Een slechter circuit om vanaf de laatste plek te starten dan in het listige Monaco is er niet. Toch wist Olivier Panis in 1996 vanaf een vooraf kansloos geachte 14e startplek de race op zijn naam te schrijven.
We schrijven zaterdag 18 mei als Olivier Panis en Pedro Diniz een slechte kwalificatie kennen in hun Ligier-Mugen-Honda. Panis’ rondje is ruim 2 seconden langzamer dan die van Michael Schumacher. Met de voorspelde regen lijkt de race voor regenkoning Schumacher dan ook een kat in het bakje.
De race verloopt echter heel anders. Van de 22 auto’s starten er maar 21 omdat Andrea Montermini zijn Forti-Ford in de opwarmronde op het natte circuit in de muur parkeert en het kleine team geen reserveauto heeft. Jos Verstappen neemt de gok om op slicks te starten en dat blijkt geen goede keuze. Hij zal die race geen enkele bocht nemen en gaat direct al rechtdoor. Bij het uitkomen van datzelfde Sainte Devote ketsen de twee Miniardi’s elkaar eraf en zo zijn er na 15 seconden en één bocht nog maar 18 auto’s in de race.
De auto’s blijven bij bosjes crashen. Na 5 ronden waren er nog maar 13 auto’s in de race. Zelfs Der Michael weet een aanvaring met de vangrails niet te voorkomen en ligt al in de eerste ronde uit de race. Hill, Alesi en Berger geven flink gas en slaan een aardig gat naar Eddie Ervine in zijn Ferrari. Deze drie oudgedienden weten hun wagens op de baan te houden, maar vallen één voor één uit met technische malheur. Daarachter is Olivier Panis op een perfect moment naar slicks gewisseld en weet hij de langzaamrijdende Irvine te verschalken alvorens deze verzeild raakt in een kopstaartbotsing met een tweetal andere auto’s.
En zo kan het gebeuren dat enkele rondes voor het einde de als veertien gestarte Panis aan de leiding komt en deze ook niet meer afgeeft. Slechts 7 van de 21 gestarte auto’s halen het zwart-wit geblokt en zowel voor Ligier als voor Panis als voor Frankrijk is het hun laatste overwinning. Een mooie samenvatting van de race check je hieronder.
Wat kan Max vanaf de laatste plek?
Even fastforward naar 2016. Max start niet als veertiende maar stijf als laatste. Vermoedelijk wel op een natte baan, vooral in de ochtend en rond het middaguur lijkt de radar veel regen te voorspellen. In de middag lijkt het vooralsnog iets droger te vallen, maar wordt regen evenmin uitgesloten.
Dat biedt perspectieven voor Max, mits hij op exact het juiste moment van banden wisselt. Aan de andere kant is een start op full wets of intermediates ook een nadeel voor Verstappen. Nu heeft een groot deel van veld zich gekwalificeerd op ultrasofts, die na een rondje of acht al aan vervanging toe zijn. Als Max vanuit de pits op een hardere compound start en daarmee niet te veel tijd weet te verliezen, dan kan hij wellicht al een leuk aantal concurrenten verschalken met die eerste serie pitstops.
Hoe het ook zij, het vooruitzicht voor Max is gewoon slecht. Laten we hopen dat, nu de druk omwille van een podiumplek even van zijn schouders is, hij onbevangen en met lef durft te rijden. Inhalen in Monaco is iets wat Verstappen namelijk prima kan en Ricciardo heeft al bewezen dat de RBR in Monaco verreweg de beste auto is. Ik reken niet op een podiumplek, maar wél op fraaie acties en spektakel van onze landgenoot. Als hij maar wegblijft van die vangrails…
Dino2400 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Hoe dan ook, ik begrijp dat je nog hoop koestert voor onze Max. Hoe die ook eindigt, een spannende race wordt het sowieso.
gwnbmw zegt
hij staat geen stijf laatste… hij en nasr starten beide uit de pits,
met nasr achter verstappen omdat nasr eerder uitviel.
peug206 zegt
Ik kan niet wachten! Al ben ik wel bang voor de vangrails net als vorig jaar…. zeker nu max als laatste start is de druk hoog en daar moet je mee om kunnen gaan.
