Stellantis en BMW liggen overhoop en dit verscheurt een belangrijke broederschap in de autowereld.
Terwijl half Nederland inmiddels op een houtje bijt, gaat de energietransitie in sneltreinvaart vooruit. Niet in de laatste plaats in de autowereld. Als tastbaar voorwerp dat de wereld vernietigt, ligt de auto al enkele decennia onder de vuur. Logisch, want niet iedereen heeft een Boeing 747, maar bijna iedereen kent wel iemand met een auto. De laatste jaren hebben enkele lekkere zomers ervoor gezorgd dat de auto nog iets meer onder vuur is komen te liggen. Zodoende dat het Europees Parlement besloten heeft dat auto’s met een verbrandingsmotor vanaf 2035 in de ban worden gedaan.
#ophef
Dit alles zorgt voor de nodige #ophef onder…makers van auto’s. Die zijn namelijk niet allemaal overtuigd van de noodzaak en de meerwaarde van het verbod. Naar verluidt heeft de ACEA (Association des Constructeurs Européens d’Automobiles) flink gelobbyd voor mildere wetgeving. De ACEA is een broederschap van Europese autobouwers dat in 1991 ontstond uit het eerdere CCMC (Comité des Constructeurs du Marché Commun) dat uit 1972 stamt.
Muiterij
De moderne ACEA is ook inclusief voor de Europese takken van exotische autobouwers, zoals Toyota Europe, Ford Europe, Hyundai Europe et cetera. Andere leden zijn bijvoorbeeld BMW, DAF, Mercedes, Ferrari, Jaguar Land Rover, Renault, Volvo en Stellantis. Maar wat wil nu het feit! Muiterij is aan de orde van de dag!
Stellantis versus BMW
Automobilwoche bericht namelijk dat Stellantis CEO Carlos Tavares helemaal klaar is met de ACEA. Met name BMW CEO Oliver Zipse kan grootverdiener Carlos naar verluidt niet zo goed hebben. Hoewel Stellantis nou niet bepaald bekend staat als het meest vooruitstrevende concern qua EV’s, vindt Carlos dat de ACEA niet zo moet zeuren. Stellantis vindt de overgang naar EV’s helemaal niet zo bezwaarlijk. Sterker nog, hij wil die liefst voor 2035 zien en vindt dat de ACEA met BMW voorop daarvan in de weg staat. Hij wil daarom nu zelfs met Stellantis uit de ACEA treden.
Winst voor de EU EV-kerk?
Oliver Zipse heeft niet letterlijk gereageerd op deze fittie, maar het is bekend dat hij inderdaad voorstander is van een ‘gemixte’ aanpak. Dus inzetten op EV’s, prima, maar een rigoreuze streep door auto’s met verbrandingsmotor, misschien niet. Hoe dan ook zou je deze potentiële breuk kunnen zien als een overwinning voor de EV-devoten. De lobby/tegenspraak van de fabrikanten, wordt er immers toch iets door verzwakt…
Waarvan akte.
ericc zegt
Waarom kunnen EV’s niet gewoon naast ICE’s gebouwd worden. Zo kan de klant kiezen en niet de politiek!!!
Richmond zegt
omdat de transitie naar ev dan niet of te langzaam gebeurt. Als mensen de keuze hebben dan kiezen ze voor het vertrouwde, op de groep early adopters na. Dus op een gegeven moment moet je die keuze wegnemen, of je het er mee eens bent of niet. Toen diesels gestimuleerd werden met 14% bijtelling klaagde niemand erover.
herve11f zegt
Mensen kiezen voor producten die goed zijn en dat is/was de diesel. Dat men EV’s verder zou stimuleren tot daar toe, maar nu het geld op is gaat men een ondoordachte drastische beslissing nemen waar slechts een minderheid van de mensen voor openstaat, hoofdzakelijk goede tweeverdieners die in de randstad van een klein land wonen, maar waar de accommodatie verre van klaar voor is nog maar gezwegen van de stroomvoorziening. Aangenomen dat wij in de BeNeLux en Scandinavische landen dit nog voor mekaar krijgen wil ik nog eens zien hoe landen zoals Italië, Spanje, Griekenland( met al zijn eilanden), Kroatië, etc dat gaan oplossen en daarbij ook nog hun BNP binnen het vooropgestelde percentage houden? Totaal irrealistisch.
