Er is een flinke aanpassing van de subsidie voor de EV, ten opzichte van het originele plan. Gaat dit dan wel werken zo, jongens?
Het leek zo makkelijk. Een beetje geld geven aan mensen die een elektrische auto moeten (of willen) gaan kopen kopen. Dat kan niet misgaan, toch? Nou, toch wel. Het idee erachter was best nobel: een tegemoetkoming van de overheid voor hen die overgaan op een duurzame elektrische auto.
Deze subsidie (SEPP genaamd) wordt jaarlijks afgebouwd. Het was namelijk de consensus dat elektrische auto’s goedkoper zouden worden. Maar ja, in de tussentijd kwam daar een coronacrisis overheen, tekorten in de toeleveringsindustrie en vervolgens een flinke inflatie.
Dus wat blijkt: te weinig mensen maken er gebruik van. De SEPP leek dus een aflopende zaak te gaan worden. Want jaarlijks zou de SEPP lager en lager worden, ook volgend jaar. Maar daar komt dus verandering in! Dat is het keiharde nieuws van deze ochtend: de SEPP blijft volgend jaar namelijk 2.950 euro voor nieuwe auto’s en 2.000 euro voor occasions. Dat is een flinke aanpassing in de subsidie voor een EV, want deze zou namelijk zoals gezegd gaan dalen.
Flinke aanpassing subsidie EV (SEPP
Dat laat Staatsecretaris van Infrastructuur Heijnen weten aan de kamer middels een kamerbrief. De voorgenomen subsidiedaling gaat dus niet door. De reden daarvoor is heel erg eenvoudig: we kopen nog veel te weinig elektrische auto’s. Sterker nog, Heijnen laat weten geschrokken te zijn van de lage vraag bij particulieren voor elektrische auto’s.
Mevrouw Heijnen maakte van de week nog furore in de Avondshow met Arjen Lubach in de speciaal voor haar opgerichte rubriek ‘Ja Maar Jongens Dit Gaat Toch Niet Werken Zo’, waarbij de clusterduck omtrent de belasting op plastic in de voedingsmiddelenindustrie in kaart wordt gebracht. Ergo: dat nobele idee werkt ook (nog) niet.
Niet zo goedkoop als vroeger
Een ander punt is de motorrijtuigenbelasting. Die blijft tot en met 2024 nog op 0 euro, maar wordt daarna wel ingevoerd. Elektrische auto’s zijn zeer zwaar vanwege de benodigde accu’s, dus de MRB is dan ineens onredelijk hoog. Tenslotte zijn de prijzen van gebruikte elektrische auto’s alsnog heel erg stevig. Autohandelaren schermen veelal met de subsidiekorting inbegrepen op elektrische auto’s. We gaan niet zeggen dat ze de subsidie simpelweg bij de prijs optellen, maar durven het ook zeker niet niet te ontkennen.
Voor nieuwe auto’s is het elektrische alternatie duurder dan de 3 mille subsidie. Voorbeeldje: een Peugeot e-208 kost 35.320 euro, terwijl een gewone Peugeot 208 slechts 24.050 euro kost. Zelfs als je een dikke benzinemotor met automaat neemt (Hybrid 100 e-DCS6) dan zit je op 27.550 euro.
De stap naar een elektrische auto is dus vrij groot, ook met de subsidie. Als het laden duurder wordt en er motorrijtuigenbelasting word ingevoerd, is voor de particuliere de elektrische auto mog minder interessant.
Via: NOS
Robert zegt
“We gaan niet zeggen dat ze de subsidie simpelweg bij de prijs optellen, maar durven het ook zeker niet niet te ontkennen.”
Geloof me, dat doen ze. Dat is niet alleen nu zo, met de SEPP regeling, dat was 15 jaar geleden al zo met de ‘spaardieseltjes’ die je met 14% bijtelling of MRB vrijstelling kon rijden. En de truc om aan te tonen in hoeverre dat gebeurt, is simpelweg de vergelijking te maken met de prijzen van de onderlinge modellen in Nederland en in het buitenland.
