
Wie zijn nieuwe Porsche 991 GT3 RS op tempo over de Nordschleife stuurt schijnt van een koude kermis thuis te komen. Meerdere eigenaren melden forse schade door voorwielen die tegen de kasten slaan.
Dat de extreemste sportwagens met minimale toleranties en marges worden gefabriceerd is algemeen bekend. Immers, wat is het punt van een sportief topmodel maken als je hem niet technisch aan alle kanten uitwringt?
Met de nieuwe 911 GT3 RS is Porsche echter uit de bocht gevlogen, aldus meerdere eigenaren. De voorwielen klappen (onder standaard instellingen) bij veerbewegingen tegen de wielkasten, waarbij flinke schade ontstaat, tot de behuizing van knipperlichten aan toe: op fora lezen we onder andere: Alles durchgeschliffen bis auf das Blinkergehäuse und das bei Serieneinstellung.
Aan een rondje over de Nordschleife (die mede door de uitdagende veeruitslagen op sommige punten bij fabrikanten een geliefd testoord is) hield een eigenaar behoorlijke schade over aan het plaatwerk rond de voorwielen. Hij vat zijn eerste dag Nordscheife als volgt samen:
– Auto setzt pro Runde mehrfach auf
– Gitter im Kotflügel vorne Beifahrerseite durchgeschliffen
– Kotflügelverkleidung vorne durchgeschliffen, Blinker liegen frei
– Verkleidung der hinteren Radhäuser an fünf Stellen tw grossflächig abgeschliffen
– insgesamt viel Bewegung im Auto
Een andere eigenaar heeft het probleem houtje-touwtje proberen op te lossen door kunststof-onderdelen in de wielkasten te verwijderen, met tape te gaan plakken, en de vering een stuk hoger in te stellen. Dat kan niet de bedoeling zijn bij een auto die makkelijk 3 euroton kost. Zijn droge commentaar: „Jetzt schleift es nur noch in der Fuchsröhre und im Karussell“.
Vooral problemen aan voorzijde
De gemelde problemen concentreren zich aan de voorkant, achter lijkt er veel minder aan de hand. Vooral de bekleding in de wielkasten en de luchtroosters in de voorschermen moeten het ontgelden: in de ergste gevallen zijn de complete luchtroosters doorgeslepen, aldus de eigenaren, die echter tot dusver verzuimen foto’s van hun schade te posten. Het hele design van de GT3 RS is erop gericht veel downforce te genereren, en wie er we eens naast een nieuw exemplaar heeft gestaan ziet hoe verrekte weinig wheelgap de banden (265/35 ZR 20 voor, en 325/30 ZR 21 – rechtstreeks van de 918 Spyder – op de achteras) hebben. Maar Porsche heeft dit allemaal berekend en de nodige testkilometers gemaakt, vooral op de Nordschleife, dus in standaardtrim zou deze schade gewoon niet mogen optreden.
Dat een zeer lage auto zijn spoilerlip op bepaalde punten van de Groene Hel over het asfalt schraapt lijkt overigens onvermijdelijk, maar dat zijn hier de klachten dan ook niet. Wat wij ons afvragen is hoe Porsche zijn Ringtijd van 7:20 heeft neergezet, een (voralsnog niet gepubliceerde) video zou uitkomst bieden.
De 911 GT3 RS wordt in diverse tests overigens ronduit gelauwerd (hoewel je er bij sommige Britse reviewers een WC-eend gevoel aan overhoudt), en de 500 pk sterke extreme Elf gaat tweedehands al voor meer dan 400.000 euro weg. Een heet item is het dus zeker.
Video’s
Hieronder een tweetal onboard-video’s van de 991 GT3 RS die de stelling van ‘iets dat aanloopt’ lijken te onderschrijven. In de eerste video is dit duidelijk hoorbaar bij 1:49 en op 3:15, en ook lijkt de bestuurder zich op hogere snelheid meermalen in te houden, mogelijk uit angst voor te heftige veerbewegingen
Bij de onderstaande video gaat de bestuurder op 2:20 door de Fuchsröhre met een snelheid die veel hoger zou kunnen liggen, maar toch horen we een flink geschraap:
We hebben bvovenstaande aan Porsche Nederland voorgelegd, die in afwachting is van een reactie uit Duitsland. Zodra we deze hebben zullen we hem toevogen.