Maar ja, tijd brengt raadt zeker?
petroldrinker zegt
Mensen kiezen wat het beste is, het feit dat een duracell konijnenhok gesubsideerd moet worden etc om verkocht te worden, geeft al aan dat het een inferieur product is tegenover een ICE
Stellantis rules the sky zegt
Alles is politiek, benzine, diesel, elektriciteit, gas, belasting op woningbezit, hoogte van een uitkering of minimumloon, pensioenleeftijd, roken, ongezond eten en zo kan ik nog wel even doorgaan.
mashell zegt
Als ze verbrandingsmotoren met 0 gram CO2 uitstoot kunnen bouwen zou dat helemaal in orde zijn. Maar die bestaan niet, de afspraak is 0 uitstoot in 2035 (keuze van de democratisch gekozen politici en dus van de consument) dus dan is het simpel, verbrandingsmotoren weg en alleen nog EV’S.
jaapiyo zegt
1) create a problem
2) offer a solution
herve11f zegt
De reclame van Mercedes is correct door te zeggen “0% locale CO2 uitstoot” Alle andere beweringen zijn platte leugens. En die democratische politici in Brussel bedoel je? Die overbetaalde koffieslurpers die alle binding met de realiteit verloren hebben? Diegenen die er het laatste last zullen van hebben? Er was geen enkele partij die in zijn voorstel staan had de ICE volledig te verbannen in Europa. Misschien zullen ze eerst eens gaan praten met enkele landen zoals bvb India of de filipijnen en proberen daar eens een soortgelijke EUR3 wetgeving aan te kaarten. Zou dat niet meer opbrengen denk je? Wat een onzin allemaal.
Ik ben het volledig eens met wat Ericc voorstelt. Laat de mensen zelf kiezen!
Wat is dat toch voor een fascistische houding dat Europa hierin aanneemt?
Zeker als EV het alternatief moet zijn. Ik heb zelf ook zo een EV in mijn wagenpark, en geloof me vrij dat word hem niet. Ik hoor al 20 jaar het verhaal over de wonder accu’s van de toekomst. Ik vrees echter dat het de toekomst zal blijven.
petroldrinker zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
petroldrinker zegt
Omdat mensen janken over de uitstoot die we gewoon nodig hebben om te overleven, veel mensen vergeten schijnbaar dat bomen en planten co2 nodig hebben….
Stellantis rules the sky zegt
Het zou mij niet verbazen als meer bedrijven Stellantis hier in volgen. Voor Europa is 2035 rijkelijk laat, let wel, het gaat hier over nieuw te (ver)kopen auto’s. Als je over 10 jaar nog steeds een nieuwe ICE auto kan kopen, dan rijden ze dus de komende 25-30 jaar nog rond, tot 2050 zullen we voor het gemak voor even zeggen….. als je als belangenorganisatie dat te snel vindt, dan klopt er iets niet.
Richmond zegt
kan best zijn dat nadat de ban bij verkoop op nieuw is ingegaan er een nieuwe regel komt om het bestaande wagenpark snel te vegroenen. Want fijn dat er straks 400k nieuwe ev’s op de weg komen en daarmee 400.000 bestaande ICE’s vervangen (best case) maar als er bijna 9 miljoen auto’s rond rijden dan helpt dat niet veel.
raoufff zegt
Bij Stellantis denk ik meteen aan de Titanic, dat was ook een groot gevaarte waarvan men dacht dat die nooit zou zinken.
sparks zegt
Lijkt me een goed idee om te breken. Full time bmw motoren voortaan bij bmw? (Denkt aan zijn f30 peugeot)