Ik heb het hier misschien al wel honderd keer geroepen: al die subsidieregelingen ’ter vergroening’ zijn onder invloed van de lobbyisten van de RAI en de BOVAG zo ingericht, dat de deze feitelijk neer komt op het verstrekken van oneigenlijke staatssteun aan een in Nederland al jaren slecht renderende bedrijfstak, en de belastingbetaler onder de streep een sigaar uit eigen doos krijgt, op z’n best. Prove me wrong.
Rokende Wielen zegt
Ik begrijp niet zoveel van de motivatie van politici, aan de ene kant hebben ze ontzettend gestuurd op “vrije marktwerking” en daar is de burger ook niet goedkoper uit en aan de andere kant lopen ze andere markten jaren lang te beïnvloeden met subsidies, kortingen, vrijstellingen, bijtelling.
Als ik dan even een stapje achteruit zet en door m’n oogharen kijk, dan denk ik dat die politici niet met hun voeten in de klei staan maar in een ivoren toren zitten. Maar goed, dan vertel ik niks nieuws. Daarbij is de samenhang van subsidies, kortingen, vrijstellingen en allerlei soorten belastingen ook niet op elkaar afgestemd. Er is geen samenhang daartussen om een hoger liggend doel dan “rijksbegroting” na te streven. En rond verkiezingstijd is het helemaal los met te mooie beloftes om waar te zijn. En ik stel me zo voor dat de ambtenaren op de ministeries die de politici adviseren ook ruim voldoende salaris hebben om niet een idee te hebben hoe de gemiddelde burger in de klei staat.
Waar mensen ten eerste behoefte aan hebben, is duidelijkheid OP KORTE TERMIJN over total cost of ownership van mobiliteit. Zonder duidelijkheid over MRB en niet veel later rekeningrijden gaan mensen echt wel even wachten met geld uitgeven. Want niet zo heel lang geleden zou de accijnskorting vervallen, dan weer niet en nu toch weer wel, om maar een voorbeeld te noemen.
reactief zegt
Klopt helemaal. Vraag een offerte op voor een elektrische bedrijfswagen in het buitenland en de +/- 10% subsidie krijg je daar als korting.
Het loont dan ook om daar te kopen en dan bij inschrijving alsnog de subsidie aan te vragen, want dat kan gewoon.
Ze zouden veel beter de MRB verlaagd kunnen houden, want dan kan daadwerkelijk alleen de gebruiker profiteren. Dubbel zelfs, want invoering van MRB zonder overgangsregeling gaat niet goed zijn voor de restwaarde, die ook voor rekening van de gebruiker komt.
dalmore zegt
Helemaal mee eens! Subsidies zijn een perfecte inkomensbron voor de verkopende partij in vrijwel elke sector.
Enige tijd geleden een warmtepomp gekocht in Duitsland omdat de Nederlandse prijs net zo veel duurder was als de subsidie die gegeven werd. Toeval? Belachelijk dat anderhalf uur in de auto zitten +-2k op kan leveren. En dat er niks aan gedaan wordt..
maar ook de producten zonder subsidie;
Auto’s aanschaffen? Rij maar naar een buurland.
Boodschappen? Rij maar naar een buurland
krisp zegt
Zo simpel is het ook weer niet. Ja, zeker in de lagere segmenten is er weinig reden om de prijzen te verlagen, de vraag is er toch wel. Maar je ziet rond de limiet van 45k juist prijsdruk naar beneden om ervoor te zorgen dat in ieder geval het instapmodel in aanmerking komt voor subsidie. En aangezien veel modellen al snel rond de 40k kosten, zit daar (indirect) ook prijsdruk.
