had graag leuker nieuws willen lezen dan nog meer subsidie op die vuile duracell auto’s….
olivier420 zegt
@antielectrischeautos: Wat maakt jou dat nou uit.
Parkeer je toch nog een keertje extra dubbel op een laadplaats met je BMW M3.
Dat zal ze leren!!
maotje zegt
@antielectrischeautos: vuil? Jij fiets liever achter een diesel zonder roetfilter dan een ev?
Wat is dan vuil?
antielectrischeautos zegt
@maotje: nou productie process van de accu’s… en ja ik zou liever achter de diesel fietsen (niet dat je mij ooit op een fiets zal zien)
rezi zegt
Het is ook nooit goed, he? Als overheid kun je er voor kiezen om wenselijk gedrag te stimuleren (hoe liberaal dat is valt absoluut te betwisten), en in dat licht bezien vind ik dit een sympathieke regeling. Het kan net die twijfelende consument de duw in de rug geven om toch voor elektrisch te gaan. Niets mis mee wat mij betreft, en het is eindelijk een antwoord op de kritiek dat EV’s alleen voorbehouden zijn aan de happy few die helemaal geen belastingvoordeel nodig hebben.
ghost zegt
@rezi: ik wil eigenlijk al tijden een RS3, als ze de BPM nou even voor een dagje uitzetten, zou mij net dat steuntje in de rug geven, maar helaas gebeurt dat ook niet..en nee, helpt ook niet mee aan milieu, maar dat doet een doorsnee EV ook niet vind ik. Enige mooie eraan vind ik de techniek zelf, verder niet.
tttijn zegt
@ghost: haha idd.
kevertje zegt
Ik vind het altijd wel sterk hoe geanimeerd de discussie wordt als het elektrische auto’s gaat. Een beetje gek toch dat overheden subsidies moeten geven voor iets dat een no-brainer zou moeten zijn – in de stijl van ‘nieuwe auto… kopen vanaf nu elektrisch, waarom niet? Het gaat me over die ‘waarom niet’ en daar worden de posts heel zenuwachtig over, want wees eerlijk – dit is een meer een emotioneel verhaal dat met (halve of op z’n minst niet geheel bewezen of waterdichte) waarheden het thema ecologie probeert te verdedigen. Misschien niet abnormaal in een overgang, maar het gaat over wel een paar serieuze zaken. Het aanbod en de prijs is voor een gemiddeld gezin met 2 à 3 kinderen op zoek naar een nieuwe en wat grotere gezinsauto quasi onmogelijk. Vroeger kochten deze mensen vaak op de tweedehands markt, daar worden ze nu plots geconfronteerd met auto’s die allerlei emissie-beperkingen krijgen in Nederlandse, Belgische, Franse…grootsteden, ze worden financieel ronduit gestraft (en niet alleen voor dit, ook voor de isolatie en verwarming in hun woning bv…) Een ander probleem blijft toch die range, en nee het gaat weer niet alleen over Tesla. Laat ons zeggen voor wie geregeld 150 à 200km reist en ook terug moet (bv. naar minder bewoond gebied – zelfs industriële zones) is het misschien net doenbaar – maar wat als de vrieskou ook nog eens toeslaat? Als je regelmatig in de range van 1000-1300km reist, dan wordt de reis met elke EV toch een beetje een avontuur. Ik kan je vertellen dat de laadinfrastructuur langs autostrades veel te wensen overlaat, en wat men dan nog ‘snelladers’ noemt van 50kW vermogen je auto nog steeds met 1.5-2 uur platlegt. Last but not least, ik ga terug even naar dat gezin. Er zijn hier massa’s bloggers/liefhebbers die misschien graag om de 2 jaar met een ander auto rijden, maar een gezin (zonder bedrijfswagen, hogere salarissen, hypotheek enz.) moet het vaak een decennium zien uit te zingen vooraleer er iets nieuws voor de deur staat. Wanneer die prachtinvestering van 45-120k€ (teveel voor Jan met Pet, wees eerlijk, wel toevallig de vork waarin alle EV’s en hybrides zitten) begroot moet worden op reële levensduur van 8 jaar en daarna alleen nog wat zakgeld waard is, stel ik me toch vragen. Ik hoor en lees de veel optimische verhalen over Tesla, maar om eens iets anders te zeggen, een naaste vriend van me heeft zeer zware problemen gehad met een Mitsubishi PHEV – na 5 jaar was de batterij versleten en de auto was alleen schrootwaarde. En een echte goede record van hoelang lithiumbatterijen echt meegaan in auto’s en wat er nadien mee gebeurd, dat hebben we toch niet echt. Ik weet wel dat er massa’s van onze vroeger diesels nu rondrijden meer Oostwaarts, en zeker in Africa. Want U en ik gaan hem niet gratis kado doen aan de schroothandelaar om het milieu te dienen.