VeniVidiVici zegt
@peug206: Daar zat ik ook aan te denken. Hij voelt de druk van de lyrische fans en wil dus schitteren. Maar nu kunnen we zien uit wat voor hout Max werkelijk gesneden is en of hij juist nu zijn koppie cool weet te houden en de concurrentie met uiterste precisie stuk voor stuk weet op te vreten.
Maar ergens bekruipt mij het gevoel (hoop het niet natuurlijk) dat er een overmoedig Gros-Jean momentje gaat gebeuren!
Ander leuk scenario zou zijn dat er in de eerste bocht een mega crash plaatsvindt en Max startende vanuit de pits er zwaaiend langs rijd! ?
peug206 zegt
@venividivici: de tijd zal het leren! Nog 3 uurtjes
gertjan2012 zegt
Goede nieuws is dar het moment flink regent in Monaco. Kom maar op zou ik zeggen !
racerx zegt
Ik heb Max voor dit weekend al afgeschreven om stevig in de punten te finishen, als ‘ie het einde van de race al haalt. Nieuwe auto en vangrails dicht op de baan is geen goede combi.
Hopelijk heb ik het mis en laat hij vanmiddag voor de zoveelste keer zien uit welk hout hij gesneden is. Go Max!
thefmanl zegt
off topic: red bull en torro Rosso gaan in 2017 en 2018 met Renault motoren rijden.
OT: leuk artikel, max heeft nog een kans ?
viezefreddyw zegt
Er is één voordeel. Het regent in Monaco! Dat is dus wel erg lekker.
Het voorval doet me even denken aan de race van vorig jaar van Singapore. Max kwalificeert zich voor P8, maar tijdens de start valt hij stil en moet hij terug de pits in. Zijn auto word gestart en zo kan hij de baan op maar mét een rondje achterstand op de een na laatste op dat moment. Na een goede race van Max en een beetje geluk met een safetycar haalt hij de finish op P8!
Waarom kan dat op Monaco niet? Met een beetje geluk ketsen er een paar auto’s af en rijdt Max een strakke race door de regen. Laten we het hopen..
HZW zegt
Het voordeel voor Max is volgens mijn wel dat hij met een regen set-up de baan op kan gaan, de rest mag niets veranderen aan de setup van de auto zoals die was na de kwalificatie.
tevens kan hij volgens mijn ook met regenbanden beginnen, waar de rest moet starten met de banden die op de auto zitten.
lambo4all zegt
@HZW: niet als het regent. Dan mag iedereen op regenbanden starten.
HZW zegt
@lambo4all: OK THX.
HZW zegt
In dat geval wordt het een kansloze missie voor Max.
Crosscabouter zegt
@HZW: ik zie het meer als een kansrijke missie: veel kansen om te wennen aan de auto en te oefenen op inhalen en strijd voeren…..
Kansloos voor podium? Wss wel, naar hoeft zeker geen kansloze race te worden zolang max de auto heel laat
e1000bmw zegt
Of er gaan een paar miepen om een safetycar omdat het “too wet and too dangerous” is…
pinut187 zegt
Het wiel is rond en het kan dus nog alle kanten op maar gemakkelijk zal het niet worden voor Max. Hopen op volle bak regen.
xharin zegt
De F1 van Monaco 1996 was een prachtige race.
@dizono Uiteindelijk waren er maar 3 auto’s die het zwart-wit geblokt zagen, de rest was uitgevallen met pech of gecrasht ervoor, maar de nummers 4, 5 en 6 met de meeste ronden werden toch nog geklasseerd en kregen punten (Frentzen, Salo en Hakkinen)
Dutchdriftking zegt
Tja, dan moeten er wel heel veel crashen…
martinus zegt
Mooi artikel @dizono het geeft hoop in deze bange dagen.
Ik vrees dat het voor Max vandaag ‘alles of niets is’.
De barrières inrijden, of in de punten.
Na vorig jaar, de kwalificatie van nu verdient Max eigenlijk wel het laatste.
w0o0dy zegt
Het regent nu, rond 13:00 regent het hard en om 14:00 regent het nog… Nasr en Verstappen zullen een regen set-up krijgen, de rest vanhet veld mag de vleugels verstellen bij een pitsstop…. het wordt zeker een spannende race met veel spektakel.