Ik heb trouwens zeker geen uitputtend onderzoek gedaan, maar even snel gekeken naar de vanafprijzen van de nieuwe Hyundai Kona. Die is in NL €40k, in DE €42k, en in BE €43,5k. Nederland is daarmee het goedkoopste. Ik zie daarom graag voorbeelden om je argument te onderbouwen. :)
Overigens ben ik voorstander om de subsidies volledig af te schaffen. De EU-richtlijnen voor de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s worden elk jaar strenger, en het is vrijwel onmogelijk om dat zonder BEV’s te doen. Fabrikanten hebben daarom al voldoende druk om BEV’s concurrerend aan te bieden, en daar is geen subsidie voor nodig.
simonbv zegt
Ik kan je zeggen als handelaar dat ik auto’s die voldoen aan de subsidie regeling meer waard vind dat eentje die er net buiten valt. Dus inkoop is een Bmw i3 met nieuwwaarde 44950 meer waard dan eentje die 46k heeft gekost. Uiteindelijk profiteerd dus de oude eigenaar van de auto die meer geld ervoor krijgt. Er zit niet meer winstmarge op eentje met subsidie. De markt bepaald.
Johanneke zegt
Vrijwel alleen oude mensen (mijn ouders bijvoorbeeld) kunnen een gloednieuwe auto kopen van 40k of veel meer. En veel van die mensen zijn conservatief, rijden hun hele leven ICE, die gaan nu niet veranderen met al die rijdende computers.
Als een elektrisch C segment (non china) 25k zou kosten had ik er al 1 gekocht. Maarja is er niet eh.
slickrick zegt
Inderdaad oud zijn heeft zo zijn voordelen , lekker benzine blijven rijden
maotje zegt
Ik zie toch echt een hoop jonge gasten in dure auto’s rondrijden.
Jurgen zegt
Zakelijke of private lease gok ik dan?
mustang750supersnake zegt
alsof ze ooit al betaalbaar waren voor het gewone volk…
werf76 zegt
Ik hoop dat alle subsidies komen te vervallen. Dan wil ik wel eens zien hoe goed de deugmens het heeft met het milieu. Allemaal gebakken lucht net zoals al die doorderozebrilrijdendeEVlovers. Want het is zo goed voor het milieu met al dat geneuzel wat bij zo’n EV komt kijken.
Johanneke zegt
EV zijn niet goed voor het milieu. Ze zijn minder slecht dan een benzine of diesel voor het milieu. Zijn al genoeg papers over geschreven.
Vond jij het ook zo vervelend dat diesel treinen vervangen werden door elektrische treinen? Zou niet naar arnhem komen als ik jou was. We hebben trolleybussen hier.
maotje zegt
Je weet dat de shell ook subsidie krijgt vanuit de overheid? Dat is nou juist hetgene waar xr voor op de A12 zat weken lang. Maar die subsidie wil je zeker niet schrappen?
werf76 zegt
Jawel.
waterisnat zegt
Jezus, nu nog??? Wil je het niet begrijpen of zo? Die “subsidie” is niet voor Shell, maar een belastingkorting voor (zakelijke) energiegebruikers. Nu betalen bedrijven al geen belastingen (mensen betalen dat), dus is het een belastingverlaging voor eindgebruikers waar we het over hebben. Echte subsidie zit vooral in de groene cult derivaten, net als de eeuwige projectie van de eigen gebreken daar.
maotje zegt
Zonder die subsidie hadden ze minder winst. Dus was de benzine duurder geweest, want minder winst
Jezus! Wil je dat niet begrijpen ofzo?
outlook zegt
Ik heb sterk de neiging je te geloven.
beder zegt
Ik deel ieders bezwaren aangaande subsidies. Maar wat vaak buiten de discussie blijft is dat we tot 2 jaar geleden allemaal dachten dat EV’s binnen een paar jaar goedkoper zouden gaan worden dan ICE auto’s. Zelfs de auto-industrie dacht dit. Het tegenovergestelde is echter gebeurd. Alle auto’s zijn duurder geworden, maar EV’s in het bijzonder. De accu’s zijn hier met name voor verantwoordelijk. En dan te bedenken dat er nog steeds geen BPM wordt geheven, anders zou het verschil nog groter zijn. De overheid is vanuit die gedachte voorzichtig geweest en dacht dat subsidie nog maar een paar jaar nodig zou zijn. Eigenlijk best begrijpelijk. We zijn nu in een situatie terechtgekomen die niet makkelijk oplosbaar is en dat is voor de meeste landen om ons heen niet anders. Zelf denk ik dat het verstandig is om verder te gaan op de elektrische weg. Maar daarvoor zullen EV’s (lees: accu’s) beter betaalbaar moeten worden. En hiervoor zullen we minder afhankelijk moeten worden van accu’s van buiten Europa. En dat is niet iets van de korte termijn…..
maotje zegt
Ik heb geen idee hoe je hierbij komt. Maar een ev is juist tov een ice juist goedkoper geworden.