Met dank aan MR voor de tip!
Ach ja, wielkasten rollen en een getrokken bandje dan maar?
@dutchdriftking: Gewoon wieltjes van de vw up monteren.
Wielkasten uitslaan zoals we dat bij de golfjes doen haha
@vtechlover: ik zal je een geheimpje vertellen… Porsches zijn platgeslagen kevers, dus het uitkloppen is al gebeurd, als ze hem nog meer uitslaan loop je het risico dat het plaatwerk scheurt
@ziekegeest: ik zal jou ook een geheimpje vertellen..
Maar reactie was natuurlijk niet serieus!
Hey Autoblog, leuk dat jullie Duits kunnen. Ik niet.
@benvan: Das ist ja Schade.
@benvan: ruwe vertaling;
– auto is meerdere malen per ronde zoekerig/springerig
– het plaatwerk rondom de het voorwiel aan de passagierskant is door grit opgevreten
– het plaatwerk rondom de voorkant van de wielkasten voor is helemaal doorgevreten, er zit geen plaatwerk meer om de knipperlichten heen
– de wielkasten achter zijn op 5 plekken helemaal doorgesleten
– samengevat is er veel beweging in de auto merkbaar
@knipperlichtje: bedankt
@knipperlichtje: merci
@knipperlichtje: bij punt twee wordt met “gitter” geen grit bedoeld maar rooster… Het gaat dus over de openingen in het plaatwerk bij de voorwielen en dan met name aan de passagiers zijde
@papa: nu jij het zegt lees ik de zin ook correct, lastig taaltje soms dat Duits.
@benvan: Dankje, ik zat ook al te broeden op een dergelijke reactie. Engels kom je overal in Nederland tegen. Duits niet, niet zo gek dus dat een hoop mensen dat niet spreken.
Tja als je vooral Suv’s en liftbacks bouwt dan is een echte sportwagen opeens best lastig…
@w0o0dy: Too true.
Beetje jammer kan er na diesel gate ook nog wel bij
Enige duits wat ik ken is Frans Duits.. :’ )
@allesmetturbo: wazdadanweer??
@allesmetturbo: Luxemburgs?
@SimonMc: bedoelt waarschijnlijk Frans Duijts, een hele slechte volkszanger
@ziekegeest: Ah ok. Als niet Nederlander zijnde, ken ik hem niet…en snapte ik de mop bijgevolg niet.
GT3 RS gate
@allesmetturbo: Steek die gate in uw gat.
@SimonMc: vergate het.
Misschien op te lossen met en software update en een excuus briefje in de krant?
Je zou toch denken dat ze dit zelf hebben gemerkt met hun 7:20?
@clarkson: Of de tijd 7:20 is onzin. Ze hebben het helemaal niet gereden of alleen op de playstation.
@kilum: Alleen porsche zal het echt weten. Laten we met ze allen handtekeningen inzamelen omdat we bewijs willen zien.
@clarkson: Die tijd hebben ze waarschijnlijk neergezet met een speciaal geprepareerd exemplaar, met bijvoorbeeld (nog) stuggere veren.
Maar afgezien daarvan zou je denken dat ze zat testrondjes gedaan hebben met de GT3 RS om dit probleem zelf ook te ondervinden. Blijkbaar niet, of ze hadden niet gedacht dat kopers van een GT3 RS ‘m ook écht zouden gebruiken waar-ie voor gemaakt is…? ;)
@potver7: Blijkbaar wel aangezien ze dit probleem hebben ondervonden.
Je moet ook niet rijden met zo’n collectors item hé, gewoon wegzetten in de garage.