barendbotje zegt
@olivier420: @antielectrischeautos: weer lekker salty op de maandag ochtend ?
Richmond zegt
@mikje90 niet anders dan alle andere bijtellings toppers uit het verleden, ze waren allemaal gebaseeerd op zuinigst / schoonst in hun klassen (ofwel kwam het beste uit de NEDC test). De Volvo S60 PHEV, Megane DCI, 308 SW allemaal waren ze populair omdat ze op dat moment de laagste bijtelling hadden. En dat is het enige wat voor leaserijders telt (grootste groep dan, er zijn altijd uitzonderingen). En daar kunnen we ons allemaal heel druk om maken, maar dat gaat nooit veranderen. En ergens begrijp ik het ook wel, je betaald voor die auto. Het is niet echt je eigen auto, dus waarom zou je dan meer betalen dan nodig is. Dan ben je een dief van je eigen portemonnee, dat het dan geen autoliefhebbers zijn? Denk niet dat die mensen daar wakker van liggen.
mashell zegt
En de bijtelling voor elektrische voertuigen gaat omhoog van 4% naar 8%, wij leasers moeten nu du de subsidies voor de particulieren gaan financieren. Dit soort subsidies zouden moeten gelden voor alle typen kopers, niet alleen particulieren maar ook voor leasemaatschappijen.
bartsss zegt
@mashell: ik denk dat jij als leasert al genoeg voordelen hebt als hebt gehad…
mashell zegt
@bartsss: bijtelling klinkt inderdaad als een toeslag maar het is gewoon een ordinaire belasting.
Erik zegt
@mashell:
Leasen is een keuze. Je kunt ook fietsen..
reset zegt
Ik voorspel in eerste kwartaal 2020 een prijsverhoging van 4000 euro tot een max van 45000 euro van een elektrische auto. Of een auto van 49000 euro die dan “afgeprijst” is naar 45000 euro.
Of een auto van 45000 euro met inruilkorting 4000 euro lager krijgt dan je echte inruilwaarde. Je krijgt dan extra 4k subsusdie (met alle tussenvormen).
Kortom met deze vakhandel wordt nooit helemaal transparant waar die 4000 euro naar toegaat, hoogstwaarschijnlijk naar de vakhandel zelf.
Tot nu hebben subsidies alleen maar de prijzen opgedreven of kunstmatig hoog gehouden, zie warmtepompen in NL en vergelijk die eens waar warmtepompen gangbaar zijn bv Spanje, Frankrijk, zuid-europa.
antielectrischeautos zegt
Altijd als ik weer in de file heb moeten staan door de onkunde van menig automobilist
bernoulli zegt
We vaag dat het pas per 1-7 is. Dan zal de verkoop van EV’s tot die datum helemaal inkakken.
tttijn zegt
Ik zou willen dat mensen is beseften dat zo’n subsidie een sigaar uit eigen doos is.
poes zegt
Wat maakt het nou uit wat de reden van het aanschaffen van een elektrische auto is? Het beoogde doel is dat iedereen in z’n ding gaat rijden.