Het prijsverschil is minimaal.
Daar waar het berschil een paar jaar geleden groot was het verschil nu nog geen 10% meer.
Een bmw i4 is zelfs goedkoper dan zijn gelijkwaarduge 4 serie grandcoupe
Rokende Wielen zegt
Ik denk dat het ervan afhangt welke EV je met welke ICE vergelijkt of ze wel goedkoper zijn geworden. En relatief gezien kunnen de prijzen best dichter naar elkaar zijn gegroeid, maar welke particulier kijkt nu naar een i4 om zelf te kopen? Die komt toch niet in aanmerking voor de SEPP? De goedkoopste 208 is €23.130,-, de goedkoopste e-208 is €34.150,-. Dat verschil is toch echt groter dan 10% hoor. Voordat jij dit prijsverschil tussen vaste en variabele lasten eruit hebt ken je wel wat jaren verder hoor. Dit is een vrij simpele rekensom dat je Total cost of ownership tot de introductie van een vorm van rekeningrijden met een 208 lager ligt dan met een e-208, zeker als die MRB-korting in 2026 weg is…
maotje zegt
Dan heeft peugeot blijkbaar de afgelopen jaren nog weinig geinvesteerd in de ev techniek. Wedden dat het prijsverschil over 3 jr kleiner is.
mashell zegt
BPM is gekoppeld aan CO2 uitstoot, die blijft gewoon 0.
We zien ook dat er door de prijsdumping van Tesla en de lage bovengrens van de subsidie steeds meer en beter betaalbare EV’s zijn, de trend gaat sterk de goede kant op.
Rokende Wielen zegt
Nee, we dachten niet allemaal dat EV’s binnen een paar jaar goedkoper zouden worden. Dat was vooral een aanname vanuit beleidsmakers. Wat voor aanschaf van nieuw of gebruikte EV’s als vervanging van een ICE in elk geval niet helpt is dat ten eerste energieprijzen sterk kunnen fluctueren en dat de (grijze) stroomprijs afhankelijk is van de gasprijs om grijze stroom te produceren. Maar laat die gasprijs gekoppeld zijn aan de olieprijs. Goedkoop “tanken” is er gewoon niet bij…
Ten tweede wordt er geen samenhangende mobiliteitsbelasting gecreëerd die wel recht doet aan de juiste mobiliteitsbehoefte per regio en per koopkracht van inwoners. 1 regel voor iedereen, ongeacht de dikte van je beurs of de regio waar je woont waar wel of geen alternatieven zijn. Mobiliteit is gewoon duur, en als de vaste en variabele lasten voorspelbaar zijn, dan kun je een financieel plan daarvoor maken. Met rekeningrijden in het vooruitzicht en plots 100% MRB tarief voor EV’s op gewicht, dan zijn die vaste en variabele kosten nu nog niet voorspelbaar.
AudiRS zegt
NL kan in 10 jaar helemaal niet naar iedereen in een EV.
Naadt het feit dat het gross een 2e handsauto koopt en zejer geen geld heeft voor een dure (kleine) EV, is ons netwerk en energieproductie te beperkt. Dat wordt niks.