Ik ken echt 0,0 Duits en snap dan essentiële onderdelen van deze tekst helaas niet.
@autoblog Waarom wel het meer toegankelijke Engels vrijwel altijd vertalen in de volgende alinea, maar het Duits weer niet helaas
Desalniettemin: Vraag me nu wel af hoe Porsche de GTR 3 RS heeft getest. Ook dan worden toch de verschillende instellingen getest, op verschillende ondergronden en onder verschillende omstandigheden. Of tenminste, dat hoop ik.
Of wordt dat softwarematig gedaan? Is een hot item binnen VAG, heb ik me laten vertellen
@desalen: Misschien veronderstelde ik wat te veel talenkennis inderdaad.
“Alles durchgeschliffen bis auf das Blinkergehäuse und das bei Serieneinstellung.” staat ervoor eigenlijk al vertaald.
– Alles doorgesleten tot op de behuizing van de knipperlichten, en dat bij een standaardinstelling.
Het gedeelte in blockquotes heeft knipperlichtje samengevat: http://www.autoblog.nl/nieuws/flinke-schade-aan-porsche-911-gt3-rs-door-ontwerp-issue-80847#comment-3672838
“Jetzt schleift es nur noch in der Fuchsröhre und im Karussell”
– Nu slijt hij alleen nog in 2 bepaalde bochten van de Nordscheife (de Noordlus)
@sir_smokalot: “schleift” is “schuurt” , niet slijten. Graag gedaan :)
Gelukkig heef Porsche wel adequaat gereageerd. Nog vóór dat dit nieuws naar buiten kwam hebben ze disciplinaire maatregelen genomen tegen de verantwoordelijke CEO, Herr Doktor Inginieur Muller. Die mag nu zijn kunstjes vertonen bij het muurbloempje van het concern.
Tja, dit zijn toch praktijken die je verwacht van Ferrari begin jaren tachtig of een ander exotische sportwagenmerk uit die tijd. In die tijd namen ze de klant wat minder serieus en testen was ook niet altijd budget voor, sterker nog, de klant was degene die het ’testwerk’ deed, na de voorproduktie werd het een en ander verandert (klachten van klanten) en daardoor werf de ‘exotische sportwagen’ geleidelijk aan beter en betrouwbaarder.
Nu gaat dat wel anders, auto’s worden gedegen getest, technologie maakt ons in staat testwerk te simuleren, budget is vaak nu wel aanwezig.
Rare fout van de medewerkers bij P. moet dit dan zijn.
Velgen van de 908 zijn dan ook in mijn oogpunt een maat te groot, 20 inch zou gewichtbesparing opleveren. Deze moesten er per se onder omdat de 908 ze ook heeft. Tja.. En dan niet uitgebreid testen.. Dan is dit het resultaat.
Eerst die mankementen aan de GT3 en nu ook de GT3 RS? Vind ik niet voor Porsche.
Overigens vind ik het vreemd dat, mocht het waar zijn, Porsche het niet zelf heeft ontdekt. Het is helemaal vreemd nu meerdere eigenaren wel dat probleem hebben.
Ongelooflijk, dat verwacht je toch niet van Porsche? Komt op mij nogal amateuristisch over.
Dat heb je als je een GTR wil bijhouden..
Dat is wel erg slecht!
Lijkt me duidelijk dat er nog wat valt ‘bij te schaven’ door Porsche…
Het lijkt mij tijd voor 991GT3RSclaim.nl en bijhorende airtime in Tros Radar.
Photo’s or didn’t happen…
Nissan GTR kopen, kost de helft en waarschijnlijk net zo snel of zelfs sneller een gt4 erbij
Demper software herkent het niet als een circuit zeker
Dit modelletje, met de motor op de verkeerde plek en afgeleid van een door Hitler van een jood gestolen ontwerp (de kever dus), bouwen ze al meer dan 50 jaar, door gebrek aan originele ideëen (b.v. Ferrari heeft elke 4 jaar een echt nieuw model), en dan is hij nog steeds niet goed, wat een sukkels!