rob5nismo zegt
@poes: Het enige probleem dat ik met EVs heb is dat tegen de tijd dat ik zoiets kan betalen dat de accu’s helemaal verrot zijn en ik dus met de grote kosten zit om een accupakket te vervangen
Richmond zegt
@rob5nismo: hoeft niet, fabrikanten geven een aantal jaar garantie op het accu pakket.
antielectrischeautos zegt
@benja01: zelfs dan, de “leukere” (zover zo een duracell dat uberhault kan zijn) zijn de accupakketten toch nie van te betalen als die aan vervanging zijn
rob5nismo zegt
@benja01: dan valt de auto waarschijnlijk nog steeds buiten mijn budget. Ik zit soms ook al te denken als de huidige generatie auto’s met turbo de 2dehands markt op gaan hoeveel turbo problemen er gaan voorkomen
Dutchdriftking zegt
Een kleine 10% korting is natuurlijk fijn, maar gaat dit echt wat doen? Het verschil voor de zakelijke rijder is natuurlijk vele malen groter. En natuurlijk is op een Zoë van €24.000,- een korting van €4.000,- euro flink, maar voor die 20k kan je als particulier veel leukere, en verstandigere dingen doen voor je portemonnee.
Kvgorp zegt
Dacht ik ik zal eens aan het milieu denken en eens voor een mooie Passat GTE kijken. Grote auto voor het gezin. Je kan er mee op vakantie en met dagelijks gebruikt rijd je elektrisch. Dan kijk ik naar die prijzen van die auto’s en sla je stijl achterover want er zit nog zakelijk voordeel op de auto’s. Niet te betalen dus. Nu komt er subsidie van uit het rijk maar alleen voor 100% EV. Heb in dus ook niets aan.
O ja en dan moet ik mijn jonge diesel met net een ton op de teller nog inruilen voor een appel en een ei daar komt ook geen regeling voor.
Maw… we dieselen nog maar een tijdje door.
antielectrischeautos zegt
@kvgorp: goede keuze van je ?
kminne zegt
Het subsidiëren van particulier bezit met gemeenschapsgeld is een krankzinnig idee. Maar goed, het gros van de Nederlandse bevolking heeft een heel regiment aan draadjes los zitten, stemt daardoor op dit soort achterlijke partijen en men krijgt dus wat men verdient. Maar zelfs binnen die kadering is het wel helemaal een krankzinnig idee om de subsidie te koppelen aan een maximum nieuwprijs. Blijkbaar hebben die klimaathysterici dus wel liever dat je een Corsa Elektrika neemt ipv een Corsa Benzina, maar maakt het ze geen klote uit of je een Tesla Model 3 of een BMW 320i koopt. Dat je bijtellingsvoordeel begrenst dat snap ik nog enigzins, maar dit slaat werkelijk nergens op.
johnwaters zegt
De belastingbetaler moet de anderen hun auto’s sponsoren, leuke regering.
HyperTeHK zegt
Ik had gehoopt dat iemand van autoblog een titel zou maken met als tekst
Kabinet doet iets tegen de export van gesubsidieerde auto’s.
Ach was ook teveel om op te hopen.
racerx zegt
Prachtig, alsnog kan ik me geen nieuwe EV veroorloven (wil ik ook niet overigens). Mooie subsidie voor mensen met een dik inkomen, want hoewel ik zelf ook aardig bovenmodaal zit is een nieuwe auto formaatje 3 serie echt een no go.
frank2b zegt
Dus binnenkort zijn nieuwe EV’s 4000 euries duurder en laten tweedehands EV’s een prijsstijging van €2000 zien …..
ty5500 zegt
Wat maakt het uit of de koper hem koopt omdat hij milieuvriendelijk, snel, goedkoop of weet ik wat is? Dat is toch volledig irrelevant. De doelstelling van de overheid is meer elektrische auto’s en een subsidie/minder bijtelling zorgt er volgens de verkoopcijfers duidelijk voor dat dit lukt.
ty5500 zegt
Ok dat was dus een reactie maar werkt blijkbaar allesbehalve top