Verder zijn er veel te weinig grondstoffen voor accu’s om maar iedereen in een EV te laten sturen. In het gros van de wereld (globaal alles rond en onder de evenaar is men niet eens bezig met deze materie)
Waarom dan alles zo geforceerd er doorheen drammen.
mashell zegt
In Nederland kan iedereen prima in tien jaar (iedereen die nu een auto jonger dan 10 jaar rijdt) naar een EV als primaire gezinsauto. Niet alleen kan het hoogspanningsnet dat prima aan, de lokale distributie netten kunnen gewoon geüpgraded worden, moeten ze toch al om alle zonnestroom te kunnen verweken. Er zijn ruim voldoende grondstoffen, ik hoor ook al mijn hele leven “de olie raakt op”, bij meer vraag worden meer plekken om de delven vanzelf rendabel en de echt lastige materialen zijn door nieuwe ontwikkelingen steeds minder nodig.
Rond de evenaar rijden ze onze afdankertjes en dus rijden die over 20 jaar vanzelf EV als wij dat vanaf nu gaan doen. Als wij dat niet doen verbeterd er daar ook niks.
maotje zegt
@audirs Wie heeft gezegd dat iedereen in 10 jr een
Ev moet hebben dan?
zjos zegt
Eens het subsidie verhaal is afgelopen wordt EV auto rijden voor 70% van de Nederlanders onbetaalbaar en de rest betaalt zich scheel.
Dat wordt dus een dure auto, dure wegenbelasting, dure verzekering want bij schade hoge schadebedragen, duur laden want velen hebben geen eigen geen zonnepanelen, dure schades bij ongelukken als je niet al risk rond tuft en de pech hebt dat je voor je eigen schade moet opdraaien. Het verkeer loopt zo over 10 jaar helemaal vast. Niet omdat het druk is op de weg maar je komt gewoon niet meer op je werk want OV is nu geen alternatief en dat zal het naar het uitziet ook niet worden. En we hebben nu al het oudste wagenpark in Nederland en dat wordt alleen maar erger. Dat krijg je met extreem links regeringsbeleid. Men is opzettelijk de burger uit zijn auto aan het wegpesten.
mashell zegt
Stop eens met het zeuren over “extreem links” regeringsbeleid. We hebben al heel erg lang Rutte met telkens regeringen rechts van het midden, als het nog rechtser wordt dan moeten we uniformpjes aan. Dit is dan ook het gevolg van typisch rechts neo conservatief “liberaal” beleid: “lage belastingen voor bedrijven, hoge belastingen voor burgers”. Als jij het leven betaalbaar wil houden moet je vooral niet rechts maar juist links gaan stemmen. Ja, die zullen vervuilend autorijden ontmoedigen vanwege het milieu maar er wel voor zorgen dat je nog kan betalen dat je naar je werk kan.
Dat oudste wagenpark komt niet omdat nieuwe auto’s zo onbetaalbaar zijn maar omdat we zo ongelooflijk veel auto’s hebben (8 miljoen op 18 miljoen mensen) en veel huishoudens wat oudere wagens als tweede en derde wagen hebben, ze kunnen dit betalen omdat autobezit relatief goedkoop is.
Rokende Wielen zegt
Ik denk dat wanneer je een 208 (100pk) vergelijkt in private lease met een e-208 (goedkoopste uitvoering) voor 10.000km per jaar, 5 jaar lang en een gemiddelde brandstofprijs van €2,- per liter een een gemiddeld brandstofverbruik van 1:15, dat je met die ICE 208 goedkoper uit kunt zijn dan met een EV 208.
Ja, brandstofprijzen zullen kunnen stijgen, maar dat geldt voor stroom ook.
Ja, je kunt zuiniger rijden dan 1:15 met een ICE 208 maar laten we hier gewoon eens van uit gaan want ik heb uit de media begrepen dat EV’s van PSA erg kunnen fluctueren met hun efficiëntie per kWh en per jaargetijde. Daarnaast weet ik niet precies wat de laadverliezen zijn.
Kan iemand dit eens narekenen?
MarcoM zegt
Je hebt gelijk.
Specht zegt
Ik ga pas elektrisch rijden als de overheid 99,9% subsidie geeft. 😁
MarcoM zegt
Wordt niets, dat blijkt wel uit de SEPP pot welke nog volop gevuld is, waar blijft het voordeel na 2025, niet dus. Doei EV.